• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych

Michał Sielski
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie. Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie.

Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.



Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Praktycznie w tym samym czasie w expose zmiany w prawie zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. To pierwszy przedstawiciel rządu, który wprost zadeklarował, że wprowadzi pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem.

Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".

Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa



Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.

- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.

Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach



Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.

Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.

- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Moim zdaniem zaostrzenie przepisów nic nie da a naprodukuje tylko większą ilość przejechanych swietych krów z nosami w smartfonach. Bo Ci co jeżdżą jak d**ile dalej będą jeździć tak samo a ci co uważają będą bardziej narażeni na smartfoniarzy lub tych co będą próbowali wymusić odszkodowania.

    • 16 11

    • da. świadomość nieuniknionej wysokiej kary może zdziałać cuda (2)

      • 2 3

      • Oczywiście, że tak (1)

        Przykład: Miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych. Prawie nikt nieuprawniony na nich nie staje, bo mandat wynosi 500zł

        • 0 0

        • Np. na tym jednym pod dworcem w Gdyni? ( i 3 czy 4 zielonych?) Nikt nie stanie bo wszystkie zajęte

          • 1 0

  • Jak nie zmienią przepisów (1)

    I nie zwiekszą mandatów to i tak kierowcy nadal będą jeździć ponad prawem.
    Na pierwszym zdjęciu na Pogórzu co raz dochodzi do piątku opon...

    • 6 1

    • przebudowa infrastruktury działa lepiej niż przebudowa przepisów

      poczytaj na temat realizacji wizji zero w Jaworznie

      • 1 0

  • Jest okres jesienno-zimowy większość pieszych jest ubrana "na ciemno" ,do tego szybko zapadający mrok -z tego też powodu są niewidoczni dla kierowców . A może by tak pójść za przykładem sprawdzonym w innych krajach........ zamontować przy przejściach dla pieszych oświetlenie z czujnikiem ruchu ? Przechodzień podchodzi do przejścia i lampy się zapalają i wiadomo ,że ktoś zamierza przejść przez jezdnię !!

    • 25 0

  • edukujmy społeczeństwo ! (16)

    Myślę że czas wrócić do do rozwiązań z lat 70 , jezdnia jest dla samochodów a chodniki dla pieszych i tego należy się trzymać. w dzisiejszych czasach odeszliśmy od zasady - ,,zanim wejdziesz na przejście spójrz w lewo potem w prawo , upewnij się jeszcze raz patrząc w lewo oraz nawiąż kontakt wzrokowy z kierującym i dopiero wówczas wchodź na przejście''- ,lekceważenie tej zasady jest powodem 90 % nieszczęśliwych wypadków.Łatwiej jest pieszemu zatrzymać się przed przejściem jak zatrzymać w miejscu pojazd,który jedzie z prędkością np. 30 k/h .W dobie powszechnych smartfonów oraz braku szkoleń w szkołach z zakresu przepisów ruchu drogowego dopuszczenie prawa pierwszeństwa pieszym będzie miało nieobliczalne skutki.A przy okazji nie zrozumiałym jest również fakt iż ustawodawca zgodził się na to iż 18 lat upoważnia bez znajomości przepisów na wyjazd na drogę pojazdem jednośladowym (potencjalny dawca organów )

    • 31 13

    • nie tylko jednośladowym, również tzw. miniautom

      • 1 0

    • Subiektywna opinia, niestety nieprawdziwa (2)

      Statystyki są zgoła inne. Najwięcej wypadków powodują kierowcy, którzy teoretycznie posiadają uprawnienia potwierdzone egzaminem państwowym.

      • 6 5

      • (1)

        ha ha !! Statystycznie najwięcej ......ha ha !! A kto ma powodować wypadki ??

        • 2 3

        • Nowy w internetach?

          Rowerzyści oczywiście!

          • 0 1

    • Lata 70-te (2)

      Czlowieku.
      To Ty jestes z lat 70-tych wypisujac takie bzdury!!!
      Wypadki na przejsciach dla pieszych sa spowodowane w 90 % przez kierowcow gdzie ofiarami sa w 100% piesi!
      Z takim rozumowaniem nie wybieraj sie nigdy autem do Austri lub Szwajcarii ...chyba .ze jako pieszy turysta.
      Przekonasz sie wtedy jak pierszenstwo dla pieszego dziala w symbiozie z ruchem bez najmniejszych problemow!!!
      Gdzie ludzie dziekuja podniesieniem reki i usmiechem.
      Smile.
      Pozdrawiam

      • 9 7

      • nie nalezy mylić pierwszeństwa

        z wtargnięciem i brakiem znajomości fizyki...
        To czego brakuje naszemu społeczeństu, to interakcji międzyludzkiej. "Należy się" jest podstawową zasadą, którą usiłuje się egzekwować również na przejściu dla pieszych. A przejścia używa sie zgodnie ze ściśle określonymi zasadami a nie "racjami".
        Których z cmentarza raczej nie wyezekwujesz.
        Należy uczciwie przyznać, że w tym obszarze życie zachodza szybkie i bardzo pozytywne zmiany, kierowcy bardzo poprawili swoje zachowanie w okolicach przejść dla pieszych.
        Co jednak nie upoważnia do odklejenia się od rzeczywistosci i bezrefleksyjego egzekwowania "racji".

        • 3 1

      • pierszeństwo

        Leśniak -pierwszeństwo nie pierszeństwo ,gdzie zgubiłeś 10 procent?Każdy myślący kierowca dostosowuje się do przepisów istniejących w danym kraju.Pieszy z słuchawkami na łbie i smartfonem w ręku piszący sms -uwaga na słupy .

        • 0 0

    • mysle ze ty sam musisz sie wyedukowac (4)

      bo pleciesz bzdury.

      Jak kiedys uciułasz na wyjazd to zobacz jaka kulture jazdy reprezentuja kierowcy zach Europy.
      U nas na drogach jest ruska swołocz.

      • 1 4

      • kultura nie bierze się z niczego

        Wynika również ze świadomości a świadomość z wiedzy. Między innymi, z wiedzy o zasadach ruchu drogowego oraz odpowiedzialności prawnej.
        Wyzwiska, obelgi i kary sa własnie "ruskim" sposobem myślenia.
        Który prezentujesz.

        • 2 0

      • Ktorej takze jestes przedstawicielem.

        • 1 0

      • (1)

        Chyba lepiej się wybierz za granice kraju np. do UK, czego się dowiesz ? Tego że pierwszeństwo ma pojazd !!! Wyjątek stanowią oznakowane skrzyżowania z lampami zakończonymi świecącą kulą która informuje że w tym miejscu pieszy ma zawsze pierwszeństwo. Dlaczego tak ? Bo testowano i sprawdzano wielokrotnie że pieszy nie ma szans w kontakcie z pojazdem. Jak ja nie przepadam za Anglikami tak ten pomysł uważam za perfekcyjny. Gdyby uświadomić Polaków co do samego faktu obrażeń spowodowanych wtargnięciem na jezdnię niezależnie od przejścia temat sam by się rozwiązał. Tymczasem Polak wchodząc na pasy myśli: przecież ja mam pierwszeństwo !!!! Tak w kolejce na cmentarz.....

        • 1 1

        • Raczej myśli że jak w końcu nie wejdzie to żaden z tych baranków sie nie zatrzyma.

          • 1 1

    • skutki będą obliczalne

      oraz tragiczne...
      Podobnie jak niespójne gmeranie przy przepisach dotyczących jazdy rowerem, gdzie zbrodnią urzędniczą należy nazwać przymus używania jezdni przez osoby nie mające uprawnień do prowadzenia pojazdów w ruchu drogowym.

      • 2 0

    • bzdura. 2/3 wypadków z udziałem pieszych powodują kierowcy.

      podobna proporcja jest też z rowerzystami.

      • 1 2

    • dostałeś sporo lajkow, ale dalsze głosy okazują się bardziej rozsądne

      Szkoda, że nie przypomniałeś hasła z marca 1968 roku: pisarze do pióra, studenci do nauki (z dopisanym przez studentów hasłem: pasta do zębów. Póżniej dodano hasło Ziemia dla ziemniaków. Założenie, że mozna podzielić uzytkowników ulic miejskich na kategorie nie mające części wspólnych prowadzi do dominacji zachowań nie uwzględniających kontekstu. Uspokojenie ruchu pomaga wszystkim.

      • 0 0

    • 100 procent racji

      masz 100 procent racje ,widzę jak ludzie wchodzą na przejście bez zerknięcia chociażby na jezdnie , a dlaczego, bo wbija im się do głów 24 na h że mają pierwszeństwo i uważają że nie mają obowiązku spojrzeć na auta.Ta osoba która wymyśliła ten przepis odpowiada pośrednio za wypadki na pasach. jestem pewny że gdybu nie było pierwszeństwa pieszych wypadków było by wiele mniej.

      • 1 0

  • Na poczatek moze dobrze oswietla przejscia

    Nawet na Swietojanskiej przejscia sa zle oswietlone.... A oszolomow z miasta wspolnego nalezy gonic, to gromada i**otow

    • 16 6

  • coraz więcej krzyży przy przejsciach dla pieszych...:( (1)

    • 6 1

    • Nie boj się, z naszym "postepem" niedługo beda półksiężyce lub krzyze prawosławne.

      • 0 0

  • (6)

    "Wzorem innych państw europejskich" - no tak, przeciez musimy byc w Europie.

    • 3 8

    • wolisz równać do Ukrainy, która (1)

      nie wstąpiła do tej przeobrzydliwej Unii Europejskiej?

      • 5 0

      • A Ty wolisz do Niemiec które sa poprawne politycznie?

        • 0 0

    • (1)

      możemy też być w Azji. a nawet w Australii!

      • 1 1

      • To się tam wynieś....

        • 1 1

    • Wcale nie musimy. Chcemy. I mamy. (1)

      • 4 0

      • To sobie chcijcie i miejcie, ofiary losu.

        • 0 2

  • Przejścia dla pieszych.

    Mam pytanie do Zarządu dróg w Gdyni?Czy ktoś sprawdzał jakość wykonania garbów na ul.Wielkokackiej-Leśniczówka na łuki drogi obok ogródków działkowych.Garby wykonane są fatalnie.Wysokość jest za mała a ponadto już kostka się pozapadała i są za małe.Wystarczy postać parę minut i popatrzeć jak kierowcy te garby traktują.Już wyczaili ,że są za niskie bo mało kto zwalnia.Bardzo dużo kierowców jedzie między garbami bo są za wąskie.Już garby nadają się do remontu.Ich wykonanie i pewnie odebrane przez ZDiZ są złe.Dobrze by było zastosować wzdłuż lini ciągłej takie same przeszkody wzdłuż jak przed przejściem na skrzyżowaniu z ul .Hodowlaną.Ponadto jest tam znak ograniczenia do 20 km/h-mało kto zwalnia a autobusy prawie w 100 % nie zwalniają.Wystarczy postawić w zatoce kawałek dalej patrol Policji lub SM i będą żniwa.

    • 5 0

  • Brawo dla ludzi, ktorym sie chce:) (2)

    • 7 3

    • Jedni robią, inni się lansują. (1)

      Jak popatrzeć to ten urząd miasta za wiele swojego nie wymyśla, za to się idealnie podczepia pod innych

      • 0 0

      • Kiedy ma wymyślić, jak co rusz spolecznicy elaboraty piszą i trzeba bawić się w polonistę, zamiast inzyniera

        • 0 1

  • na zdjęciu widac przejście na ulicy Dąbka na którym doszło do tragedii

    władza obiecała tam swiatła, minął rok a prace nawet nie ruszyły. dno!!!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane