• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 18,5 mld zł na transport na Pomorzu. Ile z tego otrzyma Trójmiasto?

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje. W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje.

Przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Lwia część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu centralnego i dofinansowania Unii Europejskiej. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia doczekają się realizacji w Trójmieście.



Władze województwa pomorskiego oraz Minister Infrastruktury i Rozwoju podpisali jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia kontrakt terytorialny. Dokument uzgadnia priorytetowe cele i przedsięwzięcia, które mają istotne znaczenie dla rozwoju województwa i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.

- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zgodnie z tą umową, na Pomorzu zostanie zaangażowane ok. 30,5 mld zł na działania z zakresu polityki rozwoju. Z tej puli lwią część inwestycji będą stanowić inwestycje w transport - ponad 18,5 mld zł. Sprawdzamy zatem, które z nich będą miały największe znaczenie dla mieszkańców Trójmiasta.

Przedsięwzięcia kolejowe

Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł. Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł.

Gotowy pierwszy peron stacji we Wrzeszczu

Dzięki inwestycjom z UE w Trójmieście pojawiają się niesamowite maszyny.

Wybudowany za m.in. unijne pieniądze wiadukt i kładka na linii PKM.

Najważniejszym przedsięwzięciem będzie rozbudowa linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Planuje się tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowych, docelowo osiąganie parametrów ruchu pociągów 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, jak też zapewnienie dopuszczalnego nacisku na oś - 221 kN, a także budowę lokalnych centrów sterowania LCS.

Ponadto inwestycja ma objąć budowę drugiego toru (na wybranych odcinkach) linii kolejowej nr 202 dla usprawnienia pracy ruchowej i skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo - Reda, budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.

Duże zmiany ma też według planów przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę lokalnych centrów sterowania (LCS).

Założono tam też likwidację licznych ograniczeń prędkości na stacjach i odcinkach linii kolejowych, wynikających przede wszystkim ze złego stanu technicznego toru lub nawierzchni oraz z układu geometrycznego toru. Wartość projektu to 1 mld zł.

Inwestycje mają też objąć linię PKM i linię 201 (odc. Gdynia - Kościerzyna). Tu głównie chodzi o elektryfikację wspomnianych szlaków, która miałaby kosztować prawie 600 mln zł.

Planowane są też zakupy taboru kolejowego. 350 mln zł ma pochłonąć zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii PKM. Również podobne zakupy chce poczynić SKM, ale tam potrzeba kwoty dwukrotnie wyższej, bo 750 mln zł.

Przedsięwzięcia drogowe

13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna. 13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna.

Wizualizacja trasy Gdańsk - Elbląg.

Wizualizacja Obwodnicy Metropolitalnej.

Najważniejszym projektem drogowym w nadchodzących latach dla mieszkańców Trójmiasta będzie budowa drogi ekspresowej z Gdyni do Słupska. Jej koszt szacuje się na ok. 6,5 mld zł.

Budowa tej trasy ma zapewnić skrócenie czasu dojazdu do ośrodków ponadregionalnych i ośrodków turystycznych oraz wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej makroregionu północnego, a zwłaszcza Pomorza Środkowego, który jest obszarem zaliczanym do najgorzej dostępnych w skali kraju.

Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga wraz z Obwodnicą Metropolitalną. Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej kraju, jak również sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym, w tym sieci TEN-T. Jej parametry techniczne oraz natężenie ruchu powoduje, że nie odpowiada ona obecnym potrzebom, w tym związanym z poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto tu zaznaczyć, że z kolei w ramach projektu morskiego (nie transportowego, jak dotychczas wymieniane projekty) ma być modernizowana Estakada Kwiatkowskiego. Przede wszystkim chodzi o podniesienie jej paramentów - m.in. dopuszczalnego nacisku na oś dla samochodów ciężarowych.

Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej trafiła na listę rezerwową we wspomnianym kontrakcie terytorialnym. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, czyli zbudowana zostanie, gdy powstaną oszczędności na budowie innych dróg na Pomorzu.

Wizualizacja OPAT-u

Opinie (181) 9 zablokowanych

  • Tunel po Pachołkiem -- 2mld

    Tunel pod Sopotem -- 4 mld
    Gdańsk Doga Czerwona -- 3mld
    Nowa Kościerska (lampy, asfalt, podgrzewana powierzchnia na całej długości, żeby w zimie dało się bezpiecznie na 23mm oponach jeździć) -- 1mld

    I 10 mld zagospodarowane

    Taka jest moja koncepcja

    • 3 10

  • Wojewodztwo Srodkowoporskie (2)

    Widac z komentarzy ze Gdanskowu Slupsk jest nie potrzebny. Slupsk tez nie chce czuc sie w roli ubogiego krewnego i bardziej mu po drodze ze znienawidzonym Koszalinem ktory ma podobne problemy i bedzie je latwiej rozwiazywac wspolnie.
    Wojewodztwo pomorskie powinno sie zawierac w ramach dawnego wojewodztwa gdanskiego - powiaty Bytowski, Slupski, Leborski, Czluchowski powinny wejsc w sklad nowego wojewodztwa SRODKOWOPOMORSKIEGO. A chojnice niech decyduja same i tam im najblizej do Kujawsko-Pomorskiego.

    • 2 7

    • Nowy prezydent Słupska (Biedroń)

      wybrany zgodnie z wolą ludu z pewnością postawi miasto na nogi...

      • 5 0

    • to ze w gdańsku obrodziło brunatnymi koszulami z poczuciem wyższości to nie znaczy że ich zdanie jest zdaniem Polskich gdańszczan

      • 4 0

  • Wisła

    No i nic na Wisłę. Tiry dalej po drogach...

    • 4 6

  • Nie wiem ile z tego otrzyma Gdansk ale ale przydala by sie kolejka gorska laczaca wyzej polozone osiedla z centrum czy z

    Nad lasami z widokiem na cala zatoke Gdanska..to był by dopiero odjazd.

    • 6 2

  • budyn kiedy wiadykt lostowicka- Armi Krajowej (1)

    • 2 8

    • nie będzie go dopóki nie zrobią węzła 3 Maja

      Tylko wtedy ma on jakiś większy sens. W innych wypadkach zakorkuję się jeszcze bardziej AK i z Chełmu się już nie wyjedzie.

      • 6 1

  • Czyli ten trup komuszy fatalnie zarzadzany SKM dostanie z Niemiec pieniadze na nowe sklady

    SKM to trzeba zlikwidowac i powywalac durni ktorzy tam trwonia pieniadze i nie potrafia zarzadzac, a nie im prezenty dawac. Co to za komuna i sepy rzucajace sie na kase z DE. Paranoja!

    • 3 3

  • "Lwia część" to ile % ????

    • 0 1

  • Ludzie jak Gdynia zbuduje za swoje OPAT (1)

    to będzie musiało to utrzymywać za swoje pieniądze mimo ze będzie to droga krajowa; zobaczcie jak jest z Estakada Kwiatkowskiego - kto ją utrzymuje - GDYNIA no ale ile można ; może Państwo coś w końcu by dało a nie tylko wyciągało z gminnej kasy;

    • 4 8

    • Estakada nie jest drogą krajową, nie kłam, tak samo OPAT nie byłby drogą krajową, a że drogi trzeba utrzymywać, ano trzeba.

      • 5 2

  • W tym kraju zawsze znajdą się malkontenci........

    Polak taki zwykły, statystyczny jak ja, wie więcej niż fachowiec, który ma wiedzę na dany temat...
    SKM może mogłaby być lepiej zarządzana, ale JEST i nie wyobrażam sobie innej komunikacji na trasie po której kursuje.Myślę o Trójmieście..
    OD 1989 ROKU LIKWIDOWANO LOKALNE POŁĄCZENIA KOLEJOWE, a teraz przywraca się je. Na ruinach przedwojennej lini kolejowej zniszczonej przez niemców powstaje PKM, czy to też źle ?
    Ktoś napisał o drodze expresowej do Szczecina. Ma rację - jest potrzebna. Ale województwo pomorskie tam nie sięga. My zbudujemy do Słupska, a województwo zachodniopomorskie ją dokończy do Szczecina. Jeśli zdobędzie, tak jak my dofinansowanie z UE.
    Cieszmy się z tego co mamy i walczmy o więcej !!!!!!!

    • 2 1

  • odpowiedź: JUGO

    Ja widzę: że Ty widzisz i słyszysz- to czego inni nie widzą i nie słyszą.
    Nie widzą, że Pomorze i Gdańsk zmieniają się na lepsze. Nie widzą, że Gdańsk wspaniale pozyskuje kasę z UE. Pewnie PISIORY zrobiłyby to to lepiej. a szczególnie pan Jaworski, dawny zarządca stoczni.....

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane