• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na zmiany na Podwalu Przedmiejskim

Krzysztof Koprowski
30 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście. Podwale Przedmiejskie swoją formą obecnie bardziej przypomina drogę szybkiego ruchu niż ulicę w mieście.

W jaką formę powinno zostać przekształcone Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, aby stało się atrakcyjną przestrzenią miasta oraz by przestało dzielić Śródmieście na dwie części - to główne zagadnienia, które poruszano podczas pierwszej serii warsztatów poświęconej tej drodze.



O tym, że Podwale Przedmiejskie wymaga przekształcenia mówi się już od dawna. Na jego antymiejski charakter zwracali uwagę także mieszkańcy zaangażowani w projekt Centrum Reaktywacja w 2012 r.

- Projekt Strategia Przekształceń Podwala Przedmiejskiego jest bezpośrednią kontynuacją Centrum Reaktywacja. Tym razem skupiamy się na mniejszym obszarze, który był wskazywany jako jeden z największych problemów Śródmieścia - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które jest inicjatorem obu projektów.

Celem warsztatów jest zaproponowanie takich rozwiązań, które czynią z Podwala Przedmiejskiego ulicę o charakterze miejskim.

- Powstający i częściowo już gotowy układ drogowy pozwala myśleć o Podwalu Przedmiejskim w inny sposób niż tylko tranzycie i jest to najlepszy moment, by wprowadzać zmiany - dodaje Spieglanin.

  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Przejście podziemne na wysokości ul. Łąkowej.
  • Ślady w śniegu pokazują, gdzie pieszym brakuje wygodnych przejść naziemnych. Nz. rejon ul. Łąkowej.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Piesi wolą pokonać Podwale Przedmiejskie górą, nawet w obrębie przystanków. Nz. rejon ul. Żabki Kruk.
  • Schody są też barierą poza przejściami podziemnymi. Nz. rejon Akademii Muzycznej.
  • Chodnik w rejonie Akademii Muzycznej.
Wnioski płynące z warsztatów jednoznacznie wskazują na potrzeby likwidacji przejść podziemnych i zastąpienia ich naziemnymi odpowiednimi (oraz wykonania kilku nowych m.in. wzdłuż brzegu Motławy), utworzenia skrzyżowań w pełnych relacjach, kreowania przestrzeni publicznej wysokiej jakości (w tym rewitalizacji Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska) czy wprowadzenia działań artystycznych.

Uczestniczy warsztatów mieli za zadanie także zdefiniować sposób, w jaki można przebudować Podwale Przedmiejskie, aby osiągnąć postulowane zmiany.

Co należy w pierwszej kolejności wykonać na Podwalu Przedmiejskim?

- Zasadnicze modele możliwych przekształceń to pięć wariantów: północny - zakładający zawężenie przekroju Podwala od strony południowej, południowy - zawężenie przekroju od strony północnej, środkowy - obustronne zawężenie jezdni, mieszany - różne warianty zmian na poszczególnych odcinkach oraz zerowy, czyli brak jakichkolwiek zmian - wyjaśnia Paweł Mrozek, członek FRAG-u.

Północny wariant oraz środkowy zyskały najwięcej głosów - odpowiednio 12 i 10. Za wariantem zerowym opowiedziały się dwie osoby, a za południowym nikt.

- Ponieważ wyniki głosowania między wariantem północnym i środkowym były dość zbliżone, przeprowadzimy kolejne głosowania z możliwością wskazania wariantów na poszczególnych odcinkach - mówił podczas warsztatów dr hab. inż. Piotr Lorens, prof. nadzw. Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

Na odcinku Starego Przedmieścia zobacz na mapie Gdańska oraz Dolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska ponownie najbardziej oczekiwanym wariantem okazał się północny (22 i 19 głosów). Na Wyspie Spichrzów zobacz na mapie Gdańska wariant północny wygrał trzema głosami ze środkowym (14 i 11 głosów).

Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego. Warsztaty otwarte są dla każdego, nie tylko mieszkańców okolic Podwala Przedmiejskiego.
Na tym jednak warsztaty się nie kończą. To dopiero wstęp do kolejnych spotkań, podczas których sformułowane zostaną pomysły m.in. na zagospodarowanie terenów wokół Podwala Przedmiejskiego.

Najbliższe odbędzie się 14 kwietnia o godz. 17:30 w gimnazjum nr 8 (ul. Żabi Kruk 5 zobacz na mapie Gdańska). Informacje o warsztatach będą też przekazywane poprzez plakaty umieszczane na klatkach schodowych budynków w rejonie Podwala Przedmiejskiego.

- Oprócz warsztatów, planujemy także przygotowanie analiz komputerowych, pozwalające zasymulować potoki piesze po wprowadzeniu zmian. Na sam koniec całego projektu powstanie raport z wytycznymi, które zostaną przekazane odpowiednim instytucjom. Naszą ideą jest stworzenie pewnego rodzaju masterplanu, który będzie wdrożony w życie - zapowiada prezes FRAG-u.

Wrocławska lekcja dla Podwala Przedmiejskiego

  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Ulica Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Kazimierza Wielkiego we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
  • Wizualizacja Śródmiejskiej Trasy Południowej we Wrocławiu.
Nim rozpoczęła się szeroka dyskusja nad zmianami Podwala Przedmiejskiego w Gdańsku, podobna toczyła się we Wrocławiu w zakresie możliwych przekształceń ul. Kazimierza Wielkiego. To ulica o podobnej historii, szerokości i charakterze, której budowę rozpoczęto w okresie PRL z myślą o wyprowadzeniu ruchu z rynku i okolicznych ulic na równoległą szeroką arterię wschód-zachód.

Urbaniści z Biura Rozwoju Wrocławia zaproponowali wariant, który polegałby na likwidacji jednej nitki i zastąpienia ją szerokimi bulwarami spacerowymi. Dodatkowo przewidziano też likwidację przejścia podziemnego, urządzenie kilku nowych naziemnych oraz metamorfozę wizualną całej przestrzeni ulicznej.

Te ambitne plany nie zostały jednak wcielone w życie, z wyjątkiem zastąpienia wspomnianego przejścia podziemnego naziemnym odpowiednikiem oraz wprowadzenia drobnych usprawnień w ruchu rowerowym.

Włodarze miasta po cichu się z nich wycofali ze względu na falę krytyki ze strony kierowców (tu warto dodać, że Wrocław ma najniższą średnią prędkość ruchu aut oraz jednocześnie najwolniejsze tramwaje w Polsce, mimo że wprowadzono tam wcześniej niż w Trójmieście system podobny do Tristaru) oraz wysokich kosztów budowy alternatywnej trasy w formie quasi-autostrady z częściowo dwupoziomowymi skrzyżowaniami (szacowany koszt w 2010 r. to aż 1,8 mld zł), która przypuszczalnie jeszcze bardziej niż Kazimierza Wielkiego zdegradowałaby obszary położone w południowej części miasta.

Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska. Most nad Motławą w ciągu obwodnicy południowej Gdańska.
Gdańsk w stosunku do Wrocławia jest w lepsze sytuacji, gdyż alternatywą dla Podwala Przedmiejskiego jest już od kilku lat obwodnica południowa, a wkrótce ruch usprawni także tunel pod Martwą Wisłą wraz z gotową bezkolizyjną Trasą Sucharskiego.

Tylko czy gdańscy urzędnicy będą potrafili wykorzystać potencjał nowego układu drogowego dla zmian na Podwalu Przedmiejskim nim wszystkie nowe ulice szczelnie wypełnią samochody?

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (327) 2 zablokowane

  • Jestem przeciw. (27)

    W tym miejscu ważna jest przepustowość, tysiące samochodów wjeżdża do Gdańska od tej strony, przez widzimisię kilku aktywistów będą korki!

    • 304 218

    • (2)

      Święta Przepustowość!

      • 75 35

      • mamy ul. Św. Ducha (1)

        powinniśmy mieć Św. Przepustowości - tym bardziej, że może być w 1 osobie

        • 32 12

        • Amen! Ale najpierw trzeba wybudować Arterie przez miasto 2x4 pasy minimum,z bezkolizyjnym Węzłem Opatrzności Motorzej. Zmówmy w tej intencji teraz krótką modlitwę do Przenajświętszego Pojazdu, Samobieżnego Sacrum!:

          Wozie nasz,
          Któryś jest "w dizlu",
          Święć się marka Twoja,
          Bądź wolna prawa Twoja,
          Jako na jezdni,tak i na parkingu.
          Paliwa taniego powszedniego zalej się Tobie pod korek,
          I odpuść nam nasze winy, jako że przecież wszyscy tak jeżdżą,
          I nie wódź nas na niezmotoryzowanie,ale nas zbaw od zbiorkomu.
          Sprowadzonyś z hen, za siedmioma granicami,
          I błogosławione na podkładce tablicy rejestracyjnej miejsce pochodzenia Twojego - Autohaus.
          Przegląd techniczny racz przejść,choć światłość zewnętrzna ma braki. Niech odpoczywasz na parkingu bezpłatnym strzeżonym. Auto.

          • 39 24

    • O jaaaaaaaaaaaaa, nie ma to jak przepustowosc od rana. Powiescie sobie obrazki nowego bozka - sw. Przepustowosci.

      • 22 8

    • (6)

      Tramwaj nie stoi w korku.

      • 30 5

      • (5)

        Co z tego skoro linia, którą chcę jechać jeździ raz na 10 - 15 min., a później muszę odstać kolejne 7 min aby przesiąść się na inny tramwaj.

        • 23 5

        • to jest glowny minus komunikacji miejskiej...

          Plusem jest na pewno to, ze czy to tramwaj, czy kolej jedzie zawsze +/- tyle samo, czego o samochodzie powiedziec nie mozna.

          • 16 0

        • (3)

          Liczyłeś kiedyś czas na szukanie miejsca do parkowania?

          • 14 5

          • (2)

            Tak, 20 minut, gdy szukam, ale 2 sekundy, gdy dyskutuję na 3mieście o wyższości samochodu nad ZTM.

            • 7 2

            • tutaj nie ma o czym dyskutować, sprawa jest oczywista (1)

              a 20 minut szukać miejsca może tylko blondynka w różowym kabriolecie, ale takich nawet nie żal.

              • 1 5

              • ty parkujesz na trawniku

                albo na skrzyżowaniu

                • 3 1

    • a mi si ę wydaje że korki już są

      sądząc z zamiłowania kierowców do stania w korkach, każdy miliard złotych wydany na kolejną trasę "szybkiego" ruchu i "bezkolizyjne" skrzyżowania to miliard wydany właściwie. Tak nie musi być.

      • 7 8

    • Likwidować istniejące przejścia podziemne - zgroza

      podpowiem "reformatorom" dodatkowe usprawnienie - progi spowalniające - jedno rozwiązanie godne drugiego - "a idiotom zimno" - jak napisał wieszcz

      • 36 15

    • nie aktywiści (6)

      Tu nie chodzi o żadnych aktywistów. Tu chodzi o interes developerów i inwestorów, którzy mają chęć na podwyższenie wartości lokali po drugiej stronie ulicy oraz budowę kolejnych. To że przy okazji zakorkują miasto nikogo ich nie obchodzi. Ta trasa jest niezbędna dla ruchu nie tylko lokalnego, ale również dla wszystkich którzy przyjeżdżają do Gdańska do pracy lub w różnych innych celach. Stanowi przedłużenie Armii Krajowej. Dokąd pojadą samochody z Armii Krajowej? Staną sobie w jednym wielkim korku. Cały ten aktywizm to przykrywka dla zarabiania dużej kasy na nieruchomościach.

      • 44 19

      • właśnie o tym wszyscy piszą (4)

        ta ulica zbiera tranzyt, który powinien odbywać się obwodnicami. Póki będzie piękna, szeroka i zachęcająca do szarżowania - tranzyt się nie wyniesie z miasta. Zwężenie użytecznej części oraz spowolnienie ruchu sprawi, że nikt nie będzie się tam pchał bez potrzeby - wybierze alternatywne trasy.

        • 28 13

        • dokladnie

          Bardzo dobrze zadzialalo spowolnienie Kartuskiej - moze to byc WZOR. Ruch sie tam ucywilizowal

          • 15 8

        • nie tylko tranzyt (2)

          zwykli gdańszczanie tędy do pracy jeżdżą. Jak z Chełmu dojadę na Elbląską? Obwodnicą południową czy tunelem pod Martwą Wisłą?
          Decyzje już zapadły, teraz urzędnicy robią wodę z mógzu mieszkańcom, że niby to wszystko dla nich, żeby lepiej się mieszkało przy Podwalu, przejścia podziemne są be, wydajmy miliony na ich zasypanie i utworzenie przejść naziemnych (a może wystarczy zadbać o to co już istnieje? remont i monitoring przejść podziemnych wydaje się być zdecydowanie tańszy niż planowane zmiany. A chodzi o to żeby ktoś mógł zarobić - developerzy już czekają w blokach startowych, a obie strony zacierają ręce

          • 5 5

          • (1)

            Marudo, przecież nikt ci tej ulicy nie zaora, tylko dostosuje do realnych potrzeb (obniżając przy okazji koszt eksploatacji)

            • 3 3

            • To znaczy powstanie dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku? Bo to właśnie byłoby dostosowanie do potrzeb. Realnych.
              Obniżając koszt eksploatacji? Koszt tych kretyńskich zmian wystarczą na pokrycie kosztów eksploatacji przez 20 lat.

              • 1 1

      • czyli oznacza to, ze zmniejszenie ruchu powoduje wzrost wartosci dzialki

        ergo -> w centrum miasta nie powinno sie pchac autostrady, bo centrum miasta nie sluzy do tego. Skoro cena rosnie przy uspokojneniu ruchu, to znaczy, ze WIECEJ ludzi chce tam zamieszkac, a to oznacza, ze wiecej ludzi woli aby tam ruchu nie bylo takiego jak teraz.

        Co wiecej Ci ludzie sa w stanie zaplacic konkretne pieniadze za to.

        A co z tego, ze developerzy chca wreszcie budowac w Srodmiesciu? Skandalem jest to, ze Srodmiescie od lat ma "dziury wstydu", a na poludniu mieszka ponad 100 tys. ludzi, co wymaga olbrzymich nakladow inwestycyjnych na nowe drogi, wodociagi, kanalizacje, tramwaje itp.

        • 6 4

    • Ta palanteria nawiedzona

      \siedzi na kompie i robi sobie frekwencję

      • 4 6

    • mam wrazenie ze to lobby.. najpierw artykuly o tym ze to potzrebne, by ukierunkowac ludzi na takie myslenie (1)

      a potem konkretne dzialania.. ta ulica nie wymaga większych zmian

      • 11 5

      • ta trasa szybkiego ruchu wymaga zmian, aby stala sie aleja

        w miescie, a juz na pewno nie 200m od zabytkowego centrum i nieodkrytego Dolnego Miasta nie ma miejsca na trase tranzytowa.

        Miala ona swoja role w historii miasta, kiedy nie bylo innych drog (obwodnicy poludniowej i Sucharskiego+Tunel). Teraz jej rola powinna zostac zmieniona do drogi lokalnej.

        Kiedys widzialem statystyki (nie moge odszukac, jak ktos ma niech zarzuci) 20-40% ruchu na tej drodze to ruch do Srodmiescia. Reszta traktuje to jako skrot do Wrzeszcza/Oliwy/Przymorza/Sopotu!

        To nie jest dobre miejsca na droge o takiej funkcji.

        • 5 10

    • Gamonie, dla których samochód to najwyższa świętość to jednak Chamy, przez duże CH (3)

      Niedojrzali durnie, dla których samochód to bożek. Żeby jeszcze słowiański, polski, to bym zrozumiał. Ale nie, oni chcą święte, stare, klepane bmw lub inne volkswageny, przepraszam volksdojcze, złom z tzw. Zachodu, odpady, śmietnik, rzęchy kapiące olejem i codziennie pokrywające czarnymi piegami setki kilometrów ulic, chodników (parkingi) i zieleni.. Ech, Gamonie.. To jednak celne spostrzeżenie: Polak wyszedł już ze wsi, ale do miasta jeszcze nie dotarł (bo go nie rozumie, miasta:))
      Ps. Z całym szacunkiem do prawdziwej, przedsiębiorczej wsi, ja to mówię.

      • 4 10

      • Milcz, CHERETYKU! Nie bluźnij przeciw bogu swemu,na drodze jedynemu, najważniejszemu!

        • 0 2

      • dobrze, że przez duże CH, gorzej dla nas by było przez ch (1)

        ale i tak tego nie zrozumiesz. Jestem z miasta, od wielu pokoleń. Jeżdżę autem, nowym, nawet słowiańskim. W tym przypadku nie udały ci się obelgi. Dla niektórych samochód to konieczność, praca, oszczędzanie czasu, a do tego jeszcze wygoda. Nie obrażaj ludzi, jak sam nie chcesz być tak potraktowany. Wracaj na swoją prawdziwą, przedsiębiorczą - jak to mówisz - wieś. Tylko nie zapomnij o rowerze

        • 2 1

        • No właśnie na wsi "nie da się żyć" bez auta, w mieście ten problem jest dużo mniejszy.

          • 3 0

  • Zlikwidować po jednym pasie, zrobić deptak i zakazać wjazdu do centrum złomom starszym niż 10 lat. (5)

    • 102 194

    • jak złom powyżej 10 lat

      spełnia lepiej norma spalin EURO-4 niż twoje bąki to kto powinien zostać w domu ?

      • 37 20

    • (2)

      dodam, ze powinno sie zlikwidowac po dwa pasy w kazda strone i zrobic z nich sciezke dla rowerow. Na trzecim pasie co 100 m prg zwalniajcy.

      • 17 7

      • trzeci pas też (1)

        i zrobić deptak dla matek z wózkami, żeby miały gdzie spacerować !

        • 2 7

        • matki z wózkami uwielbiają spacerować po betonowanych parkingach, wzdłuż szpalerów swoich i sąsiadów (mechaników samochodowych, nabijaczy klimy) piętnastoletnich pasków. sądząc z tego co widzę za oknem, w każdym razie. dodam, że parking SĄSIADUJE z terenami zielonymi, zagajnikami.... ale napływowa ludność lubi beton i wolfsburskie wynalazki. to take światowe!

          • 5 2

    • To nie takie zamknięcie

      Nic nie będą zamykać, tylko jak co roku będzie naprawa przegubów.

      • 0 0

  • Tylko nie to!!! (37)

    Nie widzicie jaki tam jest ruch? Myślicie, że dowalenie tysiąca świateł coś da? Pomożecie tym pieszym tak, że nawet autobusy będą stały w korkach. Co wy robicie najlepszego? ;/

    Jak będziecie tkwić w korkach to przypomnicie sobie czyj to był wymysł.

    • 199 112

    • (27)

      Otwarcie Obwodnicy Południowej zmniejszyło tam ruch ogromnie. Otwarcie tunelu zmniejszy go jeszcze bardziej.

      • 46 35

      • Poczekac na otwarcie tunelu (20)

        i potem dysputować!
        Niech będzie wiadomo, jakie są faktycznie potrzeby i wprowadzać odpowiednie zmiany!

        • 33 9

        • Mirek jak tam biznes na autokomisie?

          • 9 7

        • "Niech będzie wiadomo, jakie są faktycznie potrzeby i wprowadzać odpowiednie zmiany!" (16)

          Świetny pomysł! Ja już teraz widzę, że przystanki tramwajowe "Brama Wyżynna" i "Dworzec Głowny" są za ciasne, za ciasne jest też rondo przy Hucisku. Należy zatem zlikwidować jedną z jezdni Podwala Grodzkiego i Wałów Jagiellońskich, by było dość miejsca dla tramwajów.

          Tramwaj zajmuje tyle miejsca co 6-8 samochodów, a wozi kilkadziesiąt osób, stąd dość oczywiste, który z tych środków lokomocji powinien mieć priorytet.

          • 23 5

          • (15)

            Ok, jeśli każda linia będzie jeździć tak co 5 min. tramwaj przewiezie 100 osób, ale skoro jeździ raz na 10 - 20 min, to w ciągu 1 h samochody przewiozą w tym czasie znacznie więcej ludzi.

            • 7 12

            • jestes pewien? (5)

              Szczegolnie jak taki samochod (z jednym, czy dwoma ludzmi w srodku) stoi w korku przez 20 minut?

              • 6 1

              • (4)

                No właśnie, a to kolejny argument by tej drogi nie zwężać i nie likwidować przejść podziemnych (i nie tworzyć naziemnych). Skoro ludzie wybierają samochody, to znaczy, że komunikacja miejska jest niedostosowana do potrzeb wielu ludzi. Nawiasem mówiąc dlaczego miasto nie uruchomi jakiejś linii, która by jeździła obwodnicą ? (przystanki byłyby w okolicach węzłów, tak by można było się tam przesiąść na inny autobus)

                • 10 7

              • (2)

                Skoro ludzie wybierają samochody to znaczy tylko tyle, że ludzie wybierają samochody. I nic więcej.

                Nawet gdyby komunikacja była za dopłatą, znaleźliby milion powodów, by siadać do samochodu.

                • 11 8

              • (1)

                może gdyby komunikacja była sprawna, szybka, wygodna i sensownie zorganizowana, to by NIE znaleźli. w Londynie nie znajdują....

                • 6 5

              • W londyńskim zbiorkomie jest o wiele tloczniej i o wiele brudniej niż w gdańskim.

                • 5 1

              • zgadzam sie, ze nalezy rozwijac komunikacje publiczna

                nie zgadzam sie, ze nalezy poszerzac drogi, ani nawet, ze szerokosc tej drogi nalezy zostawic w obecnym stanie.

                Jesli o mnie chodzi 2x2 (nawet z jednym pasem bus/taxi/jednoslad) byloby ok. Dodatkowo mozna by wyrzucic obie estakady na koncach i przywrocic co najmniej 2 skrzyzowania - z Lakowa i Chmielna. Przejscia oczywiscia naziemne.

                Tyle tylko, ze warto byloby takze pomyslec o parkingu odpowiednio duzym przy skrzyzowaniu z Elblaska (idealnie podziemny na Dlugich ogrodach) z jakas zachecaja opcja, np. zostawiasz samochod za 5-10zl na kilka, czy nawet kilkanascie godzin i masz za to darmowe przejazdy komunikacja miejska dla tylu osob ile masz w dowodzie rejestracyjnym.

                Nie chodzi o to, aby komus robic na zlosc. Ta rozwiazanie po prostu jest korzystne dla Gdanska. Tak naprawde dzis Gdanskie Srodmiescie jest bardzo male. Forum Raduni moze otworzyc je na zachod (albo calkowicie zniszczyc... Zobaczymy), natomiast nalezy jeszcze przypomniec sobie o Poludniowej czesci: Dolne Miasta, Stare Przedmiescie, a w dalszej perspektywie Biskupia Gorka i Zaroslak. To sa wspaniale rejony, ktore zasluguja na to, aby przestac je traktowac jak koniec swiata. To przeciez jest 1-2km od historycznego centrum! Ile biznesu turystycznego traci Gdansk rocznie na tym, ze Dolne Miasto nie jest trojmiejskim Kazimierzem... Moim zdaniem Kazimierz w Krakowie nie umywa sie do potencjalu jaki drzemie w Dolnym Miescie.

                Nie marnujmy tej szansy.

                • 3 1

            • (8)

              W godzinach szczytu, gdy są korki, tramwaje jeżdżą częściej niż co 5 minut. W dalszym ciągu wygrywa tramwaj. No i tramwaj nie potrzebuje parkingu w centrum.

              • 13 4

              • (7)

                Ale nie każda linia mi pasuje. Co mi po tym, że wsiądę w pierwszy lepszy tramwaj, jak później będę musiał się przesiąść ?

                • 5 12

              • (2)

                Przesiąść?! To musi być STRASZNE. Na zachodzie się nie przesiadają.

                • 13 4

              • (1)

                na zachodzie się przesiadają, ale na przesiadkę nie czekają pół godziny....

                • 4 4

              • Zalezy gdzie

                Nie gloryfukuj tak zachodu. Komunikacja miejska w Anglii praktycznie nie istnieje. Niezle jest w Londynie, ale tez nie wmawiajcie sobie, ze super. Bardzo drogo (co jest zrozumiale), ale i wolno. Najczesciej rower naodcinkach 3-5 mil wychodzi szybciej. A czasem na przesiadke tez musisz poczekac 10 minut, a sam fakt, ze masz np. metro na London Paddington i tam przesiadke na inna linie, nie oznacza, ze nie musisz isc 10 minut, bo to nie jest nic nadzwyczajnego, ze jedna stacja ma kilka poziomow i sporo tuneli miedzy poszczegolnymi peronami. Spojrz sobie na mapke londynskiego metra i jak sa zaznaczone niektore stacje. To nie przypadek, ze sa takimi kolkami posciagane - nazwa ta sama, ale tak naprawde to spore odleglosci miedzy konkretnymi liniami.

                Choc fakt - najczescie (wcale nie zawsze) idzie sie pod zadaszeniem.

                • 1 0

              • a szukanie parkingu przez kwadrans to Ci nie przeszkadza? (3)

                wolę stracić 5 minut na przesiadkę i drugie 5 minut na dojście do pracy, niż wozić się autem.

                • 12 6

              • bardziej przeszkadza mi strata ponad godziny dziennie (2)

                dlatego wybieram samochód

                • 9 5

              • Ale gdzie mieszkasz, ze dziennie tracisz pol godziny na dojazd do pracy? (1)

                Naprawde spradziles to i wliczasz czas na dojscie do samochodu, odsniezenie, czy wyjazd z zakorkowanego rano garazu/parkingu?

                Doliczyles czas, jaki spedzasz na znalezieniu miejsca parkingowego? Czas na zajechanie na stacje paliw, czy myjnie, mechanika itp.

                Pewnie nie. Ja tez uwielbiam moj samochod, ale to nie znaczy, ze koniecznie zawsze trzeba jechac samochodem.

                Inna sprawa - skoro tak korzystnie wychodzi dla Ciebie samochod to na jakim odcinku sie przemieszczasz?

                • 4 3

              • Pewnie z lotniska do Sopotu Przylesie,jak już jeden kolega kiedyś na forum objaśniał. Albo z "Gdańska" Kowal. Wszyscy w Trójmieście muszą mieć samochody, bo jeżdżą z Kowal na Przylesie i z Przylesia na Kowale, czego nie umożliwia im wygodnie komunikacja miejska. Podobno rozważa się budowę ekspresowego metro OuterCity, obsługiwanego składami "Pęddoliną",aby odblokować tę newralgiczną relację.

                • 2 2

        • a moze teraz to przedyskutowac, a jak sie otworzy tunel - dzialac (1)

          • 1 2

          • aha, czyli jednak lepiej albo nie dyskutowac, albo nie dzialac :P

            Tylko wtedy ci sami, ktorzy teraz narzekaja beda narzekac, ze sie niczego nie planuje...

            • 0 0

      • tunel (5)

        Pamiętajmy, ze tunel prowadzi do nikąd... co z tego że wyskocze prawie na przymorzu. Pojadę prosto to trafie na progi zwalniające kolo Decathlonu a jak w lewo to utkne na wspaniałej dziurawej Hallera!

        • 13 11

        • a dokad dokladnie chcesz dojechac? (4)

          i skad?

          • 2 1

          • (3)

            A ze Stogów do Wrzeszcza. W czy pomoże mi tunel? W tym, ze z jednego korka wpakuje mnie w drugi? Bezpośredniej linii tramwajowej nie ma, zresztą, jedynie Stogi nie mają bezposredniej linii tramwajowej do Wrzeszcza.

            • 4 4

            • (2)

              Ze Stogow do Wrzeszcza tunelem będzie bliżej i szybciej.

              • 1 1

              • Szczegolnie, gdyby zajeto sie budowaniem tunelu pod Motlawa zamiast pod Pacholkiem...

                • 1 0

              • Doprawdy? A jak dotrę od wylotu z Tunelu na Al. Zwycięstwa lub Grunwaldzką?
                A ci, którzy jadą ze Stogów/Przeróbki na Siedlce/Piecki/Jasień/Chełm? Też tunel im pomoże?

                • 0 0

    • zapraszamy do zamieszkania w miescie (5)

      wtedy nie trzeba jechac do miasta samochodem. Poza tym, co za roznica czy przejedziesz ten kawalek w 5 minut czy 15. Jak jedziesz 15 to korek przy Ogarnej zdazy sie rozladowac.

      jak jedziesz 5 minut to sie cieszysz, ze szybko po to, aby 10 minut postac w korku, bo tamte ulice zwyczajnie nie nadazaja z odbiorem takiej liczby samochodow.

      Co wiecej - pamietajmy, ze mowimy o nowym ukladzie drogowym z Obwonica Poludniowa i tunelem pod Martwa Wisla. Po to te drogi byly budowane, aby samochody nie jadace do centrum nie pchaly sie tamtedy. Nie po wydaje sie ponad 2mld zlotych na drogi dookola centrum, aby dalej pozwalac degradowac centrum TURYSTYCZNEGO miasta.

      W-Z miala swoja wazna role w rozwoju Gdanska. Rola ta w momencie otwarcia POG i Tunelu znika. Po zbudowaniu tunelu pod Motlawa (co licze zostanie niedlugo zrealizowane) to powinna byc zwykla ulica, max. 2x2.

      Po co budowac na poludnie, jak w Srodmiesciu jest tyle miejsca? Starczy wyrzucic stad autostrade.

      • 28 8

      • (1)

        Bo w Śródmieściu trzeba nieraz dogadać się z konserwatorem oraz zapłacić kilka razy więcej za grunty. Porównaj ceny mieszkań w okolicach Śródmieścia z tymi w okolicach obwodnicy. Te w Śródmieściu są droższe, bo więcej trzeba zapłacić za grunty.

        • 7 5

        • ale nie trzeba stac w korku przez pol dnia

          I w wielu wypadkach nie trzeba miec samochodu.

          Po 10 latach wychodzi, ze taniej jest mieszkac w srodmiesciu.

          Ja nikomu nie bronie mieszkac i pod Tczewem. Tyle, ze dla takich ludzi nie powinno sie degradowac miasta. Ich wybor, ich konsekwencje.

          • 12 5

      • tak - zróbmy autostrady nad morzem i przez wrzeszcz (2)

        Twoje rozumowanie - dobre są :

        - budowa autostrady w poprzez Wrzeszcza pt. Trasa Słowackiego/Żołnierzy Wykłętych
        - budowa autostrady odcinającej Przymorze, Zaspę, Żabiankę od pasa nadmorskiego pt. Trasa Zielona

        Ale pozostawienie takiego jakim jest Podwala to zło !!!

        Gdzie tu logika ?

        • 0 4

        • (1)

          Akurat Trasa Biała (czy Czerwona) jest potrzebna, ale koncepcja Trasy Zielonej poprowadzonej inaczej,niż przez Czarny Dwór, Obrońców Wybrzeża i Gospody w formie miejskiej alei, z założeniem budowy tzw. Nowej Uczniowskiej od Hynka do Uczniowskiej - jest zbrodnicza.

          • 3 0

          • trasa czerwona niczego nie rozwiazuje

            pcha jeszcze wiecej samochodow do centrum.

            Trasa Zielona w formie alei, z normalnymi skrzyzowaniami, z normalnymi przejsciami dla pieszych i zielenia, szerokimi chodnikami obok jest wizja ciekawa i godna uwagi. Szczegolnie zakladajac zabudowe wolnych terenow na Letnicy czy Brzeznie, co nastepuje.

            • 0 0

    • Autobusy w korkach? (2)

      Wystarczą buspasy (które na dłuższym odcinku już są) lub umożliwienie wygodnej przesiadki na tramwaj.

      Widzimy jaki tam jest ruch i dlatego zmierzamy do jego ograniczenia. Tyle samochodów osobowych nie powinno wjeżdżać do centrum jakiegokolwiek szanującego się miasta tej wielkości w Europie. Jeżeli marchewka w postaci poprawy jakości transportu zbiorowego jest bezskuteczna to skutecznie będzie kijem.

      • 9 4

      • No tak - zostawimy dwa pasy, z czego jeden to buspas. (1)

        Zostaje jeden pas dla samochodów, poprzecinany przejściami dla pieszych.
        Czyli można powiedzieć, że będzie to jeden wielki parking - od zjazdu z obwodnicy południowej do okopowej.

        • 7 3

        • ty piszesz z ironia

          a ja szczerze popieram.

          Nie bedzie tak zle, bo:
          1. Czesc ludzi stawierdzi, ze nie ma ochoty stac w korkach i albo wybierze tramwaj/autobus, bo bedzie szybciej
          2. Czesc ludzi wybierze inna trase
          3. Ci, ktorzy nie moga / nie potrafia zrezygnowac z samochodu i przejazdu ta trasa dzieki 1 i 2 nie beda stac az w takich korkach.

          Zauwazcie, ze gdy jest jakis remont wiekszej drogi to najpierw jest wielki korek, ktory pozniej ulega zmniejszeniu. A to wlasnie dlatego, ze punkt 1 i 2 zostaja zastosowane. Jest wiecej niz mega-kosmicznie-wiele prac naukowych o tym, ze od pewnego momentu poszerzanie ulic nie zmniejsza korkow. Oczywiscie nie dziala to w nieskonczonosc. Nalezy zawsze patrzyc na kontekst.

          Tu kontekst jest taki:
          - zbudowano (i buduje sie - Tunel) infrastrukture drogowa za ponad 2lmd zlotych, nie po to, aby ruch tranzytowy nadal szedl Podwalem.
          - jest to droga szybkiego ruchu przecinajaca Srodmiescie miasta turystycznego na pol, co nie wplywa korzystnie tak dla "tkanki miejskiej", jak i biznesu tutejszych biznesmenow (hotele, restauracje, pubu praktycznie koncza sie na Podwalu).
          - jedynie 20-40% samochodow na tej drodze jedzie do Srodmiescia. Reszta traktuje ja jako przelotowke.

          Czy zatem 200 m od glownej ulicy historycznego centrum Gdanska - miasta turystycznego - jest miejsce na taka ekspresowke? Kazdy nie odpowie sobie sam.

          Pozdrawiam

          • 9 3

  • Mieszkańcy Nowego Dworu i Elbląga mówą stanowcze NIE! (14)

    • 112 99

    • (7)

      Niech rozliczą podatki w gminie Gdańsk, tp ich wysłucham :)

      • 43 11

      • Przecież płacą w paliwie. (6)

        • 6 37

        • (3)

          Nie masz bladego pojęcia, jak działają podatki, prawda?

          • 33 4

          • Hipster jeżdżacy ukarainą na pewni płaci ich mniej od pracujących ludzi spoza Gdańska. (2)

            • 6 9

            • (1)

              Abstrachując od tego,że hipsterscy japiszoni na ogół zarabiają więcej, a zatem płacą wyższy podatek dochodowy, niż Zenek Trzyliterkowski, to mierzymy tutaj wartość podatku zasilającego gminę Gdańsk, która w przypadku Zenka zawsze wynosi zero (wyłączywszy może jedynie CIT zapłacony przez gdańskiego pracodawcę Zenka).

              • 14 2

              • Jak chcesz opinii o zmianach w mieście to nie pytaj na forum tylko zapytaj ludzi zameldowanych w Gdańsku.

                Większość wypowiadających się tutaj to nie są mieszkańcy i dla nich liczy się tylko bezkolizyjny dojazd do centrum i darmowe parkowanie.

                • 18 0

        • Putinowi... (1)

          Warmia jeździ na ruskim paliwie.

          Smród straszny a siarki 15 x więcej...

          • 6 1

          • cccccccc

            Elbląg nie leży na Warmii nieuku.

            • 1 1

    • ha ha ha

      ktoś Was pyta o zdanie ????

      • 6 2

    • tunel pod martwą Wisłą (3)

      Przecież lada chwila otwierają tunel pod martwą Wisłą osły z Elbląga.

      • 5 2

      • ccccccccc (2)

        tak, i tunelem dojedzie np. na Zaroślak.

        • 3 4

        • a może nie? (1)

          • 2 0

          • Ano nie. Nie dojedzie. Kto zna Gdańsk, ten wie i pisze nonsensów.

            • 0 0

    • niech jeżdżą przez Orunię

      można zjechać z s7 w Lipcach. Na początku te.z byłem przeciw ale Główne Miasto trzeba odciążyć od samochodów.

      • 1 0

  • Niech nikomu nie przychodzi do głowy likwidacja przejść podziemnych. (6)

    To jest dobro, które trzeba wykorzystać. Sopot coś o tym wie i wybudował swoje.

    • 170 75

    • Dobro dla mieszkancow (ktorzy placa podatki) czy dla przejezdnych (ktorzy nie oplacaja tychze tuneli)?

      Rozumiem, ze jako konsument cudzego nie chcesz zmian.

      Jednak nalezy szanowac ludzi mieszkajacych w miescie. To jest Srodmiescie. Przeciete przez trase tranzytowan, ktora - owszem kiedys - byla wazna.

      Jednak przy aktualnej rozbudowie innych drog jej rola powinna zostac zmarginalizowana.

      • 12 13

    • Sopot wybudował tunel dla samochodów pod Monciakiem (2)

      tunel dla pieszych zbudował przy stacji SKM. Stare tunele dla pieszych pasują w Sopocie jak świni siodło. Tak jak ponad tysiąc samochodów na tysiąc mieszkańców miasta które chce być "kurortem".

      • 11 2

      • W Polsce kurorty w odpowiedzi na doniesienia o fatalnej jakości powietrza... demontują stacje pomiarowe i pozywają ekologów.

        • 5 0

      • Zgadza sie. Optymalnym rozwiazaniem byloby schowanie tej trasy pod ziemie, zrobienie tunelu. Ale pewnie koszty ogromne. Chociaz wystarczyloby ja schowac na stosunkowo krotkim odcinku i tunel mozna wykopac a nie trzeba wiercic wiec nieporownywalnie taniej niz pacholek.

        • 1 1

    • Ludzie!!! Spójrzcie na tą czarną dziurę - czyli tunel przy Łąkowej (1)

      Zawrót głowy. I to ma być dla ludzi, czy dla świń?

      • 3 3

      • Tym co myślą epatowaniem "czarną dziurą" nie namieszasz w głowach.

        • 2 0

  • (4)

    Nie bardzo rozumiem po co likwidować jeden pas ruchu? Chyba jest tam wystarczajaco dużo miejsca, żeby zrobic ścieżki rowerowe i chodniki. A dodatkowy pas mozna wykorzystać jako buspas.

    • 106 26

    • (3)

      Na 2 pasach kierowcy nie będą tak zapier...ać

      • 4 19

      • (1)

        Ależ będą. Jak widzą dwa pasy, to im się klapka przestawia w mózgach.

        Świadkiem niech będą wyścigi na stromym odcinku Havla koło pętli. Nagroda główna - stanie na czerwonym, no ale przecie trzeba dusić gaz, a potem pół zjazdu na hamulcach zjechać.

        • 14 3

        • No bo nikt ich nie nauczył hamowania silnikiem. Może powinien jakiś specjalny odcinek świąteczny "Top Geara" powstać? Albo po prostu fotoradar ;)

          • 9 0

      • Pewnie tak bo będą stać w korku...

        Dwa pasy z czego jeden to buspas i na drugim mamy korek od zjazdu z obwodnicy południowej do okopowej.

        • 2 2

  • I dobrze (11)

    Era kierowców już się kończy, z resztą po otwarciu tunelu duża część aut zniknie i spokojnie można wprowadzić buspasy, pasy rowerowe no i przejścia dla pieszych.

    • 91 120

    • Tak zaczyna się era biedaków jak ty (4)

      oraz rykszarzy i lektyk.

      • 26 18

      • Jeśli wolisz jeździć starym, zatruwającym złomem to proszę bardzo, ale w Rosji.

        • 10 12

      • nie wiem, jaki masz samochod, ale calkiem mozliwe, ze mam lepszy

        Jednak w 100% popieram ten pomysl.

        Samochod nie jest dobrym srodkiem poruszania sie po miescie. A przynajmniej nie slepo, zawsze, tylko i wylacznie samochod.

        Uwazam, ze Srodmiescie Gdanska zasluguje na nowy start. Likwidacja tej autostrady to swietny pomysl.

        • 16 12

      • co wy wiecie o życiu i zarabianiu (1)

        pewnie zamiatacie ulice, świetny klimat ale chyba ciężko wyżyć, "ekolodzy"

        • 4 5

        • rozumiem, ze mowisz do ludzi przeciwnych tej autostradzie

          czyli ludzi, ktorzy mieszkaja czesto w Srodmiesciu... w duzo drozszych mieszkaniach.

          I to niby oni sa biedniejsi od kogos w apartamencie przy obwodnicy? Troche to sie kloci ze soba, nie sadzisz?

          • 3 2

    • Era nieuków też się kończy. (1)

      • 2 3

      • to czuj się zagrożony :D

        • 3 0

    • nikt nie widzi jaka tu jest manipulacja? (3)

      dlaczego ktoś tak propaguje te "ekologiczne" rozwiązania typu rower, komunikacja miejska? może dlatego, by społeczeństwo mniej wymagało od rządzących? nie jest tajemnicą, że mamy w tym kraju po prostu biedę. wielu osób nie stać na dobra luksusowe takie jak drogie samochody. to budzi frustrację i bunt wśród ludu, więc jest nie na rękę grupom trzymającym władzę. najłatwiej więc obrzydzić te dobra luksusowe, powiedzieć że samochód to zło, że dom za miastem to zło. jednocześnie wmówić, że najbardziej trendi i eko jest mieszkanie w starym bloku gdzieś we wrzeszczu, poruszanie się pieszo lub rowerem. auto już nie potrzebne, można przecież polansować się jak prawdziwy hipster iphonem, kawka w starbucksie, selfie na fejsie i nie wydawać stu tysi na samochód. tęsknię za tym, co było 10 lat wstecz, gdy każdy prawdziwy facet marzył by śmigać stuningowaną suprą, mieć 350 koni pod maską, lśniące alusy. a co teraz mamy? zniewieściałych chłystków w kalesonach wyglądających, jakby urwali się z jakiegoś tour de france

      • 2 9

      • a może nie każdy chce samochodu?

        wolę wydać kasę na sprzęt elektroniczny (nie, nie telefon czy komputer), wyjazd raz do roku za granicę, wyjścia do kina, kawiarni i inne drobne przyjemności. Podporządkowanie się środkowi lokomocji to największy kretynizm, jaki można sobie wyobrazić. Uzależnienie od rzeczy.

        • 5 1

      • "Każdy prawdziwy facet"?

        Prawdziwy facet nie miewa kompleksu małego członka.

        • 6 1

      • Szydzisz, czy popisujesz się durnotą? Pytam.

        • 0 0

  • (9)

    Ehh Polaki Cebulaki, zawsze będą woleli żyć w syfie, oddychać spalinami i mieć wysoką przepustowość na oddział onkologiczny.

    • 105 71

    • (2)

      Żadne wyrzeczenia nie są za duże, żadne cierpienia zbyt wielkie, Wszystko dla Przenajświętszego Samochodu!

      • 25 11

      • Oficjalna Modlitwa kierowcy

        Modlitwa kierowcy starego samochodu

        Boże spraw, by mój samochód dojechał do celu
        Boże zbaw mnie i mój samochód od jego awarii

        Proszę Cie by nie-pękły przed dojazdem, żadne przewody gumowe
        Ani nie złamał się żaden zardzewiały element metalowy.

        Boże daj mi bezpiecznie dojeżdżać do celu a kieszeń mną zbaw o zbędnych wydatków
        Boże, daj mi, proszę, moc bym niedługo zmienił mój stary samochód

        Boże, proszę by nowy samochód był bezpieczniejszy, szybszy i mniej palił.

        Amen

        • 10 13

      • AMEN! Odmówmy teraz krótką modlitwę do Przenajświętszego Pojazdu, Samobieżnego Sacrum!:

        Wozie nasz,
        Któryś jest "w gazie",
        Święć się marka Twoja,
        Bądź wolna prawa Twoja,
        Jako na jezdni,tak i na parkingu.
        Paliwa taniego powszedniego zalej się Tobie pod korek,
        I odpuść nam nasze winy, jako że przecież wszyscy tak jeżdżą,
        I nie wódź nas na niezmotoryzowanie,ale nas zbaw od zbiorkomu.
        Sprowadzonyś z hen, za siedmioma granicami,
        I błogosławione na podkładce tablicy rejestracyjnej miejsce pochodzenia Twojego - Autohaus.
        Przegląd techniczny racz przejść,choć światłość zewnętrzna ma braki. Niech odpoczywasz na parkingu bezpłatnym strzeżonym. Auto.

        • 7 8

    • A jak będą tutaj dwa pasy albo jeden, to i tak 90% tych co jadą dalej będzie jeździć, tylko w korku... Teraz nie da się okna otworzyć od strony ulicy, tak śmierdzi, a jak będą stać, a nie jechać to już całkiem zasmrodzą teren

      • 7 2

    • Im wyższa przepustowość, tym mniej spalin (4)

      • 6 4

      • (2)

        Nie, tym więcej rodaków pojedzie tamtędy samochodami, zatem spalin nie ubędzie.

        • 5 3

        • (1)

          Pojedzie tyle samo, bo komunikacja miejska jest niedostosowana do potrzeb.

          • 4 5

          • Nie jest na zawołanie, nie wozi wprost do salonu i nikt nie dopłaca za korzystanie z niej - to takich właśnie potrzeb miałaby być dostosowana.

            • 3 4

      • modernistyczne podejscie do budowy miast tak zakladalo

        To podejscie okazalo sie jednak bledne. Na ten temat jest niezwykle wiele opracowac zarowno stricte naukowych i popularno naukowych.

        Mozna oczywiscie sie z tym sprzeczac. Tylko, ze to juz troche zaklinanie faktow lub przynajmniej tak jakby zaprzeczac teorii ewolucji na rzecz kreacjonizmu.

        "Nie wierze w ewolucje. Po prostu poddaje sie pod natlokiem dowodow na jej istnienie". Przerob to teraz na drogi :)

        • 2 0

  • Tylko wkopanie Podwala pod ziemię może na nowo połączyć śródmieście. (26)

    • 151 21

    • taniej będzie zlikwidować

      • 10 8

    • dokłądnie. zamknąć wreszcie ten syf pod ziemię albo wyprowadzić poza miasto (17)

      co to za miasto z przelotówką ? To wiocha a nie miasto. Ile lat trzeba walić głową o ścianę żeby udowodnić że 2+2 = 4? Po co niektóþrzy się upierają przy tych paskudnych złomach? śmierdzą, hałąsują i kaleczą ludzi. Na co to komu potrzebne w centrum miasta? Do centrum jedzie się na relaks a nie wdychać spaliny i zatykać uszy. Nie wybierać wreszcie więcej buraków, którzy mają nas gdzieś. albo będzie wybrany jakiś normalnie myślący albo nie głosować na takich cwaniaczków, którzy od koncernów samochodowych dostają łapówy. Trzeba się zabezpieczać przed korupcją a nie bezmyślnie patrzeć i robić zdziwione miny.

      • 15 32

      • (9)

        Skończysz Maciusiu szkołę, założysz rodzinę i wtedy pluj sobie na samochody...

        • 27 15

        • Mareczku, na samochody nie ma co pluć, i nie ma co im bić pokłonów, to środek lokomocji, którego należy używać w rozsądnie, a w mieście z umiarem, bo się zadusimy.

          • 16 11

        • Chyba, ze moglby zamieszkac czy to we Wrzeszczu czy w Srodmiesciu (7)

          wtedy ten samochod nie jest az tak niezbedny. Znam rodziny z 3-ka dzieci, ktore maja samochod, ale nie uzywaja go codziennie.

          • 7 0

          • (6)

            Wszyscy nie mogą tam mieszkać, ich psy zasłały by wszystkie chodniki ;)

            • 5 6

            • to jest kwestia odpowiedzialnosci za swoje zwierze

              Psie odchody wlasciciel w miescie powinien zebrac. Sorry Batory :)

              • 11 0

            • Czy faktycznie to psy są największym wyzwaniem dla utrzymania miasta w czystości? A tacy np. palacze? (4)

              Policzmy: 1/3 dorosłych Polaków pali paczkę dziennie,czyli 20 papierosów. W Gdańsku mieszka ok. 455 tys. osób, czego 85% to osoby pełnoletnie - 386 tys., czyli 129 tys. palaczy wypali dziennie 2,5 mln szlugów. Papieros waży ponad 1 gram. Czyli to ponad 2,5 tony papierosów dziennie!

              40 tys. psów w Gdańsku co prawda "produkuje" dziennie 4 tony odchodów, ale większość jest albo "zostawiana" w miejscach, gdzie nikomu nie przeszkadza (np. głębokie krzaki i chaszcze poza chodnikami i ścieżkami), albo jest sprzątana przez właścicieli, a na "niepokornych" czekają mandaty. Poza tym psie łajno rozkłada się szybko w sposób naturalny.

              Tymczasem palacze wyrzucają kipy gdziekolwiek - na chodnikach, na przystankach autobusowych, na plaży, w lasach, na skwerach, do ozdobnych donic, do rzeki, do studzienek kanalizacyjnych, z jadących samochodów (najwyraźniej popielniczki mają zajęte przez Ferrero Rocher...) - a jakoś nikt im nie zwraca uwagi...

              Papieros ma 84 mm, filtr to ok. 20 mm. Niech waga niedopałka = 1/3 wagi całego papierosa. Niech co czwarty trafi na ziemię, zamiast do popielniczki, czy kosza, bo palaczowi papieros o wadze grama ciąży niesłychanie i najwyraźniej parzy paluszki.

              To niemal ćwierć tony "kipów" dziennie,a ponad 6 ton miesięcznie,a zanim się rozłożą,to już przybędzie nowa dawka. Plus ten smród - i to jeszcze zanim palone tytoniowe "kadzidło" wyląduje na ziemi.

              Ale,ale... Przecież to "psiarze" zaśmiecają miasto...

              • 8 3

              • fajne wyliczenie (1)

                jednak wole wdepnac w peta niz w psia kupe ;)

                • 4 0

              • Od psiej kupy nie dostaje się raka pięty ;)

                • 1 0

              • (1)

                A gum do żucia nie bierzesz pod uwagę?

                • 0 0

              • Gumy do żucia przykleja się pod ławkami, więc nie leżą. Poza tym, wiele osób żuje MAMBĘ.

                • 1 0

      • (2)

        Dlaczego? Może dlatego, że na odcinku od Armii Krajowej aż do Stogów komunikacja miejska działa fatalnie - za mało kursów, za mała pojemność tramwajów i autobusów, brak nowoczesnych pojazdów, brak dogodnych połączeń bezpośrednich. Nieremontowane od 25 lat torowisko, wysoka awaryjność. Jak się chce dojechać na czas, pozostaje własny samochód.

        • 2 3

        • ale czy torowisko tam wlasnie nie jest w trakcie remontu? (1)

          • 0 1

          • Wielki remont obejmuje całe dwa kilometry, od Bramy Żuławskiej do ulicy Sucharskiego, CO znaczy =, że:
            1) nie obejmuje naprawy zdewastowanego (i od początku źle zbudowanego) torowiska w ciągu ulicy Stryjewskiego.
            2) nie obejmuje remontu zdewastowanego torowiska w ciągu ulicy Podwale Przedmiejskie
            3) nie obejmuje remontu zdewastowanego torowiska w ciągu ulicy Nowotnej
            4) ZKM oficjalnie ogłosił że na liniach 3 i 8 (jedynych, obsługujących Stogi) nie pojawią się nowoczesne tramwaje o dużej pojemności.
            A zatem oferta komunikacyjna w tym rejonie Gdańska pozostaje niedostosowana do rzeczywistych potrzeb.

            • 0 0

      • No to spójrz chociażby na Paryż - autostrada przez środek miasta (3)

        • 0 7

        • w lecie zamykana co niedzielę i udostępniana ludziom (2)

          takie "autostrady" się w nowoczesnych miastach likwiduje i zamienia na normalne ulice. Sprawdź np. co zrobiono z "autostradą" w San Francisco.

          • 7 1

          • albo w Barcelonie (1)

            Placa Glories Catalanes - zburzono dwupoziomowy węzeł. Zamiast niego jest teraz zwykłe, kolizyjne skrzyżowanie. I to z pasami rowerowymi. Na głównej drodze w mieście. Czy oni się nie znają na Przepustowości??

            • 4 0

            • Świętej Przepustowości!

              • 1 0

    • wkopanie Podwala pod ziemię ? (4)

      Nierealne ze względu na uwarunkowania geologiczne ( podmokły teren) oraz gigantyczne koszty.

      • 11 1

      • (1)

        Jakos przy muzeum IIWS nikt nie narzekal na koszty budowy fundamentow

        • 14 3

        • mowimy o koszcie 300 mln zlotych

          kontra kwoty rzedu miliardow zlotych. Dodatkowo taka inwestycja nie mialaby zadnego, nawet prestizowego jak w przypadku MIIWS - sensu. Gdzie samochody z tunelu mialyby wyjechac?

          Jesli wyjazd mialby byc za centrum, to po co pchac je tunelem, jak sa od tego obwodnice.

          Jasli mialby byc w centrum, to jak je tam wszystkie zmiescic? Gdize zaparkowac? Jak zapewnic bezpiecznstwo w takim wiecznie zapchanym tunelu? Co z kwestiami zdrowotnymi - spaliny itp.?

          • 8 1

      • (1)

        Ale tunel pod pachołkiem czy Wisłą tani i realny?

        • 1 0

        • pod Pacholkiem wiecej niz IDIOTYCZNY

          pod M. Wisla - bardzo sluszny, choc drogi. Ale wlasnie dzieki niemu mozna uwolnic Podwale od funkcji dorgi tranzytowej.

          • 2 1

    • a gdzie maja wyjechac te samochody?

      Kto zaplaci za budowe prawie 3km tunelu i jego utrzymanie?

      Po to zbudowano za ponad 2 MILIARDY zlotych drogi wokol (Sucharskiego, POG, Tunel), aby tu nie trzeba bylo tego budowac. Tu powinna byc przyjazna ludziom aleja - cos na wzor Hallera za skwerami, przyjemnymi miejscami do odpoczynku i nowej zabudowie pierzejowej w niektorych miejscach.

      Rola Podwala juz sie skonczyla. Kiedys bylo potrzebne. Dzis juz nie.

      • 15 5

    • fosy i mury miejskie

      "na nowo połączyć" - zajrzyj do książek skąd wzięło się Podwale Przedmiejskie (szeroki pas wolny od zabudowy)

      • 5 2

  • Tunel drogowy (25)

    Jezdnię należy puścić pod ziemią, a na powierzchni pozostawić tramwaj, drogę lokalną (rozprowadzająca ruch do ulic poprzecznych, a na pozostałym placu zrobić parking i tereny zielone).

    • 165 12

    • zrobili już tunel pod Wisłą

      • 5 0

    • i to jest jedyny jak na razie glos rozsadku (1)

      • 15 3

      • tak, a gdzie te samochody mialyby wyjechac?

        Wjezdzac do tunelu i znikac? Skad dokad tunel?

        Kto mialby za to zaplacic? Czy istnieje potrzeba tworzenia tunelu w tym kierunku? 20% kierowcow na podwalu chce dojechac do Centrum. Reszta traktuje to jako przelotowke...

        Moze zatem lepiej skonczyc tunel pod Martwa Wisla i co predzej budowac tunel pod Motlawa w ciagu Nowej Walowej?

        • 11 2

    • Pomysła w sam sobie byłby OK, ale do momentu jak zaczniemy rozmawiać o kosztach. (18)

      O takich drobiazgach jak to, że droga przecina Motławę (dwukrotnie!) nie wspomnę.
      Nawet zrobienie tego na fragmencie, np. od Motławy do Okopowej, to wybudowanie pół kilometrowego rowu kosztowałoby ogromne pieniądze.

      • 7 0

      • (3)

        Big Dig Boston - sprawdźcie.

        • 2 4

        • prawda, i sprawdzcie ile kosztowal... (2)

          Dodatkowo zauwaz, ze tam takze zbudowano alternatywny tunel dla poprzedniej trasy.

          Czyli to, co zostalo zrobione w Gdansku: obwodnica poludniowa + Sucharskiego + Tunel + Droga Zielona.

          Caly tranzyt surowy zakaz wjazdu do miasta. Pociagnac SKM do Pruszacza Gd. i od razu wiele samochod dodatkowo zniknie.

          Na dlugich ogrodach parking podziemny i z Elblaskiej prosta tam z opcja jazdy komunikacja miejska na bilet z tego parkingu dla 5 osob (tyle, ile moze jechac w samochodzie).

          Nie da sie w nieskonczonosc wpychac samochod do miasta. Nie chodzi o niechec do samochodow. Bardzo lubie jezdzic samochodem. Ale w miescie po prostu nie wystarczy dla nich miejsca. Fizycznie to niemozliwe, niewazne jak wiele drog sie zbuduje. Co z parkingami? Co z potencjalnymi stluczkami ktore blokuja cale miasto na godziny?

          • 11 1

          • jaki byłby koszt parkowania przez cały dzień? (1)

            • 1 1

            • W warszawie za bilet całodobowy na metro + parking na stacjach "zewnętrznych" płacisz cenę jak za metro

              tutaj też możnaby tak zrobić. kupujesz całodzienny (12pln) i masz darmowy parking na 24h. Ale oczywiście tylko przy przystankach zewnętrznych - np. Świętokrzyska, przy skrzyżowaniu AK i Havla. To samo z PKMką. Parkingi za darmo ale musisz mieć bilet na komunikację (okresowy albo całodobowy)

              • 0 0

      • (7)

        Na odcinkach mostowych mozna jezdnie wyprowadzic w gore, a potem znow w dol.

        • 1 5

        • rozumiem, ze aby to oplacic zgadzasz sie na zlikwidowanie 30 szkol podstawowych? (6)

          Prosze Panstwa. Pamietajmy, ze wszystkie takie rozwiazania sa KOSZTOWNE.

          Teraz jest to droga miejska, zatem zarowno jej budowa, jak i utrzymanie beda obciazac budzet Miasta = podatki mieszkancow.

          Czy chcecie, aby koniecznie budowac droge, ktora nie jest potrzebna mieszkancom? Jej uszczuplona wersja wystarczy dla ludzi chcacych dojechac do Centrum.

          Pozostali powinni jechac inna droga, a nie za wszelka cene najkrotszym odcinkiem. To juz na pewno dotyczy wszkiego tranzytu. Od tego sa drogi bezkolizyjne, szybkiego ruchu wybudowane wokol w ostatnich latach.

          2MLD zlotych poszlo na to, aby wreszcie odzyskac Srodmiescie! Nie zmarnujmy tych pieniedzy.

          • 4 0

          • (3)

            Te 2 mld poszło na to, aby nie było tam większego korka niż jest obecnie. Po co wydawać kolejne pieniądze na likwidowanie czegoś, co się sprawdziło ?

            • 2 4

            • Sprawdziło w jakim sensie? (2)

              Sprawdziło jako sposób na odcięcie sporej części miasta? Odcięcie, które na dekady zacementowało "gorszy" charakter tej części Gdańska.

              • 5 5

              • (1)

                Dlaczego niby gorszy?

                • 0 0

              • Spojrz na ceny mieszkan chocby

                lub opinie o tej czesci miasta.

                Zobaczy ile Hoteli, kawiarni i restauracji jest calkiem niedaleko, zaraz po drugiej stronie Podwala, a ile juz na samym Dolnym Miescie.

                No, ciekawe, co nie...

                • 1 0

          • (1)

            Co za populizm z tymi 30 szkołami ale jak już o szkołach wspomniałeś to niezłe sumy można oszczędzić likwidując religię!

            • 0 2

            • Nie, nalezy pamietac, ze kazda inwestycja oznacza koszt alternatywny

              czyli to, czego w zamian nie zrobimy. W przypadku budowy i utrzymania niepotrzebnej drogi zabraknie na inne kwestie, ktore sa oplacane z budzetu miasta.

              jesli chodzi o religie to twoje dzieci moga chodzic na etyke. Religia nie jest obowiazkowa. Obwiazkowe sa zajecia do wyboru: albo etyka, albo religia.

              • 1 0

      • (4)

        Za to ECS który nikomu nie jest przydatny nie był kosztowny... zamiast ECDu i TSz tunel - zostawiliby coś wartościowego dla miasta...

        • 2 4

        • Za koszt ECSu nawet byś 1/10 nie zrobił. (3)

          Marne macie ludzie wyobrażenie o kosztach takich inwestycji jeśli myślicie, że postawienie jednego budynku jest równie wymagające jak kilkukilometrowy tunel w trudnych warunkach geologicznych i z ominięciem dwukrotnym Motławy. O totalnej zmianie istniejących węzłów Okopowa i Siennicka/Elbląska + wszystkich dojazdów też warto pamiętać. Pomysł z gatunku science-fiction.

          • 3 1

          • (2)

            A za tunel pod Wisłą i Pachołkiem?

            • 0 0

            • tunel pod Wisłą będzie przydatny. Pod Pachołkiem - będzie fanaberią (1)

              • 0 0

              • To troche nieuczciwe. Tunel pod pacholkiem ma uczynic to samo dla Oliwy co tunel pod Wisla dla Srodmiecia o ile dobrze sie orientuje.

                • 1 0

      • Budują autostrady przez pół Polski a tu kilometr wkopanej drogi to problem...

        • 2 0

    • (1)

      Tunel na dlugsci od Teatru Szekspirowskiego do Zabiego kruku. Tramwaj tez mozna dac pod ziemia jak w Lodzi. Odcinek od motlawy juz normalny

      • 3 4

      • a po co?

        Ile samochodow jadacych Podawalem jedzie do centrum?

        Ta droga - pod oddaniu wszystkich innych (wliczajac tunel pod Motlawa) powinna sluzyc TYLKO i wylacznie takim dojazdom. Nie tranzytowi z S7 czy A1 do Wrzeszcza/Przymorza/Sopotu. Po to wlasnie budowano uklad drogowy wokol Gdanska za ponad 2mld zlotych, aby moc odzyskac Srodmiescie dla ludzi, nie trzymac jako tranzytowy rejon.

        • 8 0

    • wszystko ladnie pieknie. Tylko po co tunel, jesli nie powinno sie pchac samochodow tamtedy

      Skoro tunel, to znaczy "droga przelotowa". Ta droga nie ma byc tranzytem. Tranzyt nie powinien isc centrum miasta!

      To powinna byc aleja miejska. Nie mowimy tu o strefie 30. Tylko o zwyklej alei przyjaznej mieszkancom i turystom, a jednoczesnie pozwalajacej na odpowiednio natezony ruchu. Mniejszym niz ten aktualny, poniewaz powstalo wiele drog, ktore ten ruch powinny przejac.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane