- 1 Niepozorny budynek, a tak wiele historii (43 opinie)
- 2 Jakie są najwyższe budynki w Gdyni? (99 opinii)
- 3 Jakie rejsy na mierzeję byłyby atrakcyjne? (190 opinii)
- 4 Zamiast w dziesiątkę, trafili kulą w płot (152 opinie)
- 5 Tłumy na Trójmiejskim Marszu Równości (878 opinii)
- 6 Uważajmy, kogo wpuszczamy na klatkę (170 opinii)
Pomysły na połączenie Lema z Kartuską. Projekt planu dla Piekliska
Tak obecnie wygląda ul. Lema w granicach projektu planu
Ustalenie docelowego przebiegu ul. Lema w dolnym odcinku aż do ul. Kartuskiej, regulacja i dopuszczenie nowej zabudowy oraz wskazanie terenów zieleni - to głównie założenia nowego planu zagospodarowania w rejonie Piekliska na Ujeścisku. Nowy układ drogowy pozwoli odciążyć istniejące ulice w dynamicznie rozwijającej się części Gdańska.
Obecnie na tym odcinku droga wykonana jest w prowizoryczny sposób z płyt betonowych, a jej szerokość nie pozwala na minięcie się dwóch samochodów. Jednocześnie z ulicy korzysta wielu pieszych, choć pozbawiona jest chodników i oświetlenia.
(Nie)zamknięty przejazd do ul. Kartuskiej od ponad dwóch lat
Sytuacja komunikacyjna skomplikowała się w lipcu 2020 r. Wtedy dolny odcinek ul. Lema został zamknięty przez wspólnotę mieszkaniową pobliskiego domu Kartuska 251
W momencie wykonywania zdjęć na potrzeby tego artykułu brama była wprawdzie otwarta, lecz z obu stron nadal umieszczony pozostaje znak zakazu ruchu oraz tablica informująca o terenie prywatnym.

Którędy poprowadzić ul. Lema do Kartuskiej? Dwie możliwości
Zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania ul. Lema miała być poprowadzona do Kartuskiej z drugiej strony budynku Kartuska 251. Teraz jednak miejscy urbaniści postanowili zrezygnować z tego obejścia i w projekcie planu podtrzymali istniejący przebieg ze względu na uzbrojenie terenu. Oznacza to, że miasto zamierza przejąć teren, po którym biegnie droga.
- Obecnie nie można podać kwoty wykupu gruntu, ponieważ określi ją rzeczoznawca majątkowy na etapie realizacji infrastruktury drogowej - mówiła podczas dyskusji publicznej Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Jak zapewnia BRG, mieszkańcy jednego z lokali z budynku Kartuska 251 odwiedzili siedzibę Biura i popierają proponowane rozwiązanie, które w ich opinii jest lepsze ze względu na dalsze utrzymanie istniejącej przydomowej zieleni.
Przebudowa ul. Lema na wysokości ogrodów działkowych
Zmiany planistyczne pojawiły się także na odcinku ul. Lema biegnącym przez rejon ogrodów działkowych. Tutaj w projekcie planu przewiduje się "przesunięcie" jezdni w ich kierunku, zaś obecna wąska droga będzie przekształcona w chodnik. Drzewa rosnące między nową jezdnią a chodnikiem zostaną częściowo objęte ochroną i zachowane.
- Przekrój ul. Lema [w granicach projektu planu - dop. red.] założono jako jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu, z jednostronnym chodnikiem od strony zachodniej [idąc w dół do ul. Kartuskiej po prawej stronie - dop. red.]. Ustalono szerokość chodnika minimalnie 3 m z dopuszczeniem przewężenia na wysokości budynku Kartuska 251 ze względu na brak możliwości poszerzenia ulicy w tym miejscu - dodaje Alicja Gumienna, projektant z Zespołu Transportu w BRG.
Połączenie Lema - Kartuska przewidziano jako skrzyżowanie zwykłe, tj. bez budowy ronda. Na poziomie planu nie zostaje natomiast ustalona szczegółowa organizacja ruchu, w tym montaż sygnalizacji czy układ pasów.
Nieznany termin budowy nowego układu drogowego
Przypomnijmy, że plan nie określa terminu budowy samej drogi. Zgodnie z polskim porządkiem prawnym plany zagospodarowania pozwalają jedynie na rezerwację gruntów pod docelową funkcję - w tym przypadku układu drogowego, lecz bez terminów ich budowy.
Rozbudowa ul. Lema jest natomiast niezwykle istotna dla odciążenia układu drogowego w obrębie nowych osiedli w rejonie ul. Piekarniczej. Jednocześnie droga ta jest jedną z kilku projektowanych w tej części Gdańska, wśród których należy wymienić:
- ul. Nową Politechniczną z przejściem pod estakadą ul. Rakoczego i połączeniem z al. Adamowicza,
- połączenia dwóch odcinków ul. Hausbrandta i przedłużenie jej do ul. Nowej Myśliwskiej,
- budowa ww. ul. Nowej Myśliwskiej, która pozwoli przekierować ruch z wąskiej i pozbawionej chodników ul. Myśliwskiej przy zbiorniku retencyjnym.
Pełna realizacja układu drogowego z pewnością zajmie kilkanaście lat lub może nawet nigdy nie dojść do skutku. Fragmenty tych dróg będą natomiast przedmiotem tzw. umów szesnastkowych z deweloperami realizującymi kolejne nowe osiedla, obligując ich do partycypacji w kosztach budowy układu transportowego lub bezpośredniej jego realizacji.

Mieszkania i usługi zamiast radionawigacji dla lotniska
Projekt planu reguluje także nową zabudowę. Tutaj największą zmianą w stosunku do istniejących ustaleń urbanistycznych jest dopuszczenie zabudowy na terenie przy ul. Zielony Stok
Dotychczas teren ten był przeznaczony pod funkcję radionawigacyjną dla potrzeb portu lotniczego. Obecnie jest to zbędne ze względu na nowsze rozwiązania naprowadzające samoloty.
Maksymalna wysokość ewentualnej nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej określono na 16 m, przy czym w pierwszej linii zabudowy od ul. Kartuskiej obniżono ją do 10 m.
Bliskie sąsiedztwo cmentarza oraz mieszkania i usługi
Istotnym ograniczeniem w zabudowie działki przy ul. Zielony Stok jest tzw. pas izolujący teren cmentarza św. Franciszka (połączonego bezpośrednio z cmentarzem Łostowickim i stanowiącym jego najstarszą część), który obejmuje jej znaczną część.
Po drugiej stronie ul. Kartuskiej zapisy planu pełnią przede wszystkim funkcje regulacyjne wobec istniejącej zabudowy i jej ewentualnej modernizacji lub rozbudowy. Maksymalne wysokości to 10, 12 i 15 m w zależności od działki oraz funkcja mieszkaniowo-usługowa.

Przedpola historycznej zabudowy wzdłuż Kartuskiej
Wśród najważniejszych ustaleń należy tutaj wymienić - wymuszone przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - "przedpola" historycznej zabudowy od strony ul. Kartuskiej.
W założeniu wolne od zabudowy obszary mają służyć ekspozycji najcenniejszych budynków. W praktyce zapisy te są na tyle uniwersalne, że dopuszczają przesłonięcie obiektów nieuporządkowaną zielenią czy dowolnym obiektem niezwiązanym trwale z gruntem.
W planie nie ma bowiem wyznaczonych osi widokowych ani zawartego wprost utworzenia terenów zieleni urządzonej z ekspozycją na przedmiotowe zabudowania.
Co więcej, ustalenia planu są dość zaskakujące pod kątem formalno-prawnym i zdecydowanie nieczytelne. Na rysunku planu zastosowano oznaczenie podterenów (obszarów) tych samych kart terenu identycznymi literami, choć ustalenia są dla nich odmienne pod względem dopuszczenia zabudowy lub jej braku (regulacje w tym zakresie oparto przede wszystkim o linie zabudowy).
Handel, usługi i domy wolnostojące przy ul. Miłosza
W północnej części projektu planu tj. u zbiegu ul. Lema - Hausbrandta
Zachowane będzie także charakterystyczne "ścięcie" zabudowy przy rondzie jako teren zieleni m.in. ze względu na istniejące uzbrojenie terenu z instalacjami poprowadzonymi w "oszczędny" sposób po skosie przez tę działkę zamiast pod układem drogowym.
Pozostały odcinek ul. Miłosza to w projekcie planu zabudowa mieszkaniowa ekstensywna - niskiej intensywności (domy wolnostojące jedno- i dwumieszkaniowe) do 12 m wysokości.
Ostatnie dni na złożenie uwag do projektu planu
Projekt planu zagospodarowania przestrzennego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do obu dokumentów można zgłaszać do 27 marca.
Nieruchomości

Mapa inwestycji
Zależy Ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.
Opinie wybrane
-
2023-03-23 12:29
Obecne połączenie Lema z Kartuską (1)
To w okresie jesienno zimowym poligon. Zdarzało się, że auta się tam zakopywały w błocie. Ciężko przejść piechotą bez upaprania butów po kostki. Jednocześnie na przestrzeni kilku lat powstało kilkaset mieszkań w okolicy....
- 37 2
-
2023-03-23 12:56
do tego nieszczelna kanalizacja sie saczy i dostarcza bodzcow sensorycznych
- 5 0
-
2023-03-23 18:24
Połączenie Lema i Kartuskiej na tak, (2)
Ale łączenie dwóch części Hausbrandta to zły pomysł, zrobi się z tego autostrada przez środek osiedla i będzie tam niebezpiecznie dla pieszych.
- 11 14
-
2023-03-23 19:56
można zrobić chodnik, po co to taka szeroka ulica, jak ruchu tam nie ma, jakiś kolejny inteligentny inaczej gdański projektant te ulice zaprojektował
- 2 2
-
2023-03-24 09:19
Ale autostrada na Lema, pod oknami domków jednorodzinnych to nie problem?
- 1 1
-
2023-03-23 12:25
Gdańsk jak Bangladesz (6)
Aż mi wstyd, że ludzie w tym mieście mieszkają w takich warunkach i w takiej okolicy. Wąska droga bez chodnika i oświetlenia? Ale lepiej zrobić za grube miliony nowe przejście naziemne ku uciesze grubych turystów, którym się nie chce przejść po schodach
- 71 31
-
2023-03-23 12:43
Chcieliście od 30 lat rządów różnych wariantów Wszystko dla Gdańska to macie (2)
Ten swój Bangladesz
- 20 9
-
2023-03-23 13:02
proponuje przeprowadzkę w takim razie (1)
Żukowo stoi otworem
- 10 14
-
2023-03-23 13:56
Dziękuję za propozycję, mam drugie mieszkanie w pewnym kurorcie
Więc nie jestem skazany na nasz Bangladesz cały czas. Szkoda tylko, że muszę tu płacić podatki
- 11 6
-
2023-03-23 12:53
przejścia naziemne są też dla niepełnosprawnych (1)
dość spychania pieszych do podziemi w centrum miasta.
- 14 15
-
2023-03-23 13:58
Za to na drodze opisanej w artykule niepełnosprawni mają pełen luksus
Proponuję też ruch "dość spychania do podziemi pracowników kanalizacji", od dzisiaj wszystko na powierzchni
- 11 7
-
2023-03-23 12:54
ale za to ukrainie duzo dajemy
- 11 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.