• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 18,5 mld zł na transport na Pomorzu. Ile z tego otrzyma Trójmiasto?

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje. W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje.

Przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Lwia część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu centralnego i dofinansowania Unii Europejskiej. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia doczekają się realizacji w Trójmieście.



Władze województwa pomorskiego oraz Minister Infrastruktury i Rozwoju podpisali jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia kontrakt terytorialny. Dokument uzgadnia priorytetowe cele i przedsięwzięcia, które mają istotne znaczenie dla rozwoju województwa i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.

- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zgodnie z tą umową, na Pomorzu zostanie zaangażowane ok. 30,5 mld zł na działania z zakresu polityki rozwoju. Z tej puli lwią część inwestycji będą stanowić inwestycje w transport - ponad 18,5 mld zł. Sprawdzamy zatem, które z nich będą miały największe znaczenie dla mieszkańców Trójmiasta.

Przedsięwzięcia kolejowe

Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł. Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł.

Gotowy pierwszy peron stacji we Wrzeszczu

Dzięki inwestycjom z UE w Trójmieście pojawiają się niesamowite maszyny.

Wybudowany za m.in. unijne pieniądze wiadukt i kładka na linii PKM.

Najważniejszym przedsięwzięciem będzie rozbudowa linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Planuje się tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowych, docelowo osiąganie parametrów ruchu pociągów 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, jak też zapewnienie dopuszczalnego nacisku na oś - 221 kN, a także budowę lokalnych centrów sterowania LCS.

Ponadto inwestycja ma objąć budowę drugiego toru (na wybranych odcinkach) linii kolejowej nr 202 dla usprawnienia pracy ruchowej i skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo - Reda, budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.

Duże zmiany ma też według planów przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę lokalnych centrów sterowania (LCS).

Założono tam też likwidację licznych ograniczeń prędkości na stacjach i odcinkach linii kolejowych, wynikających przede wszystkim ze złego stanu technicznego toru lub nawierzchni oraz z układu geometrycznego toru. Wartość projektu to 1 mld zł.

Inwestycje mają też objąć linię PKM i linię 201 (odc. Gdynia - Kościerzyna). Tu głównie chodzi o elektryfikację wspomnianych szlaków, która miałaby kosztować prawie 600 mln zł.

Planowane są też zakupy taboru kolejowego. 350 mln zł ma pochłonąć zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii PKM. Również podobne zakupy chce poczynić SKM, ale tam potrzeba kwoty dwukrotnie wyższej, bo 750 mln zł.

Przedsięwzięcia drogowe

13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna. 13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna.

Wizualizacja trasy Gdańsk - Elbląg.

Wizualizacja Obwodnicy Metropolitalnej.

Najważniejszym projektem drogowym w nadchodzących latach dla mieszkańców Trójmiasta będzie budowa drogi ekspresowej z Gdyni do Słupska. Jej koszt szacuje się na ok. 6,5 mld zł.

Budowa tej trasy ma zapewnić skrócenie czasu dojazdu do ośrodków ponadregionalnych i ośrodków turystycznych oraz wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej makroregionu północnego, a zwłaszcza Pomorza Środkowego, który jest obszarem zaliczanym do najgorzej dostępnych w skali kraju.

Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga wraz z Obwodnicą Metropolitalną. Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej kraju, jak również sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym, w tym sieci TEN-T. Jej parametry techniczne oraz natężenie ruchu powoduje, że nie odpowiada ona obecnym potrzebom, w tym związanym z poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto tu zaznaczyć, że z kolei w ramach projektu morskiego (nie transportowego, jak dotychczas wymieniane projekty) ma być modernizowana Estakada Kwiatkowskiego. Przede wszystkim chodzi o podniesienie jej paramentów - m.in. dopuszczalnego nacisku na oś dla samochodów ciężarowych.

Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej trafiła na listę rezerwową we wspomnianym kontrakcie terytorialnym. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, czyli zbudowana zostanie, gdy powstaną oszczędności na budowie innych dróg na Pomorzu.

Wizualizacja OPAT-u

Opinie (181) 9 zablokowanych

  • OPAT = porażka Szczurka i jego kolegów z NORD-y

    • 10 3

  • Gdynia Moje Miasto

    Swietny projekt.Z niecierpliwoscia czekamy na realizacje, Niezapominajcie jednak co sie dzieje na przejezdzie kolejowym z ul Hutniczej na ul. Chylonská zeby dostac sie na obwodnice - Jako mieszkancy Gdyni i okolic oczekujemy konkretnych zmian. No i odlozona juz na straty sprawa Gdynskiego lotniska!! Panie Wojtku zrób cos pan!!!

