• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na zagospodarowanie Traktu Królewskiego

Katarzyna Moritz
23 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przez Drogę Królewską latem przewijają się tłumy. Dlatego na ul. Długiej nie będą odtwarzane przedproża oraz nie zostanie przywrócony tramwaj. Przez Drogę Królewską latem przewijają się tłumy. Dlatego na ul. Długiej nie będą odtwarzane przedproża oraz nie zostanie przywrócony tramwaj.

Zachowanie granitowych płyt, nie za dużo ławek i nowe krzewy oraz kilka lip, ale bez przywracania przedproży i tramwaju - to tylko niektóre wytyczne, które rekomenduje rada programowa do planowanego remontu Długiej i Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska. Pierwsze prace mają ruszyć we wrześniu 2018 r.



Często bywasz na Drodze Królewskiej w Gdańsku?

Po kilku miesiącach wielogodzinnych spotkań i warsztatów, w czwartek oficjalnie zakończyła pracę rada programowa projektu przebudowy ul. Długiej i Długiego Targu. Składała się ona z konserwatorów zabytków, architektów, urzędników i historyków sztuki.

Miasto przeprowadziło też na swojej stronie internetowej ankietę w której pytało mieszkańców o to, co chcieliby zmienić w tym obszarze. Wzięło w niej udział 1,7 tys. osób.

Jakie zmiany na Długiej i Długim Targu rekomenduje rada programowa?

- Ważnym elementem będzie zieleń. Dr Katarzyna Rozmarynowska wyjaśniła, że historycznie drzewa pojawiały się lub całkowicie znikały na tym trakcie. Drzewa w mieście potrzebują przestrzeni i nie mogą przesłaniać fasad budynków. Jeżeli się pojawią, to tylko po słonecznej stronie ulic. Rekomendujemy głównie lipy drobnolistne [głównie w przestrzeni Długiego Targu - red.], żadnych tuj, nawet w ogródkach restauracyjnych - wyjaśnia Małgorzata Kolesińska, przewodnicząca rady, z Zarządu Dróg i Zieleni.
Główna dyskusja o potrzebie zmian na Drodze Królewskiej rozpoczęła się już kilka lat temu z powodu bardzo złego stanu nawierzchni. Na ul. Długiej jest ona głównie wykonana z czerwonych, granitowych płyt balastowych, pochodzących z przypływających kiedyś do Gdańska statków, a na Długim Targu jest z szarych płytek granitowych, które nie wytrzymały próby czasu i obecnie są zastępowane kostką brukową.

Trakt Królewski do podziwiania, a nie do siedzenia

- Nawierzchnia powinna tworzyć kompozycję określoną dokładnie w projekcie, nie narzucamy z czego i w jakim kolorze ma być wykonana, to będzie zależało od projektantów. Wnioskowaliśmy, żeby tam, gdzie można, zachować i odnowić płyty balastowe, które stanowią element historyczny - tłumaczy Kolesińska.
Rada jednoznacznie zarekomendowała, żeby nie odtwarzać przedproży przy ul. Długiej oraz linii tramwajowej, która funkcjonowała tam do 1959 r. Ogródki restauracyjne pozostaną, mają być tylko bardziej harmonijne, bez plastikowych donic i wygradzane przy pomocy kwiatów.

W ramach przygotowań do zmian, kilka tygodni temu testowano ustawianie ławek w różnych konfiguracjach.



Wyniki ankiety pokazały, że dla ludzi w tym obszarze najważniejsza jest przestrzeń, spacery czy spotykanie się ze znajomymi, dlatego też rada bardzo ostrożnie rekomendowała zwiększenie liczby ławek. Mają się one pojawiać maksymalnie co 30 m, bo Długa i Długi Targ to przede wszystkim miejsca do podziwiania.

- Chodzi o to, by nie zagracić tego terenu meblami miejskimi, żeby spróbować zrozumieć jego architekturę, a miejsca do siedzenia wynikały z logiki przestrzeni. Tak samo myślimy o oświetleniu, że te ulice muszą od czasu do czasu przejąć na siebie aurę świąteczności, więc zastanawialiśmy się jak ustawić choinkę, co zrobić z ogródkami, żeby podkreślały walory architektoniczne - wyjaśnia Jacek Dominiczak, z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, członek rady programowej. - Nie chodzi o robienie rewolucji, tylko o to, żeby było jeszcze lepiej niż jest teraz, a nie, by było inaczej.
Nie dla dużych imprez masowych i demonstracji

Ławki mają mieć spójny wygląd z koszami na śmieci, oświetlenie powinno być ekologiczne, wydajne i efektywne. Toalety publiczne mają być poza przestrzenią traktu. Rada sugeruje też, by w przestrzeni Traktu Królewskiego nie organizować imprez masowych, a jedynie cykliczne lub sezonowe wydarzenia o mniejszej skali. Wszelkie manifestacje i demonstracje powinny być dozwolone jedynie w określonych warunkach. Zaleca się usunięcia handlu ulicznego i działalności bez pozwoleń.

Rekomendacje te zostały obecnie przekazane do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która sporządzi specyfikację do dwuetapowego przetargu. Na podstawie przesłanych koncepcji i wizualizacji ma on wyłonić ostatecznych projektantów dla Drogi Królewskiej.

Najdalej we wrześniu 2018 r. powinny ruszyć pierwsze prace związane z przebudową tych ulic. Jednak zaczną się one nie od wymiany nawierzchni, ale od bardziej złożonych prac, które pochłoną znaczną część kosztów związanych z wymianą czy modernizacją wszystkich instalacji podziemnych.

Trakt ma odzyskać dawną świetność do końca 2019 r. kosztem ok. 50 mln zł.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • Brawo "Rada Programowa" (2)

    Kto tych ludzi tam wpuścił i pozwolił decydować??? Trakt Królewski może i jest miejscem spotkań i spacerów no i może miejscem tylko do podziwiania ale niech mi ktoś wytłumaczy w czym do diabła ciężkiego przeszkadzałyby przedproża na których można zrobić restauracyjne ogródki albo tramwaj który był tam wcześniej i tylko czyjś debilizm spowodował że nie ma go teraz. Są miasta w Polsce w których po starówce jeździ tramwaj i chodzą spacerowicze i jakoś sobie nie przeszkadzają!!!! Znowu odwalą jakąś chałę i tyle będzie z tego remontu.
    won z taką radą i z takim pseudo remontem!!!!

    • 42 18

    • Popieram w 100%

      jw

      • 10 2

    • Jaka to Rada zarekomendowała, żeby nie odtwarzać przedproża przy ul. Długiej ?r

      "Rada jednoznacznie zarekomendowała, żeby nie odtwarzać przedproża przy ul. Długiej" ----- Dlaczego ???
      Jeżeli przenigdy nie zostanie na ulicy Długiej i Długim Targu przywrócoa komunikacja kołowa - to właśnie należy odtworzyć przedproża - wyrzucając i zakazując na zawsze stawiania daszków płotków reklam i t.p. paskudztwa.
      A może Pan Prezydent Miasta powoła jakiś zespół złożony z prawdziwych fachowców z zakresu historii architektury i urbanistki - z Politechniki Gdańskiej, Muzeum Miasta Gdańska, PAN oraz wybitnych znawców tej tematyki.

      • 7 1

  • Wystawic klatki ze skorumpowanymi urzednikami na widok publiczny !!

    Niech ludzie maja troche rozrywki

    • 46 3

  • Zabytkowy tramwaj na trasie Łąkowa - Długie Ogrody - Stągiewna - Długa - Targ Węglowy - Targ Drzewny - Szeroka - Żuraw (2)

    a na wysokości LOTU tory włączające na zabytkową trasę.

    Mamy kilka zabytkowych tramwai to w końcu wykorzystajmy je do zabytkowej trasy, bo to co jeździ na linii 100 to wstyd, a wręcz hańba dla Gdańska. Jak można było takie busiarstwo kupić! Na dodatek tylko częściowo niskopodłogowe... Busiarstwo rodem ze wsi, to już Latocha z pod Tczewa ma ładniejsze Sprintery niż te Kapeny.

    • 31 9

    • (1)

      Brawo! Słupy trakcyjne po obu stronach Długiej i Długiego Targu / bo dziś nikt nie pozwoli mocować sieci do budynków/ , torowisko środkiem, również przez właśnie remontowaną Stągiewną i tłok pasażerów jak w busie linii 100. Te trzy zabytkowe wozy po roku codziennej eksploatacji stały by się jeszcze zabytkowsze, bo stojące w zajezdni z braku części. Tak upał działa na niektórych.

      • 9 4

      • Wręcz przeciwnie, konserwator zawsze dąży do odbudowy zabytku w pełnej klasie

        A kotwy sieci trakcyjnej są nieodzownym elementem budynków i powinny wrócić na swoje miejsce. W dzisiejszych czasach sieci są już lżejsze i nie będzie takiego obciążenia jak dawniej

        • 5 3

  • (1)

    Ożywić Ogarną tak jak Piwną !

    • 30 3

    • Odczep się od Ogarnej!!!!

      Cały jej urok polegał na tym, że była spokojną ulicą. Wystarczyło ją odnowić i postawić ławki. Można było odpocząć tutaj od zgiełku panującego na sąsiednich ulicach. Ożywanie w wykonaniu budyniowej ekipy polega na utrudnianiu życia mieszkańcom tak, aby się wynieśli. A życie ulicy to przede wszystkim jej mieszkańcy. Kto tego nie rozumie obudzi się z ręką w przysłowiowym nocniku. Na zachodzie Europy zrozumieli to dawno. U nas na razie obudzili się co mądrzejsi ludzie w Krakowie. Poczytaj sobie tutaj: (dopisz 3*w) .dziennikpolski24.pl/artykul/3820635,centrum-krakowa-zamienia-sie-w-skansen,id,t.html?cookie=1
      Może zrozumiesz i zmienisz zdanie?
      W naszej kamienicy zostało troje stałych lokatorów. W sezonie mamy zaszczane i zarzygane wejście. Poza sezonem łazi menelstwo i są częste włamania do piwnic, a nawet na strych. Nie ma stałych mieszkańców to nie ma kto pilnować i dbać o porządek. Najemcy lokali są nie lepsi.

      • 6 1

  • xyz (1)

    więcej ogródków i innych d*pereli i będzie super a na środku kible.

    • 16 3

    • kible ze zdjeciem budynia w środku

      • 0 0

  • "Trakt Królewski do podziwiania, a nie do siedzenia" (2)

    Powiało geniuszem. A to podziwiać można tylko na stojąco, a najlepiej w marszu, prawda? Usiąść przy kawiarnianym stoliku i pogapić się na zabytki to już nie? A w Wilnie byli? A w innych zabytkowych miastach byli? Tam siedzenie chodzeniu nie przeszkadza jakoś! A założę się, że czynsze z lokali gastronomicznych pięknie zasilają budżet konserwatora zabytków...

    • 56 1

    • Czytaj ze zrozumieniem cały teksr

      • 1 6

    • w biegu

      • 0 1

  • Skasować ogródki, wstawić co najmniej 50 ławeczek do kontemplowania architektury

    dziwne, że przedproża nie pasują, ale już wpychające się daleko w głąb ulicy ogródki pasują?
    Dlaczego taka niechęć do ławek dla kontemplujących architekturę, osób starszych, czy którym z powodu tłoku zrobiło się słabo.To jakiś układ między a między?

    • 53 0

  • naganiaczy do knajp

    też wyrzucić!
    wstyd dla Gdańska

    • 56 1

  • postawic szlabany i kasowac za wejscie jak na molo ,Gdanszczanie za free oczywiscie (2)

    • 38 6

    • ale tylko ci urodzeni...

      • 2 0

    • i zmienic nazwe na "BUDYNIOWO - sp. z z.o.* "

      * - spółka z zerową odpowiedzialnością

      • 0 0

  • "...Chodzi o to, by nie zagracić tego terenu meblami miejskimi, żeby spróbować zrozumieć jego architekturę,..."

    Żeby zrozumieć architekture trzeba ja przywrócic do stanu jak wygladała kiedyś, Ale jak przywrócic skoro jedna z głownych cech , przedproza wrzucona juz do smietnika. |To tak jak odremontować Batorego ale zlikwidować mu kominy

    A dlaczego nie tramwaj?? Tramwaje jezdza po innych miastach Polski, jezdza w starym Krakowie, jezdza we Wrocławiu tylko w Gdańsku nie jezdza bo co... Bo ktos wział nie zła kase za ogródki restauracyjne i nie ma miejsca na tory?? To cofnijmy sie jeszcze dalej i prosze o tramwaj konny.

    • 26 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane