- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (365 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (263 opinie)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (39 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (103 opinie)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (302 opinie)
Pomorskie kupuje droższe pociągi hybrydowe
Cztery pociągi elektryczno-spalinowe kosztować będą 127,9 mln zł. Taką ofertę wybrał zarząd województwa pomorskiego, mimo że druga była o 7 mln zł tańsza. Zadecydowały o tym pozostałe kryteria.
Pozostałe kryteria wyboru:
- długości okresu gwarancji - 10 proc.,
- terminu dostawy pojazdów - 24 proc.,
- montażu zewnętrznych drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach - 5 proc.
Trzeba dołożyć ponad 7 mln zł
I to właśnie one zadecydowały o wyborze droższej oferty firmy Newag na kwotę 127,9 mln zł.
Tańsza, Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski opiewała na 120,2 mln zł.
Pierwsza hybryda za 16 miesięcy
- O ostatecznym wyborze producenta zdecydowało przede wszystkim kryterium czasowe. Newag zadeklarował dostarczenie pierwszego pojazdu w terminie 16 miesięcy, a drugiego - 17 miesięcy. Kolejnym kryterium, jakie zadeklarował zwycięzca, było wyposażenie pojazdów w zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty - wyjaśnia Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
To oznacza, że województwo będzie musiało dołożyć ponad 7 mln zł, gdyż w budżecie zabezpieczone zostało 120,5 mln zł.
Parametry hybrydowych pociągów:
- długość do 65 metrów,
- co najmniej 135 miejsc siedzących,
- jedna para drzwi na każdy człon pojazdu,
- rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, w tym do przewozu wózków inwalidzkich,
- miejsca przeznaczone do przewozu rowerów,
- klimatyzacja i toalety,
- monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
- dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi,
- nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED.
160 km/h jako elektryk i 120 km/h jako spalinówka
"Hybrydy" będą osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego - zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwi mieszkańcom wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).
Zakup nowych pojazdów dofinansowany zostanie kwotą 65 mln zł z Polskiego Ładu.
Opinie (76) ponad 10 zablokowanych
-
2023-04-25 14:37
Opinia wyróżniona
(8)
W końcu jakość i doświadczenie, a nie cena zdecydowały o wyborze. Oczywiście upraszczając zapisy przetargu ;)
- 92 6
-
2023-04-26 06:56
Akurat tu mam mieszane uczucia.
Zawsze wolałem, aby wybierane były oferty kładące nacisk na jakość,
a nie cenę. Jednak w tym przypadku, wszystkie przywołane kryteria nie mają żadnego odniesienia do jakości, a jedynie do terminów. Pewnie ktoś mądry wyliczył, że opłaca się dołożyć te parę mln., aby otrzymać wcześniej pociąg.- 0 0
-
2023-04-25 23:10
chcesz powiedzieć że Cegielski nie ma doświadczenia? (2)
- 3 1
-
2023-04-26 08:43
W produkcji takich składów nie ma.
Poza tym nie mylmy wielkiej firmy jaką był Cegielski z powstałym praktycznie na jego gruzach FPS-em. Dostalibyśmy 4 prototypy, które więcej by stały na warsztatach niż jeździły.
- 0 0
-
2023-04-25 23:13
chyba wiesz
kto pisze takie komentarze?
- 0 0
-
2023-04-25 16:07
(1)
Super pomysł- jedna para drzwi na człon. A potem na zatłoczonych przystankach zamiast 20 sekund, wymiana pasażerów trwa minutę.
- 2 5
-
2023-04-25 16:24
Jakby ludzie nie stali przy drzwiach i nie blokowali wyjścia, to wymiana byłaby szybsza
- 7 1
-
2023-04-25 14:48
(1)
Super wiadomość. Zwłaszcza na takie trasy jak Chojnice-Tczew-Gdynia czy Hel-Gdynia.
- 5 1
-
2023-04-25 15:51
Tylko na te trasy te pociągi narazie nie wyjadą
Dopóki pkp plk będzie się grzebała i opóźniała elektryfikację na linii Gdynia - Osowa - Kościerzyna/Kartuzy to na linię PKM nie ma sensu wysyłać ostatnio zamówionych składów elektrycznych. Dlatego też postawiono na jednostki dwutrakcyjne: po torach należących do PKM będą jeździły jako elektryki, na liniach PLK jako spalinowe.
- 5 0
-
2023-04-25 15:31
Opinia wyróżniona
Prędkość 160 km/h jest rzadkością na trasach w Polsce. (3)
Realnie w pociągach regionalnych tych nowszych mamy prędkości do 130 km/h.
Powodem jest :
- permanentny brak maszynistów/pomocników maszynisty,
- nieżyciowe przepisy kolejowe
- nieodpowiedni tabor do możliwości infrastruktury
Z tego m.in wynikają permanentne opóźnienia na kolei.
Bo nawet jeśli możnaRealnie w pociągach regionalnych tych nowszych mamy prędkości do 130 km/h.
Powodem jest :
- permanentny brak maszynistów/pomocników maszynisty,
- nieżyciowe przepisy kolejowe
- nieodpowiedni tabor do możliwości infrastruktury
Z tego m.in wynikają permanentne opóźnienia na kolei.
Bo nawet jeśli można pojechać szybciej, to sam maszynista bez pomocnika w kabinie za dużo nie może.
Największe opóźnienia na kolei generują pociągi ministerialne TLK oraz IC.- 55 9
-
2023-04-25 17:06
Na linii 202 nigdy nie przekraczaja 119 (1)
- 5 0
-
2023-04-26 04:57
A tak naprawdę zależy to od tego na jaką prędkość były zaprojektowane szyny i jak gęsto rozłożone są stacje.
- 0 0
-
2023-04-25 15:35
Jak jest ETCS to powyżej 130 km/h wystarczy jeden maszynista.
- 10 0
-
2023-04-25 17:10
Opinia wyróżniona
4 za mało ale lepiej to niż nic. (5)
O 4 sztuki za mało, żeby realnie zwiększyć intensywność połączeń PKM - Kartuzy - Kościerzyna ale lepsze to niż nic. Może za rok uda się kupić brakujące 4 sztuki.
- 45 3
-
2023-04-30 07:51
Czemu za mało?
Teraz jak mają pozamykać 3/ linii, gdzie od kielpinka będą jechać bajpasem tylko do Kartuz i to co na Wrzeszcz Rębiechowo Gdynia potrzebne to po co więcej tego teraz.
- 0 0
-
2023-04-25 18:08
Było by więcej jak by wybrali Polską firme (3)
Ale to Trójmiasto
- 0 23
-
2023-04-25 18:46
(1)
Mało wiesz, a gadasz.
- 6 0
-
2023-04-30 07:52
To niby nie jest polska to jaka?
- 0 0
-
2023-04-25 18:33
Newag jest polską firmą, ma siedzibę i fabrykę w Nowym Sączu.
- 16 1
Wszystkie opinie
-
2023-04-25 14:33
Xx (4)
Bogaci jesteśmy
- 9 26
-
2023-04-25 14:57
(1)
Jest takie powiedzenie, kto tanio kupuje, dwa razy kupuje.
- 11 1
-
2023-04-25 16:05
Pomorska Platforma z marszałkiem Strukiem na czele nigdy nie kupi nic od państwowego,
czyli PISowskiego przedsiębiorstwa. Cegielski należy do Ag. Rozw. Przemysłu - dlatego nie dostał zamówienia.
Za to Newag jest na szczęście pół niemiecką spółką (tyle, że siedziba w Polsce), no i takim płacić to ja rozumiem.
Mnie stać, nawet jeśli jest dużo drożej.- 1 6
-
2023-04-25 15:12
Rząd PiS rozdaje jak zwykle nie Swoje :)))))))))))))))))
- 4 0
-
2023-04-25 16:25
Nie stać nas na niesprawdzone prototypy
- 4 0
-
2023-04-25 14:33
Dobra decyzja. Najtańsze oferty nie zawsze są najlepsze (1)
Mało kto z nas kupuje najtańsze na rynku produkty, jesli mają długo służyć
- 45 3
-
2023-04-25 14:41
Tym bardziej, że hybrydy z Newagu jeżdżą już w kilku województwach, a pociąg FPS to zupełny prototyp
- 16 1
-
2023-04-25 14:34
(3)
Polski ład świetna inicjatywa. Brawo dla PiS. Już się nie mogę doczekać jazdy taką maszyną.
- 8 52
-
2023-04-25 14:35
Skąd wiadomo że polski ład? (1)
Wystarczy zauważyć jak bezsensowny to wydatek zamiast elektryfikacji linii...
- 3 8
-
2023-04-25 15:05
Przecież linia jest elektryfikowana.
Gdyby pkp plk nie zaliczyło kilkuletniego opóźnienia modernizacji lk201 to nikt by hybryd nie kupował.
- 10 2
-
2023-04-25 14:38
Żąd da ze swoich pieniędzy?
- 8 2
-
2023-04-25 14:34
(3)
Magia wyborów. Poprzedni zakup 10 Impulsów też dziwnym trafem zbiegł się z wyborami samorządowymi.
- 27 7
-
2023-04-25 14:39
(1)
co tu się zbiega? nie ma wyborów samorządowych w tym roku
- 5 3
-
2023-04-25 14:45
Ty sądzisz, że one przyjadą jutro? albo za miesiąc?
bo takie coś stoi w sklepie i czeka na klienta?
- 3 4
-
2023-04-25 14:46
Prawda czasu, prawda ekranu:)
- 2 0
-
2023-04-25 14:37
Az cztery? ;)
- 10 7
-
2023-04-25 14:37
Opinia wyróżniona
(8)
W końcu jakość i doświadczenie, a nie cena zdecydowały o wyborze. Oczywiście upraszczając zapisy przetargu ;)
- 92 6
-
2023-04-25 14:48
(1)
Super wiadomość. Zwłaszcza na takie trasy jak Chojnice-Tczew-Gdynia czy Hel-Gdynia.
- 5 1
-
2023-04-25 15:51
Tylko na te trasy te pociągi narazie nie wyjadą
Dopóki pkp plk będzie się grzebała i opóźniała elektryfikację na linii Gdynia - Osowa - Kościerzyna/Kartuzy to na linię PKM nie ma sensu wysyłać ostatnio zamówionych składów elektrycznych. Dlatego też postawiono na jednostki dwutrakcyjne: po torach należących do PKM będą jeździły jako elektryki, na liniach PLK jako spalinowe.
- 5 0
-
2023-04-25 16:07
(1)
Super pomysł- jedna para drzwi na człon. A potem na zatłoczonych przystankach zamiast 20 sekund, wymiana pasażerów trwa minutę.
- 2 5
-
2023-04-25 16:24
Jakby ludzie nie stali przy drzwiach i nie blokowali wyjścia, to wymiana byłaby szybsza
- 7 1
-
2023-04-25 23:10
chcesz powiedzieć że Cegielski nie ma doświadczenia? (2)
- 3 1
-
2023-04-25 23:13
chyba wiesz
kto pisze takie komentarze?
- 0 0
-
2023-04-26 08:43
W produkcji takich składów nie ma.
Poza tym nie mylmy wielkiej firmy jaką był Cegielski z powstałym praktycznie na jego gruzach FPS-em. Dostalibyśmy 4 prototypy, które więcej by stały na warsztatach niż jeździły.
- 0 0
-
2023-04-26 06:56
Akurat tu mam mieszane uczucia.
Zawsze wolałem, aby wybierane były oferty kładące nacisk na jakość,
a nie cenę. Jednak w tym przypadku, wszystkie przywołane kryteria nie mają żadnego odniesienia do jakości, a jedynie do terminów. Pewnie ktoś mądry wyliczył, że opłaca się dołożyć te parę mln., aby otrzymać wcześniej pociąg.- 0 0
-
2023-04-25 14:38
Kto bogatemu zabroni. (3)
Co nie urzedniku. To ja podatnik twój pracodawca
- 11 18
-
2023-04-25 14:47
Może i podatnik
ale wygląda, że nie pasażer. FPSy maja mniej miejsc i nigdzie jeszcze nie jeżdżą.
- 7 1
-
2023-04-25 14:54
Właśnie w dłuższej perspektywie czasu utrzymanie taboru od jednego producenta będzie tańsze (1)
Cegielski proponuje prototypy
- 7 1
-
2023-04-25 14:57
Takie same jak Pesy, które ciągle się psują.
- 3 3
-
2023-04-25 14:41
Bida z nędzą za tego PIS (2)
kolejny przykład po Mevo 1.0 i 2.0, Fali, Tristarze, że brak kasy
- 11 21
-
2023-04-25 14:58
kase sie drukuje
- 5 3
-
2023-04-26 05:02
po minusach widzę że zrozumiano ironię:)
- 1 0
-
2023-04-25 14:56
Bardzo dobra decyzja. (1)
Wybór najtańszej oferty wiadomo jak się zawsze kończy.
- 31 7
-
2023-04-25 15:12
Z zakupami prototypów w ilościach hurtowych nacięło się już PIC
Wystarczy
- 5 1
-
2023-04-25 15:10
`Zakup nowych pojazdów dofinansowany zostanie kwotą 65 mln zł z Polskiego Ładu` (4)
Czyli jak? Najpierw Rząd PiS zabrał Pomorskiemu 650 milionów a później `łaskawie` daje 65 milionów - to się nazywa `dobroczynność` Rządu PiS :)))))))))))))))))))))))))))))))))
- 18 12
-
2023-04-25 15:47
czemu kłamiesz ?
ale to u was normalne
- 2 3
-
2023-04-25 22:56
Aga (2)
Złodzieje bez wstydu!!Mendy jedne.Ludzie zacznijcie patrzeć,słuchać,co ten pis robi.zabierzcie nam i później dajcie.To jak z tym zwrotem.Morawiecki chwali się, dajemy zwroty podatków,a nam się to należy bez dyskusji,bo w ciągu roku zapłaciliśmy za duźo i to nasze pieniądze,a nie przywileje....
- 0 0
-
2023-04-26 01:17
Taki
Zwrot to owszem nerwy dla mnie na początku czy w ogóle coś dostanę.. teraz kiedy dostałem ponad 4 tyś zwrotu zamiast przez 10 lat 500 potraktowałem to jak inwestycję lepszą od lokaty.. kończąc dodam że w tymże roku na wyboru się nie wybieram i pewnie nie prędko to nastąpi !! Niby czemu nic mi nie dało głosowanie w ciągu 20 lat na Po za PiS oprócz tego zwrotu nerwów..( polskie nieład) też nic nie mam .. ktoś kiedyś dobrze powiedział trzeba mieć coś z głową żeby chcieć rządzić narodem..do tego stosując się do przepisów prawa nie przystających do naszych czasów...
- 0 0
-
2023-04-26 05:05
Model zaczerpnięty prosto z unii a tam nikomu to nie przeszkadza bo używają rozmydlonego terminu redystrybucja.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.