    • 11 2

  • Już od wielu lat gdańsk zagarnia wszystko do siebie, ludzie obudźcie się czas skończyć z tym syfem (2)

    Czekam na OPAT

    • 9 10

    • Jak wszystko?

      Główne inwestycje do droga do Elbląga, Słupska i kolej na pomorzu. Na tej liście nie ma inwestycji typowo Gdańskich. chyba, że chodzi ci o to, że Słupszczanie i Elblążaninie pracują w Gdańsku i będą dojeżdżać tymi drogami do gdańska. Ale jak tak, to czemu im ten dojazd utrudniać, bo działa na złość miłośnikom Szczurka?

      • 7 4

    • Takie są skutki tworzenia "sepatarystycznych" organizacji typu NORDA...

      Własne lotnisko, własne obwodnice to do tego dajcie jeszcze własne wojsko i kontrole na węzłach wjazdowych do Śledziolandii.... ;//

      Jka byście się dołączyli to kaska by się zapewne znalazła...a tak ..
      Zły wniosek, prosze okienko obok...;

      • 2 1

  • A Prezydent Szczurek wraz ze swoją świtą budują Gdynię Zachód - dlaczego? Bo większość z nich tam mieszka

    • 10 4

  • to sobie poczekasz na Opat bo wpierw (2)

    Sylwester z Polsatem, kolejka górska, szkoła filmowa, a w perspektywie odszkodowania dla spadkobierców właścicieli gruntów.

    • 15 3

    • (1)

      Opat kosztuje grubo ponad miliard, sylwester prawie milion. Czemu trollujesz słoiku z pod Braniewa?

      • 3 5

      • spod jak juz, niewychowany prostaku z Gdyni

        • 6 1

  • (1)

    A gdzie inwestycje rowerowe

    • 6 8

    • w słupsku

      • 4 1

  • Niech Mieczysław Struk zaproponuje Marszałkowi Województwa Zachodnio Pomorskiego współpracę w staraniach o powstania filii Ministerstwa Infrastruktury w Szczecinie -wtedy OPAT ominie listę rezerwową

    • 3 2

  • PKM porażka (2)

    Powie mi ktoś jaki był sens budowania lini PKM i otwierania jej teraz na wiosnę skoro zaraz ją zamkną i kolejna kasa pójdzie na elektryfikacje? Po co było kupować pociągi spalinowe, jak tutaj pisze się o zakupie elektrycznych? No nie rozumiem tego... I tak nie zdążyli na Euro... Trzeba było zrobić sam Wrzeszcz a z resztą od razu pójść w linie elektryczną!

    • 5 6

    • To zaraz to jakieś 6 lat.

      A składy się nie zmarnują, bo po prostu pojadą dalej w głąb Kaszub.

      • 7 0

    • a dlaczego maja zamykac linie robiąc elektryfikację?

      poza tym PKM bedzie korzystac z linii PLK na odcinku Osowa - Gdynia, tam jeszcze druta nie ma , wiec tak czy inaczej teraz muszą byc spalinowe pociagi, ktore potem bedą kursowały na innych liniach

      • 6 0

  • Droga słupsk - opat

    Droga do słupska ważniejsza niż opat !?!?!?? Co za imbecyle !!!!!!!!!. Ciekawe kto wziął za to w łape !!!!!!!!

    • 7 6

  • drogi (4)

    Gdyby nie chore ambicje Szczurka, począwszy od lotniska - projekt OPAT byłby już gotowy, a grunty wykupione. Obecnie całe południe 3-miasta (łącznie z Kaszubami) jedzie co dzień do pracy do centrum i wraca po południu do domu. Czekam więc z niecierpliwością na PKM, drogę kaszubską i obwodnicę metropolitalną. A także S7 i inne drogi w pomorskim. Budujmy ile się da. Po roku 2020 nastąpi rychły koniec inwestycji. 6 tłustych lat przed nami - oby jak najwięcej bo potem bieda. Nie kłóćcie się, która droga jest ważniejsza. Wszystkie są ważne. Dopingujmy "górę", patrzmy im na ręce i rozliczajmy.

    • 12 7

    • Nie inwestuje się na cudzym gruncie (2)

      • 3 5

      • Rozumiem, że lotnisko w Kosakowie w całości położone jest na obszarze Gdyni?
        Ergo Arena położona jest w połowie w Sopocie, jednak to Gdańsk ponosił większość kosztów inwestycji, można? Można.

        • 7 0

      • Np. w Kosakowie, hehe

        • 2 0

    • Obwodnica metro - bzdura

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane