• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze bardziej kolejowe. Inwestycje w tory za miliardy złotych

Maciej Naskręt
16 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem. Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem.

Województwo pomorskie czekają rekordowe pod względem swojej wartości inwestycje w infrastrukturę kolejową. Do 2023 r. wydatki sięgną nawet 6 mld zł. Do Trójmiasta "zbliżą" się Słupsk i Kościerzyna.



Jak oceniasz stan infrastruktury kolejowej na Pomorzu?

Tak jak zapowiadano przed laty, perspektywa unijna na lata 2014-2020 to dużo większe inwestycje w infrastrukturę kolejową. Mieszkańcy nie tylko Trójmiasta, ale całego Pomorza, mogą zacierać ręce z zadowolenia.

Do roku 2023 r. w pomorskie tory wpompowanych zostanie prawie 6 mld zł, co wynika z Krajowego Programu Kolejowego i - co ważne - nie jest to pula zamknięta. Dla porównania roczny budżet miasta Gdańska wynosi 3 mld zł. Za kwotę 6 mld zł moglibyśmy zbudować prawie siedem tuneli pod Martwą Wisłą albo stadionów na wzór tego w Letnicy.

Sprawdziliśmy jakich inwestycji można się spodziewać w najbliższych latach. Jeśli powstaną oszczędności podczas ich realizacji (rozstrzygania przetargów) to możliwe, że pojawią się inne inwestycje - na przykład elektryfikacja linii w kierunku Półwyspu Helskiego.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM w Trójmieście

Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania. Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania.

Elektryfikacja kolei na Kaszuby



To kluczowa inwestycja dla Pomorza i Trójmiasta. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł. Przy tej okazji zostanie też zelektryfikowana linia PKM w Gdańsku.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Podróż z Kościerzyny do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 16 minut, czyli z 1 godziny i 16 minut do godziny.

Czytaj też: Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe. Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe.

Dwa tory z Trójmiasta do Słupska



Kolejną ważną inwestycja będzie połączenie dwoma torami Słupska z Trójmiastem. Obecnie na trasie od Wejherowa do Słupska linia ma tylko jeden tor. Prace projektowe dla inwestycji, która będzie dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, podzielone są na cztery etapy.

W pierwszym etapie, najważniejszym z punktu widzenia Trójmiasta, na trasie z Gdyni Chyloni do Wejherowa zostaną przebudowane istniejące tory, a między Redą a Wejherowem powstaną dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego (dla PKP SKM Trójmiasto). Układ geometryczny wszystkich torów będzie przystosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (z możliwymi ograniczeniami do 120 km/h dla torów aglomeracyjnych) i 120 km/h dla składów towarowych.

Dalsze trzy etapy to rozbudowa torowiska do dwóch torów na odcinku od Wejherowa do Lęborka, z Lęborka do Słupska i ze Słupska do Kobylnicy. Całość modernizacji może pochłonąć nawet 2 mld zł

Podróż z Słupska do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 25 minut, czyli z 1 godziny i 18 minut do 53 minut.

Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze. Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze.

Poprawa dostępu do portów



O planach poprawy dostępu do portów pisaliśmy całkiem niedawno. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Port morski w Gdyni ma bardzo rozbudowaną sieć torowisk kolejowych, jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski .

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Całość ma pochłonąć 1,4 mld zł.

Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat. Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat.

Środki RPO na torowiska lokalne, Pomorze nr 1 w Polsce



Władze województwa, po wzmocnieniu pod względem kolejowym Trójmiasta, czyli budowie linii PKM, ruszają z modernizacją linii na Pomorzu. Przebudowana zostanie linia łącząca Szczecinek, Słupsk i Ustkę, w ramach RPO woj. pomorskiego za ponad 200 mln zł.

Ponadto modernizację przejdzie linia z Malborka do miejscowości Gardeja na granicy woj. pomorskiego i woj. kujawsko-pomorskiego. Na liście podstawowej RPO znajduje się 51 projektów. Pod względem ich szacowanej wartości numerem jeden jest Pomorze, które wyda ponad 600 mln zł.

Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację. Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację.

130 mln zł na modernizację przystanków SKM



Wiosną tego roku władze spółki PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę na dofinansowanie ze środków RPO dla województwa pomorskiego projektu, którego celem jest budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250, a także modernizacja budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250.

Trójmiejski przewoźnik otrzymał dofinansowanie w województwie pomorskim ze środków RPO w kwocie 62 mln zł. Wartość całego projektu wyniesie 130 mln zł, z czego 25 mln zł pochodzi z Funduszu Kolejowego. Resztę spółka zapewnia z środków wypracowanych samodzielnie.

Do 2023 r. przebudowane zostaną perony Gdańsk Stocznia i Rumia Janowo oraz następujące gdyńskie perony: Leszczynki, Chylonia, Grabówek, Stocznia, Redłowo i Orłowo. Całkowicie zrewitalizowany będzie też Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni Głównej.


Przebudowa dworców i przystanków



Inwestycje kolejarzy obejmują także przebudowę infrastruktury dworcowej. Najważniejszym obiektem, który zmieni swój wizerunek, jest dworzec główny w Gdańsku. Za 60 mln zł trwa już przebudowa peronów dalekobieżnych.

Wiosną 2018 r. roku mają ruszyć prace przy rewitalizacji budynku dworca. Obie inwestycje będą finansowane z funduszy unijnych POIiŚ.

W planach są też przebudowy dworców w Oliwie i we Wrzeszczu.

Opinie (236) 9 zablokowanych

  • PiS wprowadza fantastyczne inwestycje. co za rozwoj. (1)

    500 plus pomoglo Rodzinom i Polska wreszcie jedzie po wlasciwych torach.

    • 6 9

    • Jooo bo za po to kasa leciala kranami XD

      • 0 0

  • Redłowo (2)

    Przy okazji można by przenieść peron Gdynia Redłowo na drugą stronę wiaduktu, dzięki czemu byłby dużo lepiej skomunikowany z biurowcami na Łużyckiej i Parkiem technologicznym. Niestety to nie mój pomysł - przepraszam, ale nie pamiętam kto pierwszy go zgłosił.

    • 2 0

    • Nie widze problemj w tym gdzie siejest od zawsze znajduje.... ale rozumiem że przechodzenie przez ulice jest bardzo frapujace XD

      • 0 0

    • albo chociaż dołożyć schody po drugiej stronie wiaduktu na peron

      • 0 0

  • (2)

    Będą tory ale i tak będą tam jeździć kible i turbo kible. Na Malbork/Tczew za to nic nie pojedzie bo najważniejsze będzie 3miasto i Kaszubskie Pendolino. Po za tym propaganda bo to sponsoruje PLK a nie województwo.

    • 17 6

    • Na Tczew mnóstwo jeździ pociągów

      Tylko mało skm. I tak, nawet Pndolino zatrzymuje się w Tczewie

      • 0 0

    • Popieram

      Popieram

      • 1 2

  • Tyle kasy na rozwój szlaków kolejowych! Od razu czuć nowe rozdanie PISu:) Brawo morawiecki, on to nie leży na sofie w godzinach pracy w przeciwieństwie do budyniu i całej ekipy PO Tuska. Juz nie chcemy pomaski ani tych leni z PO w gdansku

    • 0 0

  • Przydałoby się również uruchomienie połączeń kolejowych na nieczynnej linii kolejowej nr 221 (1)

    Linia z Pruszcza Gdańskiego przez Juszkowo, Straszyn, byłaby świetnym uzupełnieniem linii PKM i dawałaby możliwości dojazdu mieszkańcom regionu na lotnisko, czy do północno zachodnich dzielnic aglomeracji.
    Ponadto odciążyłoby to znacznie obwodnicę i drogi dojazdowe

    • 12 1

    • Coś się Tobie pomyliło. Miałeś chyba na myśli linię d29-229 Pruszcz Gdański-Łeba, a nie d29-221 Gutkowo-Braniewo. Przecież to inne województwo.

      • 2 0

  • SKM Malbork Prabuty (1)

    Dlaczego SKM nie jeżdzi do Prabut a dojeżdza do Słupska? Czy woj. pomorski kończy się w Gdańsk Śródmieście ?

    • 0 1

    • Słupsk i Prabuty...

      ... łączy jedno - do Słupska i do Prabut SKM nie kursuje...

      • 0 0

  • Niestety trochę za późno się obudzili. Bardzo dużo ludzi już kupiło złomy auta i nie będą już chcieli wracać do kolei, tym bardozej ze te wszystkie prace będą trwały tak realnie pewnie jeszcze min 8 lat... do tego czasu Trójmiasto czeka paraliż komunikacyjny

    • 2 0

  • I gdzie sa sceptycy UE? (33)

    Dzieki UE przez ostatnie lata inwestycje w infrastrukture drogowa i kolejowa sa olbrzymie, bez dofinansowania wiekszosc wogole nie byloby realnych. Tak Polska tez wplaca do kasy unijnej ale Polska jest tez najwiekszym beneficjetem srodkow UE (ok 85% wiecej dostalismy od wplaconych). Z drugiej strony zas najwiekszymi platnikami do kasy UE sa Niemcy- tak dla informacji.

