• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce

Maciej Naskręt
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut. Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut.

Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.



Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda postęp prac w Gdyni przy projektowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Miasto wraz ze spółką Pomorska Kolej Metropolitalna planuje oddanie do użytku w sumie trzech nowych stacji i jednego peronu przy linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.

W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.

Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdyni. Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.

Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna

Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.

Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej zobacz na mapie Gdyni i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.

Czy powstanie dworców PKM odkorkuje część dróg w Gdyni?

Wstępne koncepcje stacji Gdynia-Fikakowo i Gdynia-Stadion nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak na pewno, że nie będą częścią węzłów przesiadkowych. Nie będzie tam też parkingów Park&Ride. Pierwsza stacja ma obsługiwać wyłącznie coraz bardziej zabudowane gdyńskie osiedle Fikakowo. Natomiast stacja Gdynia-Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR.

Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.

- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.

W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną zobacz na mapie Gdyni. Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.

Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.

Opinie (238) 4 zablokowane

  • wlasny dom

    za nim z Dobrzewina dojedzie do osowej -to juz jest w Gdyni

    • 1 0

  • To nie będą stacje tylko PRZYSTANKI

    Warunkami oczekiwania niewiele różniące się od tych autobusowych.
    Stacja powinna mieć przynajmniej poczekalnię.

    • 0 0

  • (1)

    Powiedział "mistrz wstępnych koncepcji" Marek Stępa. Parafrazując powiedzenie o różnicy pomiędzy fizykiem praktykiem a teoretykiem - w przypadku Marka Stępy różnica polega na tym, że jego koncepcje pozostają na papierze bo jak wejdą w fazę realizacji to następuje zagrożenie katastrofą budowlaną lub ekonomiczna klapa. Co z inwestycją na Polance Redłowskiej!?

    • 1 0

    • Ciekawe co z parkongiem przy Witomińskiej?

      • 0 0

  • Dlaczego nie będzie przystanku na Małym Kacku?

    Dwa przystanki obok siebie na Karwinach, Dwa na Maksymiljana. A na Małym Kacku, gdzie naprawdę by się przydał brak..

    • 2 0

  • niebywałe, kto wymyślił nazwę Fikakowo??

    Równie dobrze mogłaby się nazywać Obłuże albo Kamienna Góra.

    • 0 0

  • Ale kibel 2 przystanki tuż obok siebie a Mały Kack to co?

    Kto to projektuje i planuje? Jakiś nieuk który eksternistycznie zrobił studia? Pytam się - dlaczego dla dzielnic witomino, orłowo, redłowo i oczywiście mały kack nie zaprojektowano przystanku wraz z parkingiem na małym kacku w okolicach kościoła? Przecież to są wielkie dzielnice i na karwiny nie opłaca się z nich jechać tymbardziej że za wiele miejsc parkingowych tam nie będzie....

    • 1 0

  • stacje na karwinach i fikakowie

    mieszakm od 17 lat w w. kacku takiego bubla by likwidowac stara stacje to mozna sie spodziewac tylko po ekipie szczurka .budowa w wawozie stacji i za kawalek nastepnej paranoja jak zreszta caly ten UM

    • 0 0

  • karwiny fikakowo

    dodam po co centrum handlowe ,budowa tego molocha w gdyni przy realu to poroniony pomysl komu to jest potrzebne i kto ma tam kupowac dosyc tego ferajno od szczurka w stolicy niemiec berlinie nie ma tylu tak wielkich centow

    • 0 1

  • Jakie niby Gdynia - Fikakowo?

    Mieszkam na Nowodworcowej i od zawsze ta ulica należeć będzie do Wielkiego Kacka. Proszę o sprostowanie informacji. Fikakowo to nazwa osiedla.

    • 0 0

  • gdynia a gdańs

    Patrząc na mapki Gdyni i Gdańska mam nieodparte wrażenie że mamy do czynienia z kolejną dysproporcją między coraz bardziej zwaśnionymi miastami. Gdańsk 8 nowych przystanków w tym kilka w polu, Gdynia 3 (z czego 2 później po 2015, czyli grubo po tym jak powstaną gdańskie ) 3/4 trasy gdyńskiej jest bez przystanków - czemu nie ma w planach przystanku np. w Małym Kacku ? czemu gdańska część ma być gotowa przed gdyńską? autor pisz że Gdynai "ma szczęście" bo istniej już stara linia kolejowa do modernizacji. Na czym to szczęście polega drogi autorze ??? Nie wyjaśniłeś, a ja mam wrażenie że jest wręcz odwrotnie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane