- 1 Spotkanie z mieszkańcami ws. jarmarku (62 opinie)
- 2 Nie-tak-stary hotel jest ruiną (192 opinie)
- 3 Pociąg tak popularny, że omija przystanki (210 opinii)
- 4 Parking przy Kieleckiej. "Pusty, bo płatny" (178 opinii)
- 5 Masz narkotyki? Nie rób awantur jak oni (77 opinii)
- 6 Dużo aut na cmentarzu, bo Dzień Matki (58 opinii)
Pomorskie kupuje droższe pociągi hybrydowe
Cztery pociągi elektryczno-spalinowe kosztować będą 127,9 mln zł. Taką ofertę wybrał zarząd województwa pomorskiego, mimo że druga była o 7 mln zł tańsza. Zadecydowały o tym pozostałe kryteria.
Pozostałe kryteria wyboru:
- długości okresu gwarancji - 10 proc.,
- terminu dostawy pojazdów - 24 proc.,
- montażu zewnętrznych drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5 proc.
Trzeba dołożyć ponad 7 mln zł
I to właśnie one zadecydowały o wyborze droższej oferty firmy Newag na kwotę 127,9 mln zł.
Tańsza, Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski opiewała na 120,2 mln zł.
Pierwsza hybryda za 16 miesięcy
- O ostatecznym wyborze producenta zdecydowało przede wszystkim kryterium czasowe. Newag zadeklarował dostarczenie pierwszego pojazdu w terminie 16 miesięcy, a drugiego - 17 miesięcy. Kolejnym kryterium, jakie zadeklarował zwycięzca, było wyposażenie pojazdów w zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
To oznacza, że województwo będzie musiało dołożyć ponad 7 mln zł, gdyż w budżecie zabezpieczone zostało 120,5 mln zł.
Parametry hybrydowych pociągów:
- długość do 65 metrów,
- co najmniej 135 miejsc siedzących,
- jedna para drzwi na każdy człon pojazdu,
- rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, w tym do przewozu wózków inwalidzkich,
- miejsca przeznaczone do przewozu rowerów,
- klimatyzacja i toalety,
- monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
- dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi,
- nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED.
160 km/h jako elektryk i 120 km/h jako spalinówka
"Hybrydy" będą osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego - zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwi mieszkańcom wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).
Zakup nowych pojazdów dofinansowany zostanie kwotą 65 mln zł z Polskiego Ładu.
Opinie wybrane
-
2023-04-25 14:37
(8)
W końcu jakość i doświadczenie, a nie cena zdecydowały o wyborze. Oczywiście upraszczając zapisy przetargu ;)
- 84 6
-
2023-04-25 14:48
(1)
Super wiadomość. Zwłaszcza na takie trasy jak Chojnice-Tczew-Gdynia czy Hel-Gdynia.
- 5 1
-
2023-04-25 15:51
Tylko na te trasy te pociągi narazie nie wyjadą
Dopóki pkp plk będzie się grzebała i opóźniała elektryfikację na linii Gdynia - Osowa - Kościerzyna/Kartuzy to na linię PKM nie ma sensu wysyłać ostatnio zamówionych składów elektrycznych. Dlatego też postawiono na jednostki dwutrakcyjne: po torach należących do PKM będą jeździły jako elektryki, na liniach PLK jako spalinowe.
- 5 0
-
2023-04-25 16:07
(1)
Super pomysł- jedna para drzwi na człon. A potem na zatłoczonych przystankach zamiast 20 sekund, wymiana pasażerów trwa minutę.
- 2 5
-
2023-04-25 16:24
Jakby ludzie nie stali przy drzwiach i nie blokowali wyjścia, to wymiana byłaby szybsza
- 7 1
-
2023-04-25 23:10
chcesz powiedzieć że Cegielski nie ma doświadczenia? (2)
- 3 1
-
2023-04-25 23:13
chyba wiesz
kto pisze takie komentarze?
- 0 0
-
2023-04-26 08:43
W produkcji takich składów nie ma.
Poza tym nie mylmy wielkiej firmy jaką był Cegielski z powstałym praktycznie na jego gruzach FPS-em. Dostalibyśmy 4 prototypy, które więcej by stały na warsztatach niż jeździły.
- 0 0
-
2023-04-26 06:56
Akurat tu mam mieszane uczucia.
Zawsze wolałem, aby wybierane były oferty kładące nacisk na jakość,
a nie cenę. Jednak w tym przypadku, wszystkie przywołane kryteria nie mają żadnego odniesienia do jakości, a jedynie do terminów. Pewnie ktoś mądry wyliczył, że opłaca się dołożyć te parę mln., aby otrzymać wcześniej pociąg.- 0 0
-
2023-04-25 15:31
Prędkość 160 km/h jest rzadkością na trasach w Polsce. (3)
Realnie w pociągach regionalnych tych nowszych mamy prędkości do 130 km/h.
Powodem jest :
- permanentny brak maszynistów/pomocników maszynisty,
- nieżyciowe przepisy kolejowe
- nieodpowiedni tabor do możliwości infrastruktury
Z tego m.in wynikają permanentne opóźnienia na kolei.
Bo nawet jeśli możnaRealnie w pociągach regionalnych tych nowszych mamy prędkości do 130 km/h.
Powodem jest :
- permanentny brak maszynistów/pomocników maszynisty,
- nieżyciowe przepisy kolejowe
- nieodpowiedni tabor do możliwości infrastruktury
Z tego m.in wynikają permanentne opóźnienia na kolei.
Bo nawet jeśli można pojechać szybciej, to sam maszynista bez pomocnika w kabinie za dużo nie może.
Największe opóźnienia na kolei generują pociągi ministerialne TLK oraz IC.- 49 8
-
2023-04-25 15:35
Jak jest ETCS to powyżej 130 km/h wystarczy jeden maszynista.
- 9 0
-
2023-04-25 17:06
Na linii 202 nigdy nie przekraczaja 119 (1)
- 5 0
-
2023-04-26 04:57
A tak naprawdę zależy to od tego na jaką prędkość były zaprojektowane szyny i jak gęsto rozłożone są stacje.
- 0 0
-
2023-04-25 17:10
4 za mało ale lepiej to niż nic. (5)
O 4 sztuki za mało, żeby realnie zwiększyć intensywność połączeń PKM - Kartuzy - Kościerzyna ale lepsze to niż nic. Może za rok uda się kupić brakujące 4 sztuki.
- 38 3
-
2023-04-25 18:08
Było by więcej jak by wybrali Polską firme (3)
Ale to Trójmiasto
- 0 20
-
2023-04-25 18:33
Newag jest polską firmą, ma siedzibę i fabrykę w Nowym Sączu.
- 14 1
-
2023-04-25 18:46
(1)
Mało wiesz, a gadasz.
- 5 0
-
2023-04-30 07:52
To niby nie jest polska to jaka?
- 0 0
-
2023-04-30 07:51
Czemu za mało?
Teraz jak mają pozamykać 3/ linii, gdzie od kielpinka będą jechać bajpasem tylko do Kartuz i to co na Wrzeszcz Rębiechowo Gdynia potrzebne to po co więcej tego teraz.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.