    • 159 65

    • Unia na Polsce dużo zarobiła (5)

      wykupiła banki, media , sieci handlowe, zniszczyła przemysł (za zgodą Tuska) żebt nie był konkurencyjny, zyski trafiają do bogaych krajów Unii, przyjęli kraje postkomunistyczne do Unii bo to dla nich jest ogromny rynek zbytu towarów o obniżonej jakości.

      • 21 31

      • Buhaha, UE zniszczyła przemysł:)))

        Znowu te teorie spiskowe z prawicowych tzw. mediow:))
        Dlaczego mamy kapitał zagraniczny w Polsce? Bo nikt inny po upadku komuny nie miał w kraju takiej kasy, aby ratować te zrujnowane zakłady. Dlaczego Kaczory, Antki Szalone i inne populistyczne lumpy polityczne nie kupowały wtedy polskich firm? A gdzie kasa na odbudowę stoczni wyłudzona przez biznesmena w Toruniu od starszych ludzi?
        Dzisiaj to co innego. Dzięki UE polski kapitał jest coraz mocniejszy i wiele firm inwestuje już nie tylko w Polsce i za granicą. I to właśnie za sprawą rządów Tuska, który potrafił ściągnąć inwestycje i wynegocjować duży budżet z UE. To dzięki niemu ludzie wracjający do Polski po 10 latach nie poznają swoich miast i takie są fakty. nawet biznesmen Rydzyk sięga po kasę z UE garściami, a potem sieje nienawiść do niej. Co za hipokryzja!!!!
        A teraz za pisiorów co mamy? Inwestycje stoją, państwo policyjne nikogo nie zachęci do inwestycji. Ucz się ekonomii ciemny ludzie i nie słuchaj prawicowego medialnego szamba:))

        • 2 0

      • Unia? Banki? co ty żarłeś bredzisławie? komosę z rowu przy autostradzie?

        bo ci ołów na mózg siadł,

        my jesteśmy unia, my, Polska,
        Unia to nie firma tylko umowa,
        jaki "polski" bank został "wykupiony" i co to znaczy?

        tłumacz nam tu wszystkim szybciutko

        • 11 5

      • (2)

        Dobrze, że ta wredna Unia nie wykupiła przemysłu Ukrainy. Bez niej radzą sobie bardzo dobrze i żyją zamożnie, heh.

        • 32 6

        • Ukraina ma wojnę na wschodzie (1)

          dlatego przyjeźdżają do nas.

          • 6 12

          • Bo zanim zaczęła się wojna, była to kraina mlekiem i miodem płynąca...

            • 16 2

    • idę do Kauflandu do WC i nawet pojemnik na papier jest z Drezna lub Lipska nie pamiętam (1)

      GPEC -Jej większościowym akcjonariuszem jest Leipziger Stadtwerke (większościowym udziałowcem spółki jest miasto Lipsk) - ok. 84 proc. udziałów, natomiast Gmina Miasta Gdańsk - ok. 16 proc. udziałów .NIC NIE JEST ZA DARMO

      • 16 12

      • Bzdury zakompleksionych "patriotów"

        Dlaczego mamy kapitał zagraniczny w Polsce? Bo nikt inny po upadku komuny nie miał w kraju takiej kasy, aby ratować te zrujnowane zakłady.
        Dlaczego Kaczory, Antki Szalone i inne populistyczne lumpy polityczne nie kupowały wtedy polskich firm? A gdzie kasa na odbudowę stoczni wyłudzona przez biznesmena w Toruniu od starszych ludzi?
        Dzisiaj to co innego. Dzięki UE polski kapitał jest coraz mocniejszy i wiele firm inwestuje już nie tylko w Polsce i za granicą.
        Ucz się ekonomii ciemny ludzie i nie słuchaj prawicowego medialnego szamba:))

        • 1 0

    • Warto słuchać uważnie.. (1)

      Zabierając o dobry budżet dla Polski, D. Tusk podkreślał, że 85 % środków z UE wypływa za granicę, do płatników netto. Ile więc wynosi nasz "zysk?

      • 4 4

      • Powiedzmy, że przychodzi do Ciebie sąsiad i daje 10 tys. złotych

        Wydajesz to na remont mieszkania. Tak się składa, że sąsiad ma firmę remontową. Zatrudniasz go. Materiały kupujesz w pobliskim sklepie.

        Za robociznę sąsiad bierze 6 tys., 3 tys. materiały, a tysiąc masz na waciki.

        Czy uważasz, że nic nie zyskałeś na tych transakcjach? No i co ze sklepem lokalnym, który zarobił 3 tys. złotych. Pracuje tam Twój brat.

        Dodatkowo - poproszę o źródło owych rewelacji z 85%. Skąd i kto to wyliczył?

        • 1 0

    • wez sie zastanow (19)

      UE nikomu nic nie daje za darmo!!!!!
      kasa jest z naszych wplat do UNII.....
      cos taki naiwny.....Unia najpierw da sobie i swoim a nas ma gleboko gdzies.
      Propaganda ma na celu pranie mozgow. Nikt nie chce by gawiedz znala fakty.

      • 36 84

      • jak na razie to Polska dostała tyle miliardów za darmo, ze nigdy byśmy tego nie uskładali (4)

        • 50 19

        • KASA

          Jednym z warunków przystąpienia do UE był Brytyjski warunek, że POLSKA NIE MOŻE dostać więcej kasy niż wpłaca - to tyle dla znafców jeśli chodzi o te mityczne pieniądze z UE. Jeśli wykorzystamy 95% dotacji unijnych to jesteśmy 5% w plecy, nie mówiąc już o odsetkach bankowych jakie zarabiają zagramaniczne banki na udzielanych kredytach

          • 1 5

        • Za darmo nawet w ryj nie dostaniesz, a ty wierzysz w darmową kasę z unii?

          • 1 2

        • takim nie wytłumaczysz. (1)

          Możesz dużymi literami pisać a powie że nic nie widzi.
          Nawiedzony.

          • 33 9

          • dlatego z id iotami nie należy dyskutować - co innego ich kontrować :))

            • 10 4

      • Polska wyjdzie z UE, wstanie z kolan, przestanie dopłacać do UE i w końcu zrobimy tutaj... (2)

        ...drugą Białoruś, małe nikogo-nie-obchodzące państewko na smyczy Putina - jego pieski już Polską rządzą.

        • 37 11

        • Jedni wolą być na smyczy u Putina inni u Makreli i weź tu bądź człowieku mądry.

          • 2 2

        • io to chodzi i o to chodzi rajmundowiczowi klamczence

          • 8 1

      • ty tępy PiSiorze. (2)

        wracaj do podstawówki na naukę matematyki. I wyłącz to radio ma w ryja.

        • 46 35

        • "pisior" by tego nie napisał. a poza tym - jak przedmówca

          • 1 0

        • Język miłości i kultura wypowiedzi u przeciwnika PISu

          • 18 21

      • ile miliardów Polska dostała za darmo możesz znaleźć w internecie, dane są jawne (4)

        każdy może błyskawicznie sobie sam sprawdzić
        zamiast się ośmieszać i kompromitować,

        cała sieć autostrad istniejących w Polsce właśnie za te pieniądze została zbudowana
        i to w jakim rekordowym czasie,
        przed przyłączeniem się do europy zachodniej w 2004 roku mieliśmy 0km autostrad,
        zero, zeeeeeroooooo, i zero kasy i zero planu

        • 35 17

        • Za darmo to można w mordę dostać

          a i tak nie zawsze ;) Nikt za darmo nie daje miliardów euro, tylko naiwny może tak sądzić. W zamian za te miliardy inne kraje UE uzyskują nie ograniczony dostęp do polskiego rynku, w zamian polskie firmy mają dostęp do innych rynków. Kto wykorzysta te szanse lepiej zależy tylko od nas.

          • 5 5

        • A4 częściowo była. (2)

          • 2 6

          • te płyty betonowe co to je hitler ułożył w czasie wojny (1)

            się nie liczą

            • 14 1

            • Ale jaruzelska A2 i A1 były

              A2: Konin-Września, A1: Tuszyn-Piotrków Trybunalski.

              • 4 0

      • Gdynia nie korzysta ze środków z UE i zobacz jaka zapaść! (1)

        • 14 12

        • kwik zazdrości

          skowyt, wycie w niebogłosy,
          zazdrość, zawiść,
          pusta zawiść

          • 0 2

      • Dokładnie

        • 5 1

    • O rany jak można mieć tak sprany mózg... (1)

      Polska jest w UE płatnikiem netto, czyli więcej wpłaca niż otrzymuje z UE. Po drugie żeby "dostać" dotację z UE trzeba mieć wkład własny, a ten najczęściej jest kredytem z banku komercyjnego. Więc gdyby budowano to ze środków własnych byłoby połowę taniej. Taka jest niestety prawda. Więcej nam Ruskie dali za PRLu niż UE przez ostatnie 25 lat.

      • 4 11

      • dałem pomyłkowo minusa

        ironia znakomita, choć dość grubymi nićmi szyta

        • 4 0

    • Bilans

      Skoro 85% środków z Unii Europejskiej pozyskanych przez Polskę wraca na Zachód, to ile zyskujemy?

      • 6 5

  • Parkingi

    A gdzie p a r k i n g i ????????????????????????????

    • 2 0

  • Niech puszczą więcej pociągów PKM, rano częstotliwość kursowania do Gdyni - co 2 h, skandal!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane