- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce
Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.
Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.
W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.
Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską . Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej i al. Zwycięstwa . Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.
Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.
Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna
Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.
Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.
Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.
Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.
- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.
W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną . Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.
Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.
Opinie (238) 4 zablokowane
-
2013-02-15 08:28
A co to znaczy "wygodna przesiadka"? Bo w Polsce to często znaczy "jedna stacja tu, druga 300m dalej, między nimi błoto ale nazywamy to węzłem przesiadkowym i jest ok".
- 8 0
-
2013-02-15 08:33
budowac przystanek przy kielnienskiej!
- 8 1
-
2013-02-15 08:33
Panie Redaktorze, stacja Karwiny ma być pod ul. Wielkopolską a nie Chwaszczyńską. Proszę zerknąć na mapę i zobaczyć w którym
- 11 0
-
2013-02-15 08:42
FIKAKOWO???????????????????
czy osoby które wymyśliły te nazwę stacji wiedzą gdzie jest Fikakowo? czy po prostu tamtejsze snoby stanowiły mocną grupę nacisku przy forsowaniu tej nazwy? :) To jest WIELKI KACK, był i będzie!!!
- 19 1
-
2013-02-15 08:45
A czy przy UM Gdynia też będzie przystanek?
Podróżni mieliby niezapomnianą okazję podziwiania Kryształowej Komanty Kim Dzong Gryzonia
- 13 4
-
2013-02-15 08:52
Kielnieńska - jeden z ważniejszych przystanków PKM (8)
Przystanek Kielnieńska pozwalałby na przyjęcie całego ruchu z Kaszub. Nie tylko Chwaszczyno, Gd Osowa i Gdynia, ale również Kielno, Koleczkowo, Bojano, Miszewo, Tuchom, Dobrzewino i wiele innych miejscowość "sypialnianych". Ludzie z Kaszub nie będą jechali do przystanku Gd Osowa, bo jest on bardzo oddalony. Na całej długości dojazdowej ul. Barniewickiej jest ograniczenie do 20 km/godz. Nie sądzę, aby mieszkańcy zaakceptowali podniesienie prędkości na tej ulicy. Ponadto stan tej ulicy jest beznadziejny, brak chodników itd. Należy podjąć zdecydowane działania, aby wybudować przystanek Kielnieńska.
- 11 2
-
2013-02-15 09:09
Masz racje. To jest jakieś chore. Przystanek Kielinska musi zostać wybudowany bo przejął by on znaczna liczbę podróżujących. Nie wiem kto to wszystko wymyśla, robione na kolanie na odwal...
- 7 1
-
2013-02-15 09:13
To jak to takie ważne dla tych mieszkańców (2)
to niech napierają na swoje władze, żeby się rzuciły na budowę przystanku Kielnieńska. Ktoś tę kasę musi wyłożyć, ale ani Gdynia, ani Gdańsk nie będą tym zainteresowane.
- 8 1
-
2013-02-15 09:20
(1)
Tylko ze nei skorzystaja na tym tylko meiszkancy Osowy i Kaczych Buków a całęgo Trójmiasta. Bo zamiast gnać do Gdyni lub Gdańska autem, wsiadasz wygodnie w KM i w ciągu 30min jesteś na miejscu. Mniejszy ruch, lepsze powietrze mniej korków. Trzeba myśleć globalnie a nie tylko na zysk mieszkańców danego rejonju.
- 4 2
-
2013-02-15 19:09
to daj kase
- 0 2
-
2013-02-15 09:24
Dla mieszkańców Osowej zostanie rozbudowana istniejąca stacja (1)
W ubiegłym roku władze Gdańska zapowiedziały, że zamiast budować drugi przystanek pod Kielnieńską rozbudują stację Osowa jako park&ride i zmoderniują dojazdową do niej ulicę Barniewicką. Pisał o tym serwis Osowa24.pl w czerwcu 2012 r.
- 7 4
-
2013-02-15 09:41
Sęk w tym, że dla mieszkańców północnej części Osowy i Kaczych Buków będzie za daleko, żeby dojść tam z buta.
Nie widze, sensu budowy przystanków co >5km.- 1 3
-
2013-02-15 10:35
Zrobić 50kmh na Barniewickiej...
... i będzie się dobrze jechać. :)
Poza tym: z Miszewa bliżej będzie do Rębiechowa i Banina, niż Osowej.- 2 2
-
2013-02-15 10:38
To niech tam Marszałek PObuduje
a gminy powinny wesprzeć tę inicjatywę!
- 2 0
-
2013-02-15 08:56
co z linią na lotnisko w Babich Dołach? Miała zostac pociągnięta tam, bo infrastruktura istnieje. Miał być przystanek na Maciejewicza z park&ride.
- 5 1
-
2013-02-15 08:58
A może w ramach PKM uruchomić linię 228 Rumia - Gdynia Port Oksywie (3)
Linia wyremontowana, wystarczy odbudować perony i wiaty.
- 9 0
-
2013-02-15 10:14
Pomysł jest niezły uważam...
- 3 0
-
2013-02-15 12:48
tę linię zarżnięto
Tak jak linię do Nowego Portu.
Większe draństwo niż upadek stoczni,
PLO, IMMIT, Radmora i browaru.
Za afery okresu upadku PRL
będą płacić jeszcze nasze wnuki.- 3 0
-
2013-02-15 13:04
Zdecydowanie ta linia powinna byc reaktywowana
W tym miejscu, podobnie jak ze stacja widmo Maly Kack - Witomino, nie wiem o czym mysli Stepa i jego podopieczni. Spia Wielkim Zimowym Snem
- 4 1
-
2013-02-15 09:06
Woow 3 dworce!!! (3)
Gdańsk inwestuje w 9 dworców i jakoś się tym nie szczyci jak zakup marchwi przez osła.
- 9 6
-
2013-02-15 12:23
(2)
jaki gdańsk? kasa idzie z góry
- 3 0
-
2013-02-15 13:46
gówn.. wiesz (1)
Gdansk inwestuje potężne pieniądze w tę infrastrukutre wspomagając sie budźete unijnym i to tylko dlatego że potrafi to robic a nie tak jak gdynia.
- 2 2
-
2013-02-15 14:14
gówn... żresz.
Nie Gdańsk, tylko województwo. A to olbrzymia różnica. Poza tym, gdyby potrafił to robić, to już przed Euro2012 jeździlibyśmy KM.
- 2 1
-
2013-02-15 09:10
Gdynia nieeeeeeeee (2)
Dlaczego Gdynia ma mieć kolej metropolitarną , skoro są wioską rybacką ?
- 4 15
-
2013-02-15 09:54
koleją w 25 minut do stolicy Kaszub - Gdunska
- 3 2
-
2013-02-15 10:13
Jestem z Gdańska i nie mam nic przeciwko Gdyni
Uważam że powinna jeździć tam kolej i powinniśmy mieć lepsze połączenia międzymiastowe i leprze relacje partnerskie obu tych miast (włączając oczywiście Sopot)i nie kierować się jedynie antypatią międzyludzką związaną jedynie ze sportem.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.