• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych

Michał Sielski
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie. Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie.

Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.



Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Praktycznie w tym samym czasie w expose zmiany w prawie zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. To pierwszy przedstawiciel rządu, który wprost zadeklarował, że wprowadzi pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem.

Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".

Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa



Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.

- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.

Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach



Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.

Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.

- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • swietojanska - egipskie ciemnosci ma przejsciach

    Swietojanska - wszyscy (prawie) jada w miare wolno. OK.
    Ale przejscia sa kompletnie niedoswietlone .
    Jesienny wieczor - ciemno, szaruga, siapi deszcz, piesi ubrani na ciemno.
    I problem gotowy.
    Niech UM cos z tym zrobi ! Zanim bedzie za pozno !

    • 5 0

  • (1)

    Jak zwężą jezdnie robiąc wysepki itp. to niebezpiecznie będzie przed przejściem jechać rowerem bo pas nagle się zwęża.... Jeśli już to te przewężenia powinny mieć przepust dla rowerzysty jadącego z prawej strony

    • 1 2

    • rowerem jeździ się środkiem pasa.

      • 0 3

  • Garnizon to idealny przyklad

    osiedle nowe, wresz w budowie a przejscia sa bez zadnego oznakowania, predkosc aut na prostych odcinkach gigantyczna, dodatkowo fatalna nawierzchnia, sliska wiec auto nie ma szans zahamowac a pieszy moze sie łatwo przewrocic i potknac, kostki wypadaja, gory i doliny, fatalnie.
    Pokonanie pieszo tych ulic to walka o zycie.

    • 2 1

  • (2)

    Zwężenie jezdni, ha ha ha. Mało to jest korków w mieście? Kajetan znów w akcji, to jest dopiero mózg.

    • 3 4

    • (1)

      korki są korzystne. jest przynajmniej bezpiecznie i mniej spalin w powietrzu, mniej hałasu

      • 2 1

      • mniej hałasu owszem, ale spalin?

        chyba tylko w wyniku tego, że część kierowców rezygnuje z samochodu i wie, że rowerem oraz SKM się w korkach nie stoi.

        • 1 0

  • Jezdnie należy prowadzić tak żeby przed przejściem było ostry zakręt w lewo, a potem w prawo i tak co 100m

    nie byłoby fizycznej możliwości rozpędzenia się. byłoby bezpiecznie. proste.

    • 1 3

  • gdyńska szara ciemna niebezpieczna rzeczywistość

    • 2 0

  • A na końcu urzędnicy się podpiszą i powiedzą że to ich pomysł

    Jak z Abrahama i kilkoma innymi. Frajerzy spolecznicy robią za darmo, a Szczurek się cieszy

    • 1 1

  • Najtańsze rozwiązanie (1)

    1. Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych oraz przed przejściem dla pieszych
    2. Zachowanie szczegółnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię. - Czyli jak wychodzisz z za jednego samochodu na kolejny pas to sprawdzasz czy pojazd na tym pasie ruchu się zatrzyma.
    W zasadzie jest to zapisane w kodeksie drogowym, ale wiadomo piesi wpisują IDDQD, oczy w smarphone i długa prosto pod koła.

    • 6 5

    • Jesli wpisal IDDQD to mu nic nie grozi.

      • 0 1

  • Jak to jest (5)

    Przejścia podziemne według aktywistów pod ulicami są złe i należy je likwidować.
    W Gdańsku mają być likwidowane przejścia przy Podwalu i Forum oraz dworcu Głównym na rzecz pasów
    Przejścia nadziemne też nie są fajne bo muszą być windy i pewnie jeszcze coś. Takie przejście na gdańskiej Zaspie ma być wyburzone i zastąpione pasami.
    Najlepsze są pasy na jezdniach tylko tu ciekawostka. Na pasach są wypadki.
    Ludzie czy wy możecie się ogarnąć ?
    Najprościej jest zwalić winę na kierowców ale bez problemu każdy może zobaczyć jak codziennie piesi przechodzą na czerwonym. I jak to wytłumaczyć ?

    • 8 1

    • przechodzenie na czerwonym przez pieszego gdy nic nie jedzie w zasięgu wzroku (4)

      jest formą podejmowania rozsądnego ryzyka i nikomu praktycznie nie zagraża. Lekceważenie limitów prędkości przez kierowców stwarza zagrożenie nie tylko dla pieszych, ale i wszystkich użytkowników ulic, w tym także innych kierowców. Potrafisz to skojarzyć?

      • 3 3

      • (2)

        Ta jasne piesi podejmują rozsądne ryzyko a kierowcy do kilerzy czyhający na pieszych. Nie raz mogłem już rozjechać takiego rozsądnego pieszego gdy miał czerwone a ja miałem zieloną strzałkę. A potem trzeba udowodnić że pieszy wlazł na czerwonym. Na szczęście są kamerki samochodowe.

        • 1 0

        • Ludzie sa porąbani po prostu.

          • 1 1

        • Jeśli się zatrzymałeś przepisowo to ruszając raczej nikogo nie zabijesz.

          • 1 0

      • Coś tu chyba nie halo

        To jak to jest że na czerwonym przechodzą jak nic nie jedzie a jak nie ma sygnalizacji to wpadają pod samochody.

        • 1 0

  • w przyszłym roku w Gdyni na wszystkie remonty dróg i chodników w budżecie jest 3,7 miliona złotych

    więcej kosztują pokazy air show

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane