• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie ma budżet na kolejny rok. 40 mln zł więcej na kolej

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Z budżetu na 2015 r. najbardziej powinni cieszyć się kolejarze. Zarząd województwa dołożył 40 mln zł. Z budżetu na 2015 r. najbardziej powinni cieszyć się kolejarze. Zarząd województwa dołożył 40 mln zł.

Sejmik województwa pomorskiego przyjął uchwałę budżetową na 2015 r. Choć jest to zachowawczy budżet, to o 40 mln zł wzrosną wydatki na przewozy kolejowe. Zmniejszą się koszty administracji o 2,6 mln zł.



Co wymaga największego dofinansowania w województwie pomorskim?

27 "za", siedem głosów "przeciw" i jedna osoba wstrzymująca się od głosowania - tak wyglądają wyniki głosowania sejmiku województwa pomorskiego nad uchwałą budżetową dla samorządu na 2015 r. Tym razem różnica między wydatkami a dochodami będzie wynosić 20,6 mln zł. Władze planują wydać ok. 786 mln zł (w tym roku wydano aż 846 mln zł), a dochód ma wynieść 765 mln zł (w tym roku było to 850 mln zł).

- To bardzo zachowawczy budżet. Nasze dochody uzależnione są od wpływów z podatku od osób prawnych - CIT. Jeśli jego najwięksi płatnicy w naszym regionie, czyli Grupa Lotos, Grupa Energa, LPP, a także International Paper z Kwidzyna nie będą inwestować, wtedy dochody samorządu będą rosnąć. Jednoznacznie będzie to można ocenić jednak dopiero w lutym bądź marcu - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Podkreślmy, że planowane wpływy z CIT i PIT do budżetu w 2015 r. wynoszą ok. 307 mln. Kilka lat temu, gdy Grupa Lotos poczyniła inwestycje w "program 10 plus" samorząd województwa musiał szukać w budżecie brakujących 12 mln zł.

Kolej dostaje najwięcej

W zeszłym roku kolejarze z województwa pomorskiego otrzymali do podziału otrzymali ponad 178 mln zł. Lwią część tej kwoty pochłonęły wydatki na kupno taboru dla linii PKM i utrzymanie Przewozów Regionalnych. Grubo ponad 40 mln zł kosztowały też dopłaty do kursowania pociągów.

W 2015 r. wspomniana kwota wzrośnie do 227,3 mln zł. Pieniądze zostaną skierowane na dalsze finansowanie zakupu taboru PKM, ale co najważniejsze także na kolejowe połączenia na trasie PKM. Pociągi mają pojechać nią 1 września. O wykonywanie tego kontraktu prawdopodobnie będą ubiegać się SKM Trójmiasto, Przewozy Regionalne i Arrivy.

Ponad 100 mln zł samorząd województwa wyda na inwestycje drogowe. Natomiast za kwotę 51 mln zł będą dofinansowane autobusowe przewozy pasażerskie.

Mniej pieniędzy na utrzymanie urzędu

Niespełna 10 proc. wydatków z budżetu w 2015 r. trafi do rąk urzędników. Na administracją publiczną w województwie zapisano 77,8 mln zł. Wydatki te są o 2,6 mln zł niższe w porównaniu z rokiem 2014.

Na promocję województwa pomorskiego samorząd planuje wydać 700 tys. zł.

Opozycja: to budżet dla metropolii, a nie regionu

Najpoważniejsze zarzuty do uchwały budżetowej formułowali radni PiS. Jerzy Barzowski stwierdził, że pieniądze w 2015 r. trafią głównie do aglomeracji trójmiejskiej zamiast do powiatów słupskiego, człuchowskiego, czy bytowskiego.

Marszałek Struk bronił budżetu. - Wyremontowaliśmy wiele dróg wojewódzkich, które są położone daleko od Trójmiasta. Nie zgodzę się z tą tezą - mówił podczas dyskusji nad budżetem Mieczysław Struk.

Planowane wydatki samorządu województwa pomorskiego

Transport - 386 mln zł
Administracja publiczna - 77 mln zł
Kultura - 71,4 mln zł
Rolnictwo - 75,3 mln zł
Ochrona zdrowia - 28,7 mln zł
Pomoc i polityka społeczna - 26,2 mln zł
Oświata i edukacja - 39 mln zł
Przedsiębiorczość - 12,4 mln zł

Opinie (76) 2 zablokowane

  • (6)

    Świetnie! Za takie fundusze w każdej SKMce może być 5-6 WC.

    • 48 13

    • i wszystkie zamknięte

      super!

      • 16 6

    • Zamknięty to musi być obieg w WC

      Wyobrażasz sobie stolce leżące na torach Trójmiasta? , bo ja nie bardzo.
      Z moczem też jest niesamowity smród.

      • 29 1

    • po co w skm WC ??? w tramwaju też byś chiał ??? co ty jakiś " sr*cz " jesteś

      • 17 3

    • Mam nieodparte wrażenie że już 35 osób, które "polajkowało" wpis o WC ma problemy z wypróżnianiem się (1)

      Ciekawe jak sobie radzicie w tramwaju czy autobusie (które mają kursy tak samo długie jak SKM)? Może lepiej nie odpisujcie ;)

      W SKM nie powinno być w ogóle toalet. To marnowanie miejsca w pociągu.

      • 9 1

      • Widać ze jeszcze zdrowyś... Ale poczekajmy , może zmienisz zdanie...

        • 0 8

    • Parę wagonów dla pkm kupią na ropę.

      no będą po pylać od czasu do czasu ino kto tym będzie jeździł się obaczy.

      • 0 1

  • (5)

    Najpierw rozpieprzyli, likwidowali połączenia, infrastruktura niszczała do stopnia w którym nie da się naprawić tylko postawić na nowo... I teraz co? Cieszyć się?

    • 79 12

    • Rozpieprzyła PKP, bo nie zajęła się systemowo

      dziś nie wystarczy już tylko, liczy się czas, dostęp, powiązanie z innymi pociągami i przewoźnikami. W PKP tego nie rozumiano.

      • 15 3

    • (3)

      Czyli źle, że naprawiają?

      • 3 2

      • (2)

        źle bo robią to ci sami, którzy najpierw rozpieprzyli, a powinni wisieć. kołek zapytał, kołek dostał odpowiedź.

        • 1 8

        • (1)

          Że jak? Linia do Rębiechowa i Osowej nigdy nie istniała, obecnie wykorzystuje fragment dawnej linii z Wrzeszcza do Starej Piły, która to linia została w większości zniszczona w marcu 1945 roku, więc o czym bredzisz?

          • 3 0

          • o kliszach, jakie w tym narodzie pokutują.

            Że gospodarka jest w katastrofalnym stanie

            Że edukacja jest w katastrofalnym stanie

            Że społeczeństwo nie interesuje się historia

            Że bohaterowie z wojny są zapomniani.

            To są potwornie silne mity, wykorzenienie których zajmie pokolenia, jeśli w ogóle jest możliwe.

            • 3 1

  • Chciałoby się napisać:

    Wszystko jak w zegarku, ale poseł No Wak może minusować.

    • 43 9

  • (6)

    Kto jeździ koleją jak byle auto za 2 tysia można łyknąć....

    • 11 52

    • (2)

      Tylko gdzie ty dojedziesz taką rakietą za "2 tysia"?

      • 28 1

      • na (1)

        na Litewską

        • 10 0

        • Hwhw,na Litewskiej jest złomowiec :)

          • 2 0

    • a benzyne z czego kupisz? przy pensji malej i malej emeryturze co>>> (1)

      nie tylko trzeba kupic do tego benzyne ale jeszcze miec na naprawy- ktos za malo mysli albo niedouczony typ?

      • 10 2

      • benzyna dzis po 4,13 ! :)

        • 3 1

    • Chodzi o to, żeby ludzi znów do kolei przekonać.

      Na szczęście po latach marazmu zaczyna się coś zmieniać na lepsze.

      • 1 0

  • Nie kolejarze a koledzy prominentni...

    Prezesi, zarządy i układowcy. Ludzie z tego nie zobaczą 1zł!

    • 29 8

  • Opinia

    Panie Natręt, to są śmieszne pieniądze.

    • 16 6

  • (3)

    A może by tak zarząd SKM wymienić za niekompetencje?

    • 50 6

    • (2)

      wywalić zarządy we wszystkich 3 miejskich spółkach komunikacyjnych, zrobić im jeden. Będzie ktoś w końcu odpowiedzialny za sprawne poruszanie się po całym Trójmieście.

      + JEDEN BILET

      • 13 2

      • i prezes : Lisicki (1)

        Jest twardy

        • 2 2

        • Prezes Paweł Adam Owicz

          Za mało stanowisk dzierży na dziś dzień!

          • 1 1

  • 10% (6)

    A mnie zastanawia te 10% na urzędników.... Fajna prowizja za administrowanie.

    • 44 5

    • Prywatna, poważna firma (3)

      Pewnie zamknie się w 2-4%, a pieniędzy będzie do wydania bo nie będzie odpalać królikowi.

      • 12 1

      • (2)

        Naprawdę chciałbyś, by wydawaniem publicznej kasy zajmowali się studenci po zajęciach albo ludzie na śmieciówkach?
        Bo tak się właśnie obniża "koszty osobowe".

        Dla każdego cebulaczka urzędnik to leń, nauczyciel to leń z półrocznymi wakacjami, polityk to złodziej... Cebulaczek gotów jest godzinami siedzieć na forum w godzinach pracy i niestrudzenie wyjaśniać, jak to inni w robocie bąki zbijają.

        • 5 4

        • (1)

          Problem w tym, że w Polsce jest za dużo tych mądrych urzędników z 550 tys. powinno zostać max 190 tys. Przypominam na początku lat 90 było zaledwie 96 tys. biurokratów. Nie było wtedy komputerów, powszechnego dostępu do telefonu nie wspominając o internecie. Oczywiście są urzędnicy którzy rzeczywiście są potrzebni. Jednak większość z nich funkcjonuje dzięki ustawowej twórczości naszych polityków, wybieranych przez naród moherów i lemingów, siedzących w domach - wiecznie narzekających Polaków (po co iść na wybory?). Ustawy tworzy się pod nowe miejsca pracy w urzędach, nie dla obywateli, Polski.

          • 0 1

          • mądrych urzędników z 550 tys. powinno zostać max 190 tys. Przypominam na początku lat 90 było zaledwie 96 tys. biurokratów.

            I były PAŃSTWOWE FIRMY: Polska Poczta, Telegraf i Telefon (więc urząd ds. regulacji telekomunikacji był niepotrzebny), jedno PKP (które też nie potrzebowało Urzędu ds. rozstrzygania sporów między przewoźnikami prywatnymi), jeden ZKM w Gdańsku (który nie potrzebował ZTM do nadzoru, więc jeździł jak chciał, i który robił kontrolę tak, że nikt biletów nie kasował). Energetyka też była państwowa, więc żadnego Urzędu Regulacji Energetyki nie było.

            Im więcej rzeczy państwo puściło w prywatne ręce pozbawiając się bezpośredniego wykonawstwa, tym więcej potrzebuje instytucji nadzoru. Bo chyba nie jesteś taki naiwny by nie wiedzieć, że gdyby nie te upierdliwe urzędy, to by ci ta wspaniałą prywatna elektrwania doyebałą rachunek 5 zł za kWh, a ci wspaniali operatorzy komórkowi dalej trzymali cenę 1 zł/min. połączenia?

            • 0 0

    • I to prawie 2x więcej niż na edukację. I niech mi ktoś teraz mówi, że to nie ciemnogród...

      • 9 1

    • przecież jest napisane MNIEJ

      naucz sie czytać i wnioskować!!!!

      • 0 0

  • Przecież trza sobie trochę na 3nastki i 4nastki zostawić i na bibki i tak zwane służbowe wyjazdy.

    • 30 8

  • Kto to jest Piechociński? (1)

    Pyta pół Europy i cała Ameryka, paru jego ludzi w sejmiku i już widać znaczącą poprawę w funduszach.

    • 10 10

    • kto?

      pryszczaty małorolny co przed tłumem rymnął na kolana

      • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane