• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie kupuje więcej pociągów

Michał Brancewicz
8 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Pociąg Impuls dla Pomorza na linii produkcyjnej Newagu.
  • Trwa produkcja pociągów dla województwa pomorskiego.

Do pięciu zamówionych pojazdów województwo pomorskie domówiło właśnie kolejne cztery elektryczne pociągi. Pierwsze składy pojawią się na początku roku i będą obsługiwały trasy z Trójmiasta do miast regionu, a po elektryfikacji także linię PKM. W sumie wartość zamówienia wzrosła ze 123 do 221 mln zł.



Po województwie pomorskim podróżujesz najczęściej:

Umowa z firmą Newag na dostawę pięciu 5-członowych pociągów została podpisana w drugiej połowie lipca. Jej wartość to 123 mln zł.

Od początku władze województwa pomorskiego zapowiadały, że mogą rozszerzyć zamówienie o kolejnych pięć sztuk. Ostatecznie zdecydowano się na cztery dodatkowe składy.

- Wykorzystujemy opcję zakupu kolejnych pociągów. W maju zamówiliśmy ich pięć, dzisiaj podjęliśmy decyzję zakupu kolejnych czterech. Termin realizacji zamówienia to przełom 2019 i 2020 roku - zapowiada Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Dodatkowe pociągi kosztować będą 98,4 mln zł.

Składy trafią na trasy Słupsk - Gdynia i Elbląg - Gdynia, a po elektryfikacji także na linię PKM. Przypomnijmy: obecnie spółka Pomorska Kolej Metropolitalna szuka wykonawcy dokumentacji projektowej dla tego zadania oraz budowy nowego przystanku Firoga.

Pociągi z pierwszej zamówionej puli zaczną pojawiać się na początku przyszłego roku.

Nowe pojazdy będą posiadały:
  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących,
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących,
  • 20 miejsc do przewozu rowerów,
  • licznik pasażerów w każdych drzwiach,
  • klimatyzację,
  • wi-fi
  • i będą rozpędzały się do 160 km na godz.

Opinie (223) 4 zablokowane

  • Czas jazdy makabra.

    Ostatnio jechałem regio z tczewa do słupska.nie bardzo rozumiem długie postoje na poszczególnych stacjach.Ten co projektuje rozkład jazdy powinien może się przejechać pociągiem.Czasy przejazdu są dłuższe jak pociągi prowadziły parowozy.Nikt sie nie zastanowi że jadą ludzie zmęczeni i każdy chce tą podróż zakonczyć jak najpredzej.A takie stanie na stacjach to żadne rozwiązanie,przecież to można tak zorganizować żeby ten pociąg jechał a nie stał na stacjach po pół godziny.

    • 0 0

  • W prost nie wiarygodne!!! (23)

    Mam nadzieję że dożyję dnia gdy znikną EN57 i EN71 :D
    SKM pewnie i tak zostanie skansenem na wieki...

    • 144 15

    • Co Ci nie pasuje (9)

      W zmodernizowanych EN57 ?
      Moim zdaniem ich wnętrza jak i komfort podróży jest całkiem spoko.

      • 13 25

      • EN57 ma sporo plusów

        W EN57 podoba mi się bardzo układ siedzeń i przestronne wnętrze. Wygląda dużo lepiej niż to w Newagach. Wszystkie siedzenia jako czwórki to też bardzo dobry pomysł, stymuluje to chociażby do patrzenia na innych ludzi. Ogólnie to bym chciał takie EN57 ale z nowym zawieszeniem, klimatyzacją i gniazdkami.

        • 0 0

      • spoko? ogarnij sie

        • 0 0

      • EN57 to wyjątkowo udany projekt- można by go na upartego modernizować w nieskonczoność.

        Każdy z tych skladow byl wielokrotnie przebudowywany, z pierwowzorow to skorupa chyba zostala. Przypomne że amerykanie samoloty i śmiglowce z lat 50 produkuja czasem do dzisiaj- np CH 53 i c130 herkules- oczywiście z pierwowzorow zostal jedynie ogolny zarys konstrukcyjny- podobnie moglo by byc z EN57, ale oczywiście newagi to cuda i tylko sie cieszmy.

        • 6 4

      • Są strasznie głośne i nie mają klimatyzacji (2)

        To tak na początek.

        • 25 5

        • Bo ludzie nie wycierają nóg przed wejściem. Wiadomo którzy. Ci co uważają, że jeden taki doprowadził rządami do zakorkowania Gdańska i musieli przesiąść się na SKM.
          Już raz jeden rządziła klasa robotniczo-chłopska i wiadomo jak to się skończyło.
          Teraz młodzi też będą się mogli o tym przekonać, jak im 500+ nie wystarczy na bezrobotne życie.

          • 1 2

        • I wystarczy popatrzeć na listwy przy podłogach jak już korodują.

          Po 3 latach?
          Kasa wywalona w błoto.

          • 13 4

      • (1)

        a moim zdaniem są gorsze niż przed modernizacją. kasa w błoto

        • 9 4

        • To prawda!

          • 0 1

      • normalny jestes? a może w życiu nic innego nie widziałeś/jechałeś jak EN...?

        • 4 1

    • (10)

      na pewno jak bedzie zarzadzane przez pissuarowy beton z PKP to zawsze bedzie skansem , brod smrod i ubustwo ...

      • 22 25

      • Komunikacją w pomorskiem zarządza od 10 lat PO (Świlski) (3)

        I im zawdzięczamy doprowadzenie tej komunikacji do stanu przedzawałowego. Regio i PKM są w bezpośredniej gestii samorządu.
        Więc ostrożniej z tymi diagnozami.

        • 12 5

        • (2)

          wlascicielem SKM jest PKP zarzadzane przez pissuar . marszalek chcial kupic udzialy ale PKP odmowilo madralo

          • 8 4

          • Dziwisz sie, ze odmowilo? (1)

            Tak marszalek pilnowal interesu , ze SKM jest wlascicielem torow. Jako jedyna firma w kraju. Podobno jest wolnosc gospodarcza i rownosc podmiotow. Samorzad mial wszelkie polityczne przelozenia aby sytuacje odkrecic. Tylko ze go to nie interesowalo.

            • 0 0

            • Mieszasz i nic nie rozumiesz

              Tory skm duza kolej przekazala do spolki SKM aportem i dlatego duza kolej ma teraz wiecej udzialow w tej spolce a udzialy samorzadow sa mniejszosciowe

              • 0 0

      • wystarczy nie kraść i z czasem będzie wszystko jak trzeba

        • 0 0

      • Od jakiego czasu (1)

        ów PiS zarządza pkp.

        • 18 9

        • Już od 3. To już ponad 1000dni dobrobytu w SKM.

          Każdy dzień to sukces. Każdy kurs to podróż ku przyszłości
          Cieszę się że mogłem pomóc.

          • 7 4

      • PiS nie ma w PKP (2)

        • 0 4

        • a mozgu nie ma w twojej makowie pustej

          • 4 1

        • Sorry w SKM

          • 0 3

    • Nie dozyjesz.

      • 2 0

    • Mogli nie złomować EW58 ........

      • 14 1

  • (1)

    powiedzcie mi czemu kupowane są za nasze a nie unijne?

    Pozostałe województwa kupowały dziesiątki sztuk za kasę z unii. U nas ludzie marszałka bąka zbijali.

    • 8 1

    • Bez przesady

      Na Mazowszu są trasy na głównie EN57 - na R7 nie ma fabrycznie nowych składów wogóle. Oprócz jednego skróconego dodatku.

      • 0 0

  • szkoda (1)

    szkoda że samorząd myśli tylko o Trójmieście i kierunku Malbork - Elbląg ( to nie nasze województwo )a a o kierunku Smętowo i dalej już niestety nie. Nawet obecnie zestawione pociągi te "lepsze" i w większym zestawieniu Obsługują kierunek Malbork, a złom i krótkie zestawienie to kierunek Subkowy Centrum

    • 3 0

    • woj Pomorskie aż hen hen za malbork chyba miałeś 2 z geografii

      • 1 0

  • Dlaczego Słupsk-Gdynia i Gdynia-Elbląg a nie Słupsk-Elbląg?! (16)

    Dlaczego nie ma bezpośrednich szybkich pociągów Wejherowo-Gdańsk?! Albo Reda-Gdańsk?!
    Nie mówię o tej kile mogile SKM! Dlaczego pociągi mają trasy do/z Gdyni, a nie łączone?!

    • 18 10

    • problem jest formalny, Elbląg to inne województwo (2)

      Połaczenia regionalne finansowane są przez samorządy. I tak "wielkim" osiągnięciem jest to, że pociągi dojeżdżają do Elbląga. A nie, jak jeszcze niedawno, kończyły bieg w Malborku, skąd podróżnych zabierał "warmiński" pociąg.
      Ile to lat zajęło dogadanie tej sprawy?
      Długie trasy to również czas pracy i wymiana załóg. Muszą dojechać i wrócić. Tym bardziej, jak są z "obcej ziemi". Obsady i infrastrukturę (np. noclegownie) zlikwidowano do poziomu oparów. Wiec jest jak jest.
      I wszystko to ta sama ekipa, zarządzająca sejmikiem od 10 lat.

      • 6 0

      • (1)

        hola hola.
        Zgodnie z prawa jednostki kończyły by bieg w Starym Polu.

        • 1 0

        • Juz tacy brutalni nie byli

          Formalnej musza byc odpowiednie warunki do organizacji przesiadki.
          Wygladaloby to na prawde glupio, gdyby samorzad pomorskiego postawil rogatki.
          Ale jeszcze nic straconego...

          • 0 0

    • bo widać takie mają linie (3)

      to że połączenie lotnicze Gdańsk - Wrocław istnieje, nie oznacza, że nie ma dużo więcej połączeń na trasie Gdańsk-Warszawa i Warszawa - Wrocław

      • 5 1

      • Problem jest taki, że to inne kierunki (2)

        A my mamy sytuację, jakby było 20 pociągów dziennie Gdańsk-Warszawa i 20 pociągów dziennie Warszawa-Kraków, ale żadnego bezpośredniego Gdańsk-Kraków.
        Pociąg jadący z Elbląga do Słupska jedzie przez Gdynię i mógłby jechać dalej.

        • 2 0

        • przecież ważne jest gdzie pasażer jedzie, a nie czy pociągł łączy jakieś miasta (1)

          jeśli nie ma odpowiedniej ilości osób, które jada ze Słupska do Elbląga, to po co niby mają być takie połączenia?

          • 1 0

          • bo są chętni do podróży Tczew - Wejherowo albo Reda - Gdańsk

            tłumoku

            • 2 0

    • dlaczego ..
      bo przespali wiele lat i nie ma już sprawnych pociągów
      wszystko się zawaliło

      • 3 0

    • (3)

      Kiedyś jeździły Sprintery. Mogłyby jeździć częściej. Tylko, że nie wiadomo jakie były obłożenia. Teraz na ich miejsce weszły PR.

      • 11 0

      • nadal jeżdżą

        Tyle że prowadzone przez Regio a nie SKM.

        • 6 1

      • Aaah Sprintery, pamiętam

        30 minut z Redy do centrum Gdańska.
        Nieosiągalne autem.

        • 13 0

      • W Sprinterach był komplet.

        Zawsze, komplet, full, pełno ludzi.

        • 7 0

    • Takie połączenia istnieją.

      W rozkładzie jazdy są dwa takie połączenia Polregio. Z Elbląga do Słupska bez przesiadki. Z Wejherowa do Gdańska istnieje również połączenie o 6:20/8:13 z Wejherowa o 7:12/9:10 w Gdańsku.

      • 4 1

    • Ależ są takie połączenia.

      Sam korzystam, bo SKM-a zawsze się wlecze i jest zatłoczona. Z Weja do Elbląga: 6:23, 8:14, 20:36. Do Bydgoszczy: 6:58 i do Tczewa: 12:06.

      • 4 2

    • (1)

      Bo w Gdyni jest wymagana infrastruktura do bycia stacja początkowa/końcową?

      • 9 4

      • Inteligencie

        W odróżnieniu od Słupska i Elbląga, z których te pociągi potem wracają? Przeczytałeś w ogóle przed komentowaniem, co pisałem?!

        • 3 1

  • PKMka (1)

    Nie mogę już się doczekać dnia, kiedy Pomorska kolej metropolitalna zostanie zelektryfikowana, będzie zdecydowanie częściej kursować oraz wszystkie pociągi będą dojeżdżały bezpośrednio do stacji Gdańsk Główny.

    • 1 2

    • Raczej nie będą dojeżdżać

      Nie ma ich jak tam wpuścic.

      • 3 0

  • zarządzanie koleją na Pomorzu to jest komedia (31)

    porównajcie sobie, co w tym samym czasie robią Koleje Dolnośląskie. Gdyby ta sitwa z urzędu marszałkowskiego wzięła się do roboty to by przede wszystkim zadbała o tabor dla SKM i puściła więcej składów na PKM.

    • 110 27

    • głupis (1)

      dawno już marszałek deklarował że chce przejąć pakiet większościowy żeby móc inwestować w spółkę skm. tak jak na dolnym śląsku czy w kolejach mazowieckich. tylko pisiory trzymają skm jak i całe pkp w łapie i nie chcą oddać. a na inwestycje czy tabor kasy nie mają...

      • 1 1

      • przejmuje się podmioty słabe i "samotne", np. na finansowym "bezdechu".

        Marszałek przespał swój moment, gdy SKM było wydzielane. Ale wtedy wydawało się być słabym interesem wchodzić w kolej. Samorząd raczej ją likwidował.
        A jak podmiot okrzepł i okazał się potrzebny, to tylko "politycznie" można go ruszyć... Czego przez osiem lat koniunktury również nie zrobiono. Deklaracje, to budzą jedynie uśmiech politowania.
        Bo chcieć to możesz, jak możesz.

        • 1 0

    • Widać nie jeździłeś zbyt wiele kolejami dolnośląskimi (2)

      tam za małe pociągi i zastępcze autobusy bez zapowiedzi to norma, szczególnie na liniach daleko od Wrocławia, do tego rozkłady tragiczne, jedyne co tam potrafią to robić sobie dobrą reklamę i jak widac na niektórych to działa,
      przeciętny pasażer woli jednak jeśli stary pociąg jeździ często i punktualnie niż nowy ale za rzadko a do tego za mały i spóźniony

      • 5 1

      • pamiętamy falstart tego przedsięwzięcia. (1)

        Jazda się zacznie, gdy dotacje sie skończą a sprzęt i infrastruktura zaczną się psuć...

        • 2 0

        • taką jazdę to już PRowym kiblem zaliczyłem niedawno

          Jak 2 stacje za Elblągiem ludzie nie mogli z drugiej jednostki drzwi otworzyć i musieli hamulec zrywać...

          • 0 0

    • Pociągi

      UM wydał kilkaset milionów na pkm.. za to można kupić 40-50 pociągów.

      • 1 1

    • (2)

      urząd Marszałkowski kupił 9 sztuk...
      reszta województw po 70...

      • 7 1

      • 9 sztuk elektrycznych to moze mało ale wcześniej zakupił cały tabor spalinowy potrzebny na liniach niezelekryfikowanych (1)

        bo tam w ogóle nie było czym jeździć, w innych regionach nie ma takich potrzeb na pojazdy spalinowe jak u nas więc to dobrze że troszczą się nie tylko o trójmiasto ale o cały region, te nasze en57 jeszcze trochę pojeżdżą więc tragedii nie ma

        • 2 1

        • pozostałe województwa kupiły też spalinowe.

          • 3 0

    • Ha (2)

      Koleje Dolnoslaskie i Slaskie....tam co 2 pociag to nowy. A o kolejach mazowieckich nie wspomne.... no ale coz....na Pomorzu troszke inaczej. A szkoda

      • 9 1

      • to jeszcze porównaj jakim budżetem dysponują

        tam i u nas

        • 2 0

      • to czemu tam dużo mniej ludzi jeździ pociągami?

        tabor to nie wszystko, przeciętny pasażer woli sensowną częstotliwość i dobry czas jazdy nawet starym en57 bez modernizacji niż nowe pociagi jeżdżące rzadko i w kiepskim rozkładzie

        • 5 0

    • SKM należy do PKP w większości (9)

      Województwo proponowało odkupienie, ale PKP nie chciało sprzedać. Więc niby dlaczego województwo miałoby kupować pociągi państwowej firmie?

      PKM to inna historia, która generalnie ociera się o porażkę. Ni cholery nie rozumiem dublowania SKMki na trasie Gdynia-Gdańsk, kiedy można by było te składy puścić w trasę gdzie SKMki nie jeżdżą.

      • 15 12

      • (3)

        Ile pasażerów jeździ SKM a ile PKM? Dlaczego pociągi mają trafić do PKM i wozić powietrze zamiast realnie się przydać? Żeby cały projekt ładnie wyglądał?

        • 8 14

        • Jka byś był w temacie to byś wiedział... (2)

          Projekt "PKM" to szeroko pojęta kolej regionalna na Kaszuby (zasadniczo). Województwo potrzebuje tych składów żeby po elektryfikacji móc zwiekszyć częstotliwość kursów po całej linii (także po modrenizacji do 2 torów i eletryfikacji aż do Kościerzyny). Aktualnie nie ma takiej możliwości technicznej (brak przepustowości) oraz brak wiekszej ilości składów... A tam podobno tłok na codzień..
          Dlatego tez tak potrzebna jest ta modernizacja i dodatkowe zakupy....
          A SKM?? no cuż.. miejmy nadzieje że trafi pod skrzydła województwa.. wtedy bedzie można robić większe zakupy :)

          A tak wgl wolałbym model jaki jest w zachodniopomorskim.. Województwo ma wszytskie (nowoczesne) składy a PR robią tylko za obsługe.. Jeśli mają problem.. Hyc i mamy własną kolej :) Nikt Cię nie trzyma za mor..ę i nie stawia warunków jakie ceny komu płacić...

          • 5 1

          • Gdańsk (pomorskie) wolał zbankrutować ZNTK i zamykać połaczenia regionalne (1)

            Kasa szła na Euro i drogi.
            PKM jest "szeroko pojętą koleją regionalną" przez przypadek, bo miała być dojazdówką do obu lotnisk. Potem, na szybkiego, dołączono dwa miasta regionu a okrojono Gdynię. I "projekt" poległ pod cięzarem klęski urodzaju i nieudolności organizacyjnej. Nie mówiąc już o finasowym aspekcie...

            Dla wyjaśnienia, jestem bardzo rad, że PKM postało ale co z niego zrobiono, to woła o pomstę.

            Fajnie się patrzy na nowe składy w innych regionach ale to kosztuje.
            Prawdą jest również, że komunikacja nie jest dochodowa w modelu jaki jest preferowany i nigdy nie będzie. Że coś się rusza to nie zasługa samorządu a Unii, która wymusza takie a nie inne kierunki rozwoju.
            I z czego to sie utrzyma, jak dotacja się skończy a sprzet i infrastruktura zacznie się psuć?

            • 5 3

            • no nie wierzę

              cóż to za ekspert się tu objawił???? ;)

              • 1 3

      • a kto każe kupować dla państwowej firmy?

        Podobnie jak dla PKM, może kupiś składy "sobie" i ich użyczać. Tylko na tym trzeba się znać, trzeba to utrzymać. Jak to robia miejskie/samorządowe spółki, widzimy na przykładzie GAiT chociazby. Pomorskie poszło dalej niż reszta kraju i oddaliło sie w epokę postindustrialną, gdzie takie przyziemne działania są zbędne i dzieją sie "same".
        Zbankrutowano ZNTK, gdzie teraz, zaraz obok odbudowuje się zaplecie kolejowe portu i terminali kontenerowych. Gdzie taki zakład mógły pełnić rolę zaplecza miejskich/regionalnych pociągów.
        Jakoś "niewidzialna reka rynku" tego w Gdańsku nie zauważyła...

        • 2 0

      • Wygodna wymowka (1)

        To czemu pomorskie nie zalozy wlasnej spolki ??? Skm moze zarzadzac swoim odcinkirm wejherowo-gdansk, cala reszta nalezy do inwencji marszalka. A to ze oddal on w zarzadzanie swoje trasy betonowi z skm i polregio, to jego decyzja i on za nia odpowiada. Skm na trasie PKM to wpuszczenie menrla na salony. I mamy cyrki z przewozem rowerow, z wyjacymi pojazdami, z brakiem sprawnych komunikatow w pociagach, z brakiem taboru zastepczego, z absurdalnymi, skostnialymi procedurami, z podejsciem typu pasazer dla kolei a nie odwrotnie.

        • 11 0

        • przecież założyła - jest nią PKM a Regio również jest w gestii samorządu

          Gra idzie o własność infrastruktury i monopol.
          To się marzy "cwanym gapom" z samorządu.
          Cyrki, o których wspominasz, to efekt braku rozeznania w potrzebach i dopasowania środków i mozliwości dla ich zaspokojenia. "Na szczęście" nie buduje sie parkingów przy przystankach, bo jeżdziłoby sie jak za dawnych czasów berlińskim modrakiem. Nie wszystko jest "winą" operatora a w szczególności nie problemy z taborem i infrastrukturą, bo są one własnością samorządu.
          "Tak krawiec kraje, jak mu staje..."

          • 4 0

      • (1)

        Geniuszu, a gdzie niby puścić te pociągi, skoro tory SKM prowadzą między Gdynia a Gdańskiem a PKM również? Co do PKM, mało kto jedzie z Wrzeszcza do Gdyni i na odwrót. Ale bardzo dobrze, że jest taka trasa, bo i z jednej i z drugiej strony jest dojazd chociażby na lotnisko.

        • 12 4

        • gdyby wszyscy jeździli do Kartuz to nie byłoby potrzeba PKM

          linia Gdynia-Wrzeszcz nie jest dla tych którzy jada z Gdyni do Wrzeszcza - po drodze jest tam jeszcze sporo innych przystanków

          • 16 0

    • (6)

      Sitwa z um? A moze z UW! UM chce przejąć skm ale panstwo blokuje ten temat!

      • 22 6

      • ani UM, ani UW (3)

        Komunikacja jest domeną samorządu, czyli sejmiku.
        I tutaj żadnych zmian spodziewać się raczej nie można.
        Samorząd odpuścił SKM, bo w tamtym czasie zajęty był likwidację połączeń a nie ich zarządzaniem.

        • 5 2

        • SKM jest w większosci własnością PKP a nie samorzadów. (2)

          To PKP nie chce oddać SKM samorządom

          • 4 1

          • ja wiem czyj jest SKM a samorzad nie wziął, kiedy mógł (1)

            Poza tym, nie chodzi o SKM a o jego majatek, bo "zapomniało" się o torach. I chyba to jedyna linia kolejowa, którą nie zarządza/posiada PLK a własnie SKM.
            Samorząd mając idealną sytuację "dobrych relacji" z całym aparatem państwowym, nie zrobił nic aby sytuację "zdemonopolizować".
            No, bo nie chodzi mu o demonopolizację a o przejęcie tego monopolu. I, zgodnie z doktryną Lewandowskiego, sprywatyzowanie "za złotówkę".

            • 5 0

            • co to znaczy kiedy mógł?

              kiedy konkretnie???

              • 2 3

      • (1)

        Bylo 8 lat na to i co?

        • 12 3

        • I PiS nie oddawał skm. piS trzyma łapę na PKP i SKM

          Od 2007

          • 13 8

    • Spółka SKM nie jest potrzebna, jeżeli Marszałek utworzy własną firmę. (1)

      Wystarczy przenieść zlecenia na przejazdy z SKM na innego operatora. Na razie PKM obsługuje personał skm. wystarczy zadbać o własny personał i krok po krok przenosić zlecenia na inną spółkę, powiedzmy PKM niech nie będzie tylko operatorem trasy a również zatrudni maszynistów i kontrolerów. Na odcinku Wejherowo – Gdańsk wystarczy zwiększyć takt pociągów regionalnych a na SKM-ce zacznie spadać liczba pasażerów. Wtedy będzie można skrócić wydatki na skm. problemem urzędu marszałkowskiego jest brak podziału linii skm. skm podzieliła linie na S1 do S4. Teraz urząd marszałkowski mógłby przeprowadzić konkurs na każdą linię osobno i wprowadzić własny tabor i innego usługodawcę na jedną z linii i od razu dyskusja z PKM będzie przebiegała inaczej. Wystarczy spojrzeć co dzieje się w Niemczech. Kolej państwowa traci przewozy regionalne, landy nabywają albo wynajmują tabor a przewoźnikami są spółki z Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii. Najlepiej radzi sobie kolej państwowa z Holandii. Uprzejmy personał, nowy tabor, porządna informacja pasażerów i w ramę punktualnie kursujące pociągi. Wszędzie są związki komunikacyjne i dla tego ludziom obojętni jest, kto jest operatorem, bo ważny jest bilet związku komunikacyjnego. Przeważnie jest tak, że kupuje się jeden bilet i korzysta z różnych środków lokomocji. Tylko Trójmiasto sobie z tym nie radzi, wprawdzie jest bilet mzkzg, ale ciężko w ogóle kupić bilet.

      • 5 4

      • A którędy będą jeżdzić pociągi "nowego operatora"?

        Jak odpowiesz na to pytanie, zrozumiesz o co chodzi w tym gambicie.
        Jeśli masz zamiar zadzierać z grupą PKP, wiedz że spotka cię retorsja ze strony plk. nie muszą się wysilać, bo tory dalekobieżne przez miasto są na skraju przepustowości. Poza tym, zwiększenie taktu nic nie da, bo to tylko cztery stacje pomiędzy Gdańskiem i Gdynią.
        No i podstawowe pytanie, dlaczego gdzieś może powstać "związek komunikacyjny" a w Trójmieście nie? Bilet jest, fakt... 2,5x droższy niz warszawski analog.

        • 7 0

  • (1)

    Polregio i tak je zapuści.
    Nawet nie mają gdzie ich trzymać.
    Będą korodowały pod chmurką. ..cała logika tych z Urzędu Marszałkowskiego.
    Brak tam specjalistów

    • 6 1

    • no, jak przy tekście "za mniej niż 3000 na rękę zmienić pracy mi się nie opłaca"

      słyszę od rekrutujących w Marszałkowskim, że mam zbyt wysokie oczekiwania płacowe, to lepiej nie będzie.

      • 2 0

  • (3)

    Inne województwa mają po kilkadziesiąt nowych pociągów. Nawet bliżej setki.

    Przespał Marszałek dotacje unijne

    • 9 1

    • ty może najpierw doczytaj (2)

      bo akurat z wykorzystania dotacji unijnych pomorskie jest liderem.

      natomiast tabor w innych województwach kupują spółki. bo mają taki budżet że mogą

      • 4 2

      • tabor w innych województwach kupują spółki.

        zwłaszcza w zachodniopomorskim, świętokrzyskim, lubelskim, hehe

        • 3 0

      • one mają kasę my jak zwykle nie...w urzędzie marszałkowskim niedaizm rozwiniety

        • 3 0

  • Pffff (11)

    Za drogi by się wzięli, bo bardzo dziurawe są. Po co inwestować w kolej, skoro najwięcej osób korzysta z samochodów? Gdyby infrastruktura drogowa była dobrze przemyślana, nie potrzeba byłoby pakować tyyle hasju w jakies bezużyteczne pociągi.

    • 15 151

    • Marna prowokacja (4)

      Albo jesteś kompletnym idiotą.
      Pociąg to najwydajniejszy i najszybszy środek transportu na średni dystans.

      • 37 1

      • Bez auta w nocy nigdzie nie dojedziesz a w dzień utkniesz na dworcu głównym w Gdańsku! (3)

        Co to daje, jeżeli przedpołudniem przez godzinę i 44 minut nie kursuje żaden pociąg regionalny z Gdańska w kierunku Tczewa. Również o godzinie 8 rano i wieczorem nie ma ani jednego połączenia w tym kierunku przez 75 minut. W odwrotnym kierunku z Gdańska do Gdyni nie odjeżdża żaden pociąg regionalny o godzinie 12 przez 75 minut. Ostatni pociąg w Gdańska w kierunku Tczewa odjeżdża o godzinie 22:30 a w kierunku Gdyni o 22:40, następny dopiero o godzinie 5:03. Co to za metropolia, jeżeli już o godzinie 22 odjeżdżają ostatnie pociągi? Dziwisz się, że ludzie przesiadają się na auto? W porządnych metropoliach pociągi kursują w weekendy przez całą noc a w tygodniu przerwa nocna wynosi najwyżej 2-3 godziny. W nocy pociągi dowożą ludzi na lotnisko a w Gdańsku nie ma takiej tradycji. Jeżeli pracujesz na lotnisku, to bez auta nie dotrzesz do pracy, aby od godziny 5 obsługiwać pasażerów.

        • 6 0

        • to już N3 na lotnisko nie jeździ?

          Na cholerę skład pociągowy z 5 pasażerami, skoro nocą autobus starczy?

          • 0 0

        • To trzeba ich obsługiwać od 9, bedzie prościej..

          • 0 0

        • To znaczy, że nasza lokalna władza jest do d...

          I trzeba ich o to cisnąć. Sami z łaski nic nie dadzą.

          • 1 0

    • ? (1)

      A zdarza Ci się narzekać na korki?

      • 2 0

      • Nigdy, przenigdy nie narzekam na korki..czasem sie z nich smieje, jak je mijam..kolej i rower to transport dla biedolu i niedorajd...

        • 0 1

    • (2)

      Przez takich mądrali co jeżdżą samochodem zamiast pociągiem ulice wszystkich miast są zakorkowane całkowicie. Kolej to podstawowy środek komunikacji i tak jest na całym świecie tylko w Polsce jest inaczej bo samochód jest symbolem statusu społecznego.

      • 28 1

      • Statusu społecznego? Tak to było chyba w 1990 r... (1)

        Mój brat ma 2 praktycznie nowe auta na kredyt a jest biedniejszy ode mnie.
        Auto można mieć za cenę telefonu komórkowego.
        Jak ktoś dojeżdża wszędzie autem, to zwykle mieszka w beznadziejnej lokalizacji = nie było go stać na lepsze mieszkanie = jest biedny. A nie bogaty, bo ma auto.

        • 10 1

        • Wypraszam sobie stać mnie na pół bloku ale dobrowolnie wyniosłem się na przedmieścia pod las. Cały życie mieszkałem w mniejszych i większych mieszkaniach mam dość sąsiadów do końca życia. Jedyna lokalizacja która mi odpowiadała w Gdańsku to dolina radości i tam działka 5 tys m2 i dom. Niestety się nie dało i jestem tu gdzie jestem. Ogólnie jestem zadowolony, tylko ja nie dojeżdżam do pracy i mogę mieszkać sobie gdzie chce, jakbym miał jechać godzinę w jedna i godzinie w druga to raczej bym odpuścił.

          • 6 4

    • Ja bym olał drogi

      i inwestował w komunikację szynową, chodniki i drogi dla rowerów.

      • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane