• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z

Maciej Korolczuk
4 lutego 2020 (artykuł sprzed 2 lat) 
Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego. Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego.

Po naszym poniedziałkowym artykule, w którym przeanalizowaliśmy pomysły gdańskich drogowców na zmniejszenie korków na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla, od naszych czytelników otrzymaliśmy kolejne pomysły na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Spośród nadesłanych propozycji postanowiliśmy wybrać kilka, które naszym zdaniem zasługują na uwagę planistów i inżynierów ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.



Który z pomysłów naszych czytelników wydaje się ci najlepszy?

Czytelnicy Trojmiasto.pl są zgodni: to kluczowe dla południa Gdańska skrzyżowanie głównych arterii prowadzących w kierunku centrum i Obwodnicy Trójmiasta.

W ostatnich latach dynamiczny rozwój południowych dzielnic oraz otwarcie nowych tras sprawiły, że aby zamortyzować rosnące korki - konieczna jest mniejsza lub większa ingerencja w układ drogowy.

Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego. Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego.

Pomysł nr 1: wystarczy 50 metrów nowej jezdni



Autorem pomysłu jest pan Bartosz. Jego zdaniem, aby usprawnić ruch w kierunku obwodnicy przed skrzyżowaniem Armii Krajowej z Łostowicką, wystarczy dobudować ok. 50-metrowy odcinek lewoskrętu, a następnie przemalować oznakowanie poziome.

- Jezdnię w kierunku obwodnicy w miejscu, gdzie kończą się trzy pasy, wystarczy przedłużyć o zaledwie 50 metrów. Następnie tak przemalować oznakowanie poziome, by prawy pas w kierunku obwodnicy zakończył się przejściem w prawoskręt w Łostowicką, lewy - po wygięciu w prawo zostanie poprowadzony prosto po obecnym prawym pasie, a ten nowy 50-metrowy odcinek przejdzie najpierw w lewy pas, a potem w lewoskręt. Przed samym skrzyżowaniem do jazdy na wprost wróciłyby dwa pasy - tłumaczy nasz czytelnik.
Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum. Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum.

Pomysł nr 2: Wydłużyć skrajne pasy, poprowadzić jezdnię między nasypami



Zdaniem innego z naszych czytelników - także pana Bartosza - korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką (w kierunku centrum) można ograniczyć w dość łatwy sposób. Np. poprzez wydłużenie prawo- i lewoskrętów.

- Jakiekolwiek rozwiązanie nie zostałoby wprowadzone, to korki i tak nie znikną - zastrzega pan Bartosz. - Przy coraz większej liczbie samochodów oraz coraz większej mobilności ludzi po prostu nie ma takiej możliwości. Niemniej wydaje się, że skrzyżowanie ma jeszcze spore możliwości do optymalizacji rozwiązań. W kierunku centrum tamowanie ruchu w dużej mierze wynika z tego, że samochody nie mieszczą się na obecnych pasach do skrętów, zarówno w kierunku Havla, jak i cmentarza. Wydłużenie pasów do skrętów (a być może i poszerzenie do dwóch pasów) znacznie zniwelowałoby ten problem. Zwłaszcza na powiększenie pasa do skrętu w lewo jest dość miejsca w obrębie skrzyżowania.
Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami. Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja na jezdni w kierunku obwodnicy. Jak przyznaje nasz czytelnik, postawienie estakad byłoby kosztowne i mocno kontrowersyjne. Podkreśla, że rację mają władze miasta, aby nie przekreślać szans na ich budowę w przyszłości.

- W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się wydłużenie (a być może i poszerzenie) pasa do lewoskrętu. Warto przeanalizować możliwość poprowadzenia tego lewoskrętu pomiędzy nasypami. Zdaje się, że to raptem 400 metrów drogi - ale 400 metrów, które mogą odkorkować Armii Krajowej. Obecny skrajny lewy (trzeci) pas Trasy W-Z mógłby odbić w lewo pomiędzy nasypy, a następnie tuż za nimi skręcałby w prawo. Chodzi oczywiście o to, żeby włączenie w skrzyżowanie było jak najbliżej głównej jezdni AK w kierunku obwodnicy, aby nie zmniejszać przepustowości z kierunku al. Havla. Przy takim rozwiązaniu nasyp pozostaje jako rezerwa, a dobudowany fragment jezdni zapewne zmieści dwa pasy, dzięki czemu będzie miał bardzo dużą pojemność. W efekcie za węzłem Sikorskiego nastąpiłaby separacja ruchu w kierunku obwodnicy i Havla, co daje nadzieję na znaczące zmniejszenie zatorów w tym kierunku.
Zdaniem pana Bartosza władze miasta powinny też pochylić się nad uruchomieniem w ciągu Trasy W-Z tzw. szybkich autobusów łączących centrum miasta z Jasieniem, Kiełpinkiem, Kokoszkami czy Szadółkami.

Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy. Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy.

Pomysł nr 3: Potrzebne zmiany na wyjeździe z Chełmu



Z jeszcze innego założenia wyszedł pan Jan. Jego zdaniem problemy z korkami na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na wcześniejszym skrzyżowaniu Trasy W-Z z Sikorskiego.

Według niego wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy w czasie popołudniowego szczytu utrudniają pojazdy jadące w tym kierunku nie dołem (dwoma pasami pod estakadą), lecz górą.

- Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. I to niewielkim nakładem. Np. zmienić pierwszeństwo na tej krzyżówce - znak stop zatrzymywałby kierowców od strony Armii Krajowej, a dawał pierwszeństwo jazdy w kierunku obwodnicy. Można też w tym miejscu postawić sygnalizację świetlną, ewentualnie - uniemożliwić kierowcom jazdę na wprost i np. oznakowaniem zmuszać kierowców do skrętu w lewo w kierunku Chełmu. Z drugiej strony można umożliwić jazdę "na wprost" oboma pasami - wówczas zjeżdżając z Chełmu, nie będzie trzeba się wpinać w prawy pas. Można dużo wcześniej - np. przy skrzyżowaniu z ul. Na Zboczu - zwęzić górną jezdnię w kierunku obwodnicy do jednego pasa.

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • Wiadukty

    Należy nad skrzyżowaniem przy cmentarzu wykonać dwa wiadukty. Nasypy zostały wykonane właśnie w tym celu. Bezkolizyjna jazda na wprost rozwiązuje problem.

    • 0 0

  • nasypy (5)

    2 z 3 propozycji zakładają m. in. na omijanie nasypów, a przecież te nasypy to tylko górki ziemi, które można łatwo, tanio i szybko przemieścić, lub usunąć. To jest akurat element najłatwiejszy do zmiany, bo budowa nawierzchni to częściowa wymiana gruntu, podbudowa, czasem odwodnienie itp. Jeśli kiedyś ktoś jednak zdecyduje się na budowę estakad, to będzie można je odtworzyć, nawet nie koniecznie dokładnie w tym samym miejscu.

    • 1 20

    • W nasypach są betonowe filary!!!!

      • 0 0

    • (1)

      Najpierw koszty usunięcia , pewnie z 5 mln, potem koszty zbudowania nowych 10 mln. To na pewno musiał pisać jakiś urzędnik z miasta
      ?

      • 4 4

      • Raczej właściciel firmy, która mogłaby to zrobić.

        • 2 1

    • Nie tak łatwo (1)

      Te nasypy to nie tylko "górki ziemii", one mają w środku zbrojenia i dlatego nie tak łatwo będzie je usunąć.

      • 10 1

      • Ale nawet, jeśli są - to nie na całej szerokości

        • 1 3

  • Polacy - specjaliści od wszystkiego (38)

    Ale nadal żodyn nie wpadł że jest za dużo samochodów :)

    • 134 96

    • A może zakaz wyjazdu z centrum

      To by było lepsze. Albo wysoka opłata jak ktoś chce odetchnąć świeżym powietrzem panie mądraliński Janusz Ch.

      • 0 0

    • Mniej nie będzie - można się spodziewać, ze będzie więcej ;)
      Chyba, ze Polok tok sio zno, że jak widać przyszłości nie widzi

      • 0 0

    • dokładnie. czas najwyższy w końcu opodatkować samochody (24)

      • 22 19

      • I zakaz wjazdu do centrum (4)

        Albo wysoka opłata

        • 29 11

        • (3)

          Metoda kija i marchewki. Tylko zapomniales marchewki w postaci sprawnej komunikacji, a nie tej parodii ktora funkcjonuje od lat.

          • 28 10

          • Komunikacja.

            Akurat komunikacja miejska w Gdańsku jest jedną z najlepiej działających w Europie.

            • 0 1

          • komunikacja jest sprawna

            więc nie zmyślaj tutaj i nie siej kłamstw kacapie

            • 3 2

          • Trzeba podziękować prezydent która udaje że nie widzi problemu

            • 12 18

      • Już są opodatkowane, ale ok, kolejne podatki odczują wszyscy, również piesi i rowerzyści. Nie, pewnie, że to źle, ale tak działa gospodarka.

        • 2 1

      • Typowe socjalistyczne myślenia

        Za mało pieniędzy w budżecie -wprowadzić nowy podatek
        Nie ma za co robić inwestycji - wprowadzić nowy podatek
        Popyt się zwiększa na dane dobro - wprowadzamy na to nowy podatek

        • 0 1

      • (12)

        Przecież jest ogromny podatek w paliwie. Gdyby nie to, to benzyna byłaby po 2 zł. To jest właśnie opodatkowanie samochodów. Jeździsz - płacisz. Do tego vat przy zakupie nowego auta. Zatem czego Ty chcesz więcej?

        • 17 13

        • Chcę więcej (5)

          Bo możesz nawet tu przeczytać że ludzie mają za dużo aut i że to jest chore

          • 7 5

          • (4)

            Mam jeden samochód na 4 osoby (w tym 2 dzieci). Nie czuję, że to jest chore. Bardzo mi to ułatwia życie.
            Ale po ilości Twoich wpisów (i ich godzinie publikowania) widzę, że masz dużo czasu, inne życie, inne problemy, zdecydowanie inne lata i raczej się nie porozumiemy...
            Cóż, mogę tylko zdrowia życzyć!

            • 13 7

            • No to ja nie piszę o Tobie (3)

              Mam na myśli tych co na jedną osobę przypada jedno auto

              • 10 5

              • (2)

                No to mnie zmuś, żebym stał w pogodę jak dzisiaj i czekał na autobus, czy inny zbiorowy środek transportu.
                Mam kaprys jechać do centrum, to będę jechał i żaden społecznik nie zabroni mi mieć więcej niż jeden samochód.

                • 2 2

              • Możesz mieć taki kaprys. Ale nie widzę powodu, żeby finansować Twoje kaprysy poprzez wspólne pieniądze na infrastrukturę, zużywać na nią przestrzeń wspólną oraz tracić własny czas w korkach, kiedy wybraliśmy komunikację albo auto dla całej rodziny. Ani budżet, ani czas, ani przestrzeń nie są z gumy, więc nie dziw się, że na "kaprysy" pewnie zabraknie miejsca.

                • 2 1

              • Ależ oczywiście.

                Ale odpowiednio zorganizowani społecznicy powinni uświadomić Ci, że jeżeli jesteś zbyt biedny na parking, nie powinieneś mieć też czterech gruzów.

                • 2 1

        • rzecz w tym, że cały podatek w paliwie idzie (5)

          do państwa a miasto nie ma nic z tego

          • 21 2

          • (4)

            Sam sobie zaprzeczasz. Czyli nie chodzi o większe podatki, tylko co najwyżej ich inny przepływ.

