Fakty i opinie

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Najnowszy artukuł na ten temat

Ważny łącznik drogowy na południu Gdańska w przyszłym roku

Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. fot. Trojmiasto.pl

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

ograniczyć prędkość 9%
postawić fotoradary 14%
uruchomić odcinkowy pomiar prędkości 35%
wystarczy uszorstnić nawierzchnię jezdni 37%
w inny sposób 5%
zakończona Łącznie głosów: 1649
Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (15)

    Ja bym srutowanie zrobil "szybkim i bezpiecznym" w firmowych octaviach.

    • 138 16

    • dokładnie - tak (5)

      postawiłbym takie zapory stalowe wysuwane z drogi - takie jak rosjanie stawiają przed przejazdami kolejowymi. i każdego, który przekroczyłby prędkość - spotkałaby taka zapora
      a gwarantuje, że już po tygodniu od zamontowania - zero wypadków i pełne respektowanie przepisów ;)))

      • 12 2

      • Powolniaki na lewym (4)

        Wystarczy zamontować takie blokady dla złośliwych powolniaków blokujących lewy pas. Może nie jestem "szybkim i bezpiecznym",ale jeżeli policja poluje na zbyt szybkich to niech zacznie też polować na blokującycj

        • 6 16

        • Idź się lecz na nogi.... (3)

          Jak na jakiejś jezdni dwupasmowej obowiązuje ograniczenie do 50 i jadę 50 lewym pasem, to nikogo nie blokuję - chyba, że potencjalnych morderców.

          • 11 5

          • (1)

            Mylisz dwie zasady. Masz obowiązek jechać prawym pasem dopóki jest wolny. Na tym polega ruch prawostronny

            • 7 7

            • Nie.

              Mam obowiązek jechać "możliwie blisko prawej krawędzi jezdni".

              Jazda prawym pasem NIE jest możliwa bez dotkliwego uszkodzenia auta.

              • 2 7

          • Głupi jesteś i tyle.

            I tak cię objadę, prawym pasem, jeszcze sobie klaksonu posłuchasz.

            • 5 7

    • A to jakieś gwoździe będą wbijać ?

      • 1 1

    • (6)

      A co zazdrościsz? Ja mam firmową Skodę Octavie, mam spore doświadczenie, bo prawko od prawie 10 lat, do tego rocznie robię około 50 000 km, na światłach odstawiam większosć tych botatych dziadków w Audi czy BMW, na obwodnicy jak widzę takiego co jedzie i trzyma odległość kilkadziesiat metów, to od razu wyprzedzam prawym pasem jak zrobi się luka, bo przez nich tworzą się korki.

      • 4 39

      • (1)

        Ooo. Gratulacje. Prawdziwy mistrz kierownicy. A jaki skromny.

        • 18 3

        • To pewnie zwykly troll, a jezeli nie no to coz.

          • 15 3

      • (1)

        Na symulatorze to się nie liczy :D

        • 10 3

        • Symulator? Octavii?

          Z choinki się urwałeś?

          • 1 0

      • Głupi jesteś

        • 0 4

      • Wow! Prawie 10 lat! Mega doświadczenie...0

        • 6 0

    • na tym odcinku zacznijcie od zerwania bułek betonowych, które są przyklejone do jezdni od kilku lat

      nikt tego nie zauważył czy nie chciał zauważyć?

      • 0 2

  • Wszystkie firmy budowlane powinny brać przykład z wykonawców ul. Słowackiego (10)

    To już chyba 20 lat, a ta jezdnia nie musiała przechodzić żadnego remontu. Do tego stopnia, że trzeba ją śrutować, żeby miała lepszą przyczepność.

    • 216 2

    • (1)

      Dzis na wszystkim oszczedzaja I leja smole , a nie asfalt.

      • 21 3

      • by uzyskać kontrakt trzeba wręczyć kopertę z poleceniem od zasłużonej córki leśniczego

        tak radzi prezes+ na tajnych kompletach z austriackim business-zięciem kuzyna+

        • 13 14

    • Skanska (2)

      • 7 1

      • GPRD

        • 5 0

      • GPRD

        • 0 0

    • Szkoda tylko że odcinek od Honda Pomirski do Potokowej

      który robili kilka lat później jest już popękany i dziurawy.

      • 3 1

    • (2)

      Jeżdżę Słowackiego od 20 lat - nic nie trzeba śrutować, poprawiać i zmieniać. Wystarczy jechać 70km/h i wtedy mamy spokojny żywot.

      • 45 8

      • No tak ale 90% rodaków jadąca na tym odcinku to husaria. (1)

        Dlatego są wypadki i będą.

        • 23 2

        • Śrutowanie w takim razie nie jest rozwiązaniem, a jedynie pchaniem kasy w niepotrzebną stronę. Pomiar odcinkowy jest tutaj jedynym rozwiązaniem.

          • 15 16

    • True

      Tak jak obwodnica. Tak wiem, jest już łatana, ale ile lat temu ją robili i jaki ruch jest.

      • 0 0

  • Wystarczy jechać zgodnie z przepisami a nie 140 km/h (13)

    Tam ludzie tak gnaja czy w górę czy w dół ulicy masakra.

    • 139 26

    • Nieprawda, zgodnie z przepisami może nie wystarczyć (6)

      Sprawdzono empirycznie, przed śrutowaniem, z 8 letnimi ale nie zjechanymi oponami. Skończyło się na piruecie.

      • 2 18

      • (5)

        8 letnia guma raczej powinna być na śmietniku a nie na samochodzie

        • 25 0

        • Ewentualnie sluzyc za bariere ochronna na torach gokartowych.

          • 7 0

        • Okres użytkowania ogumienia nie powinien przekraczać 10 lat (1)

          Można wyrzucać nawet roczne opony bo kto bogatemu zabroni

          • 2 6

          • No tak można i jeździć na 30 letnich oponach. Kto komu zabroni, prawda?

            • 7 1

        • 8-letni opony nie sa niezgodne z przepisami (1)

          dziękuję za opinie typu lepiej być bogatym niż biednym

          • 8 3

          • Opona max 5 lat potem mieszanka traci swoje właściwości.

            A to, że opona jest nadal przepisowa... pewnie dobra będzie do czasu kiedy nie przyjdzie hamować w trudnych warunkach. Nic jednak nie pomoże jedli kierowcom zabraknie rozsądku i odpowiedzialności na drodze.

            • 4 2

    • mi się nie udało 140. Więcej jak 120 się nie odważyłem.

      • 4 2

    • Zazdrość jest paskudna

      Z reguły ci co tak gnają nie lądują na barierkach.
      Brak umiejętności jest problemem a nie prędkość

      • 10 6

    • A co powiesz na setki razy przekraczające 200km/h w stronę

      • 0 0

    • W górę można dawać. (2)

      • 1 0

      • niby tak... (1)

        ale... zmienisz zdanie jak trafisz tam np na dzika na luku, ja juz sie troche oduczylem "dawania" w tym miejscu, na szczescie uszlo mi to na sicho. No coz, takie niezabezpieczone odcinki to nie tor na "time attack", zwłaszcza po ciemku...

        • 2 0

        • a no i jeszcze na spacerowej też lubilem pocisnac grubo na granicy przczepnosci

          a tam z kolei kolega mial "przygode" z gromadka dzikow, myslalem, ze mnie to nie dotyczy, ot taki "pech", dopoki nie przytrafilo mi sie cos podobnego na "Slowaku".

          takze ten tego...

          • 0 0

  • Po co! (3)

    Wystarczy odcinkowy pomiar prędkości, fotoradar! No jakaś masakra z tymi urzędasami.

    • 63 53

    • ale drugą stronę czy jak? bo już raz było coś robione

      • 0 1

    • Przygotowują drogę pod nocne wyścigi

      to jest chore, żeby z powodu naruszających przepisy, robiono coś, co będzie działać zachęcająco.

      • 1 5

    • to nie takie proste

      tam są po dwa pasy i nie da się precyzyjnie zmierzyć pokonanej odległości. Jeśli kierowca będzie zmieniał pasy i ścinał zakręty to odległość jest inna niż samochód jadący cały czas po tym samym pasie.
      Jeśli nie znamy odległości to pomiar będzie fałszywy. W sądzie każdy adwokat to wybroni. Dlatego ani Policja ani ITD nie chciały przejąć tego pod swoją kontrolę.

      • 0 1

  • Czy w Gdyni coś podobnego będzie zrealizowane? (6)

    Szkoda że redaktor nie dopisał czy Gdynia również poprawi bezpieczeństwo na drogach. Plany planami a realizacją to co innego.

    • 7 6

    • Ma sens w przypadku równej nawierzchni.

      U nas w Gdyni dziury, garby i koleiny ograniczają prędkość, więc przyczepność traci na znaczeniu.

      • 10 3

    • pół roku korków na Morskiej ... pełna przebudowa od Estakady do Stoczni a ten i**ota TU ... nawet tego nie zauważył?

      • 3 1

    • Ciekawe gdzie w Gdyni jest to potrzebne trollu ?

      • 1 0

    • W Gdyni będziemy strzelać ze śrutu do za szybko jadących aut.

      • 5 0

    • może nie dopisał bo nie ma czegoś takiego w planach? ot taki szalony pomysł

      • 2 0

    • w Gdyni nie ma Słowackiego z Wrzeszcza na Firoge

      • 0 0

  • nigdy nie miałem tam problemów, ani jadąc samochodem, ani motocyklem. (4)

    może dlatego, że nie zapierdzielam i nie skaczę po pasach jak i**ota.

    • 114 6

    • (3)

      No akurat skakanie po pasach aby zmniejszyć przeciążenia na zakręcie zachowując prędkość to dobra technika ale tylko jak nikogo nie ma w pobliżu. Oczywiście jest to nielegalne więc nie popieram ale w 100% uzasadnione.

      • 11 1

      • (2)

        piszesz o wchodzeniu w zakręty, a tu chodzi bardziej o slalom między samochodami np. na prostej, przy jednoczesnym przekraczaniu prędkości. To właśnie dla amatorów ryzykowania cudzym mieniem i życiem jest śrutowanie.

        • 0 4

        • napisał przecież że jak nikogo nie ma w pobliżu (1)

          • 1 0

          • on napisał, a jego poprzednik wcale tak nie napisał, więc nie mędrkuj - kontekst łap, chociaż w beret.

            • 0 1

  • Odcinkowy pomiar prędkości ... (2)

    Szeroka ulica i do tego z górki. Idealne miejsce dla domorosłych rajdowców. Problem w tym, że kręto i częsta zmiana warunków powierzchni ze względu na wzgórza i las. I mamy przepis na kolizje. Ja jestem przeciwnikiem różnych zakazów. Jeśli natomiast ma to poprawić bezpieczeństwo jestem za odcinkowym pomiarem prędkości i wysokim karo za przekraczanie prędkości na tym odcinku.

    • 40 15

    • (1)

      Pluj w twarz, to powiedzą że deszcz pada. Po uszorstwienii spadła liczba zdarzeń. To są fakty. Ale nadal gawedz domaga się fotoradarów. Czy wy k. nie rozumiecie, że to infrastruktura jest zła?

      • 5 1

      • Taki kraj, nawet nie rozumieją co czytają. Wracając do tematu to mnóstwo złomu jeździ na naszych drogach, plus łyse opony i umiejętności mniejsze od małpy i później przy nawet 50 się rozbija, ale przecież to zawsze prędkość jest winna.

        • 1 0

  • Miasto wydaje niepotrzebnie pieniądze przez głupotę i bezmyślność pseudo kierowców

    A oni powinni zacząć używać mózgu. A policja powinna dawać mandaty na dzień dobry 1000 zł jak w innych krajach UE.

    • 46 26

  • Czyżby nie było to robione jakiś rok temu? (4)

    No cóż, klasyczna prowizorka.

    • 6 63

    • napisał (1)

      klasyczny komentator, który przeczytał tylko tytuł

      • 37 1

      • A jak się spieszył z dodaniem opini!
        Tak bardzo, że wyszła mu składnia jak u mistrza Yody.

        • 15 0

    • Klasyczny troll internetowy, nie zna się ale musi się wypowiedzieć...

      • 13 0

    • przeczytaj cały artykuł ze zrozumieniem

      • 2 0

  • Super wiadomość! (7)

    Lubię szybko pocinać Słowackiego i chetnie sprawdzę z jaką prędkością będę mógł teraz wchodzić w zakręty swoim Passerrari!

    • 22 20

    • Nie bo ja (1)

      Ja pojadę szybciej, zakład?

      • 0 0

      • Ty pojedziesz szybciej???

        Potrzymaj mi piwo...

        • 5 0

    • Ale jak wchodzisz w zakręt na dachu, to akurat śrutowanie ci nie wiele da. (2)

      • 5 0

      • Tylko dach mocniej porysuje ale może rdza zejdzie. (1)

        • 2 0

        • Rdza zejdzie, ale...

          ...niechcący odsłoni spawy po montowaniu składaka z dwóch rozbitków.

          • 2 0

    • Jak czytam twój post to myślę, (1)

      Że jesteś raczej na etapie deskorolki.

      • 3 0

      • albo pleczaczka i rowerka

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.