- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (51 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Zajrzyj do międzywojennych witryn (37 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
Pomorze kupi 31 pociągów za 600 mln zł
Przetarg na zakup dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych z możliwością zakupu 29 kolejnych lada dzień ogłosi Zarząd Województwa Pomorskiego. 20 składów będzie obsługiwało aglomerację trójmiejską, 11 sztuk - region. Zamówienie może być warte ponad 600 mln zł.
Trzeba jednak podkreślić, że ten wskaźnik zawdzięczamy popularności linii SKM w Trójmieście. W ubiegłym roku (2021) SKM Trójmiasto przewiozła 37 mln pasażerów. To więcej niż w pandemicznym 2020 r., ale sporo mniej niż w rekordowym 2019 r., gdy pasażerów były 42 mln.
- Jeśli nie zaskoczy nas kolejna silna fala zachorowań lub inne okoliczności, których dziś nie możemy przewidzieć, to spodziewam się, że z roku na rok będziemy notować duże wzrosty w wolumenie pasażerów - mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Ta wiara jest tym bardziej uzasadniona, że trwają prace planistyczne przy budowie trasy PKM Południe (połączy śródmieście Gdańska m.in. z Kowalami), elektryfikacji głównej trasy PKM oraz linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.
Zobacz także:
Znamy trasę PKM Południe. Powstanie pięć przystanków
20 składów dla aglomeracji i 11 dla regionu
Żeby te połączenia obsłużyć, województwo potrzebuje właśnie składów elektrycznych. I dlatego takie zamawia. Łącznie aż 31 pojazdów.
Większość z nich (20) ma obsłużyć ruch aglomeracyjny (czyli trasy z częstymi przystankami i dużą liczbą pasażerów), połowa - ruch regionalny (rzadsze przystanki, mniej pasażerów).
- Obecnie największym wyzwaniem jest zapewnienie taboru dla PKM po elektryfikacji oraz wymiana taboru na liniach kolejowych obsługujących ruch aglomeracyjny. W tym drugim przypadku musi to być tabor dostosowany do dużej liczby pasażerów. Łącznie ma być 20 nowoczesnych EZT dla aglomeracji oraz 11 dedykowanych linii PKM - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"
- Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
- Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
- W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).
Nowe pociągi regionalne mają obsługiwać połączenia do Malborka, Słupska, Elbląga, Olsztyna, a nawet Iławy.
Pociągi aglomeracyjne będą obsługiwać trasę Gdańsk-Wejherowo oraz linie PKM.
EZT dla Pomorza. Dlaczego 2 + 29, a nie od razu 31?
Za dwa pierwsze pociągi (jeden aglomeracyjny i jeden miejski) województwo zapłaci z własnego budżetu. Środki na pozostałe 29 składów będą pochodzić z funduszy europejskich.
- Te środki są już pewne, ale formalnie jeszcze ich nie mamy, a nie możemy ogłaszać przetargu, jeśli oficjalnie nie wskażemy źródła finansowania - tłumaczy osoba zaangażowana w przedsięwzięcie.
Dlatego właśnie 29 składów zostanie zamówionych w ramach opcji, gdy samorząd już oficjalnie będzie miał pieniądze na ich zakup. Samorząd będzie mógł z niej skorzystać do 23 marca 2023 r. Jeśli tak się stanie, dostawcy będą mieli do 54 miesięcy (cztery i pół roku) na ich dostarczenie.
Zamówienie dla Pomorza warte ponad 600 mln zł
Samorząd Pomorza nie podaje informacji na temat wartości zamówienia. Na podstawie cen rynkowych można jednak je oszacować. W zależności od modelu wartość nowego EZT wynosi ok. 20 mln zł. Za 31 szt. trzeba będzie więc zapłacić prawdopodobnie ok. 620-630 mln zł.
Opinie wybrane
-
2022-03-29 17:07
Ludzie tylko potrafią narzekać (11)
Dobrze że zamawiają tylko szkoda że na efekty trzeba będzie długo czekać, ale i tak lepiej jechać skmką niż tłuc się w korkach, a paliwo coraz droższe.
- 109 20
-
2022-03-29 18:18
Dla mnie lepiej autem w korkach, fakt ze 4 razy taniej skm, ale czasowo na plus dla auta z rana dużo, a z powrotem mniej, lecz ciagle lepiej niż skm, ale bardziej chodzi mi o komfort podróży. Na trasie Rumia Gdańsk.
- 8 7
-
2022-03-29 17:16
Powiedz mi geniuszu jakim sposobem mam dojechać szybciej i taniej jak samochodem z Gdyni Chwarzna do Gdańska na Kowale (6)
gdzie pracuję. Autobusami i SKM potrzebował bym jechać z 2 godziny w jedną stronę !!!
- 5 13
-
2022-03-29 22:59
ty tak na poważnie, czy jesteś zwykłym trollem?
- 0 3
-
2022-03-29 17:28
Wszystko zależy od tego skąd i dokąd jedziesz ;] (4)
Ja mam tylko nadzieję, że tym razem przetarg wygra polska firma - niezależnie od różnicy w cenie...
Tym sposobem będą mieli $ żeby się rozwijać i przyszłe zakupy będą korzystniejsze...- 12 5
-
2022-03-29 22:12
Przecież napisał że z Chwarzna na Kowale (1)
- 2 1
-
2022-07-24 22:33
Kto normalny mieszka w Chwarznie?
I pracuje w Kowalach?
- 0 0
-
2022-03-29 17:47
Ja mam nadzieję, że wygra dostawca, (1)
który produkuje niezawodne pociągi.
- 20 3
-
2022-03-30 09:48
nadzieja jest matką głupich
- 1 1
-
2022-03-29 17:13
Powiedz mi geniuszu jakim sposobem mam szybciej i jak samochodem taniej z Gdyni Chwarzna do Gdańska na Kowale , gdzie pracuję ? (2)
Autobusami i SKM potrzebował bym jechać z 2 godziny w jedną stronę !!!
- 15 15
-
2022-03-30 09:51
skoro mieszkasz za zascianku miasta i tez pracujesz w zascianku miasta to czemu sie plujesz? (1)
Zmien prace i zamieszkanie.80% mieszkanców mieszka w dzielnicach miasta i tez ma tutaj prace.wiec mogą bez problemu dojechac komunikacja miejska .
- 4 4
-
2022-03-30 14:18
Argumenty żywcem wyciągnięte z argumentacji pana bula K. I do tego misiowy rozumek:)
- 1 2
-
2022-03-29 20:06
Pomorze kupuje tylko nowe składy dla tras wokół Gdańska (16)
Niestety, reszta województwa dostaje stare rupiecie. Gdynia Chojnice o 16 jedzie jeden szynobus co jest żenujące, a nasze składy jeżdżą po linii PKM w trakcji ukrotnionej ( łączone w 2 szt). Pociągi Chojnice Tczew tak samo, ludzie jadą jak bydło, naprawdę nam nie ma alternatywy dla pociągu oprócz auta. Samorząd województwa widzi tylko Gdańsk i 50
Niestety, reszta województwa dostaje stare rupiecie. Gdynia Chojnice o 16 jedzie jeden szynobus co jest żenujące, a nasze składy jeżdżą po linii PKM w trakcji ukrotnionej ( łączone w 2 szt). Pociągi Chojnice Tczew tak samo, ludzie jadą jak bydło, naprawdę nam nie ma alternatywy dla pociągu oprócz auta. Samorząd województwa widzi tylko Gdańsk i 50 km do około, to jest jego zasięg. Przykre to jest, zapraszam Pana Marszałka do pociągu Chojnice Tczew o 7 rano lub 16 popołudniu, zobaczy Pan jakość kolei samorządowej, i trudno mieć pretensje do kolejarzy, którzy muszą pracować w takich warunkach. Panie Marszałku, kolej w województwie to nie tylko aglomeracja Gdańska, Słupsk Chojnice Kwidzyn Starogard i Bytów to też mieszkańcy którzy nie chcą mieszkać w Gdańsku, ale chcieliby do niego godnie dojechać, i nie chcemy by naszym kosztem rozbudowywać kolej w Gdańsku, my też chcemy jak ludzie się przemieszczać!
- 55 5
-
2022-03-31 15:22
Dokładnie!
Jechałem w lutym b.r. ze Starogardu do Tczewa kursem o 12:00. Pełen ludzi, brak miejsc. Jechałem tym kursem już trzy razy, i zawsze pełny. Cała oferta na tej trasie to żart, zwłaszcza zważywszy na fakt, że ta linia jest dwutorowa, więc może pomieścić więcej kursów. Na linii jednotorowej pociągi muszą się gdzieś mijać. Może po modernizacji będzie
Jechałem w lutym b.r. ze Starogardu do Tczewa kursem o 12:00. Pełen ludzi, brak miejsc. Jechałem tym kursem już trzy razy, i zawsze pełny. Cała oferta na tej trasie to żart, zwłaszcza zważywszy na fakt, że ta linia jest dwutorowa, więc może pomieścić więcej kursów. Na linii jednotorowej pociągi muszą się gdzieś mijać. Może po modernizacji będzie lepsza oferta, chociaż ta dopiero za cztery lata...
Ja proponuję takie coś: Takt dwu-godzinny na trasie Tczew - Chojnice - (Lipka Krajeńska). Odjazd co dwie godziny począwszy od 5, kończąc na 21. Niech przedłużą te trzy kursy, np. o 17, 19 i 21 do Lipki Krajeńskiej - mała mieścina, która może generować potoki.
Dodatkowo, niech kursują również pociągi w skróconej relacji: Tczew - Starogard Gdański. Niech kursują one również co dwie godziny, ale począwszy od 6, kończąc na 22.Wtedy, mamy kursy co godzinę pomiędzy 5, a 22 na odcinku do Starogardu, oraz co 2 godziny pomiędzy 5 a 21 do Chojnic. Dla takiej ilości kursów potrzeba trzech szynobusów, + jeden jako rezerwa w Tczewie. Takie to trudne?
Przewozy Regionalne w Chojnicach mają aż 21 szynobusów. Starczy na obsługę reszty tras, których jest pięć. (Malbork - Grudziądz, Chojnice - Krzyż/Kościerzyna, Gdynia - Hel)- 0 0
-
2022-03-30 12:40
Ale nowe składy spalinowe zwolnią się jak skończą elektryfikację PKM (2)
Pewnie przejdą na inne trasy kosztem tych starszych pojazdów co teraz tam jeżdżą.
- 1 1
-
2022-03-30 17:17
wtedy będą równie stare
jak te obecnie eksploatowane.
Na dodatek dobite, bo w trudnych warunkach pracują.- 1 1
-
2022-03-30 13:31
Jak wyżej, tak pojadą zdezelowane na linii górskiej PKM do remontu nie trafia. I co mamy się cieszyć? Poprzesowali tabor żeby wozić tyłki w Trójmieście. Na lata.
- 3 1
-
2022-03-30 11:46
Ja do pierwszej wyróżnionej opinii (3)
Myślę , że czytelnik chyba nie do końca zrozumiał wypowiedż.Przecież nowe EZT,czyli elektryczne zespoły trakcyjne pozwolą na skierowanie obecnie użytkowanych spalinowych zestawów właśnie na takie linie,o których pisze czytelnik.Zdobędę się na opinię w sprawie taboru dla SKM ki i PKM ki.Bardzo podobają mi się Impulsy i gdyby nowosądecki NEWAG mógł
Myślę , że czytelnik chyba nie do końca zrozumiał wypowiedż.Przecież nowe EZT,czyli elektryczne zespoły trakcyjne pozwolą na skierowanie obecnie użytkowanych spalinowych zestawów właśnie na takie linie,o których pisze czytelnik.Zdobędę się na opinię w sprawie taboru dla SKM ki i PKM ki.Bardzo podobają mi się Impulsy i gdyby nowosądecki NEWAG mógł sprostać wymaganiom,czyli cenie,oraz powiększenie ilości drzwi w członach składu byłoby idealnie.Jesli chodzi o PESĘ to tu mam wątpliwości.Składy,które widziałem przejeżdżając przez Bydgoszcz nie robią najlepszego wrażenia,a jeśli chodzi o wnętrze to go nie widziałem.Prawdą jest jednak fakt, że nie byłem na ostatnich targach Trako.No nic poczekamy, zobaczymy.Mam nadzoru, że przetarg odbędzie się szybko i sprawnie
- 2 0
-
2022-03-30 13:30
Nie rozumiesz (1)
Te uwolnione wagony po jeździe z takim spadkiem terenu jaki jest na PKM mają zarżnięte silniki. Dodatkowo, buduje się bajpas od kielpinka, gdzie też spalinowe będą potrzebne. Chcielibyśmy nareszcie dostać coś nowego, bo na chwilę obecną owszem zwrócą nam nasze pojazdy które były dedykowane na linię Tczew Chojnice, zdezelowanee, wysłużone, to tak jak pożyczyć od kogoś auto, i po 5 latach oddać z przebiegiem +1 mnl kilometrów i jeszcze mówić "cieszcie się macie". Pomyśl trochę zanim coś napiszesz.
- 3 1
-
2022-07-24 22:40
podziękuj PolRegio za kasację SP32 i bip
Za opylenie EU07, pocięcie SU45, wagonów, SA101 itd. Teraz musisz się męczyć, a jeszcze 11 lat temu problemu nie było.
- 0 0
-
2022-03-30 11:53
Impulsy są super
- 1 0
-
2022-03-30 00:27
Czy to nie (1)
w pierwszej kolejnosci był wymieniany tabor spalinowy na ww liniach. Czy do Słupska nie jeżdżą nowe impulsy i zmodernizowane ezt.
- 4 3
-
2022-03-30 13:26
Nasze składy z lat 2005 do 2012 jeżdżą po linii PKM. To są wagony kupowane w celu utrzymania, poprawy połączeń i komfortu, rewitalizacji linii Chojnice Tczew. Dziś te pociągi są wysyłane na linię PKM, więc tak, to są nasze pociągi których zwrotu się domagamy! By zapewnić takt na PKM te wagony zostały tam skierowane a u nas jeżdżą pojedyncze
Nasze składy z lat 2005 do 2012 jeżdżą po linii PKM. To są wagony kupowane w celu utrzymania, poprawy połączeń i komfortu, rewitalizacji linii Chojnice Tczew. Dziś te pociągi są wysyłane na linię PKM, więc tak, to są nasze pociągi których zwrotu się domagamy! By zapewnić takt na PKM te wagony zostały tam skierowane a u nas jeżdżą pojedyncze szynobusy bo wagony tradycyjne są z Chojnic wysyłane na linię helska, samorząd płaci subwencje i nic z tym nie robi. Jak się wydaje publiczne pieniądze a samemu jeździ limuzyną to można nie widzieć problemu.
- 3 1
-
2022-03-29 21:48
(5)
Waszym kosztem? Wojewodztwo pomorskie jest wyjątkowo scentralizowe w skali Polski a Gdańsk produkuje ponad połowę pomorskiego PKB więc gdzie tu jest "waszym" kosztem?
- 3 10
-
2022-03-29 23:21
(1)
Takim że były projekty pisane na obsługę połączeń regionalnych a re pociągi ważą tylko w aglomeracji a nie w regionie.
- 3 0
-
2022-03-30 14:12
Mądra to ta twoja wypowiedź nie jest.
- 2 2
-
2022-03-29 21:57
Produkuje? Co tu się produkuje?! (2)
I kto produkuje?
Ano produkuje "robol", co dojeżdża z głębi województwa. Więc bez łachy, jak chcesz zarabiać, to zapłać za dowóz "siły roboczej" i go godnie zorganizuj. Inaczej miasto będziesz miał zapchane pojazdami spoza aglomeracji (to nie brzmi dumnie... podobnie jak centralizacja - już to przerabialiśmy...).
Jeśli się coś tuI kto produkuje?
Ano produkuje "robol", co dojeżdża z głębi województwa. Więc bez łachy, jak chcesz zarabiać, to zapłać za dowóz "siły roboczej" i go godnie zorganizuj. Inaczej miasto będziesz miał zapchane pojazdami spoza aglomeracji (to nie brzmi dumnie... podobnie jak centralizacja - już to przerabialiśmy...).
Jeśli się coś tu produkuje, to dzięki pieniądzom wpompowanym w Gdańsk przez spółdzielnię wszystkich szczebli władzy w czasie karnawału Euro. Te pieniądze nie trafiły do Sztumu, Czarnego, Bytowa, Miastka... Gdańsk tych pieniędzy nie wypracował! Na dodatek pomorskie długie lata było prymusem w zwijaniu komunikacji regionalnej...- 14 6
-
2022-03-30 00:29
(1)
To.gdxie ha zwijany i gdzie wybudowano pierwsza nowa linie kolejowa po wojnie?
- 2 5
-
2022-03-30 17:12
nie była nowa...
A powstała tylko dlatego, że kasę trzeba było przemielić.
Gdańsk chciał na lotnisko tramwaj... Ale lepszym pretekstem do dotacji okazała się być kolej. Najpierw do drugiego lotniska a potem (jak się pokłócili) quasi regionalna.
Spodobała się, niestety ;), i teraz trzeba ciągnąć te wyciągnięte z szuflad gierkowskich planistów pomysły. A mogło być tak spokojnie. Okres trwałości by minął i po cichu wygasiło by się popyta... Wprawa jest...- 2 2
-
2022-03-29 17:17
To tylko wskazuje (2)
Jaki powinien być główny rozwój aglomeracji. Oparty na rozbudowie dzielnic mieszkalnych od linii kolejowych na zewnątrz. Połączonych z strefami gdzie funkcjonuje przemysł czy biura. Silny rozwój Pomorza to także połączenie szybką koleją wszystkich większych miast. Są duże zaległości w tej materii
- 106 3
-
2022-03-30 02:07
300
- 0 0
-
2022-03-29 17:43
"Są duże zaległości w tej materii"
Bo postąpiono dokładnie odwrotnie.
- 18 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.