            • 12 9

            • Większe, bo podatki w tej chwili nie zaspokajają kosztów utrzymania infrastruktury. (3)

              • 6 1

              • (2)

                Wystarczy podnieść ceny biletów zbiorkomu i już będzie.

                • 1 2

              • nie

                • 0 0

              • Tramwaje jeżdżą na prąd

                Prąd podrożał 100%.
                Coś w tym dziwnego, poza tym, że podwyżka biletów taka mała?

                • 2 0

      • Żadnych podatków. (1)

        Do ruchu powinny być dopuszczone tylko te które są bardzo nisko emisyjne . Reszta szrotów po Helmucie na złom.

        • 15 12

        • Niskoemisyjne

          A które to te niskoemisyjne???
          Za dużo reklam się naoglądało.
          Hybryda potrafi spalić 12L na 100km. Tak !
          No i teraz który to ten niskoemisyjny???

          • 6 2

      • pewnie sie cieszysz że bedziesz zdrowszy (1)

        od podatku cukrowego?

        • 11 5

        • Ja nie piję słodzonych napojów gazowanych

          Ale ruch też by ci dobrze zrobił

          • 9 6

    • (7)

      gdyby nie te samochody, to rząd by padł po 3 miesiącach, z samej akcyzy (podatek jako jedyny kraj w UE mamy) to ma 12 miliardów rocznie, a gdzie paliwo ponad 50% podatki i cała amortyzacja

      • 16 13

      • (5)

        Gdyby nie było aut, nie byłoby trzeba budować i utrzymywać dróg, nie byłoby ciężkich wypadków (w tym śmiertelnych), nie byłoby zanieczyszczeń powietrza, takiego hałasu i zmarnowanej przestrzeni (a grunt za darmo nie jest). Ogólny bilans świata bez aut byłby dalece na plus.

        • 16 13

        • (4)

          Towary to sklepów dostarczałby krasnoludki, ludzie latali by smokami, a do pracy zawoziłby nas na swoim grzbiecie ogromne stonogi.....
          A tak przy okazji to drogi były budowane od czasu wynalezienia koła więc były, są i będą dopóki transport odbywa po lądzie.

          • 12 7

          • ktoś nie zauważył, że transport po lądzie może odbywać się po szynach (3)

            a dostawy tzw. ostatniej mili można zrealizować w 80% przypadków przy pomocy rowerów cargo wspomaganych elektrycznie. Bez poszerzenia wyobraźni jakość życia w mieście padnie pod naporem TIRów wjeżdżających na osiedlowe uliczki przy "hipermarketach".

            • 4 13

            • ile rowerów jest potrzebnych do przewiezienia 30 ton z jednego wagonu - ostatnia mila?

              30 na cały dzień? A może więcej. Jeżeli znajdziesz wolontariuszy to będzie zapewne tanńsza dostawa do sklepu. Skąd się biorą tacy geniusze?

              • 0 1

            • Już widzę jak wracasz z zakupów na bocznicy kolejowej swoim rowerem cargo... hahaha

              • 3 1

            • Zawieź na elektrycznym rowerze cargo

              Np paletę cukru albo wody

              • 8 2

      • co za głupoty

        podatki w paliwie nie wystarczaj nawet na utrzymanie infrastruktury.

        • 12 3

    • Ty pierwszy na to wpadłeś

      • 0 2

    • Dokładnie

      Wszyscy się na wszystkim znają, na urbanistyce, fizyce kwantowej i neurochirurgii..

      • 9 2

    • toć ten drugi napisał, że za dużo samochodów

      przeczytaj artykuł zanim napiszesz opinię

      • 4 4

  • Wiadukty (3)

    Miasto tłumaczy że tylko przeniosą korki w inne miejsce.
    To prawda, ale nie cała.
    Wiadukty nie tylko przeniosą korki w inne miejsce ale pozwolą też skrócić zielone na wprost w relacji AK a wydłużyć je w relacji Łostowicka-Havla (i skrętów z tych ulic w AK) co w mojej ocenie zniweluje korki na tych ulicach.

    • 32 3

    • Co za pokrętne tłumaczenie.

      W części przeniosą ale w dalszym kroku trzeba będzie likwidować następne wąskie gardła.

      • 0 0

    • I jaki będzie efekt wydłużenia ? (1)

      Staniesz w dużym korku albo dojeżdżając Łostowicką do Kartuskiej albo staniesz na Havla dojeżdżając do Świętokrzyskiej.

      • 3 7

      • Patrzysz tylko na końce ulic

        Nie stanę w korku przy Havla/Świętokrzyska jeżeli mieszkam na Ujeścisku. Nie stanę w korku przy kartuskiej jeżeli jadę na cmentarz.
        No i akurat Łostowicka/Kartuska ma sprawną sygnalizację świetlną :-P

        • 10 1

  • Proponuję tunel pod rondem (1)

    Je.....ać Nasypy

    • 3 1

    • rozumiem duże rondo do zjazdów i włączania sie do ruchu a tunel w linii AK ?

      TAk może być

      • 0 0

  • (1)

    Pieniędzy nie ma? a co z pieniędzmi przeznaczonymi jako rezerwa związane z zimą, której już nie będzie?

    • 2 1

    • u mnie jeździ od czasu do czasu piaskarka i sypie solą, aby mi blachy skorodowały

      a ona żeby zarobic od miasta tę rezerwą

      • 0 0

  • 4pomysł (1)

    3 pomysły nie oddają dynamiki na tym skrzyzowaniu tylko utrudniają i stwazają kolejne problemy i dalej bedzie to samo.
    By móc zniwelować problem na tak ogromnym skrzyzowaniu zlozonym z kilkunastu rozjazdów. Trzeba by zrobić wiadukt Armii Krajowej pod Łostowicką 2 pasmowa droga pod umożliwi brak zatrzymywania sie pojazdów jadących na wprost ku obwodnicy.
    A niejednokrotnie tam widzę jak wciska sie do ostatniego momentu ''kierowca'' stwarzając zagrożenie i zator. bo on musi...

    • 1 0

    • pomysł ok. uzasadniony w środku miasta

      ale po co te nasypy ? ( na tor saneczkowy sie mogą przydać ? )

      • 0 0

  • AK z Łostowicka - powinno być wielkie rondo. (1)

    To byłoby tam pożądane. Dlaczego w Gdańsku nie wykorzystuje się potencjału skrzyżowań z ruchem okrężnym? Turborondo na Kokoszkach - kiedyś takie wychwalane a dziś zupełnie zapomniane. Przecież to się sprawdza doskonale. Warto rozważać sprawdzone rozwiązania.

    • 0 1

    • głupota

      Ronda mogą być oszczędne i efektywne w mieście, gdy brak miejsca a i tak tylko wtedy, gdy ich średnica jest większa od 150 m i nie ma świateł w odległości mniejszej od 200 m

      • 0 0

  • Gdy budowano Chełm jako sypialnie Gdańska

    jeszcze za późnego Gierka, to postanowiono wybudować tam skrzyżowanie 2 (3 ) poziomowe. Było to około 40 lat temu. Teraz minęły ME w piłce ( 2012) , przybyły nowe dzielnice na zachodzie miasta, jest 7 x więcej samochodów i ruch 5 x większy a my o prawoskretach tu mowimy.
    Koniec tego - to powinien być priorytet. Budować skrzyżowanie 3 poziomowe ( ze strony Emaus na Chełm pod ziemią a lewoskręty przygotowanym wałem i dobudowaną estakadą. Uzupełnić parkingiem w pobliżu cmentarza. Mali ludzie.

    • 0 0

  • Most. (1)

    Te nasypy są, bo to skrzyżowanie jest niedokończone. Tam w projekcie jest most i trzeba go po prosu postawić.

    • 2 1

    • zeby byl most

      to trzeba najpierw rzekę zbudować

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane