• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych

Michał Sielski
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie. Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie.

Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.



Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Praktycznie w tym samym czasie w expose zmiany w prawie zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. To pierwszy przedstawiciel rządu, który wprost zadeklarował, że wprowadzi pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem.

Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".

Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa



Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.

- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.

Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach



Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.

Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.

- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • czas najwyższy sie wziac za terrorystow na 4 kołach (18)

    mandaty zwiekszyc o jedno zero na końcu zweikszyc liczbe patroli i z dnia na dzien sytuacja sie poprawi. zadnych przejsc nie bedzie trzeba przebudowywac.

    • 78 51

    • a może za tych w kapciach

      • 0 0

    • (6)

      Dla pieszych też zwiększyć mandaty o jedno zero i postawić patrol policji przy hali targowej .Gwarantuje dziura budżetowa załatana.

      • 14 10

      • (5)

        Zawsze ktoś z takim bieda argumentem wyskoczy. Piesi giną na przejściach, bo kierowcy olewają ostrożność zapisaną w przepisach i kompletnie ignorują znaki drogowe, ale jakby co, to wyposażmy ich w odblaski nawet w terenie zabudowanym i to im zwiększmy mandaty za bezmózgich tępaków za kierownicą.

        • 5 11

        • Głupota, giną na przejściach przez kretynów wmawiającym im, że mają pierwszeństwo.

          Na przejściach masa deb**i lezie nawet nie spoglądając w bok, a uczono w szkołach kiedyś, w lewo w prawo w lewo i wtedy idź, a tera ? Proszę dajcie sobie siana i nie krzywdźcie ludzi tymi ideologicznymi bzdurami.

          • 2 0

        • Wiele wypadków to wina samych pieszych (3)

          Bo gapią się w telefony, idą zakochani nie rozglądając się w żadną stronę, przebiegają już na czerwonym. Ci sami nierozumni ludzie powodują zderzenia z rowerzystami i innymi pieszymi. Więc jeśli karać i edukować, to zdecydowanie wszystkich uczestników ruchu, a nie tylko kierowców, bo masz na ich punkcie kompleksy

          • 7 8

          • Takie wiele, że za 90% wypadków na pasach odpowiadają kierowcy (2)

            a za 70% ogólem (także poza pasami) - też kierowcy. Nawet na zapadłych wiochach, gdzie nabzdryngolonego pieszego w trybie stealth (tj. całkowicie na czarno) można spotkać notorycznie. Inna sprawa, że tam się piesi skuteczniej eliminują - połowa wypadków kończących się zejściem delikwenta jest z winy pieszego.

            • 5 1

            • Taki najsztub jest wyjątkiem (1)

              • 1 0

              • bo nie był do tego wszystkiego pijany

                • 2 0

    • (1)

      Oczywiście, Polska po Bułgarii i Albanii (doborowe towarzystwo) ma najniższe mandaty w Europie!!! W Norwegii jest bezwarunkowa kara więzienia za to za co w Polsce jest 300 zł mandat czyli przekroczenie prędkości np. o 36 w miejscu gdzie jest znak 60. Kraj 3 świata i tyle. Małpy za kierownicą i małpy wśród tych co mają zaprowadzić porządek i przestrzeganie prawa na drogach.

      • 1 3

      • mamy również mniejszą kwotę wolna od podatku więc finalnie i tak do państwa wpłacamy dużo.

        Nie patrz tylko pod jednym kątem.

        • 1 0

    • nalezy jezdnie budowac w formie "sciezek rowerowych" (4)

      co 20m ostry zakret w lewo, po czym w prawo, przeplatabka z chodnikiem, kraweznik, bruk, toi toi, zaparkowany na trasie samochod, dalej barierki, zwezenie, koniec trasy...... bedzie wtedy bezpiecznie ;)

      • 21 6

      • Żarty na bok. To bardzo dobry pomysł (2)

        Przykład: Przymorze Małe. Bruk, wszędzie samochody na jezdni, skrzyżowania równorzędne. Skutek: więcej niż 20km/h nikt nie jeździ.

        • 11 2

        • Ale to troche makabra dla jednosladow.

          • 2 0

        • No i dobrze jest spokój

          • 1 0

      • a na środku drogi rowerowej jeszcze betonowy słup

        • 16 1

    • bo mnie nie stać na samochód , to nienawidzę kierowców (1)

      W takim razie pieszy wchodzący na czerwonym świetle na pasy , mandat 10000 zł .Czas skończyć z terrorystami na dwóch nogach .

      • 6 8

      • Obudź się, dziś na samochód stać każdego

        Mało kogo stać na mieszkanie w dobrej lokalizacji, która pomaga minimalizować użycie samochodu. Nie ma sprawy, możemy podnieść górną granicę mandatu do 10000 zł (wręcz to popieram), tylko ciekawe, jak na tym wyjdziesz. Bo odsetek mandatów wśród pieszych i rowerzystów jest dużo niższy niż wśród zmotoryzowanych.

        • 6 5

    • Typowa mentalność niewolnika i kapusia

      • 3 7

  • urząd miasta zatrudnia ponad 1000 osób a nie wiedzą jak wygląda miasto? (2)

    Wszystko trzeba pokazać im palcem? Bezpieczeństwo ludzi powinno być dla nich priorytetem.

    • 67 0

    • Priorytetem jest kasa

      • 0 0

    • Kto napisał, że nie wiedzą?

      • 1 0

  • Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego (1)

    na reszcie konstruktywna propozycja dla bezpieczeństwa mieszkańców !
    Gratuluje, tylko skąd wziąć kasę na przeróbki ?

    • 0 0

    • Ja też mam pomysł

      zrobić tunele i tam wpuścić auta a piesi bezpiecznie na powierzchni. A kasa na to? Napisać można i się polansować w necie, a co tam.

      • 1 0

  • Bezpieczeństwo (1)

    W UM pracuje tak wielu "specjalistów" że oni sami nawet nie wiedzą czym mają się zajmować. Może jeszcze zwiększyć zatrudnienie a wówczas "poprawa" będzie gwarantowana. \
    No ale żeby wykombinować opłaty za wywóz śmieci w odniesieniu do powierzchni zajmowanego mieszkania , to jest pomysł na miarę co najmniej Nagrody Nobla. Nikt jeszcze tego nie zgłosił ?

    • 6 1

    • Analogia do pracy lekarzy w przychodni: więcej papierologii niż leczenia

      • 0 1

  • Brawo dla ludzi, ktorym sie chce:) (2)

    • 7 3

    • Jedni robią, inni się lansują. (1)

      Jak popatrzeć to ten urząd miasta za wiele swojego nie wymyśla, za to się idealnie podczepia pod innych

      • 0 0

      • Kiedy ma wymyślić, jak co rusz spolecznicy elaboraty piszą i trzeba bawić się w polonistę, zamiast inzyniera

        • 0 1

  • przejscia

    Odnosze wrazenie ze o bezpieczenstwie na przejsciach mowia nie kierowcy,ktorym zalezy na tym najbardziej. Jestem kierowca,mieszkam w miescie powiatowym i wiem jak trudno sie jezdzi w nocy.Trudnosc ta wynika z faktu,ze oswietla sie przejscie lampa wiszaca nad przejsciem,ktora oswietla tylko przejscie.Absolutnie nic nie widac czy ktos znajduje sie na chodniku i zbiza sie do przejscia.Ddodatkowo te lampy oslepiaja kierowcow.Wnioset lepiej oswietlic dojscia do przejsc.Pozdrawiam.JAGAR@mm,pl

    • 2 0

  • Przydałoby się bezpieczniejsze przejście dla pieszych na przeciwko Szpitala Dziecięcego Polanki. Niewidoczne pasy, jakieś garbki. Znacznie by to poprawiło bezpieczeństwo.

    • 2 0

  • przejscie dla pieszych (1)

    Na przejsciu dla pieszych nigdy nikt nie powinien czuc się bezpiecznie . Przejscie z sygnalizacją jest bezpieczne jak auta sie zatrzymają na czerwonym.
    Przejscie bez sygnalizacji jest bezpieczne gdy nie ma zadnych aut na horyzoncie bo zawsze znajdzie sie i**ota co sie spieszy .

    • 2 1

    • i**ota pieszy co się śpieszy i nie rozgląda poza ekran swojego telefoniku.

      Niestety, smutne :(

      • 1 0

  • Jak piesi, przed przejściem, (1)

    zdejmą słuchawki (albo chociaż się rozejrzą), i schowają telefony do kieszeni,

    • 4 0

    • Jak możesz, to mowa nienawiści co piszesz :)

      Pieszy ma prawo które go chroni, namalowane najdroższą gdyńską farmą pasy więc jest nieśmiertelny a Tobie zostały tylko lamenty i wymaganie od innych ;)

      • 0 0

  • Pytam serio (1)

    Co zrobi policja jak dostanie godzinny film z telefonu z dziesiątkami sakochodów, które się nie zatrzymują na zielonej strzałce? Pytam bo jak wysłałem do SM z nieprzepisowym parkowaniem to ciągają mnie a nie sprawców.

    • 5 0

    • I prawidłowo.

      Normalni mają pracę, zajęcia, pasje, a Ty tylko stoich i się nudzisz nic nie dodając do naszej społeczności zatem odejdź już donosicielu w dal i nie wracaj :) Pa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane