• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na ograniczenie pyłu węglowego w Gdyni

Patryk Szczerba
13 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Port Gdynia będzie badał powietrze
Pył węglowy wdzierający się do mieszkań mocno nadwyrężył zaufanie mieszkańców do urzędników i działań portu w Gdyni. Pył węglowy wdzierający się do mieszkań mocno nadwyrężył zaufanie mieszkańców do urzędników i działań portu w Gdyni.

Zestaw krytych przenośników taśmowych i nowy żuraw bramowy to najważniejsze z elementów mających ograniczyć emisję pyłu węglowego, roznoszącego się z Morskiego Terminalu Masowego na śródmieście Gdyni.



  1. O pyle węglowym unoszącym się przede wszystkim nad centrum Gdyni pisaliśmy w okresie największych upałów. Najbardziej dokuczał mieszkańcom, gdy wiatr wiał z północy, od strony portu - i to już od wiosny. Osiadał na parapetach, podłodze i oknach, pogarszał zdrowie mieszkańców.
  2. Gdyńscy urzędnicy próbowali interweniować, ale jednocześnie twierdzili, że niewiele mogą zrobić, więc interwencje trafiły do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
  3. Ujawniliśmy, że już wiosną inspektorzy WIOŚ zobowiązali zarząd Morskiego Terminalu Masowego do podjęcia działań mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się pyłu. Tyle że niewiele się zmieniło, stąd kolejna kontrola w lipcu.
  4. Dyskusja z mieszkańcami przeniosła się do sali obrad Urzędu Miasta. Podczas spotkania z przedstawicielami Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Morskiego Terminalu Masowego, Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej jasno wyrazili dezaprobatę wobec działań portu i terminalu. Na pytania nie odpowiadał nikt z Urzędu Miasta - jedynym reprezentantem gdyńskiej władzy był moderujący dyskusję radny Andrzej Bień.


Czy problem pyłu węglowego zniknie z Gdyni?

Przedstawiciele Morskiego Terminalu Masowego zapowiedzieli reakcję. Przyczyniły się do niej wyniki kontroli Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska. W odpowiedzi na zalecenie pokontrolne terminal przedstawił plany ograniczenia emisji.

Wśród nich są:

  1. zwiększenie zraszania hałd oraz terenu wodą przez mobilne cysterny,
  2. zabezpieczania hałd przed wywiewem pyłu,
  3. ograniczenie przeładunków przy silnym wietrze, wiejącym zwłaszcza z kierunków północnych i wschodnich.


Pomóc miała także myjka podwozi i kół pojazdów wyjeżdżających z zakładu, armatki wodne oraz przeszkolenie pracowników.

Czytaj też: Mieszkanka Obłuża wyręczyła urzędników

Nowe urządzenia w Morskim Terminalu Masowym Gdynia



Na wyraźną poprawę trzeba poczekać do 2019 roku. Wtedy w Morskim Terminalu Masowym pojawią się dwa nowe urządzenia:

  • dźwig - żuraw, umożliwiający dźwignięcie do 25 ton towaru - kilkukrotnie więcej niż obecne dźwigi
  • zestaw krytych przenośników taśmowych wraz z koszami zasypowymi i systemem zraszania.

- Zakupiony przenośnik taśmowy oraz dźwig z pewnością zwiększą potencjał przeładunkowy spółki. Pozwolą na szybszy i bezpieczniejszy transport węgla do zasobni i na place składowe bez konieczności użycia transportu samochodowego lub sprzętu zmechanizowanego, co zmniejszy ryzyko emisji pyłu. Nowy sprzęt będzie wykorzystywany głównie na Nabrzeżu Holenderskim - zapowiada Piotr Bielicki, dyrektor operacyjny MTMG.
Według zapowiedzi żuraw powinien być oddany do użytkowania w sierpniu bądź wrześniu 2019 roku, natomiast kompletny przenośnik taśmowy ma się pojawić do końca lutego.

Przeładunek węgla przy wiejącym wietrze


Pył węglowy wdzierający się do mieszkań

Miejsca

Opinie (107)

  • a ja mam taka koncepcje zeby port przeniesc do radomia (8)

    a tu postawić apartamenty

    • 123 9

    • Szczurek jesteś najlepszym prezydentem:)!! (1)

      • 11 2

      • wiadomo, PiS popiera węgiel

        • 2 0

    • masakra. debata w urzedzie miasta a szczurek nawet nie ruszył sie z gabinetu i nie zainteresował się. (2)

      • 11 4

      • a od kiedy prezydent jest od tego?

        od tego są specjaliści

        • 0 1

      • edzio 80 na 86 postów

        głupi kaleka

        • 0 1

    • Rząd do roboty (2)

      Nasz gdyński Port to własność państwa polskiego którym nasz rząd nie potrafi racjonalnie zarządzać to nie tylko sprawa pylenia hout węglowych ale to również problem transportu rząd ciągle zwleka z realizacją inwestycji drogowej łączącej port zs6 zmuszając tym samym jazdę trasa Kwiatkowskiego która nie jest przystosowana to tak ciężkich intensywnych transportów

      • 7 5

      • treppner trollu to znowu ty? twój szczurek i stępa nie był zainteresowany budową drogi czerwonej. (1)

        https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Droga-Czerwona-obojetna-dla-Gdyni-n124677.html

        • 7 3

        • dobrze napisał a ty masz tylko wyzwiska

          znowu

          • 0 1

  • zamienić węgiel na wodę (3)

    i pyłu nie byndzie

    • 36 3

    • Czy Włodzimierz Włodzimierzowicz Szczurek żyje?

      Dawno go nie widziałem. Niech da jakiś znak swym poddanym

      • 8 2

    • Raczej w wino...

      .. go zamienić

      • 0 0

    • Co było pierwsze port . Budują na terenach piętowych i stoczniowych a teraz pył przeszkadza.

      • 0 1

  • zamknąć port i w tym miejscu wybudować apartamienty dla warszawki

    • 71 10

  • Gdzie jest Włodzimierz Szczurek? Chciałbym poznać jego zdanie. (12)

    Jak mieszkańcy mają problem chowa się w norze.

    • 69 10

    • na wakacjach baluje za twoja kase (3)

      a jak mu humorek przestaje dopisywać to przypomina sobie jak wydymał wszystkich i nie mając w życiu uczciwej pracy (coś wytwarzać, świadczyć usługę) dorobił się jak mało kto. Nie licząc może budynia.

      • 19 6

      • oszukał nas wszystkich:(

        • 17 2

      • (1)

        Jak dla ciebie wytwarzanie czegos, albo usługiwanie, to jest praca, to fajnie masz.

        • 2 9

        • nie usługiwanie a świadczenie usług

          nauczyciel świadczy mi usługę ucząc mnie np czytania ze zrozumieniem czego nie uczynił w Twoim wypadku. Urzędnik wydając łaskawie jakieś zezwolenie de facto nie robi nic pożytecznego. Widzisz nawet zły kapitalista nastawiony na zysk musi w zamian oferować jakiś towar bądź usługę. Politykier musi tylko zostać wybrany często zakrzywiając przy tym rzeczywistość (obiecując gruszki na wierzbie).

          • 5 0

    • szczurek w tym miejscu był ostatni raz jak przypłynął pierwszy w tym roku wycieczkowiec (3)

      uśmiechał się do gawiedzi i fotoreporterów.

      • 14 3

      • i bardzo dobrze, Gdynia z wycieczkowców ma bardzo mało kasy, a koszty ponosi spore (2)

        • 2 7

        • bardzo dobrze, że nie zainteresował się problemem??? (1)

          • 10 1

          • a nie źle przeczytałem, sorry

            • 3 0

    • a kto to taki Włodzimierz Szczurek? (1)

      • 1 1

      • Włodzimierz Ilicz Szczurek

        Z Gdyńskiej Zjednoczonej Partii Deweloperskiej

        • 5 1

    • festyn szykuje.

      • 5 1

    • Kto jest teraz prezesem w zarządzie portu ? Pisior i to oni importują ten badziew

      • 3 3

  • (3)

    Wincy elektrowni węglowych budować, wincy! A wiatrowe pozamykać, bo wiatr to toto rozwiewa!

    • 49 11

    • Jak nie chcesz elektrowni weglowej... i pewnie energii z atomu tez nie. Moze ku*** tokamak sobie wybudujemy?

      • 3 0

    • zamykać elektrownie węglowe! zamykać! A potem wydobyty węgiel sprzedawać do krajów 3 świata zacofanych! (1)

      Przez port w Gdyni!!!! a nie... czekaj...

      • 1 0

      • Po co sprzedawac? Zamknac wszystkie kopalnie z weglem/zalac szyby/spalic dokumentacje - kupic wiecej wiatrakow i energii z niemiec!/rosji! A co! To by Unijjijia sie cieszyla!

        • 2 2

  • (5)

    Jakby ktoś miał jaja i umiał powedzieć, że skoro nie umiecie przeładować bez pylenia to nie przeładowujecie to by się szybko znalazło rozwiązanie.

    • 46 14

    • przeciceż właśnie zainwestowali w kupę sprzętu do ograniczania pylenia. późno, ale jednak. (2)

      żeby tak szczurek reagował na wyzwania jak prywatne firmy, to już dawno byłaby SKM na północ :(

      • 7 5

      • (1)

        No tak zainwestowali, że jeszcze przez rok będą ludziom syfić po płucach.

        Jakby nie mogli przeładowywać to by było zainstalowane pół roku temu.

        • 9 2

        • teraz już nie będzie tak pylić, muszą zdążyć przed latem 2019.

          • 2 0

    • Zebranie było w urzędzie miasta. Dlaczego szczurek nie wziął udziału???

      Taki zapracowany???

      • 11 1

    • A może jakby ktoś miał jaja i umiał powiedzieć, że port ma priorytet i 2-3 km wokół portu powinna być strefa buforowa z zakazem zabudowy mieszkaniowo-hotelowej? Gdynia żyje z portu.

      • 6 1

  • Gdynia to port i muszą tam być przeładunki, zawsze bedą uciążliwości. (1)

    dlatego nie rozumiem lansowanej przez szczurka wizji zabudowy mieszkaniowej wokół portu, to prosi się o problemy.

    • 67 16

    • Teee mądrala

      Uwazaj bo u ciebie w domu zacznie smierdziec jak na szadolkach

      • 2 7

  • czy w Gdyni wzorem Gdańska i innych miast będzie debata prezydencka? (3)

    chciałbym dowiedzieć się jaki pomysł na rozwiązanie tego i innych problemów ma szczurek i inni kandydaci.

    • 44 1

    • (1)

      Debaty prezydenckiej nie bedzie, przynajmniej z udziałem Pana Szczzurka., bo do tego niezbędne jest reprezentowanie pewnego poziomu, umożliwiajacego dyskusję. Pan Szczurek najlepiej umie sciskac się z celebrytami i uczestniczyc w festynach. To taki infantylizm prezydencki.

      • 18 3

      • szczurek ściska sie jak celebryta z celebrytami:)

        • 8 2

    • Nie będzie tak samo jak nie będzie ankiety na trojmiasto.pl na kogo zagłosujesz w Gdyni

      Szczurek za dużo wydaje na reklamy i taka ankieta mu nie na rękę

      • 3 0

  • Średniowiecze normalnie. (1)

    Centrum miasta a do tej pory technika jak z przed wieków, która truje wszystkich w koło.

    • 32 14

    • Gdynia - Sosnowiec Pomorza

      xD xD xD

      • 9 2

  • to pokazuje stosunek szczura do mieszkańców: (1)

    "Na pytania nie odpowiadał nikt z Urzędu Miasta - jedynym reprezentantem gdyńskiej władzy był moderujący dyskusję radny Andrzej Bień"

    • 36 6

    • I słynne "przyznają, że niewiele mogą zrobić"

      Tak zwane niedasię

      • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane