• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskie ma budżet na kolejny rok. 40 mln zł więcej na kolej

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Z budżetu na 2015 r. najbardziej powinni cieszyć się kolejarze. Zarząd województwa dołożył 40 mln zł. Z budżetu na 2015 r. najbardziej powinni cieszyć się kolejarze. Zarząd województwa dołożył 40 mln zł.

Sejmik województwa pomorskiego przyjął uchwałę budżetową na 2015 r. Choć jest to zachowawczy budżet, to o 40 mln zł wzrosną wydatki na przewozy kolejowe. Zmniejszą się koszty administracji o 2,6 mln zł.



Co wymaga największego dofinansowania w województwie pomorskim?

27 "za", siedem głosów "przeciw" i jedna osoba wstrzymująca się od głosowania - tak wyglądają wyniki głosowania sejmiku województwa pomorskiego nad uchwałą budżetową dla samorządu na 2015 r. Tym razem różnica między wydatkami a dochodami będzie wynosić 20,6 mln zł. Władze planują wydać ok. 786 mln zł (w tym roku wydano aż 846 mln zł), a dochód ma wynieść 765 mln zł (w tym roku było to 850 mln zł).

- To bardzo zachowawczy budżet. Nasze dochody uzależnione są od wpływów z podatku od osób prawnych - CIT. Jeśli jego najwięksi płatnicy w naszym regionie, czyli Grupa Lotos, Grupa Energa, LPP, a także International Paper z Kwidzyna nie będą inwestować, wtedy dochody samorządu będą rosnąć. Jednoznacznie będzie to można ocenić jednak dopiero w lutym bądź marcu - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Podkreślmy, że planowane wpływy z CIT i PIT do budżetu w 2015 r. wynoszą ok. 307 mln. Kilka lat temu, gdy Grupa Lotos poczyniła inwestycje w "program 10 plus" samorząd województwa musiał szukać w budżecie brakujących 12 mln zł.

Kolej dostaje najwięcej

W zeszłym roku kolejarze z województwa pomorskiego otrzymali do podziału otrzymali ponad 178 mln zł. Lwią część tej kwoty pochłonęły wydatki na kupno taboru dla linii PKM i utrzymanie Przewozów Regionalnych. Grubo ponad 40 mln zł kosztowały też dopłaty do kursowania pociągów.

W 2015 r. wspomniana kwota wzrośnie do 227,3 mln zł. Pieniądze zostaną skierowane na dalsze finansowanie zakupu taboru PKM, ale co najważniejsze także na kolejowe połączenia na trasie PKM. Pociągi mają pojechać nią 1 września. O wykonywanie tego kontraktu prawdopodobnie będą ubiegać się SKM Trójmiasto, Przewozy Regionalne i Arrivy.

Ponad 100 mln zł samorząd województwa wyda na inwestycje drogowe. Natomiast za kwotę 51 mln zł będą dofinansowane autobusowe przewozy pasażerskie.

Mniej pieniędzy na utrzymanie urzędu

Niespełna 10 proc. wydatków z budżetu w 2015 r. trafi do rąk urzędników. Na administracją publiczną w województwie zapisano 77,8 mln zł. Wydatki te są o 2,6 mln zł niższe w porównaniu z rokiem 2014.

Na promocję województwa pomorskiego samorząd planuje wydać 700 tys. zł.

Opozycja: to budżet dla metropolii, a nie regionu

Najpoważniejsze zarzuty do uchwały budżetowej formułowali radni PiS. Jerzy Barzowski stwierdził, że pieniądze w 2015 r. trafią głównie do aglomeracji trójmiejskiej zamiast do powiatów słupskiego, człuchowskiego, czy bytowskiego.

Marszałek Struk bronił budżetu. - Wyremontowaliśmy wiele dróg wojewódzkich, które są położone daleko od Trójmiasta. Nie zgodzę się z tą tezą - mówił podczas dyskusji nad budżetem Mieczysław Struk.

Planowane wydatki samorządu województwa pomorskiego

Transport - 386 mln zł
Administracja publiczna - 77 mln zł
Kultura - 71,4 mln zł
Rolnictwo - 75,3 mln zł
Ochrona zdrowia - 28,7 mln zł
Pomoc i polityka społeczna - 26,2 mln zł
Oświata i edukacja - 39 mln zł
Przedsiębiorczość - 12,4 mln zł

Opinie (76) 2 zablokowane

  • ?? (1)

    Czy to oznacza, że POMORZE kupi w końcu nowe składy pociągów ELF od PESY dla Kolei Regionalnych ?! Czy dalej będziemy jedynym województwem bez nowych składów ?

    • 15 3

    • Poszukaj info,jest w sieci

      : PAP | 12-08-2014 16:59
      Samorząd województwa pomorskiego planuje w najbliższych latach kupić 34 pociągi

      • 0 0

  • Moja rozumieć, że

    "Jerzy Barzowski stwierdził, że pieniądze w 2015 r. trafią głównie do aglomeracji trójmiejskiej zamiast do powiatów słupskiego, człuchowskiego, czy bytowskiego."

    Z tego to co Pan red. wypichcił wynika że Barzowski chciał żeby pieniądze trafiły głownie do powiatów słupskiego, człuchowskiego i bytowskiego. Albo radny jest niespełna rozumu, albo Pan redaktor przedobrzył interpretując słowa radnego.

    • 8 1

  • przeciez LPP placi podatki w UAE w Dubaju (1)

    jaki to z nich duzy platnik CIT?

    • 15 3

    • baardzo duzy

      • 0 3

  • i co... (1)

    I co mi z tego ze bedzie dofinansowanie na kolej skoro bardziej jest potrzebna rodzina ktore wiaza koniec z koncem. Sam pracuje zona zajmuje sie synem, i jak mamy wyzyc za 1600 zl????

    • 5 7

    • za duze opodatkowanie pracy

      Ktorymi to pieniedzmi bawi sie potem Urzad Marszalkowski, Miejski itp. patrz artykul...
      Ale TO TYPOWE DLA SOCJALISTOW.

      • 3 2

  • skoro przychody są z podatków głównych przedsiębiorców

    to czemu na przedsiębiorczość najmniej w budżecie przeznaczono? zamiast rozwijać coś co da w przyszłości dochody, to wpakowuje się w administrację, kulturę ... ech.... gorzej jak te LPP Lotosy i inne pójdą do innych miast, to ciekawe z czego budżet będą dzielić

    • 6 1

  • To za te 40 mln złotych kupic kilka Bombardierów-Siemensow jak w Niemczech S-Bahn jezdzi (2)

    I pogonic Głuszka i spółkę kolesi.

    • 11 4

    • Kilka,czyli ile? Wiesz,ile kosztuje jeden? (1)

      • 3 0

      • Oczywiście, że nie ma bladego pojęcia, to jednak nie przeszkadza mu być "ekspertem" i snuć swoje brednie.

        • 1 0

  • Ze co??? (1)

    SKM ma taborem PKM jezdzic po torach PKM?! Pogonic partactwo z SKM, a nie im dawac sprzet za cudze pieniadze! Co to ma znaczyc?!

    • 8 7

    • dokladnie- tylko nie SKM

      Niech te przewozy wezmie Arriva

      • 5 2

  • Klika

    Banda kretactwa i zlodziejstwa,czyli panstwo w panstwie.Jawna mafia.

    • 6 4

  • Niech inwestują w skm i wydłużą pkm do Kosakowa

    • 6 0

  • KOSZTY własne to 10%, administracja tymi marnymi sprawami ma wynieść 77 mln zł?!!! (1)

    Bez komentarza :(

    • 10 1

    • Można było głosować do sejmików

      i wybrać takich co przynajmniej deklarują że zmniejszą obciążenia administracyjne ale tu wszyscy gadali że ich sejmiki nie interesują.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane