• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze bardziej kolejowe. Inwestycje w tory za miliardy złotych

Maciej Naskręt
16 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem. Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem.

Województwo pomorskie czekają rekordowe pod względem swojej wartości inwestycje w infrastrukturę kolejową. Do 2023 r. wydatki sięgną nawet 6 mld zł. Do Trójmiasta "zbliżą" się Słupsk i Kościerzyna.



Jak oceniasz stan infrastruktury kolejowej na Pomorzu?

Tak jak zapowiadano przed laty, perspektywa unijna na lata 2014-2020 to dużo większe inwestycje w infrastrukturę kolejową. Mieszkańcy nie tylko Trójmiasta, ale całego Pomorza, mogą zacierać ręce z zadowolenia.

Do roku 2023 r. w pomorskie tory wpompowanych zostanie prawie 6 mld zł, co wynika z Krajowego Programu Kolejowego i - co ważne - nie jest to pula zamknięta. Dla porównania roczny budżet miasta Gdańska wynosi 3 mld zł. Za kwotę 6 mld zł moglibyśmy zbudować prawie siedem tuneli pod Martwą Wisłą albo stadionów na wzór tego w Letnicy.

Sprawdziliśmy jakich inwestycji można się spodziewać w najbliższych latach. Jeśli powstaną oszczędności podczas ich realizacji (rozstrzygania przetargów) to możliwe, że pojawią się inne inwestycje - na przykład elektryfikacja linii w kierunku Półwyspu Helskiego.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM w Trójmieście

Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania. Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania.

Elektryfikacja kolei na Kaszuby



To kluczowa inwestycja dla Pomorza i Trójmiasta. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł. Przy tej okazji zostanie też zelektryfikowana linia PKM w Gdańsku.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Podróż z Kościerzyny do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 16 minut, czyli z 1 godziny i 16 minut do godziny.

Czytaj też: Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe. Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe.

Dwa tory z Trójmiasta do Słupska



Kolejną ważną inwestycja będzie połączenie dwoma torami Słupska z Trójmiastem. Obecnie na trasie od Wejherowa do Słupska linia ma tylko jeden tor. Prace projektowe dla inwestycji, która będzie dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, podzielone są na cztery etapy.

W pierwszym etapie, najważniejszym z punktu widzenia Trójmiasta, na trasie z Gdyni Chyloni do Wejherowa zostaną przebudowane istniejące tory, a między Redą a Wejherowem powstaną dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego (dla PKP SKM Trójmiasto). Układ geometryczny wszystkich torów będzie przystosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (z możliwymi ograniczeniami do 120 km/h dla torów aglomeracyjnych) i 120 km/h dla składów towarowych.

Dalsze trzy etapy to rozbudowa torowiska do dwóch torów na odcinku od Wejherowa do Lęborka, z Lęborka do Słupska i ze Słupska do Kobylnicy. Całość modernizacji może pochłonąć nawet 2 mld zł

Podróż z Słupska do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 25 minut, czyli z 1 godziny i 18 minut do 53 minut.

Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze. Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze.

Poprawa dostępu do portów



O planach poprawy dostępu do portów pisaliśmy całkiem niedawno. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Port morski w Gdyni ma bardzo rozbudowaną sieć torowisk kolejowych, jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski .

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Całość ma pochłonąć 1,4 mld zł.

Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat. Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat.

Środki RPO na torowiska lokalne, Pomorze nr 1 w Polsce



Władze województwa, po wzmocnieniu pod względem kolejowym Trójmiasta, czyli budowie linii PKM, ruszają z modernizacją linii na Pomorzu. Przebudowana zostanie linia łącząca Szczecinek, Słupsk i Ustkę, w ramach RPO woj. pomorskiego za ponad 200 mln zł.

Ponadto modernizację przejdzie linia z Malborka do miejscowości Gardeja na granicy woj. pomorskiego i woj. kujawsko-pomorskiego. Na liście podstawowej RPO znajduje się 51 projektów. Pod względem ich szacowanej wartości numerem jeden jest Pomorze, które wyda ponad 600 mln zł.

Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację. Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację.

130 mln zł na modernizację przystanków SKM



Wiosną tego roku władze spółki PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę na dofinansowanie ze środków RPO dla województwa pomorskiego projektu, którego celem jest budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250, a także modernizacja budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250.

Trójmiejski przewoźnik otrzymał dofinansowanie w województwie pomorskim ze środków RPO w kwocie 62 mln zł. Wartość całego projektu wyniesie 130 mln zł, z czego 25 mln zł pochodzi z Funduszu Kolejowego. Resztę spółka zapewnia z środków wypracowanych samodzielnie.

Do 2023 r. przebudowane zostaną perony Gdańsk Stocznia i Rumia Janowo oraz następujące gdyńskie perony: Leszczynki, Chylonia, Grabówek, Stocznia, Redłowo i Orłowo. Całkowicie zrewitalizowany będzie też Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni Głównej.


Przebudowa dworców i przystanków



Inwestycje kolejarzy obejmują także przebudowę infrastruktury dworcowej. Najważniejszym obiektem, który zmieni swój wizerunek, jest dworzec główny w Gdańsku. Za 60 mln zł trwa już przebudowa peronów dalekobieżnych.

Wiosną 2018 r. roku mają ruszyć prace przy rewitalizacji budynku dworca. Obie inwestycje będą finansowane z funduszy unijnych POIiŚ.

W planach są też przebudowy dworców w Oliwie i we Wrzeszczu.

Opinie (236) 9 zablokowanych

  • ostatni dzwonek (1)

    Krwiobieg Trójmiasta czyli SKM funkcjonuje coraz gorzej i nic tu nie pomógł nowy rozkład jazdy, gdyż wszystkie pociągi są spóźnione, a jest ich zdecydowanie mniej w ciągu doby niż 4, czy 14 lat temu, chociaż zapotrzebowanie na komunikację zbiorową w tym czasie wzrosło. Bardzo dobrze, że znalazły się pieniądze na pomorską kolej, tylko jak one zostaną wydane, oto jest podstawowe pytanie i podstawowy problem. Głównym bardzo kosztownym zjawiskiem, które negatywnie wpływa na koszty i funkcjonowanie komunikacji zbiorowej w trójmiejskiej aglomeracji jest wyjątkowo duża ilość spółek w tym biznesie - od kas biletowych, od torów, od peronów, od tuneli, od sygnalizacji, od taboru wreszcie. Równie szkodliwa jest multiplikacja zarządów i dyrekcji od zbiorowych przewozów, te wszystkie zarządy z prezesami, wiceprezesami, sekretarkami, radami nadzorczymi pochłaniają miliardy złotych w skali roku, więc na zakup nowego taboru nie ma pieniędzy.
    To wszystko trzeba zredukować, uprościć i wprowadzić jeden bilet ważny na przejazdy wszystkimi środkami transportu zbiorowego w Trójmieście. Tak to działa w Europie, do której stale się przymierzamy i nic z tego nie wychodzi.

    • 12 2

    • Jesteśmy przed nią jakieś 50-100 lat.
      Tylko dajemy się oszukiwać politykom zamiast dać w ryj ;)

      • 1 1

  • A ile nakradną...

    Uhuhuhu

    • 2 2

  • Problemem jest za mało kursów SKM, PKM w trójmieście i muzealny tabor SKM a nie jakaś linia do Miastka czy Ustki

    No i oczywiście musi być wspólny bilet a nie takie dno jak teraz

    • 13 2

  • A Bytów? ?

    A gdzie planowane połączenie Bytowa z Kościerzyną i dalej Trójmiasto? ??????

    • 6 2

  • Ja to się tylko dziwię, że sprawą PKM jeszcze się nie zajęła prokuratura.

    Bo jakaś grupa ludzi piękną sumę przytuliła i pewnie niedługo przytuli drugi raz dzięki decyzji o budowie PKM jako sieci niezelektryfikowanej, a następnie o pomyśle jej elektryfikacji.

    • 5 5

  • wspaniała,malownicza trasa kolejowa z Czerska do Piły a potem do Szczecina

    Kolej łączy Pomorzan !

    • 4 0

  • Nowy tabor

    "Nowy tabor" owszem będzie. Będzie nim złom EN 57 i EN 71 wycofany z innych województw. Będzie tego sporo. Będzie można z czterech ETZ zrobić jeden, który będzie się jakoś telepał. Inne regiony dokonają gigantycznych zakupów, więc złomu będzie dość dużo do zasilenia SKM Trójmiasto i Oddziału Przewozów Regionalnych. Pasażerowie będą zadowoleni bo można będzie palić papierosy, pić piwo, wódkę, tanie wina, denaturat. W pociągach będzie można robić zarąbiste imprezy. Na nowy tabor Województwo Pomorskie nie dostanie ani grosza!!!!!!! ZAPAMIĘTAĆ SOBIE TO!!!!!!

    • 8 1

  • Pożyjemy Zobaczymy

    Stan linii kolejowych na Pomorzu jest bardzo słaby. W dobrym stanie są tylko dwie linie kolejowe: ta wzdłuż trójmiasta i PKM-ka. Kościerzyna i Hel są względnie dobre, ale baaardzo ograniczone ruchowo. Podobnie linia na Słupsk, choć ta kuleje jednotorowo od zawsze, zapomniana od czasów wojny. A reszta linii ? Nie ma ich. Czekają na lepsze jutro w zastoju, albo są już prawie zaorane, jak Kartuzy Lębork, czy Wejherowo Choczewo Lębork.

    • 8 3

  • (1)

    A tabor skm dalej same trupy
    wstyd wstyd wstyd

    • 6 1

    • wklej to samo jeszcze 200 razy

      ile ci komitet centralny płaci za to

      • 0 2

  • Znikną składy spalinowe. To po cholerę było je kupować?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane