• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 11 mln zł na linie pozagdyńskie

Szymon Zięba
24 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Linią 181 można dojechać z Gdyni do Sopotu. Linią 181 można dojechać z Gdyni do Sopotu.

Ponad 11 mln złotych zamierza przeznaczyć ZKM w Gdyni na obsługę czterech linii komunikacji miejskiej, które kursują m.in. na terenie Sopotu czy Rumi. Zainteresowanie jest spore - do przetargów zgłosiły się cztery firmy, a większość złożonych ofert mieści się w określonych widełkach finansowych. Koszty obsługi tych połączeń zostaną pokryte proporcjonalnie przez samorządy, po których terenie kursują autobusy.



Liczba połączeń oferowanych przez gdyńską komunikację miejską:

ZKM w Gdyni, poza Gdynią, jest organizatorem komunikacji miejskiej także w miastach Sopot i Rumia oraz w gminach Kosakowo, Szemud, Wejherowo i Żukowo. Autobusy gdyńskiej komunikacji miejskiej obsługują te gminy na mocy zawartych porozumień komunalnych.

- Z umów do tych porozumień wynika, że koszty obsługi linii na rzecz tych miast i gmin będą poddawane weryfikacji rynkowej - właśnie poprzez przetargi. Jeżeli stawka z przetargu nie okaże się korzystniejsza niż u operatora komunalnego, kontraktowany będzie operator komunalny (taka sytuacja ma np. miejsce w Sopocie na linii 244) - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.
Zasady ogłaszania przetargów na usługi operatorów prywatnych uregulowane są w planie transportowym przyjętym uchwałą Rady Miasta. Można w nim przeczytać, że o ile na przeszkodzie nie stoi "brak pewności odnośnie stabilności popytu lub brak możliwości zaplanowania odpowiednich środków budżetowych", przewiduje się zawieranie umów z operatorami prywatnymi na okres 8-10 lat. W tym przypadku jednak - w związku z tym, że ogłoszone ostatnio przetargi dotyczą tzw. zadań drugorzędnych (nie wymaga się do nich nowych autobusów) - umowy ze zwycięzcami przetargów zawarte będą tylko na cztery lata.

Rozkłady komunikacji w Gdyni



Aktualnie kończą się dotychczasowe umowy na obsługę części zadań przewozowych na liniach: Z (kursujących na trasie Gdynia Dw. Gł. PKP - Żukowo Urząd Gminy) i 181 (Gdynia Kacze Buki - Sopot Reja) oraz całych linii: 84 (Podmokła/Rumia Dw. PKP - Reda Aquapark) i 87 (Reda Aquapark - Janowo SKM).

Tak wyglądają kwoty, jakie ZKM zamierza przeznaczyć na zamówienie:


  • linia Z - 4 136 100 zł brutto;
  • linia 181 - 3 842 000 zł brutto;
  • linie 84 + 87 (zadanie łączne, gdyż naprzemienną obsługę obu linii tymi samymi autobusami przewiduje rozkład jazdy) - 3 864 500 zł brutto.


Do przetargu zgłosiły się cztery firmy:



Na linię Z:

  • P.A. "Gryf" - zaproponowano kwotę brutto 3 535 458,45 zł;
  • PKS Gdynia - kwota brutto 4 119 035,73 zł;
  • Irex-3 - kwota brutto 4 453 317,86 zł.

Linia 181:

  • BP Tour - kwota brutto 3 461 446,39 zł;
  • Irex-3 - kwota brutto 3 603 572,00 zł;
  • P.A. "Gryf" - kwota brutto 3 878 653,83 zł.

Linie 84 + 87:

  • BP Tour - kwota brutto 3 516 506,27 zł;
  • P.A. "Gryf" - kwota brutto 3 559 241,58 zł;
  • Irex-3 - kwota brutto 3 748 498,00 zł;
  • PKS Gdynia - kwota brutto 3 833 968,64 zł.


Przetargi ogłoszono 8 października 2020 r. Jak usłyszeliśmy w ZKM, nie wybrano jeszcze zwycięzców - wciąż trwają procedury związane z analizą złożonych ofert.

Opinie (97) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • A co z liniami do Kosakowa np? (7)

    Chętnie bym auto zostawił.

    • 19 5

    • (2)

      Pisz do wójt, niech kupi autobus i was wozi. Nie dość że zapychacie estakadę i drogi na północ to jeszcze Gdynia ma wam sponsorować autobus.

      • 3 1

      • No to o co pretensje? Nie będzie rozbudowanej komunikacji to będą korki na północy :) (1)

        Mieszkania kawałek za miastem są o tyle tańsze, że zostaje na 3 samochody. I tak każdy członek rodziny ma swój i jeździ swoim. Twój komentarz trąci hipokryzją.

        • 1 0

        • I właśnie po to powinna powstać karta mieszkańca.

          Żeby gpu, gka, gks czy GWE bulili jak za zboże za parkowanie w Gdyni, przy zachowaniu rozsądniejszych stawek dla mieszkańców miasta. My Ci mamy z naszych podatków opłacać komunikację żeby tobie i innym wójt mógł za zaoszczędzone na komunikacji atrakcje w Kosakowie budować? Niezła bezczelność.

          • 0 0

    • (3)

      A to105 146 165 173 N65 to za mało?

      • 4 3

      • Za mała częstotliwość w godzinach szczytu (poranne i popoludniowo wieczorne) (2)

        Wystarczyłoby puścić autobus z Kosakowa z Cmentarza (co 15 minut), przez Derdowskiego, przy Szperku lub przed Szperkiem przez nowe osiedla w prawo i po serpetynach do Chyloni Krzywoustego i sporo osób zostawiłoby auta w domu i przesiadało się na Hutniczej w R albo na SKM. Myślę, że warto sprawdzić. Może północ Gdyni się odkorkuje.

        • 4 0

        • (1)

          Nie ma ludzi nie ma linii. Autobusy musza byc pelne,

          • 1 2

          • Nie ma oferty, nie ma chętnych na korzystanie. Prostę. Myślę, że chętni by się znaleźli.

            Co mi po tym jak do pracy dojadę komunikacją miejską (autobus + SKM) a nie mam z niej jak wrócić komunikacją bo nic nie jest schynchronizowane albo zwyczajnie jest 1h luka w rozkładzie?

            W takim wypadku wybieram samochód + SKM i dorzucam cegiełkę do korków.

            • 2 0

  • Skończy sie wyzysk i zatrudnienie alkoholików (8)

    Jak to ma miejsce w pewnej firmie że Śląska, alkomat w tej firmie był użyty zaledwie kilka razy, jeszcze by się okazalo że ktoś wczorajszy przyszedl do pracy i niebyloby komu jechać.

    • 15 4

    • (1)

      W irexie jest paru panów co zaliczyli wpadkę na alkomacie w komunalnej zajezdni

      • 0 0

      • Weź nic nie mów, skończyły im się lojalki i zleźli się np. do PKM-u, gdzie teraz odwalają manianę......

        • 0 1

    • Gdzie sa "krokodyle"

      Tam 300 godzin miesięcznie,to norma.

      • 1 0

    • Irex/meteor do widzenia! (3)

      Żegnamy firmę z południa Polski i ich ledwo jeżdżący tabor+

      • 21 0

      • mają jeszcze S (1)

        • 5 0

        • Niestety do 2026 r mają umowy na całe przetargowe S i całodzienne brygady na Z w dni powszednie i wszystko w weekendy no i jeszcze 86 w Rumi

          • 1 0

      • Nie do końca

        Bo na brygadach linii Z nadal będą jeździć, a Gryf będzie miał dodatki

        • 7 0

    • Marzena daje minusy :D

      • 8 0

  • Kiedy pętla dla 163 i 198 po drugiej stronie dworca w Chyloni ? (1)

    • 4 0

    • Żeby jeszcze było jak dojechać do tego klepiska z Puckiej. Drogi już tam nie ma, a teren jest ogrodzony i należy do kolei.

      • 0 0

  • Proponuję trasę autobusu

    Orunia-Gdańsk Centrum-Młyniska-Letnica-Zaspa-Przymorze-Jelitkowo-Karlikowo-Dolny Sopot-Orłowo-Redłowo-Kamienna Góra (objazd górną częścią Gdyni-Gdynia Centrum)-Port Gdynia

    • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Mi brakuje autobusu (4)

    takiego, który jechałby ze np. Wzgórza SKM lub Redłowa SKM przez Witomino, Wiczlino w kierunku Koleczkowa/Szemudu, który zajeżdżałby do Łężyc. Tam jest wbrew pozorom sporo miejsc pracy.
    No i przydałoby się skomunikować lepiej Chwarzno-Wiczlino z Pustkami i Chylonią przez ul. Marszewską. Taka linia na kilka kursów dziennie.
    No i przydałby się autobus z północnych dzielnic Gdyni do Grabówka SKM/Osady Kolejowej. Był kiedyś nawet artykuł czytelnika o tym. Po co ludzie z północnych dzielnic mają śmigać z Morskiej/Estakady lub spod Radmoru na SKM całkiem spory kawałek?
    No i przydałoby się ulicę Gołębią (jako alternatywę dla ul. Wiśniewskiego) wykorzystać. Tam też po naprawieniu drogi mógłby jeździć jakiś autobus w godzinach szczytu. Bardzo dużo ludzi niepotrzebnie idzie w tamte okolice z Wezła Ofiar Grudnia.

    • 12 9

    • mnie (2)

      • 3 0

      • Doucz się, bo masz spore braki!

        • 0 0

      • Racja.

        • 2 0

    • Byl kiedyś 196 do Grabowka SKM.

      • 1 0

  • Współczuje (6)

    jak ZKM Gdynia wybierze BP Toura, zabawy z nimi będzie co nie miara

    • 13 12

    • Niby czemu (4)

      W Sopocie jakoś jeżdżą normalnie, to samo na 165 dają radę, tym bardziej patrząc na to, że bazę mają aż na Połężu.

      • 4 4

      • (3)

        Bardzo normalnie jeden kierowca był pijany a parę autobusów im zdjeli z trasy po kontroli technicznej w Sopocie na liniach 144 i 185 wymaga się minibusow a oni mają taki jeden w dodatku ciągle zepsuty i jeżdżą za duże pojazdy które ledwo się mieszczą na wąskich uliczkach albo małe autobusy z gryfa ich wozy muszą zastępować na tych liniach w Sopocie nie radzą sobie zatem

        • 3 4

        • (2)

          Jeżdżą małe, bo decyzją zkm mają jeździć większe przez Koronawirusa. Nie mąć.

          • 3 2

          • (1)

            Przed covidem też jaździly za duże wozy.

            • 1 2

            • przeczytaj dobrze przetarg to zobaczysz że można jeździć większymi, ale nie mniejszymi

              • 2 0

    • Luzik

      nadzór ruchu sobie z nimi da radę

      • 8 2

  • Opinia wyróżniona

    Bojano - Gdynia przez Małkowskiego (3)

    Takie połączenie jest potrzebne od lat. Mnóstwo ludzi z Gdyni pobudowało się w Bojanie, a do tego dochodzi Małkowskiego i okolica bez autobusu!

    • 15 15

    • No i 11mln poszło w izdu

      Tera nam szczurek nic na naszo arkie nie da.

      • 0 2

    • Tak, tak, tak. Linia która robi koło: Gdynia, Bojano, Koleczkowo, Wejherowo, Rumia, Reda, Gdynia i w drugą stronę. Korki na tej trasie bywają okrutne. Do Bojana drogi nie ma, tylko płyty jambo . W godzinach szczytu można się pozabijać.Masa ludzi tam mieszka, i się buduje. Gdynia przesuwa się w tamtą stronę, a dróg nie ma. jedna naokoło. Wizjonerów to tu nie ma, nie rodzą się na tych terenach.

      • 4 2

    • Ciekawe dlaczego akurat

      Ta opinia jest wyróżniona? W pakiecie artykułu sponsorowanego, czy komuś z portalu by pasowała? Typowa manipulacja!

      • 5 2

  • (4)

    Cieszy mnie że na Z wraca Gryf, flagowa linia wraca do swojego pierwotnego "właściciela". Gratulacje!

    • 31 7

    • Z powinno być co 30 minut (2)

      i bardziej spasowane z X, a teraz np X w stronę Kacze Buki jest 3 minuty po Z. A powinno być 5 minut przed. I wtedy ładnie się ludzie przesiadają i śmigają w kierunku Żukowo.

      • 2 0

      • Tak, Tak i jeszcze raz tak! W godzinach szczytu nawet częściej!

        • 0 0

      • Jak gmina Żukowo zaplaci , to będą nawet co 15. Słowo klucz - jak zapłaci.

        • 1 0

    • Ale tylko w szczycie ponoć.

      • 1 0

  • A na wspolny bilet kasy nie ma..

    • 2 0

  • Linia Z Zukowo - Kartuzy (1)

    Bez wątpienia obecny operator lini Z zasłużył sobie na taki wynik przetargu. Szkoda tylko że najprawdopodobnie pracę stracą kierowcy , którzy na przekór technicznym przeciwnością robili co mogli żeby dowieźć pasażerów na miejsce i na czas .

    • 2 0

    • raczej przeciwnościOM

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane