• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły czytelników na odkorkowanie Trasy W-Z

Maciej Korolczuk
4 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego. Popołudniowy korek na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy sięga wyjazdu z Chełmu. Nasi czytelnicy proponują zmiany zarówno na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, jak i na wyjeździe z ul. Sikorskiego.

Po naszym poniedziałkowym artykule, w którym przeanalizowaliśmy pomysły gdańskich drogowców na zmniejszenie korków na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla, od naszych czytelników otrzymaliśmy kolejne pomysły na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Spośród nadesłanych propozycji postanowiliśmy wybrać kilka, które naszym zdaniem zasługują na uwagę planistów i inżynierów ruchu z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.



Który z pomysłów naszych czytelników wydaje się ci najlepszy?

Czytelnicy Trojmiasto.pl są zgodni: to kluczowe dla południa Gdańska skrzyżowanie głównych arterii prowadzących w kierunku centrum i Obwodnicy Trójmiasta.

W ostatnich latach dynamiczny rozwój południowych dzielnic oraz otwarcie nowych tras sprawiły, że aby zamortyzować rosnące korki - konieczna jest mniejsza lub większa ingerencja w układ drogowy.

Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego. Pierwszy pomysł zakłada dobudowanie 50-metrowego odcinka lewoskrętu i przemalowanie oznakowania poziomego.

Pomysł nr 1: wystarczy 50 metrów nowej jezdni



Autorem pomysłu jest pan Bartosz. Jego zdaniem, aby usprawnić ruch w kierunku obwodnicy przed skrzyżowaniem Armii Krajowej z Łostowicką, wystarczy dobudować ok. 50-metrowy odcinek lewoskrętu, a następnie przemalować oznakowanie poziome.

- Jezdnię w kierunku obwodnicy w miejscu, gdzie kończą się trzy pasy, wystarczy przedłużyć o zaledwie 50 metrów. Następnie tak przemalować oznakowanie poziome, by prawy pas w kierunku obwodnicy zakończył się przejściem w prawoskręt w Łostowicką, lewy - po wygięciu w prawo zostanie poprowadzony prosto po obecnym prawym pasie, a ten nowy 50-metrowy odcinek przejdzie najpierw w lewy pas, a potem w lewoskręt. Przed samym skrzyżowaniem do jazdy na wprost wróciłyby dwa pasy - tłumaczy nasz czytelnik.
Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum. Druga propozycja zakłada wydłużenie pasów do skręcania w lewo i prawo w kierunku centrum.

Pomysł nr 2: Wydłużyć skrajne pasy, poprowadzić jezdnię między nasypami



Zdaniem innego z naszych czytelników - także pana Bartosza - korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką (w kierunku centrum) można ograniczyć w dość łatwy sposób. Np. poprzez wydłużenie prawo- i lewoskrętów.

- Jakiekolwiek rozwiązanie nie zostałoby wprowadzone, to korki i tak nie znikną - zastrzega pan Bartosz. - Przy coraz większej liczbie samochodów oraz coraz większej mobilności ludzi po prostu nie ma takiej możliwości. Niemniej wydaje się, że skrzyżowanie ma jeszcze spore możliwości do optymalizacji rozwiązań. W kierunku centrum tamowanie ruchu w dużej mierze wynika z tego, że samochody nie mieszczą się na obecnych pasach do skrętów, zarówno w kierunku Havla, jak i cmentarza. Wydłużenie pasów do skrętów (a być może i poszerzenie do dwóch pasów) znacznie zniwelowałoby ten problem. Zwłaszcza na powiększenie pasa do skrętu w lewo jest dość miejsca w obrębie skrzyżowania.
Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami. Nasz czytelnik twierdzi też, że korek w kierunku obwodnicy skróciłby lewoskręt poprowadzony między obecnymi nasypami.
Nieco bardziej skomplikowana jest sytuacja na jezdni w kierunku obwodnicy. Jak przyznaje nasz czytelnik, postawienie estakad byłoby kosztowne i mocno kontrowersyjne. Podkreśla, że rację mają władze miasta, aby nie przekreślać szans na ich budowę w przyszłości.

- W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem wydaje się wydłużenie (a być może i poszerzenie) pasa do lewoskrętu. Warto przeanalizować możliwość poprowadzenia tego lewoskrętu pomiędzy nasypami. Zdaje się, że to raptem 400 metrów drogi - ale 400 metrów, które mogą odkorkować Armii Krajowej. Obecny skrajny lewy (trzeci) pas Trasy W-Z mógłby odbić w lewo pomiędzy nasypy, a następnie tuż za nimi skręcałby w prawo. Chodzi oczywiście o to, żeby włączenie w skrzyżowanie było jak najbliżej głównej jezdni AK w kierunku obwodnicy, aby nie zmniejszać przepustowości z kierunku al. Havla. Przy takim rozwiązaniu nasyp pozostaje jako rezerwa, a dobudowany fragment jezdni zapewne zmieści dwa pasy, dzięki czemu będzie miał bardzo dużą pojemność. W efekcie za węzłem Sikorskiego nastąpiłaby separacja ruchu w kierunku obwodnicy i Havla, co daje nadzieję na znaczące zmniejszenie zatorów w tym kierunku.
Zdaniem pana Bartosza władze miasta powinny też pochylić się nad uruchomieniem w ciągu Trasy W-Z tzw. szybkich autobusów łączących centrum miasta z Jasieniem, Kiełpinkiem, Kokoszkami czy Szadółkami.

Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy. Ostatni pomysł zakłada reorganizację ruchu na wyjeździe z Chełmu w kierunku obwodnicy.

Pomysł nr 3: Potrzebne zmiany na wyjeździe z Chełmu



Z jeszcze innego założenia wyszedł pan Jan. Jego zdaniem problemy z korkami na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką można zmniejszyć, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na wcześniejszym skrzyżowaniu Trasy W-Z z Sikorskiego.

Według niego wyjazd z Chełmu w kierunku obwodnicy w czasie popołudniowego szczytu utrudniają pojazdy jadące w tym kierunku nie dołem (dwoma pasami pod estakadą), lecz górą.

- Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów. I to niewielkim nakładem. Np. zmienić pierwszeństwo na tej krzyżówce - znak stop zatrzymywałby kierowców od strony Armii Krajowej, a dawał pierwszeństwo jazdy w kierunku obwodnicy. Można też w tym miejscu postawić sygnalizację świetlną, ewentualnie - uniemożliwić kierowcom jazdę na wprost i np. oznakowaniem zmuszać kierowców do skrętu w lewo w kierunku Chełmu. Z drugiej strony można umożliwić jazdę "na wprost" oboma pasami - wówczas zjeżdżając z Chełmu, nie będzie trzeba się wpinać w prawy pas. Można dużo wcześniej - np. przy skrzyżowaniu z ul. Na Zboczu - zwęzić górną jezdnię w kierunku obwodnicy do jednego pasa.

Opinie (331) 10 zablokowanych

  • BRG ma ważniejsze sprawy tu nic developer

    Niepomoże. Najpierw zniszczą tereny zielone w pasie nadmorskim i w nowym porcie. Tam jest biznes nie tu.

    • 17 7

  • Ustawić zakaz wjazdu wszelkich pojazdów

    Wtedy korek zniknie

    • 13 8

  • juz towarzysze przygotowali nasypy (2)

    tylko zrobić dwa wiadukty nad ul.Łostowicka ( metoda taka jak przy Galerii Bałtyckiej ) i skrzyzowanie jest odkorkowane

    • 46 5

    • Wtedy jeszcze wiecej osob przesiadzie sie do samochodow

      I będzie jeszcze gorzej

      • 4 12

    • tja, przy Galerii Bałtyckiej nie ma korków

      to się nazywa "odklejenie od rzeczywistości". Skąd się biorą korki od strony Zaspy? od nadmiaru samochodów. To samo dotyczy dzielnic tzw. Gdańska Południe.

      • 2 3

  • Zmiana na Sikorskiego

    Powodowała by milion kolizji i była by na opak całemu układowi drogowemu. Tak, wiem ze problemem jest czasem włączenie sie tam do WZ i przez to kilka samochodów stoi w korku ale przecież to nie to skrzyżowanie powoduje te korki. Jakby cała WZ do Sikorskiego nie stała, to nie byłoby żadnego problemu

    • 21 2

  • Nie da się !!! (1)

    GZDiZ

    • 11 11

    • da się rowerem wspomaganym elektrycznie - korki dla niego nie istnieją na odległość 30 km dziennie

      można też pociągiem SKM lub kombinacją tych opcji już od wielu lat dostępnych w naszym mieście

      • 0 1

  • A potem i tak wszystko zatka się przed centrum. (1)

    Stać słoje w korkach i nie marudzić.

    • 21 14

    • tak przed centrum handlowym, przeczytales powyzsze propozycje? tylko 1 wplywa na ruch do centrum ..reszta to ruch w kierunku obwodnicy

      • 3 2

  • wprowadzić w Gdańsku jak w Berlinie umweltzone (7)

    dodatkowo zakaz wjazdu samochodów starszych niż 12 lat i ruch spadnie o połowę

    • 30 17

    • czyli miasto dla bogaczy? (2)

      • 9 10

      • Miasto dla ludzi

        Na zachodzie można. U nas nie da się.

        • 10 9

      • nie dla słoj ów trujących szrotami

        • 5 3

    • nie patrz na tych z innych krajów, bo tam obcymi językami mówią

      u nas wprowadzić zakaz wjazdu samochodów starszych niż 2 lata,
      a co tam stać nas

      • 4 2

    • (2)

      Co to za bzdura?
      Centrum Berlina jest pełne samochodów i ku twojemu zaskoczeniu również tych starszych

      • 0 1

      • To chyba jakiś inny Berlin znamy, nie przypominam sobie samochodów w centrm Berlina. (1)

        • 0 0

        • Może pomyliłeś przedmieścia z centrum, choć tam też jest dużo samochodów. w centrum Berlina jest więcej samochodów niż u nas. Czy to takie dziwne? Nie, bo pomimo opłat, ludzie i tak wjeżdżają, bo ich stać.

          • 0 0

  • Potrzebny wiadukt (2)

    Nad skrzyżowaniem z łostowicką.

    • 36 6

    • proponuję czytać inne opinie na ten temat

      • 1 0

    • nie potrzebny żaden wiadukt !

      • 0 0

  • Propozycja nr 6 (3)

    Proponuje zrobić więcej przejść dla pieszych. Napewno upłynnia i wyrówna ruch. Jeden wielki korek podzieli na kilka małych. Taki lewy pkt myślenia. A i rowery koniecznie

    • 18 12

    • Proponuję wprowadzić możliwość jazdy na wrotkach po jezdniach AK (1)

      Spowolni to ruch i będzie mniej korków.
      Podpisano: aktywista rowerowo - wrotkowy.

      • 4 2

      • troll przeginacz amator lub opłacany z zewnątrz

        • 1 2

    • Bo rzeczywiście tych przejść przez Armii Krajowej jest co niemiara :D

      • 2 0

  • jednorazowa opłata za wjazd do centrum Sztokholmu 11- 35 SEK (5)

    • 16 12

    • jaką drogą ominąc centrum? (2)

      • 6 5

      • Przez Poznań

        • 6 3

      • koleją

        • 0 0

    • Uchodźcy ponoć zwolnieni z opłaty (1)

      • 1 7

      • ponoć nie wiesz co piszesz

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane