• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na rozwiązanie problemu z zakrętem-katapultą na Trasie WZ

Maciej Korolczuk
29 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nadmierna prędkość czy niewłaściwa organizacja ruchu na węźle są przyczyną wypadków na zjeździe na Trasę WZ? Zdania, co do tego, są podzielone. Nadmierna prędkość czy niewłaściwa organizacja ruchu na węźle są przyczyną wypadków na zjeździe na Trasę WZ? Zdania, co do tego, są podzielone.

Zwężenie łącznicy, korekta organizacji ruchu czy przebudowa węzła? A może zakręt-katapulta na węźle Karczemki zobacz na mapie Gdańska, o którym pisaliśmy w ubiegłym tygodniu, nie wymaga ingerencji drogowców, tylko zdjęcia nogi z gazu?



Czyj pomysł rozwiązałby problem z kłopotliwą łącznicą?

Opisany przez nas odcinek węzła Karczemki leży w gestii gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA go budowała i jest jego zarządcą. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni odpowiada z kolei za utrzymanie samej Trasy WZ. Miejsce, gdzie dochodzi do wypadków i dachowań leży dokładnie na granicy obu zarządców, stąd pomysły na rozwiązanie problemu przesłaliśmy zarówno do Piotra Michalskiego, rzecznika GDDKiA w Gdańsku, jak i Tomasza Wawrzonka, miejskiego inżyniera ruchu.

Najpierw pochylmy się nad pomysłem naszego czytelnika. Według pana Krzysztofa przyczyną wszelkich niebezpiecznych zdarzeń w tym miejscu - poza nadmierną prędkością - jest niewłaściwa organizacja ruchu na łącznicy.

- Chodzi o niefortunne zastosowanie tzw. "zganiaczy". Jak widać na zdjęciu lotniczym pojazdy jadące od strony A1 chcące włączyć się do ruchu na trasie W-Z najpierw muszą włączyć się do ruchu na łącznicy. W tym celu muszą wykonać skręt w lewo, aby opuścić zajmowany pas. Odcinek drogi do wykonania tego manewru jest relatywnie krótki i wielu kierowców wykonuje go dość gwałtownie na ostatnich metrach. Po zmianie pasa kierowca wchodzi w ciasny łuk w prawo, co zmusza go do ponownej, dość gwałtownej zmiany kierunku ruchu. Każdy, kto jeździ trochę samochodem lub "bawi się" w bardziej sportową jazdę wie, że kombinacja dwóch gwałtownych manewrów lewo-prawo to pozycja wyjściowa do efektownego zarzucenia tyłem samochodu. Jednak gdy ktoś nie spodziewa się, że własny bagażnik będzie chciał go wyprzedzić i do tego przyczepność drogi jest ograniczona (deszcz, lód), doprowadzi do utraty kontroli nad pojazdem i efektów takich jak opisano w artykule. Nieprzypadkowy jest też fakt, że większość samochodów ląduje w rowie po prawej stronie - opisuje pan Krzysztof.
Jego zdaniem problem można rozwiązać niskim kosztem i niemal od ręki. Jak twierdzi nasz czytelnik, wystarczy przedłużyć pas łącznicy od strony A1, kosztem jednego pasa - najlepiej lewego - łącznicy od strony Gdyni.

Przesuń aby
porównać

- Pojazdy na pierwszym odcinku drogi nie będą musiały wykonywać zmiany pasa przed ostrym zakrętem tylko już bezpośrednio za nim. Kierowca nie będzie musiał na krótkim odcinku drogi wykonywać gwałtownego manewru w lewo, tylko skupi się na zakręcie przed nim, a zmianę pasa wykona na odcinku prostej, co pozwoli wyeliminować nagłą zmianę kierunków ruchu już w obrębie samego zakrętu. Jednocześnie zmiana ta będzie praktycznie nieodczuwalna dla kierowców na drugim odcinku. Ruch można skumulować na jednym pasie na relatywnie długim odcinku prostej przed feralnym zakrętem. Dalej ruch miałby odbywać się po staremu.
Jest też drugie rozwiązanie, zaproponowane tym razem przez Tomasza Wawrzonka. Miejski Inżynier Ruchu nie neguje pomysłu naszego czytelnika, ale wskazuje na jego jeden zasadniczy problem.

- Gdyby zastosować rozwiązanie zaproponowane przez pana Krzysztofa problem mogliby mieć kierowcy jadący od strony Gdyni, bo zanikający lewy pas znajdowałby się na łuku drogi. Wydaje się, że rozsądniej byłoby zwęzić łącznicę kilkaset metrów wcześniej, w okolicy rozjazdu na Żukowo i centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Od tamtego miejsca kierowcy jadący w kierunku centrum Gdańska poruszaliby się jednym pasem, dzięki czemu drugi można by wydłużyć dla kierowców jadących od południa. Wówczas i jedni i drudzy płynnie włączaliby się do ruchu na Trasę WZ - zauważa Wawrzonek.
Przesuń aby
porównać

Co ciekawe podobne rozwiązania GDDKiA stosowała na zarządzanych przez siebie odcinkach obwodnicy już wcześniej. Tak było choćby w 2014 r. przy zjeździe z Trasy Kwiatkowskiego w kierunku Gdańska, dobudowanym fragmencie ekspresówki między Matarnią a Karczemkami czy wjeździe na węzeł Matarnia od strony Karczemek (w kierunku lotniska).

GDDKiA do zmian na łącznicy podchodzi jednak sceptycznie i wskazuje, że głównym problemem jest nadmierna prędkość kierowców.

- Nie przewidujemy przebudowy łącznic - mówi Piotr Michalski z GDDKiA w Gdańsku. - Apeluję do kierujących pojazdami - podobnie jak przedstawiciele policji cytowani w poprzednim artykule - żeby przestrzegać obowiązujących ograniczeń prędkości i dostosować swoją jazdę oraz prędkość do warunków na drodze, a także zachowania bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu.

Opinie (329) 4 zablokowane

  • to nie zakret katapulta a zakret kontroli ogumienia

    • 0 0

  • Tam niema żadnej katapulty - ten zakret weryfikuje stan ogumienia!!!!

    • 0 0

  • Jako stały użytkownik i obserwator tej trasy oraz zachowań kierowców, pomysł p. Wawrzonka uważam za zdecydowanie bardziej trafiony.

    • 0 0

  • Tam niema żadnej katapulty.

    Nie wprowadzać zmian, bo będzie zamieszanie. Niczego nie da się uczynić odpornym na ludzką głupote, bo głupcy są genialni !!!

    • 2 0

  • obwodnica ktk

    3miejska obwodnica to KTK Kaszubski Tor Kaskaderski a ci z rejestracjami gwe, gpu, gkw itd to są skróty chorób psychicznych ze szpitala w kocborowie

    • 2 0

  • Znaleźli się kanapowce wypowiadający

    Ani prędkość i krótki odcinek pasa do włączenia nie jest tu problemem, problem tkwi w nawierzchni która jest zbyt małej przyczepności wypadki w 90% są podczas deszczu zważając na pochyłość drogi cala woda zbiera się na skrajnym prawym pasie co przy 50km/h pod kołami stwarza śliska tafle , prostym rozwiązaniem jest zasrutowanie asfaltu tak jak było wykonane to na ulicy Słowackiego ;)

    • 1 0

  • wystarczy fotoradar (27)

    • 355 54

    • (8)

      Próg zwalniający

      • 10 23

      • (7)

        Bęwu i hądy przeleco nad.

        • 18 3

        • Tylko BMW latają (6)

          Hondy ładnie przejeżdżają przez progi...

          • 7 4

          • (5)

            Limuzyna Bronka K. wymusiła pierwszeństwo poszkodowane dziecko temat w sądzie do dzisiaj. w 2008 ginie dwóch borowców w limuzynie bor. wypadek BOR 2010 z Sikorskim rannych dwóch policjantów. Cywilny Citroen w 2011 wyjechał na zielonym świetle i trafił w kolumnę BOR z Buzkiem, kierowca cytryna winny i skazany. Szczyt 2012 - 34 szkody w bor w tym 13 kolizji

            • 4 13

            • Różnica jest taka, że 14 kolizji to SOP miało od lutego do lipca 2018... (3)

              To chyba pokazuje nieco skalę problemu...

              • 8 0

              • głupole głupole głupole (2)

                zjazd jest koszmarem tak jak z południowej na stara - za krótki, za ciasny, za ostry (dodać tez trzeba że kilka razy widziałem tam piach który wysypał się z naczepy tira)

                kogo wina? - ludzi którzy klepnęli projekt i zamówili ten bubel. Spójrzcie na węzeł w Olsztynku na "7"

                • 0 1

              • (1)

                W Olsztynku zjazdy są wybitnie wielkie, szczególnie, jak na to natężenie ruchu.

                • 0 0

              • sadzeniaku....

                jak nie masz cos madrego do napisania to otworz sobie piwo a nie bredzisz po trzeźwemu...

                • 0 0

            • Komentarz na poziomie "A u was bijat Negrow". Nie chodzi o licytowanie się, za czyjego rządu BOR/SOP miał więcej kraks, tylko który w końcu rząd weźmie się i zreformuje tą służbę, żeby do nich nie dochodziło

              • 10 1

    • nic nie robić (2)

      Jeżdżę tam kilka razy w tygodniu od kilku lat i nie miałem żadnego problemu z pokonaniem tego zakrętu.

      Przez ułamek % oszołomów z prawem jazdy z chipsów zarządca drogi ma wyrzucać w błoto kilkaset tysięcy zł? Nie tu to gdzie indziej - selekcja naturalna działa

      • 39 0

      • To nie takie proste (1)

        Sprzątanie tego syfu też kosztuje. I zgadnij kto za to płaci...

        • 4 1

        • Powinien płacić sprawca

          • 5 0

    • to jest tak smutne, że istnieją ludzie którzy takie brednie piszą. (5)

      i tyle ludzi to plusuje.
      Rozwiązaniem nie jest radar, ani ograniczenie prędkości, ani próg.
      Jeżeli statystyka pokazuje, że gdzieś jest więcej wypadków, to wynika z błędów projektowych i budowlanych.
      W innych miejscach gdzie wypadków jest mniej albo wcale, ludzie nie jadą szybko? Jadą tak samo, tylko droga jest lepiej zaprojektowana i wykonana.

      • 2 41

      • Podążając tym tropem należałoby zaorać całą obwodnicę. Codziennie są wypadki więc pewnie źle zaprojektowana.

        • 4 0

      • Bo jadą szybko i bezpiecznie (3)

        Ale tylko dopóki droga jest prosta. Droga z zakrętami jest źle zaprojektowana i basta.

        • 28 2

        • ale odporni... (1)

          przecież jest mnóstwo inny zakrętów, skrzyżowań, dojazdów i nie na wszystkich ludzie wylatują jak na tym. Ten się czymś różni. Trzeba zidentyfikować problem i go naprawić. Ale odporny tłum ma tylko jedną odpowiedź: "radar". Ale ograniczeni.

          • 0 18

          • Na każdym zakręcie idzie wylecieć, jeśli się nie zachowuje elementarnej ostrożności. Zakręt jest w porządku, tylko kierowcy nie umieją spokojnie jechać.

            • 13 0

        • Dokładnie.

          Ogromna część wypadków jest na prostej drodze, gdyby były same proste to wtedy ci mistrzowie kierownicy by pisali, że to na pewno przez to. Za to nigdy nie przez prędkość, co to to nie.

          • 13 1

    • niech zostanie tak jak jest (2)

      piraci drogowi sami się eliminują.

      • 18 2

      • najśmieszniejsze jest, że jakoś pan Krzysztof daje rady specjalistom i próbuje kierować robotami (1)

        a "gazjeta trojmjasto" ten kolejny, anonimowy list, traktuje jako temat,

        żanada, dno, wodorosty i skorupiaki

        • 4 3

        • zgłoś swoje żale lub napisz felieton na ten temat

          • 3 1

    • Albo przeszczep mózgu dla wytypowanych kierowców (2)

      • 27 1

      • (1)

        chyba wszczep a nie przeszczep

        • 15 0

        • Zaszczep

          • 2 0

    • Niech sztuczną krowę postawią

      • 3 0

    • albo zakaz wjazdu starych bmw

      • 3 2

    • No cóż radary to jest rozwiązanie ale przy tym obecny bolszewickim nastawieniu nikt nie postąpi słusznie tylko populistycznie...

      • 8 1

  • Miejski Inzynier Ruchu (1)

    Wstydzilbym sie takiego pomyslu na takim stanowisku...

    • 13 3

    • Dokladnie

      Zwezic droge najlepiej jeszcze na Osowej... co za łoś!

      • 1 0

  • jezdze tamtedy od lat i nigdy bym nie przypuszczał ze tamte łuki mogą stanowic jakiś problem. Przynajmniej dla mieszkanców miasta. Wsióry zawsze będą utyskiwać i rozwalać sie na prostej drodze. Awans społeczny - tak, ale pomaleńku!

    • 1 0

  • Jakos nigdy nie udało mi sie wypaść z drogi mimo ze jadę tam zwykle wcale nie tak wolno . Wydaje mi sie ze wszyscy ci , ktorym sie to udało , po prostu nie myślą , nie mówiąc juz o zdjęciu nogi z gazu przy padającym deszczu.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane