• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Maciej Korolczuk
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Pytam

    Kiedy P Dulkiewicz i powiązane z nią spółki komunalne naprawia nawierzchnie asfaltowa w Gdańsku
    Przecież po tych pseudo ulicach nie idzie juz jeździć

    • 0 0

  • Kto to projektował ?

    Dlaczego nie można było pomyśleć i zrobić każdego wyjazdu z Gdańska na tyle bezpiecznego aby mozna było sie po nich poruszać z większą prędkością i przepustowością. Zjazdy z obwodnic czy nawet wjazdy są w 3city żenadą architektoniczną.

    • 0 0

  • Poprawiuć trzeba mózgi d**ili za kierownicą i wszystko wtemacie

    • 0 0

  • Czy w Gdyni coś podobnego będzie zrealizowane? (6)

    Szkoda że redaktor nie dopisał czy Gdynia również poprawi bezpieczeństwo na drogach. Plany planami a realizacją to co innego.

    • 7 6

    • w Gdyni nie ma Słowackiego z Wrzeszcza na Firoge

      • 0 0

    • może nie dopisał bo nie ma czegoś takiego w planach? ot taki szalony pomysł

      • 2 0

    • W Gdyni będziemy strzelać ze śrutu do za szybko jadących aut.

      • 5 0

    • Ciekawe gdzie w Gdyni jest to potrzebne trollu ?

      • 1 0

    • pół roku korków na Morskiej ... pełna przebudowa od Estakady do Stoczni a ten i**ota TU ... nawet tego nie zauważył?

      • 3 1

    • Ma sens w przypadku równej nawierzchni.

      U nas w Gdyni dziury, garby i koleiny ograniczają prędkość, więc przyczepność traci na znaczeniu.

      • 10 3

  • Cały ten odcinek powinien zostać zburzony i wybudowany na nowo. Ta droga jest źle wyprofilowana, jest dużo zakrętów, które tylko i wyłącznie przyczyniają się do wypadków. Powinni zrobić tę drogę bardziej prostą, poza poprawa bezpieczeństwa to skróci tę drogę przez co odda trochę terenu parkowi.

    • 0 0

  • Pomiar prędkości. Przede wszystkim. (1)

    Cywilizowanym ludziom to nie przeszkadza, a od wariatów będą pieniądze.

    • 2 1

    • Karać

      Ponoć jak zwiększy się podatki na alkohol, to alkoholizm ulegnie redukcji.

      • 0 0

  • Nie wiedziałem, że tam jest statystycznie niebezpiecznie

    Ludzie jeżdżą tam szybko i jakoś mimo przymrozków i łamania prędkości nie widuję tam tak dużo stłuczek, jak na zatłoczonej "obwodnicy", na której fizycznie w tych godzinach nie ma nawet jak przekroczyć prędkości dozwolonej.
    Niebezpiecznie jest tam przechodzić lub wyjeżdżać, ze względu na ograniczoną widoczność przez łuki oraz prędkości, ale przejazd jest bardzo szybki, w przeciwieństwie do takiej drogi wiejskiej, jaka jest zwana ulicą Spacerową.
    Zwiększenie bezpieczeństwa wprowadza monitorowane tunele dla pieszych i rowerzystów oraz pasy rozpędowe dla dróg podporządkowanych. Polski fotoradar nie zmieni myślenia kierowców i odstępów między pojazdami.
    Swoją drogą przyczepność wydawała tam się całkiem dobra, lepsza niż na koleinach Armii Krajowej lub przejazdach przez tory tramwajowe.

    • 0 0

  • A ja mam pytanie

    Po jaką cholerę wydaje sie pieniądze na budowę tak niskich barier?
    A na co może liczyć autokar, ciężarówka czy choćby tylko transporter?

    • 0 0

  • znacznie skuteczniej jest (1)

    nie przekraczać dwukrotnie dozwolonej prędkości na krętej drodze. Uszorstnienie zachęca do wyścigów.

    • 5 3

    • 70km/h to tam glownie jeżdżą lewym pasem stare dziadki ktore nie wiedzą, że lewy pas jest do wyprzedzania

      • 0 0

  • Nowomowa (5)

    "Uszorstnienie nawierzchni jezdni" - co to jest? Naprawdę nie można napisać po polsku?

    • 0 11

    • Warto sprawdzić najpierw w słowniku (3)

      To, że pan/pani nie zna danego słowa, nie znaczy, że ono nie istnieje - zasób słownictwa nie jest kwestią wrodzoną a nabytą.

      • 3 2

      • Podziel się wiedzą o światły człowieku (2)

        • 1 2

        • Instrukcja obsługi słownika (1)

          Proszę bardzo, jeśli to zbyt trudne by zrobić samemu już piszę instrukcję: proszę wejść na stronę SJP (tak, to słownik języka polskiego) i wpisać słowo "uszorstnić" - wtedy pojawia się definicja. Polecam!

          • 0 1

          • No i co ci wyszło? No powiedz, naprawdę nie ma się czego wstydzić

            • 0 0

    • Czyli jak?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane