• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi

ms
4 lutego 2022, godz. 17:00 
Opinie (251)
Pod koniec stycznia pierwszy polski hybrydowy pojazd kolejowy przekazano samorządowi województwa zachodniopomorskiego. Teraz samorząd Pomorza chciałby kupić cztery pojazdy tej klasy. Pod koniec stycznia pierwszy polski hybrydowy pojazd kolejowy przekazano samorządowi województwa zachodniopomorskiego. Teraz samorząd Pomorza chciałby kupić cztery pojazdy tej klasy.

Cztery pociągi spalinowo-elektryczne chciałoby kupić województwo pomorskie za dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład. Stara się też o wsparcie budowy ronda na dojeździe do Trasy Kaszubskiej i drogi wojewódzkiej na Kociewiu.



Pomorze stara się o 100 mln. Ile wsparcia dostanie?

W drugiej edycji programu Polski Ład samorządy mogły złożyć maksymalnie trzy wnioski. Samorząd Pomorza złożył aplikacje o wsparcie w łącznej wysokości 100 mln zł.

Samorząd województwa ubiega się o wsparcie na:

  • kupno czterech pociągów z napędem elektryczno-spalinowym (koszt 100 mln, wniosek o 65 mln)
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej z Pelplina do Rajków (koszt: 45 mln, wniosek o 30 mln)
  • budowę ronda ułatwiającego dojazd do węzła Koleczkowo na Trasie Kaszubskiej (koszt 7 mln, wiosek o 5 mln)

Zobacz, co chce kupić Gdańsk za 100 mln z Polskiego Ładu



Cztery nowe pociągi dla Pomorza



Najdroższym projektem, zarówno jeśli chodzi o sumę wydatków, jak i wysokość wsparcia, jest kupno czterech pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do przewozu pasażerów na Pomorzu.

Konieczność zakupu taboru hybrydowego wynika przede wszystkim z opóźnienia w elektryfikacji linii kolejowej 201 Gdynia-Kościerzyna, prowadzonej przez PKP PLK.

Zobacz także:

Modernizacja linii Gdynia-Kościerzyna potrwa do 2027 r.



Elektryfikacji trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, za która odpowiada samorząd Pomorza, przebiega znacznie sprawniej.

By jednak pociągi mogły ekonomicznie kursować po obu trasach do czasu zakończenia modernizacji trasy Gdynia-Kościerzyna, niezbędne są pojazdy mogące ekonomicznie jeździć po obu rodzajach tras: zelektryfikowanej i nie.

Tak swój wniosek tłumaczą pomorscy samorządowcy:

"W związku z planowanymi i prowadzonymi robotami inwestycyjnymi na liniach kolejowych i pojawiającymi się w związku z tym trudnościami inwestorów dot. terminowej realizacji harmonogramów dla zamknięć poszczególnych odcinków linii kolejowych, istnieje zagrożenie w ciągłości funkcjonowania transportu.

Dla zachowania niezakłóconego działania systemu, szczególne znaczenie ma terminowa realizacja rozpoczętych już projektów modernizacji linii kolejowych nr 201, 214 i 229 oraz elektryfikacji linii nr 201, 214, 229, 248 i 253, które są ściśle związane z obsługą pasażerów na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Planowane do zakupu pojazdy hybrydowe będą mogły, bez przeszkód, kursować po ww. liniach do czasu zakończenia prac inwestycyjnych".

Pozostałe dwa wnioski dotyczą przebudowy dróg wojewódzkich.

Droga na Kociewiu



Wart 45 mln zł projekt polega na rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 230 na odcinku od obwodnicy Pelplina do miejscowości Rajkowy (ok.4,5 km). Dziś to jedna z bardziej zniszczonych dróg w regionie, a dodatkowo stanowi objazd dla drogi krajowej nr 91.

Rondo w Koleczkowie



Drugi drogowy projekt, warto ok. 7 mln zł, dotyczy rozbudowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 218 z drogą powiatową w Koleczkowie oraz budowy nowego wlotu tej drogi. Ta inwestycja jest powiązana z realizowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budową trasy S6. Skrzyżowanie zostanie zastąpione rondem. Realizacja obu zadań pozwoli na usprawnienie dojazdu do trasy S6 z północnych dzielnic Gdyni.

Jaka jest szansa na wsparcie? Nie wiadomo



- W poprzedniej edycji złożyliśmy trzy wnioski i choć ostatecznie przyznano nam dofinansowanie do dwóch projektów, to było ono na poziomie niższym niż spodziewany. Liczymy, że tym razem rząd podzieli fundusze nie na podstawie klucza partyjnego, ale sprawiedliwie i uda się nam uzyskać dofinansowanie na oczekiwanym poziomie - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Zobacz także:

W pierwszej edycji Polskiego Ładu Trójmiasto dostało 131 mln zł



Kilka dni temu marszałkowie siedmiu województw, w tym pomorskiego, zwrócili się do premiera Mateusza Morawieckiego z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego ich regiony otrzymały skromniejsze środki na budowę dróg.

Małopolska, Śląsk, Dolny Śląsk, Podkarpacie, Lubelskie dostały aż 70 proc. dofinansowania. Z kolei Pomorskie, Zachodniopomorskie, Kujawsko-Pomorskie, Lubuskie, Wielkopolskie, Mazowieckie i Opolskie - jedynie 50 proc.
ms

Opinie wybrane


wszystkie opinie (251)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.