• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce

Maciej Naskręt
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut. Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut.

Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.



Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda postęp prac w Gdyni przy projektowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Miasto wraz ze spółką Pomorska Kolej Metropolitalna planuje oddanie do użytku w sumie trzech nowych stacji i jednego peronu przy linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.

W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.

Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdyni. Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.

Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna

Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.

Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej zobacz na mapie Gdyni i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.

Czy powstanie dworców PKM odkorkuje część dróg w Gdyni?

Wstępne koncepcje stacji Gdynia-Fikakowo i Gdynia-Stadion nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak na pewno, że nie będą częścią węzłów przesiadkowych. Nie będzie tam też parkingów Park&Ride. Pierwsza stacja ma obsługiwać wyłącznie coraz bardziej zabudowane gdyńskie osiedle Fikakowo. Natomiast stacja Gdynia-Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR.

Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.

- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.

W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną zobacz na mapie Gdyni. Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.

Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.

Opinie (238) 4 zablokowane

  • Dlaczego (1)

    nie bedzie przystanku na Zaspie?

    • 3 1

    • Bo Zaspa to nie wieś

      a zgodnie z koncepcją Marszałka PKM ma wozić powietrze

      • 2 0

  • super news, ale...

    czy znamy już koszty biletów za taki 25 minutowy przejazd? Proszę, żeby naprawdę zlitować się nad pasażerami i wprowadzić konkurencyjne ceny do SKM. Jeśli bilety będą za drogie, to pasażerowie pozostaną przy dotychczasowych rozwiązaniach.Mnie osobiście finanse determinują do wyboru: dłuższa podróż, ale tańsza...

    • 3 0

  • Budować jak najszybciej.

    Już nie mogę się doczekać jak pojeżdżę

    • 5 1

  • Dwie stacje na granicach Małego Kacka

    Obie na rubieżach, żadnej zaś w środku :/ Aż razi ta "dziura" komunikacyjna :/

    • 3 0

  • Niewiele z tego rozumiem...........znowu bajki pisza (4)

    Jak zwykle wizje Mr Stepy mnie powalaja na.......
    1. Dlaczego ten caly gdynski projekt (budowa Park&Ride, etc.) nie jest wlaczone do projektu PKM , tak jak na obszarze Gdanska
    2. Dlaczego miasto Gdynia ma za to placic, skoro Gdansk na te cele dostaje pieniadze od Marszalka Woj. i z Unii Eur. Coz a ofiara losu nie wciagnela Gdyni do projektu PKM, nie Gdanskiej KM, tylko Pomorskiej
    3. Dlaczego nie widze peronow na Malym Kack, na wysokosci 200m przejscia przez las na Witomino.
    4. Dlaczego C.H. Wzgorze ma finansowac Wzgorze sw Maksym PO 2015 ROKU. Za 2 lata business sie nie powiedzie i w d*p... beda mieli budowe peronu. Znam zycie i wiem ze tak bedzie, a wtedy Stepa bedzie gadal ze.........brak slow, pewnie sie gosciu ulozyl juz z CH albo slaby z niego negocjator
    5. Dlaczego to wszytsko tak dlugo musi trwac, to sa drobne prace inwestycyjne, ktore winny byc wykonane w pol roku do roku. d*p-y dajecie urzednicy, tyle Wam powiem, to powinien byc priorytet dla miasta i wszelkie pozwolenia postanowienia nalezaloby robic poprawnie ale na cito. Za rok wszystko powinno hulac.
    No, ale radni gdynscy za 2600zl nie maja czasu zajmowac sie miastem tylko wlasnymi dzialalnosciami, firmami - WSTYD DLA WAS, jakim prawem wiec zasiadacie w radzie powolne Muly

    • 15 2

    • masz racje (1)

      PO już nie tylko politycznie buduje obwodnice wokół przez siebie rządzonych miastach, ale widać na tym przykładzie , ze i koleje regionalne.

      Czego to ja doczekałem, takiego obrotu sprawy nawet w najgorszych czasach komuny bym się nie spodziewał

      • 3 1

      • zgadzam sie Bezstronny z Toba...

        ......i dlatego po 20 latach pracy w PL przyszlo mi pisac z NO, brak slow i tesknota za Gdynia, ale nie za TAKA STEPY I SZCZURKA GDYNIA.
        Albo Szczurk nic nie widzi, albo udaje, ze nie widzi, Kto obecnie wystepuje w imieniu tego Wielkiego i Pieknego niegdys miasta

        • 3 3

    • Dobrze napisane

      Wlasnie, a co z Malym Kackiem?
      To dla Kogo wlasciwie ma byc budowana ta PKM, czy tylko dla niektorych, wybranych mieszkancow Gdyni?

      • 2 1

    • PKM to porażka!

      Inwestycja dobra 100 lat temu, ale nie dzisiaj. To małpowanie rozwiązań z innych miast europejskich, gdzie nie znają np. tramwaju.

      • 0 3

  • Dobrze by było (2)

    Gdyby linię PKM podciągneli do dworca głównego w Gdańsku.

    • 3 2

    • pecunia ad libitum statim (1)

      Renoma będzie miała żerowisko.
      Osobny bilet SKM, osobny PKM, osobny Gdyński, osobny Gdański. Idą im tłuste dni.

      • 1 0

      • Wystarczy bilet Trójmiejski, najlepiej w formie karty elektronicznej.

        • 2 0

  • Gdynia mały Kack

    My mieszkańcy małego kacka w gdyni domagamy się aby powstał w naszej pięknej dzielnicy dworzec dla kolei metropolitalnej. A dlaczego się domagamy a no dlatego że mamy wszędzie daleko i tylko dwa autobusy kursujące. A jak by u nas też się zatrzymywała kolej metropolitalna to nam mieszkańcą małego kacka by ułatwiło życie.

    • 8 3

  • Brawo Gdynio!!! Kolejny sukces naszego miasta z morza i marzeń,dynamiczne miasto jak zwykle (2)

    w natarciu,tak trzymać bo i tak jesteśmy najlepsi,dziękuje prezydentowi Szczurkowi za spelnianie potrzeb mieszkańców

    • 1 5

    • rozumiem ze to drwina z takiego rozwiazania i prowadzenia sprawy (1)

      Czy tez jestem naiwny.......?

      • 1 0

      • nie ,szczera prawda dumnego mieszkańca grodu śledzia i szczura

        • 0 0

  • Wszystko piękne, tylko nigdy nie został upubliczniony projekt,

    z którego wynikałoby, że PKM jest jedynym rozwiązaniem problemu komunikacji w Trójmieście. A przecież były inne rozwiązania, tańsze i bardziej nowoczesne także pod względem ekologii. Po prostu nastąpiła zmowa lobbystów i w perspektywie są duże pieniądze do kieszeni.
    P.S. Nie znam państwa, które w stanie kryzysu gospodarczego (vide: ponad 14% bezrobotnych) tak szastałoby kasą (sic!).

    • 2 2

  • A Mały Kack przy Olkuskiej ? Ta dzielnica mała jest p. decydenci ?

    A SKM śpi na odcinku Gdynia - Wejherowo - Lębork ?

    Między Rumią a Redą na wysokości CH "Port Rumia" ? Ta lokalizacja jest dokładnie w połowie między tymi stacjami, a do nich z tego miejsca jest po ok. 2 km. Wg map ten rejon Rumii zwie się Biała Rzeka. I rejon ten jest chyba znacznie większy od okolic przystanku Reda Pieleszewo, gdzie niekiedy rzadko mało ludzi wsiada i wysiada do kolejek.

    Bolszewo - chyba też się rozrasta i nie wszyscy nie korzystający z aut mają ochotę przesiadać się z autobusów na SKM w Wejherowie skoro przez ich miejscowość biegnie ruchliwy tor kolejowy.

    Po budowie przystanku w Gdyni Cisowej (mocno spóźnionego o prawie 20 lat) nic nowego ?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane