- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (192 opinie)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (56 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Miejsce zbrodni w liceum. Policjanci spotkali się z uczniami (15 opinii)
- 6 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (485 opinii)
Ponad 1000 głosów za kładką nad obwodnicą w Osowej
Mieszkańcy Osowej i radni miasta zbierają podpisy pod petycją do ministra infrastruktury, w której apelują o budowę kładki nad Obwodnicą Trójmiasta. Autorzy petycji liczą na wsparcie gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który budowę przejścia umieścił wśród propozycji do rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Rekomendowana lokalizacja nowej kładki to przedłużenie ul. Jednorożca.
Aktualizacja: godz. 10:20
Nieco ponad 3 godziny po publikacji tego artykułu liczba podpisów pod petycją przekroczyła 1000.
W 2018 r. budowę kładki, która miałaby ułatwić mieszkańcom poruszanie się między Osową a Oliwą bez konieczności korzystania z mało przyjaznego i niebezpiecznego pieszym węzła drogowego, obiecywał kandydat na prezydenta Kacper Płażyński.
Teraz pomysł wraca za sprawą radnych miasta Karola Ważnego i Jana Peruckiego, Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz Stowarzyszenia Inne Jest Piękne z Osowy. W internecie trwa zbiórka podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka. Wnioskodawcy apelują w niej o budowę kładki pieszo-rowerowej nad Obwodnicą Trójmiasta między węzłami Osowa i Owczarnia.
Do wtorkowego wieczora podpisało się pod nią ponad 800 osób.
- Petycję do ministerstwa chcemy wysłać jeszcze przed świętami - deklaruje Karol Ważny, radny miasta. - Zakładaliśmy, żeby zebrać ok. 500 podpisów, a już mamy ok. 800. Zbiórka podpisów, nawet po wysłaniu petycji, będzie trwać nadal. Zależy nam na tym projekcie i wierzymy, że do 2024 r. do kiedy trwa ten program, uda nam się ten cel osiągnąć.
Z kładki skorzysta 30 tys. mieszkańców
Autorzy petycji liczą w tej kwestii na wsparcie zarządcy trasy S6 gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który wskazaną inwestycję wpisał na listę propozycji zadań do wykonania w ramach przyjętego przez Radę Ministrów Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Po stronie miasta miałoby z kolei znaleźć się wykonanie dokumentacji projektowej inwestycji, co w odpowiedzi na jedną z interpelacji zadeklarował kilka tygodni temu wiceprezydent Piotr Grzelak.
Trzy warianty buspasa na Spacerowej
- Beneficjentami tego projektu stanie się ok. 30 tys. mieszkańców Gdańska, Gdyni oraz ościennych gmin kaszubskich, którzy praktycznie od powstania w tym miejscu drogi ekspresowej w latach 70. ub. wieku borykają się z problemem braku bezpiecznej możliwości przekroczenia jezdni Obwodnicy Trójmiasta na wysokości dzielnicy Osowa (tj. pomiędzy Węzłami Osowa (dawniej Wysoka) i Owczarnia). Dotyka on zarówno pieszych, jak i wybierających rower zamiast auta. Ludzie zmuszeni są ryzykować wypadkiem poruszając się pieszo lub rowerem w ruchu ogólnym. Wielopoziomowy i niezwykle obciążony węzeł jest nieprzystosowany do obsługi narastającego ruchu pieszego i rowerowego - piszą autorzy petycji.
Jako rekomendowaną lokalizację nowej kładki autorzy petycji wskazują przedłużenie ul. Jednorożca. Pomysł został wypracowany wspólnie z ekspertami z GDDKiA, jednocześnie radni dodają, że przed przystąpieniem do sporządzania projektu głos powinni też zabrać mieszkańcy dzielnicy.
Domy na sprzedaż Gdańsk Osowa. Jak się mieszka w Osowej?
Dotychczasowe przejście zbyt niebezpieczne
Wnioskodawcy podkreślają, że ze względu na "niesatysfakcjonujący model obsługi tego obszaru przez transport publiczny, rejon dzielnicy Osowa pada ofiarą infrastruktury transportu indywidualnego".
Barierą uniemożliwiającą przedostanie się w kierunku terenów rekreacyjnych w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym, ale też do tzw. Dolnego Tarasu Gdańska jest bowiem Obwodnica Trójmiasta.
- Znajduje się tam [na Dolnym Tarasie - dop. red.] m. in. intensywnie rozwijające się centrum biurowe w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego, szkoły średnie. W konsekwencji, mimo korzyści czasowej, zdecydowana większość mieszkańców tej części Trójmiasta całkowicie rezygnuje z podróży pieszych i rowerowych z obawy o własne bezpieczeństwo. Ruch rowerowy pomiędzy dwoma stronami Obwodnicy Trójmiasta jest najbardziej narażony na zagrożenia komunikacyjne. Wydeptane ścieżki jednoznacznie wskazują, że na omawianym odcinku wiele osób decyduje się na przechodzenie bezpośrednio w poprzek jezdni Obwodnicy Trójmiasta. Przejście estakadą na węźle Wysoka również jest bardzo niebezpieczne i niemożliwe bez przeskakiwania przez barierki - piszą autorzy petycji.
Zebrano już ponad 800 podpisów
Według nich opisane wyżej zagrożenia dotykają nie tylko mieszkańców zainteresowanych walorami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, ale również klientów funkcjonującego w tym miejscu od blisko 30 lat centrum handlowego, którzy docierają do niego wyłącznie samochodami.
Podobne problemy mają mieszkańcy dzielnicy Owczarnia, w tym powstającego nieformalnie "osiedla" na terenie ogródków działkowych.
Kładka nad obwodnicą mogłaby powstać w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakłada on m.in. budowę chodników, kładek, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych i zatok autobusowych, a także przebudowę skrzyżowań, montaż znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, poprawę warunków widoczności na skrzyżowaniach, likwidację punktów kolizyjnych na jezdniach, poprawę geometrii skrzyżowań czy zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.
Na ten cel z Krajowego Funduszu Drogowego resort zamierza przeznaczyć ok. 2,5 mld zł.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-22 08:42
Bezpieczeństwo (7)
Jeszcze niech wyznaczą pasy na ślimakach aby na lusterkach wjeżdżać na obwodnicę. Węzeł Osowa pod tym względem jest całkowicie zacofany i bardzo niebezpieczny. Wystarczyłoby namalować odpowiednie linie. Jest tam dość szeroko aby zmieścić 2 ciężarówki, a do wymuszeń i stłuczek dochodzi tam bardzo często.
- 79 4
-
2021-12-22 13:27
Proponuję żeby każdy podpis w tej petycji... (3)
... zawierał powyżej treść że podpisujący zobowiązuje się dołożyć 50zł do tej inwestycji.
I zobaczmy ile wtedy będzie podpisów...- 1 4
-
2021-12-22 19:46
na razie dokładają dużo więcej do finansowania potrzeb Gdańszczan, którym się należy... (1)
- 0 1
-
2021-12-23 09:06
Ano nie. Budowa szkół i infrastruktury na polach kosztuje
nawet przy ludniejszych dzielnicach niż Osowa mamy do czynienia z permanentnym dofinansowaniem przez tereny bardziej centralne i intensywniej zurbanizowane.
- 0 0
-
2021-12-22 17:19
Ta
I co jeszcze wymyślisz ? Osowa to Gdańsk, pogódź się z tym i już nie płacz.
- 3 0
-
2021-12-22 09:16
W sprawie malowania (2)
zgłoście się do Szczurka i Łucyka. Mają kolosalne doświadczenie.
- 14 3
-
2021-12-22 10:24
Wbrew pozorom komentarz ma trochę sensu (1)
Gdyż węzeł leży w większości na terenie Gdyni
- 5 2
-
2021-12-22 10:58
Tylko dla ludzi, którzy nie wiedzą, jakimi drogami zarządzają poszczególne miasta, a jakimi GDDKiA
- 6 1
-
2021-12-22 09:24
Zdecydowanie za! (8)
Wiele razy przejeżdżaliśmy rowerami drogą od Osowej do Owczarni (i z powrotem), ja zawsze z duszą na ramieniu. Zawsze staraliśmy się przejechać ten odcinek jak najszybciej, żeby mieć jak najkrótszy kontakt z samochodami na tej wąskiej drodze / wiadukcie, a i tak nas wyprzedzano na centymetry. To bardzo niebezpieczny odcinek, oby w końcu powstała kładka!
- 97 7
-
2021-12-29 12:04
Idioci z osowej
Przecież sami osowianie protestowali i walczyli jak lwy przeciwko kładce
- 2 0
-
2021-12-22 10:11
(2)
Polecam w takim razie drogi w lesie. Ta idąca przy Spacerowej oraz Kościerska (świeżo utwardzona).
- 8 6
-
2021-12-22 18:07
Zgadza się, drogi leśne są super na rower, a tą wzdłuż Spacerowej też bardzo lubię. Ale trzeba tam jakoś się dostać z Osowej. Jak....?
- 4 1
-
2021-12-22 17:23
A nad obwodnicą fruwać?
Ja akurat nie mam problemów na żadnym z tych wiaduktów, ale niektórzy się boją. Drogi leśne są fajne, gdy jedzie się odpowiednim rowerem. Czasem chce się pojechać na cieńszych oponach. Pozostają Klesza, Reja albo Spacerowa, z krótkim odcinkiem ddr.
- 8 0
-
2021-12-22 09:52
Was tam wcale nie powinno być, ale przecież wina kierowców. (3)
- 5 28
-
2021-12-22 10:01
A gdzie powinniśmy być? (2)
- 17 1
-
2021-12-22 10:38
W domu. (1)
- 6 12
-
2021-12-22 15:48
a wy w więzieniu?
- 9 2
-
2021-12-22 07:41
Stop rozlewaniu się miasta! (13)
Najpierw budują domy i mieszkania na ciężkim za. Du piu,a potem konsternacja,ze wszędzie daleko.Natychmiast pojawiają się zadania nowych dróg,linii tramwajowych,przychodni,szkol itd.
- 34 79
-
2021-12-22 11:09
lecz sie czlowieku, lecz sie
- 0 0
-
2021-12-22 09:32
masz trochę racji ale co teraz chcesz zrobić? (2)
odciąć mieszkańców górnego tarasu od miasta? Pomyśl zanim napiszesz. Drogi rowerowe duże nie są. To drogi pod samochody są ogromne, szrerokie, hałasliwe i niebezpieczne.
- 5 2
-
2021-12-22 11:04
Tak jak się to robi od kilkudziesięciu lat na zachodzie, a najskuteczniej w Holandii (1)
Zero przekształceń gruntów rolniczych na budowlane za obwodnicą, ograniczanie miejsc parkingowych w centrach, bezwzględna egzekucja przepisów w zakresie parkowania, uspokajanie ruchu rozwój komunikacji miejskiej.
- 0 2
-
2021-12-22 11:10
ta i 50 pietrowe wierzowce w centrum i ceny mieszkan po 100tys/m2
- 1 0
-
2021-12-22 09:13
Znalazł się urbanista od siedmiu boleści.
Trzeba było powiedzieć stop w XVI wieku to by w ogóle nie było problemu. Niby jak chcesz dokonać tego stopu? Oświeć nas.
- 6 3
-
2021-12-22 08:52
Popieram tezę, ale w przypadku osowej, miasto przyłączyło wieś w którym roku? Przez tyle lat nie zrobili połączenia pieszego? Remontowali kilka razy wiadukty, nie mogli zrobić kładki przy każdym z nich?
- 8 3
-
2021-12-22 08:45
(5)
A gdzie się ma miasto rozwijać? Budować na platformach morskich?
- 19 7
-
2021-12-22 09:04
A to malo terenow do zabudowy w Gdansku? (3)
- 8 7
-
2021-12-22 09:10
Jakby było dużo, to mieszkania nie byłyby takie drogie (2)
- 7 4
-
2021-12-22 09:40
Wolnej przestrzeni w centrum Gdańska jest cała masa (1)
wpisz sobie 4 litery: RODO
- 3 3
-
2021-12-22 10:30
Chcesz kompletnie zabetonować centrum?
- 4 4
-
2021-12-22 09:03
No ale czy piszę, że nie ma się rozwijać? Tylko jak już decyduje się na rozwój, to niech faktycznie ten rozwój robi a nie pozwala na stawianie deweloperom bloków na środku pola i tyle.
- 5 4
-
2021-12-22 08:02
Jak miasto w planach rozwoju dopuszcza rozlewanie się i rozwój mieszkalnictwa na obrzeżach to świętym prawem osób mieszkających tam (a więc w tym mieście) jest domaganie się miejskiej infrastruktury.
- 28 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.