• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych

Michał Sielski
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie. Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie.

Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.



Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Praktycznie w tym samym czasie w expose zmiany w prawie zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. To pierwszy przedstawiciel rządu, który wprost zadeklarował, że wprowadzi pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem.

Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".

Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa



Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.

- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.

Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach



Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.

Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.

- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • Bezpieczeństwo (1)

    W UM pracuje tak wielu "specjalistów" że oni sami nawet nie wiedzą czym mają się zajmować. Może jeszcze zwiększyć zatrudnienie a wówczas "poprawa" będzie gwarantowana. \
    No ale żeby wykombinować opłaty za wywóz śmieci w odniesieniu do powierzchni zajmowanego mieszkania , to jest pomysł na miarę co najmniej Nagrody Nobla. Nikt jeszcze tego nie zgłosił ?

    • 6 1

    • Analogia do pracy lekarzy w przychodni: więcej papierologii niż leczenia

      • 0 1

  • Jak już wileu pisało wcześniej...

    ...rzęsiście oświetlone przejścia dla pieszych oraz ich bezpośrednie sąsiedztwo, lumenów jak na płycie boiska podczas meczu.

    • 3 0

  • Ulica Brzechwy!

    wygrała w BO i nic się nie dzieje. Zróbcie coś, bo tam dojdzie do tragedii (znowu!)

    • 5 0

  • przejścia dla pieszych

    Przepis o bezwzględnym pierwszeństwie pieszych, którzy chcą dopiero wejść na jezdnię nie jest dobry - zwiększy tylko ilość groźnych wypadków, zwłaszcza na drogach z dwoma pasami ruchu w jednym kierunku. Zobaczcie, ile teraz jest wypadków - jeden samochód się zatrzymuje, drugi na sąsiednim pasie ani myśli nawet zwolnić. Przejścia są słabo oświetlone. Popatrzcie na zmianę na Brodwinie w Sopocie - bardzo dobre doświetlenie przejść - na początku zapowiadanych tych zmian miałam mieszane uczucia - czy to rzeczywiście potrzebne - teraz jestem bardzo za. Zmniejszenie szerokości jezdni tez jest niezłym rozwiązaniem.

    • 1 3

  • progi zwalniające przed każdym przejściem

    j

    • 1 3

  • Ci nasi aktywiści powinni domagać się wincyj parkingów, to by od razu wysłuchali ich w urzędzie

    Na razie to wielkich sukcesów nie ma. O Starowiejską się bili przez kilka lat, Szczurek obiecał i zapomniał. O Polankę Redłowską tak samo. Trochę drzew zasadzili i tyle. Szkoda ludzi, że marnują swój czas na walkę z tym betonem gdyńskim

    • 1 0

  • Porawa bezpieczeństwa w drogowym (7)

    Bez radykalnej zmiany prawa i częstszych kontorli nie da się nic zrobić. Polska ma najwięcej w UE (plus pare innych krajów) śmiertelnych wypadków w przeliczeniu na przejechane kilometry- dane ETSC. Różnice między Polską, a normalnymi krajami sa olbrzymie. Polak ma 6 razy tyle co Norweg, albo 4-5 razy tyle co Holender czy Brytyjczyk szansy na śmierć na drodze jadąc z punktu A do B. To jest różnica po 600% !!!
    Za takie przekroczenie gdzie w Polsce jest mandat 300 zł to w Norwegii jest bezwarunkowa kara więzienia (także dla obcokrajoców)- np. jak ktoś pojedzie 96 w miejscu gdzie jest znak 60, a za niższe przekroczenia mandaty po 5 000 zł w przeliczeniu.
    Ocinkowe pomiary prędkości i fotoradary są wszędzie w normalnych krajach, w Holandii dosłownie na każdym kroku na bocznych drogach.
    Ale tak jak jest 50 to ludzie jadą 45, podobnie w Norwegii.
    Estonia wprowadziła surowe, podobne do norweskich, kary i ma najwyższy w Europie spadek śmiertelnych wypadków i współczynnik ponad 2 razy niższy niż Polska.
    Teraz testują w Estonii innowacyjną karę- dodatkowy przymusowy postój pół lub godzina, w zależności od przekroczenia prędkości.
    Polska to taki prawie 3 świat pod wieloma względami.
    Rządzi prawo i sprawiedliwość, a na drodze bezprawie i niesprawiedliwość non stop. Za poprzedników było tak samo zresztą.

    • 5 0

    • Mylisz się (5)

      Przede wszystkim artykuł dotyczy wypadków z pieszymi a Ty zrobiłeś wywód o wypadkach drogowych.
      W krajach zachodnich mają już gotowe autostrady i drogi szybkiego ruchu to powoduje że wypadków jest mniej.

      • 0 1

      • (4)

        Sam się mylisz. W Norwegii przy takiej powierzchni jak w Polsce jest znacznie mniej autostrad niż w Polsce i drogi są bardzo kręte, a zimą gorsze warunki niż w Polsce. Zrobiłem w Norwegii i Holandii tysiące kilometrów.
        Największą różnicą między Polską, a Norwegią czy mega zaludnioną Holandią jest to, że tam ludzie jeżdżą niemal idealnie zgodnie z przepisami, 99,9% ludzi jak jest np. znak 50 jedzie mniej niż 50, a w Polsce 99,9% jedzie więcej. To jest główna różnica, a nie żadne autostrady.

        • 4 0

        • (3)

          Ludność Norwegii 5 mln ludność Polski 38 mln i wszystko w temacie. Nie mają tylu miast.

          To po co im te drakońskie kary skoro są tacy idealni.
          Ciekawe że jak u nas pojawi się samochód na zagranicznych blachach to już takim aniołkiem nie jest.

          Zdajesz sobie sprawę jak wygląda trasa np z Gdańska do Przemyśla i ile czasu potrzeba na jej pokonanie ? Ludzie często muszą gdzieś dojechać na określoną godzinę. Mi ostatnio kurier z Polski południowej dostarczył przesyłkę z 4 godzinnym opóźnieniem. Miał być do 21.00 a pojawił się 01.00 w nocy.

          • 0 2

          • (1)

            a ludność/powierzchnia Holandii do Polski, tyle w temacie.

            • 1 0

            • A bliżej masz Niemcy, po co się czepiasz Holandii.
              Niemcy nie pasują ? Ciekawe czemu ?

              • 1 0

          • Zobacz na Holandię i Wielką Brytanię z wielokrotnie wyższą gęstością zaludnienai niż Polska i wielokrotnie niższym współczynnikiem śmiertelnych wypadków na przejechane kilometry.
            W Niemczech na odcinkach austostrad bez ograniczenia (mniej nż 50% długości) ludzie jadą generalnie ok. 130 km/h czyli zalecaną prędkością na tych odcinkach.

            • 0 0

    • 6 razy więcej to różnica o 500%, nie 600 :-)

      • 1 0

  • Zapraszamy na Hutniczą

    Przejście przy ul. Nowodworskiego. Ludzie wypadają z tej uliczki, często zza zaparkowanego auta wprost na jezdnię nie zadając sobie trudu, aby sprawdzić czy coś nie nadjeżdża. Wkraczają prosto na jezdnię.
    Kolejna bolączka, to wymuszanie pierwszeństwa przez samochody wyjeżdżające na Hutniczą z zakładów. To samo - czy coś jedzie, czy nie, wjeżdżam.
    I ostatnia sprawa na tej słynnej ulicy - auta permanentnie wyjeżdżające na Hutniczą z Piaskowej pod prąd. Można się zdziwić.
    O sprawie zamykanych szlabanów tworzących wielokilometrowe korki w obie strony zamilczę.

    • 3 1

  • Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego (1)

    na reszcie konstruktywna propozycja dla bezpieczeństwa mieszkańców !
    Gratuluje, tylko skąd wziąć kasę na przeróbki ?

    • 0 0

    • Ja też mam pomysł

      zrobić tunele i tam wpuścić auta a piesi bezpiecznie na powierzchni. A kasa na to? Napisać można i się polansować w necie, a co tam.

      • 1 0

  • Pieszy

    Wystarczy że pieszy włączy myślenie choć na chwilę to naprawdę nie boli

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane