• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 11 mln zł na linie pozagdyńskie

Szymon Zięba
24 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Linią 181 można dojechać z Gdyni do Sopotu. Linią 181 można dojechać z Gdyni do Sopotu.

Ponad 11 mln złotych zamierza przeznaczyć ZKM w Gdyni na obsługę czterech linii komunikacji miejskiej, które kursują m.in. na terenie Sopotu czy Rumi. Zainteresowanie jest spore - do przetargów zgłosiły się cztery firmy, a większość złożonych ofert mieści się w określonych widełkach finansowych. Koszty obsługi tych połączeń zostaną pokryte proporcjonalnie przez samorządy, po których terenie kursują autobusy.



Liczba połączeń oferowanych przez gdyńską komunikację miejską:

ZKM w Gdyni, poza Gdynią, jest organizatorem komunikacji miejskiej także w miastach Sopot i Rumia oraz w gminach Kosakowo, Szemud, Wejherowo i Żukowo. Autobusy gdyńskiej komunikacji miejskiej obsługują te gminy na mocy zawartych porozumień komunalnych.

- Z umów do tych porozumień wynika, że koszty obsługi linii na rzecz tych miast i gmin będą poddawane weryfikacji rynkowej - właśnie poprzez przetargi. Jeżeli stawka z przetargu nie okaże się korzystniejsza niż u operatora komunalnego, kontraktowany będzie operator komunalny (taka sytuacja ma np. miejsce w Sopocie na linii 244) - tłumaczy Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.
Zasady ogłaszania przetargów na usługi operatorów prywatnych uregulowane są w planie transportowym przyjętym uchwałą Rady Miasta. Można w nim przeczytać, że o ile na przeszkodzie nie stoi "brak pewności odnośnie stabilności popytu lub brak możliwości zaplanowania odpowiednich środków budżetowych", przewiduje się zawieranie umów z operatorami prywatnymi na okres 8-10 lat. W tym przypadku jednak - w związku z tym, że ogłoszone ostatnio przetargi dotyczą tzw. zadań drugorzędnych (nie wymaga się do nich nowych autobusów) - umowy ze zwycięzcami przetargów zawarte będą tylko na cztery lata.

Rozkłady komunikacji w Gdyni



Aktualnie kończą się dotychczasowe umowy na obsługę części zadań przewozowych na liniach: Z (kursujących na trasie Gdynia Dw. Gł. PKP - Żukowo Urząd Gminy) i 181 (Gdynia Kacze Buki - Sopot Reja) oraz całych linii: 84 (Podmokła/Rumia Dw. PKP - Reda Aquapark) i 87 (Reda Aquapark - Janowo SKM).

Tak wyglądają kwoty, jakie ZKM zamierza przeznaczyć na zamówienie:


  • linia Z - 4 136 100 zł brutto;
  • linia 181 - 3 842 000 zł brutto;
  • linie 84 + 87 (zadanie łączne, gdyż naprzemienną obsługę obu linii tymi samymi autobusami przewiduje rozkład jazdy) - 3 864 500 zł brutto.


Do przetargu zgłosiły się cztery firmy:



Na linię Z:

  • P.A. "Gryf" - zaproponowano kwotę brutto 3 535 458,45 zł;
  • PKS Gdynia - kwota brutto 4 119 035,73 zł;
  • Irex-3 - kwota brutto 4 453 317,86 zł.

Linia 181:

  • BP Tour - kwota brutto 3 461 446,39 zł;
  • Irex-3 - kwota brutto 3 603 572,00 zł;
  • P.A. "Gryf" - kwota brutto 3 878 653,83 zł.

Linie 84 + 87:

  • BP Tour - kwota brutto 3 516 506,27 zł;
  • P.A. "Gryf" - kwota brutto 3 559 241,58 zł;
  • Irex-3 - kwota brutto 3 748 498,00 zł;
  • PKS Gdynia - kwota brutto 3 833 968,64 zł.


Przetargi ogłoszono 8 października 2020 r. Jak usłyszeliśmy w ZKM, nie wybrano jeszcze zwycięzców - wciąż trwają procedury związane z analizą złożonych ofert.

Opinie (97) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • (4)

    Cieszy mnie że na Z wraca Gryf, flagowa linia wraca do swojego pierwotnego "właściciela". Gratulacje!

    • 31 7

    • Ale tylko w szczycie ponoć.

      • 1 0

    • Z powinno być co 30 minut (2)

      i bardziej spasowane z X, a teraz np X w stronę Kacze Buki jest 3 minuty po Z. A powinno być 5 minut przed. I wtedy ładnie się ludzie przesiadają i śmigają w kierunku Żukowo.

      • 2 0

      • Jak gmina Żukowo zaplaci , to będą nawet co 15. Słowo klucz - jak zapłaci.

        • 1 0

      • Tak, Tak i jeszcze raz tak! W godzinach szczytu nawet częściej!

        • 0 0

  • GKA

    No i git majonez, dalej będę zetą śmigał do miasta zamiast paskiem

    • 17 3

  • Jakieś pozytywy przynajmniej

    Zorganizowali przetarg i wyszło, zmieścili się w kwotach. I można śmigać do Żukowa.

    • 20 1

  • obniżyć pensje prezesom w spółkach komunikacyjnych (13)

    to jest skandal żeby prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej zarabiał 20 tysięcy miesięcznie i to wszystko z podatków mieszkańców. gdzie rada nadzorcza, gdzie prezydent , który się na to wszystko godzi. Ludzie trochę umiaru.

    • 60 9

    • PKA (2)

      Nawet nie startowali w tym przetargu. Czyżby wiedzieli że że swoimi stawkami nie mają szans?

      • 2 9

      • PKA to spółka miejska (1)

        Komunalna, nie może startować w przetargu...

        • 10 0

        • Akurat w tych przetargach może startować

          • 1 1

    • To koleś prezydenta więc on nie będzie protestował

      • 6 1

    • A ile wg ciebie powinien zarabiać ktoś na stanowisku prezesa (8)

      Zarządzający sporym budżetem i ogarniający jedna z kluczowych usług w mieście?

      • 3 1

      • (3)

        A po co są w mieście Gdynia 3 takie komunalne firmy? Każda ma swój zarząd swoich prezesów a komunikacja miejska w Gdyni jest od lat tak skonstruowana że pkm i pka mają swoje linie wg rozdzielnika ustalonego wiele lat temu i nie ma między nimi konkurencji osobne zarządy to fanaberia szczura który ma po prostu więcej stolkow do rozdania kolesiom pkt to jest monopolista jeśli chodzi o trolejbusy a tam także jest osobny zarząd

        • 4 0

        • Pełna zgoda, ale wracając do pytania, ile miałby zarabiać taki ktoś? (1)

          • 0 1

          • Tyle ile jest warta jego praca.

            • 2 0

        • To akurat była fanaberia F. Cegielskiej.

          • 0 0

      • Myślę ,że nie powinien zarabiać więcej niż prezydent miasta

        A tak niestety jest

        • 2 0

      • (1)

        Według jego myślenia to prezes powinien do spółki do placać ze 1000000 że go wogóle zatrudniają

        • 1 1

        • Kiedyś jak sie nie pracowało, to sie nie zarabialo i miało ochłapy. A teraz wystarczy zostać prezesem, czy tam prezydentem...

          • 0 1

      • on myśli, że za czapkę ryżu

        20k to i tak nieduża kwota jak na prezesa.

        • 1 0

  • Oni niech sobie zorganizują. Nyskę jakąś

    • 9 1

  • A co z liniami do Kosakowa np? (7)

    Chętnie bym auto zostawił.

    • 19 5

    • (3)

      A to105 146 165 173 N65 to za mało?

      • 4 3

      • Za mała częstotliwość w godzinach szczytu (poranne i popoludniowo wieczorne) (2)

        Wystarczyłoby puścić autobus z Kosakowa z Cmentarza (co 15 minut), przez Derdowskiego, przy Szperku lub przed Szperkiem przez nowe osiedla w prawo i po serpetynach do Chyloni Krzywoustego i sporo osób zostawiłoby auta w domu i przesiadało się na Hutniczej w R albo na SKM. Myślę, że warto sprawdzić. Może północ Gdyni się odkorkuje.

        • 4 0

        • (1)

          Nie ma ludzi nie ma linii. Autobusy musza byc pelne,

          • 1 2

          • Nie ma oferty, nie ma chętnych na korzystanie. Prostę. Myślę, że chętni by się znaleźli.

            Co mi po tym jak do pracy dojadę komunikacją miejską (autobus + SKM) a nie mam z niej jak wrócić komunikacją bo nic nie jest schynchronizowane albo zwyczajnie jest 1h luka w rozkładzie?

            W takim wypadku wybieram samochód + SKM i dorzucam cegiełkę do korków.

            • 2 0

    • (2)

      Pisz do wójt, niech kupi autobus i was wozi. Nie dość że zapychacie estakadę i drogi na północ to jeszcze Gdynia ma wam sponsorować autobus.

      • 3 1

      • No to o co pretensje? Nie będzie rozbudowanej komunikacji to będą korki na północy :) (1)

        Mieszkania kawałek za miastem są o tyle tańsze, że zostaje na 3 samochody. I tak każdy członek rodziny ma swój i jeździ swoim. Twój komentarz trąci hipokryzją.

        • 1 0

        • I właśnie po to powinna powstać karta mieszkańca.

          Żeby gpu, gka, gks czy GWE bulili jak za zboże za parkowanie w Gdyni, przy zachowaniu rozsądniejszych stawek dla mieszkańców miasta. My Ci mamy z naszych podatków opłacać komunikację żeby tobie i innym wójt mógł za zaoszczędzone na komunikacji atrakcje w Kosakowie budować? Niezła bezczelność.

          • 0 0

  • Skończy sie wyzysk i zatrudnienie alkoholików (8)

    Jak to ma miejsce w pewnej firmie że Śląska, alkomat w tej firmie był użyty zaledwie kilka razy, jeszcze by się okazalo że ktoś wczorajszy przyszedl do pracy i niebyloby komu jechać.

    • 15 4

    • Irex/meteor do widzenia! (3)

      Żegnamy firmę z południa Polski i ich ledwo jeżdżący tabor+

      • 21 0

      • mają jeszcze S (1)

        • 5 0

        • Niestety do 2026 r mają umowy na całe przetargowe S i całodzienne brygady na Z w dni powszednie i wszystko w weekendy no i jeszcze 86 w Rumi

          • 1 0

      • Nie do końca

        Bo na brygadach linii Z nadal będą jeździć, a Gryf będzie miał dodatki

        • 7 0

    • Marzena daje minusy :D

      • 8 0

    • (1)

      W irexie jest paru panów co zaliczyli wpadkę na alkomacie w komunalnej zajezdni

      • 0 0

      • Weź nic nie mów, skończyły im się lojalki i zleźli się np. do PKM-u, gdzie teraz odwalają manianę......

        • 0 1

    • Gdzie sa "krokodyle"

      Tam 300 godzin miesięcznie,to norma.

      • 1 0

  • (4)

    Sopot, Rumia, Wejherowo. A czemu nie Chojnice lub Starogard Gdański? Nie ma tam linii trolejbuowych czy co?

    • 6 27

    • Tak jest.

      • 2 0

    • Co? (1)

      • 1 0

      • Nyskę sobie kupcie do Gdyni

        • 1 3

    • Wdech-wydech. A teraz przeczytaj jeszcze raz artykuł.

      • 5 1

  • Hurra - koniec z firmami ze Śląska!! (1)

    Wracajcie do siebie. Tam oferujcie swoją "jakość".

    • 20 7

    • Marzena niech się zajmie swoją Bydgoszczą, a bracia K. niech dzialają na Śląsku, przez te 4 lata pokazali w Gdyni swoją "jakość" usług.

      • 11 0

  • To nie ZKM przeznaczy tylko przeznaczyły obsługiwane miejscowości. (2)

    ZKM tylko szuka podwykonawcy.

    • 18 0

    • To odpowiedz nam (1)

      Ile przeznaczyła gmina Puck na Pogorze, Mosty itd?

      • 1 0

      • Pucki to jest powiat. Pogorze i Mosty sa w gminie Kosakowo.....

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane