- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (242 opinie)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (150 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (277 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (140 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 6 Nocna akcja SAR na Bałtyku (67 opinii)
Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych
Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.
Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".
Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa
Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.
- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.
Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach
Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.
Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.
- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.
Opinie (201) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-21 09:25
swietojanska - egipskie ciemnosci ma przejsciach
Swietojanska - wszyscy (prawie) jada w miare wolno. OK.
Ale przejscia sa kompletnie niedoswietlone .
Jesienny wieczor - ciemno, szaruga, siapi deszcz, piesi ubrani na ciemno.
I problem gotowy.
Niech UM cos z tym zrobi ! Zanim bedzie za pozno !- 5 0
-
2019-11-21 09:26
(1)
Jak zwężą jezdnie robiąc wysepki itp. to niebezpiecznie będzie przed przejściem jechać rowerem bo pas nagle się zwęża.... Jeśli już to te przewężenia powinny mieć przepust dla rowerzysty jadącego z prawej strony
- 1 2
-
2019-11-21 09:43
rowerem jeździ się środkiem pasa.
- 0 3
-
2019-11-21 09:33
Garnizon to idealny przyklad
osiedle nowe, wresz w budowie a przejscia sa bez zadnego oznakowania, predkosc aut na prostych odcinkach gigantyczna, dodatkowo fatalna nawierzchnia, sliska wiec auto nie ma szans zahamowac a pieszy moze sie łatwo przewrocic i potknac, kostki wypadaja, gory i doliny, fatalnie.
Pokonanie pieszo tych ulic to walka o zycie.- 2 1
-
2019-11-21 09:37
(2)
Zwężenie jezdni, ha ha ha. Mało to jest korków w mieście? Kajetan znów w akcji, to jest dopiero mózg.
- 3 4
-
2019-11-21 09:42
(1)
korki są korzystne. jest przynajmniej bezpiecznie i mniej spalin w powietrzu, mniej hałasu
- 2 1
-
2019-11-21 11:00
mniej hałasu owszem, ale spalin?
chyba tylko w wyniku tego, że część kierowców rezygnuje z samochodu i wie, że rowerem oraz SKM się w korkach nie stoi.
- 1 0
-
2019-11-21 09:39
Jezdnie należy prowadzić tak żeby przed przejściem było ostry zakręt w lewo, a potem w prawo i tak co 100m
nie byłoby fizycznej możliwości rozpędzenia się. byłoby bezpiecznie. proste.
- 1 3
-
2019-11-21 09:49
gdyńska szara ciemna niebezpieczna rzeczywistość
- 2 0
-
2019-11-21 09:50
A na końcu urzędnicy się podpiszą i powiedzą że to ich pomysł
Jak z Abrahama i kilkoma innymi. Frajerzy spolecznicy robią za darmo, a Szczurek się cieszy
- 1 1
-
2019-11-21 10:10
Najtańsze rozwiązanie (1)
1. Zakaz używania telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych oraz przed przejściem dla pieszych
2. Zachowanie szczegółnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię. - Czyli jak wychodzisz z za jednego samochodu na kolejny pas to sprawdzasz czy pojazd na tym pasie ruchu się zatrzyma.
W zasadzie jest to zapisane w kodeksie drogowym, ale wiadomo piesi wpisują IDDQD, oczy w smarphone i długa prosto pod koła.- 6 5
-
2019-11-21 11:44
Jesli wpisal IDDQD to mu nic nie grozi.
- 0 1
-
2019-11-21 10:24
Jak to jest (5)
Przejścia podziemne według aktywistów pod ulicami są złe i należy je likwidować.
W Gdańsku mają być likwidowane przejścia przy Podwalu i Forum oraz dworcu Głównym na rzecz pasów
Przejścia nadziemne też nie są fajne bo muszą być windy i pewnie jeszcze coś. Takie przejście na gdańskiej Zaspie ma być wyburzone i zastąpione pasami.
Najlepsze są pasy na jezdniach tylko tu ciekawostka. Na pasach są wypadki.
Ludzie czy wy możecie się ogarnąć ?
Najprościej jest zwalić winę na kierowców ale bez problemu każdy może zobaczyć jak codziennie piesi przechodzą na czerwonym. I jak to wytłumaczyć ?- 8 1
-
2019-11-21 11:03
przechodzenie na czerwonym przez pieszego gdy nic nie jedzie w zasięgu wzroku (4)
jest formą podejmowania rozsądnego ryzyka i nikomu praktycznie nie zagraża. Lekceważenie limitów prędkości przez kierowców stwarza zagrożenie nie tylko dla pieszych, ale i wszystkich użytkowników ulic, w tym także innych kierowców. Potrafisz to skojarzyć?
- 3 3
-
2019-11-21 12:00
(2)
Ta jasne piesi podejmują rozsądne ryzyko a kierowcy do kilerzy czyhający na pieszych. Nie raz mogłem już rozjechać takiego rozsądnego pieszego gdy miał czerwone a ja miałem zieloną strzałkę. A potem trzeba udowodnić że pieszy wlazł na czerwonym. Na szczęście są kamerki samochodowe.
- 1 0
-
2019-11-21 12:16
Ludzie sa porąbani po prostu.
- 1 1
-
2019-11-21 16:38
Jeśli się zatrzymałeś przepisowo to ruszając raczej nikogo nie zabijesz.
- 1 0
-
2019-11-21 12:27
Coś tu chyba nie halo
To jak to jest że na czerwonym przechodzą jak nic nie jedzie a jak nie ma sygnalizacji to wpadają pod samochody.
- 1 0
-
2019-11-21 10:40
w przyszłym roku w Gdyni na wszystkie remonty dróg i chodników w budżecie jest 3,7 miliona złotych
więcej kosztują pokazy air show
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.