- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 2 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (283 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
- 6 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (135 opinii)
Pomorska "zakopianka" coraz bliżej
Trasa Via Maris ma ominąć zakorkowaną Gdynię, Rumię oraz Redę i prowadzić od projektowanej Drogi Czerwonej do Władysławowa - 700 tys. zł wyda zarząd województwa pomorskiego na wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego. Dokumentacja będzie pierwszym realnym krokiem do powstania zapowiadanej od lat drogi. - To będzie "Zakopianka" północy - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Trasa Via Maris
W oczekiwania na ich rozładowanie od lat doskonale wpisywali się politycy. Głównie w zapowiedziach.
Najpierw alternatywne połączenie miało się nazywać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, w skrócie: OPAT. Odbyły spotkania z mieszkańcami, przedstawiano warianty, organizowano dyskusje społeczne. Powstało sporo papierów i stanęło na niczym, bo chętnych do finansowania nie było, a koszt szacowano na 1,5-2 mld zł. Dziś byłoby to na pewno więcej, ale diabeł tkwi w szczegółach. Trasa może być bowiem... znacznie tańsza dla samorządów, bo jej najdroższa część powstanie z budżetu państwa.
Obecnie z Gdyni do Rumi szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.
Za Drogę Czerwoną zapłaci państwo
Najważniejszy i najtrudniejszy fragment zostanie wykonany z puli środków na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji, która będzie przebiegać w tunelu lub estakadzie.
Czytaj więcej: Droga Czerwona - ruszają prace nad dokumentacją
Kolejnym fragmentem jest OPAT, ale już krótszy, bo prowadzący od Drogi Czerwonej za Redę. To z nim połączy się trasa Via Maris.
"Zakopianka" północy
Właśnie podpisano umowę na wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla nowej drogi. Koszt dokumentów to 700 tys. zł, które pokryje zarząd województwa.
- Bardzo byśmy chcieli, by ta droga była swoistą "zakopianką" północy. Połączy nie tylko morski port w Gdyni, ale ułatwi też rozwinięcie funkcji portowych we Władysławowie. Ułatwi również dostęp do farm wiatrowych - wylicza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Dokumentacja liczącej 35 km drogi będzie gotowa za 8 miesięcy. Po jej wykonaniu będzie wiadomo nie tylko, czy powinna mieć status drogi krajowej czy wojewódzkiej, ale otworzy się też możliwość wykonywania Studium Techniczno-Ekonominczno-Środowiskowego. STEŚ to kluczowy dokument przed wybraniem wariantu i wykonaniem projektu budowlanego.
Opinie wybrane
-
2022-10-17 11:39
Te drogi powinny być na wczoraj. Oby powstały czym predzej (19)
Obecnie korek na korku. Z każdą chwilą jest coraz gorzej a aut będzie przybywac
- 221 35
-
2022-10-18 09:40
jak wy nic nie kumacie ludzie
wybudują szerszą drogą to nie znaczy, że dotychczasowym użytkownikom będzie sie luźniej jeździło. Nie. Przybędzie użytkowników. Nic się nie zmieni. Nie łudźcie się. Sami się przekonacie, najwyraźniej tak musi być, że doświadczenia innych nie przemawiają do polskich "intelektualistów".
- 4 1
-
2022-10-17 22:19
Ta droga nie powinna nigdy powstać.
Powinna być rozbudowana sieć kolei. Tak dla codziennych dojazdów do pracy, jak dla turystów.
Jakim cudem ktokolwiek chce na Hel wepchnąć jeszcze więcej samochodów. Z resztą do Gdańska i Gdyni też więcej samochodów nie wejdzie. Nie dlatego, że ktoś nie lubi samochodów. Mamy określoną przestrzeń 3D. Jest ona skończona. Nie da się naPowinna być rozbudowana sieć kolei. Tak dla codziennych dojazdów do pracy, jak dla turystów.
Jakim cudem ktokolwiek chce na Hel wepchnąć jeszcze więcej samochodów. Z resztą do Gdańska i Gdyni też więcej samochodów nie wejdzie. Nie dlatego, że ktoś nie lubi samochodów. Mamy określoną przestrzeń 3D. Jest ona skończona. Nie da się na danej przestrzeni wrzucać kolejnych samochodów. Tak jak do wiadra 10-litrowego nie wleje się 20 litrów wody. Nie dlatego, że ktoś nie lubi wody. To fizycznie niemożliwe.- 7 3
-
2022-10-17 19:54
ona sie juz prosi ta droga od lat, tak jak skm na tamten teren, czy inne rozwiazania promowe
przeciez biznes w tym bedzie dla wszystkich i wszyscy na tym zyskaja
czemu wiec tak pozno?- 2 1
-
2022-10-17 19:49
powinna istniec juz od lat, o czym tu dywagowac jeszccze
- 3 1
-
2022-10-17 13:44
tylko gdzie ona te sacmochody wtłoczy? (4)
bo jeśli w te biedne rondo we Władku to korek będzie krótszy tylko dla tego że będzie stał na dwóch pasach a nie na jednym....
- 13 3
-
2022-10-17 15:21
O takich drobiazgach kierowcy nie myślą (3)
- 5 2
-
2022-10-17 16:21
(2)
Ale już mieszkańcy Redy czy Rumi odetchną. A nawet mieszkańcy Chylonii czy Cisowej.
- 4 1
-
2022-10-18 13:44
Nie odetchną
Ruch indukowany to zjawisko znane od półwiecza
- 0 0
-
2022-10-17 22:24
ale jakby odetchnęli, gdyby mieli dobrej jakości kolei
Miejską, regionalną i międzymiastową. Realny postęp, a nie rozoranie hektarów lasów, aby osiągnąć tymczasową ulgę. Jak te samochody mają się zmieścić na Mierzei Helskiej?
- 6 2
-
2022-10-17 12:28
To po co kupować auta?
- 4 4
-
2022-10-17 12:12
To jakaś żenada... (8)
Cena paliwa ostatnio bije wszelkie rekordy. Nowe samochody, o ile zostana wyprodukowane to kosztują niesamowite ceny. Ogólna zmiana tendencji na samochody elektryczne. Zakaz produkcji samochodów spalinowych w UE po 2035r. Demonizowanie samochodów w centach miast. Generalnie są ruchy w kierunku transportu zbiorowego i współdzielonego. Wszystko
Cena paliwa ostatnio bije wszelkie rekordy. Nowe samochody, o ile zostana wyprodukowane to kosztują niesamowite ceny. Ogólna zmiana tendencji na samochody elektryczne. Zakaz produkcji samochodów spalinowych w UE po 2035r. Demonizowanie samochodów w centach miast. Generalnie są ruchy w kierunku transportu zbiorowego i współdzielonego. Wszystko zmierza ku temu żeby aut na drogach bylo jak najmniej. Po co komu ta droga będzie za kilka lat? Teraz nagle się obudzili że nad morze nie można dojechać. Tylko jak przeszlo 10 lat temu temat ruszano i wtedy droga była potrzebna na już, to nikomu tam u góry to nie bylo potrzebne. Zanim to wubudują to już nie bedzie nikomu potrzebne. Tak, za rok wybory, trzeba już urabiać elektrorat. Lepiej to zostawcie zamiast znowu mamić lokalną społeczność. Ta droga już od lat powinna być w uzyciu!
- 13 24
-
2022-10-17 16:00
To, że kogoś nie stać na samochód czy loty na wakacje... (1)
...nie oznacza, że nie jest potrzebna droga czy lotnisko...
"Wszyscy" narzekają na drożyznę i brak pieniędzy, a jednak pensjonaty na Kaszubach nie mają wolnych miejsc ;)
Tak samo nie obawiałbym się o ilość samochodów w przyszłości...- 8 3
-
2022-10-17 20:28
Pensjonaty zapelniaja ci ktorzy sa uz "uzadzeni", maja domy, samochody oraz oszczednosci ktore teraz wydaja na cokolwiek ba zal patrzec jak traca na wartosci
- 1 0
-
2022-10-17 15:36
plus ludzi coraz mniej
fatalną demografię ratujemy uchodźcami z Ukrainy póki co, ale ludzi u nas coraz mniej... więc masz rację, przybywanie aut na drogach to powoli robi się mit
- 4 3
-
2022-10-17 12:28
wszystko jest dobre dopoki zbiorkom nie zastrajkuje (4)
takze musi byc rownowaga. niesamowity rozwoj nastapil za sprawa aut, a nie wspolnego jezdzenia furmankami.
- 19 7
-
2022-10-18 11:32
Zbiorkom nie strajkuje bez powodu.
- 3 0
-
2022-10-18 09:40
(1)
To co mówisz to jest problem wielkich miast, a nie samochodów. Wystarczy mieszkać w małej miejscowości. Porównaj ze Skandynawią. 90% społeczeństwa mieszka we wsiach i małych miasteczkach i nie ma tych problemów, a przy okazji dobrobyt i ogólne zadowolenie.
- 0 2
-
2022-10-18 12:01
Jasne, 90%
Aglomeracja samej Kopenhagi 2,4 mln, populacja Danii 6. W Norwegii Greater Oslo i Bergen 1,6 z 5,2, o innych miastach nie wspominając. Islandia - prawie wszystko w stolicy. Szwecja - 3 wielkie jak na ich populację obszary metro. Skąd się tacy bezczelni kłamcy biorą?
- 4 0
-
2022-10-17 22:22
rozwój miast nastąpił wbrew wzrostowi liczby samochodów
wydajemy na drogi więcej niż na edukację. I to jest strzał w kolano.
Ludzie potrzebują sprawnej komunikacji. Proszę pokazać, jak taką uzyskać w mieście z 500 000 mieszkańców, jeśli każdy będzie jeździł samochodem. To po prostu niewykonalne. Proszę zaparkować pod blokiem tyle samochodów, aby w każdym mieszkaniu były 2-3. To po prostu nierealne. Mamy tyle przestrzeni ile mamy. To nie ideologia. To ograniczenia fizyczne przestrzeni.- 8 4
-
2022-10-17 11:03
Wiecznie zakorkowana (21)
Przynajmniej w lecie i w stronę helu to na bank.
Dlaczego nie zwiększy się składów PKP z Gdyni na Hel a pociąg zrobić pół pospieszny stający tylko we Władku i na stacjach półwyspu. Korku zlikwidowane a turyści rozłożeni.
Ba nawet w Rumi zrobić parking darmowy dla jadących na Hel. Po grzyba ci na wakacjach samochód na Helu czy JastarniPrzynajmniej w lecie i w stronę helu to na bank.
Dlaczego nie zwiększy się składów PKP z Gdyni na Hel a pociąg zrobić pół pospieszny stający tylko we Władku i na stacjach półwyspu. Korku zlikwidowane a turyści rozłożeni.
Ba nawet w Rumi zrobić parking darmowy dla jadących na Hel. Po grzyba ci na wakacjach samochód na Helu czy Jastarni jak tam wszystko można zobaczyc w zakresie roweru. Sam bym korzystał, a tak na Helu nie byłem z 5lat bo cofa mi się z żołądka jak myślę o czacie który trzeba tam zmarnować i o tłoku w pociągu.- 290 18
-
2022-10-18 08:02
A dlaczego...
...Rumia ma budować parkingi dla jaśnie pana z problemami żołądkowymi? Pan chorowity niech zostawi swoją limuzynę pod apartamentem w falowcu i się przejedzie koleją z przesiadką. To nie boli
- 2 0
-
2022-10-18 07:53
Już widzę oczyma wyobraźni te setki jeśli nie tysiące podróżnych przesiadających się w Redzie do pociągu na półwysep. Z bambetlami (parawanami) , Brajankami i Dżesikami . Ty naprawdę jesteś niezbyt przystosowany!
- 2 2
-
2022-10-17 19:51
trasa na polwysep, przepiekny, kolorowy, na prawdziwe morze -skm , prom, droga
cale rozwiazania i na tym wojewodztwo pomorskie powinno pracowac a nie zastanawiac sie i robic plany- 4 0
-
2022-10-17 16:51
Tam jest tylko jeden tor w obie strony (1)
Przez co nie da się puścić więcej pociagow
- 7 0
-
2022-10-18 08:37
i to jest zadanie
Do wykonania...
- 0 0
-
2022-10-17 12:21
PKP "nie zwiększy składów" bo linia helska ma bardzo ograniczoną przepustowość (4)
A zatrzymania o których piszesz realizują nawet pociągi pospieszne- zatrzymują się w Kuźnicach i innych Juratach właśnie po to by turyści mieli możliwość rozłożenia się po całym półwyspie.
- 7 1
-
2022-10-18 07:54
Przeczytaj raz jeszcze posta bo coś ci uciekło.
- 0 0
-
2022-10-17 13:10
drugi tor i elektryfikacja (2)
branża turystyczna sfinansuje...
Są głównym beneficjentem tej sytuacji.- 6 3
-
2022-10-18 07:56
(1)
A branża poszerzy półwysep tez? Zejdź na ziemię młody!
- 2 2
-
2022-10-18 08:35
juz to robi, nielegalnie sypiac plaze od zatoki
Kazdy metr na wage zlota...
Uwazam, ze wjazd samochodow na polwysep powinien byc powaznie ograniczony. Komunikacja powinna byc zapewniona elektrycznym wahadlem. Taka helska SKM z taktem w sezonie gora 15 minut. Samochody na hurtowym parkingu w Swarzewie. Perony wahadla przy parkingu.
Ale niech turystyka to sfinansuje...- 2 0
-
2022-10-17 11:57
Transport kolejowy i transport wodny w sezonie leży (2)
Tu widzę rolę dla wyższych władz niż lokalne. Na głowie stanąć, żeby turysta na trasie Półwysep-Trójmiasto miał do wyboru lepsze opcje niż auto. Transport wodny nie istnieje a kolejowe zabawy w szynobus z wczepionym pomiędzy jednym starym wagonem to kpina i dramat.
- 31 3
-
2022-10-17 15:22
Jak transport wodny nie istnieje, skoro w sezonie nie ma szybszej opcji dostania się na Hel?
- 2 4
-
2022-10-17 12:31
Na głowie stanąć, aby turysta miał więcej wyborów, niż tylko auto. Choć to również.
- 3 3
-
2022-10-17 11:20
(2)
Jedno drugiemu nie przeszkadza.
- 10 6
-
2022-10-17 22:25
Ale nie mamy nieskończonego budżetu (1)
I jakoś nikt nie planuje tam poprawy połączeń kolejowych, a drogowe już tak.
- 4 0
-
2022-10-18 07:28
Zatem zamiast równolegle, będzie robione step by step. Efekt końcowy ten sam.
- 0 0
-
2022-10-17 11:22
(2)
Przepustowości linni czowieku.
- 8 6
-
2022-10-17 11:28
(1)
Nie przepustowość tylko brak taboru. Nie ma czym tam jeździć, tak samo jak nie ma czym jeździć na PKM-ce.
- 25 5
-
2022-10-17 13:10
ale jak w sezonie puscisz tlk czy tam intercity, to ile będzie miał wagonów? myslisz, że długie składy będą sobie spokojnie
na tzw. mijankach
- 8 1
-
2022-10-17 11:21
(1)
W przypadku rodziny 2+3 raczej przejazd koleją nie wchodzi w rachubę. Kto będzie nosił bagaże :)
- 9 25
-
2022-10-17 11:47
Bagażowy! Bagażowy!!! No gdzie on się podział??
- 19 2
-
2022-10-17 10:44
OPAT tylko poza Redę (1)
Pierwotny wariant OPAT to dramat dla Redy. Jeśli miałoby to wyglądać tak jak na szkicu, jest ok. Do Redy tylko zjazd, a trasa do Władka. To i tak tylko szkice, bo wybory się zbliżają. Nie doczekam tej drogi, więc emocje są zbędne. Tempo prac już w Gdyni jest śmieszne, więc dalej nie spodziewam się niczego dobrego. A prezydenci docierają sobie na Hel bez problemu - śmigłowcem.
- 151 11
-
2022-10-18 09:38
Oby nie było tak jak z trasą przez Chwaszczyno do Bożegopola, budują budują zbudować nie mogą, a na koniec otworzyli jakieś 2 kilometry. Robić, nie obijać się. Takie drogi można wybudować w rok! Patrz Chiny.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.