• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Maciej Korolczuk
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • Texture blasting można stosować kilka razy

    Ale po pewnym czasie, jak już nie da się poprawić makrotekstury nawierzchni to niestety trzeba zrywać asfalt i położyć nowa warstwę ścieralną. Alternatywą może być położenie mikorasfaltu np. Finofalth albo rhinophalt, który konserwuje nawierzchnię na parę lat żeby uniknąć wymiany warstwy ścieralnej. Brawo dla projektanta nawierzchni na Słowaka, ze myśli innowacyjnie a nie na pałe wymienia całą nawierzchnię. Szacunek

    • 9 0

  • Zmarnowana kasa!

    Lubią te urzędasy wydawać nie swoje na bzdety, mają to w genach! Kamery wiszą, bramki są, uruchomić pomiar prędkości i nie będzie kolizji.
    To nie oni muszą wydać kilkaset tysięcy, jesteście po prostu złodziejami....

    • 3 19

  • Odcinkowy pomiar predkosci i bedzie spokoj... raz a dobrze.

    • 4 9

  • super. będzie można jechać 140, a nie tylko 120. (2)

    • 8 10

    • slabe prowo (1)

      ale coz, jezeli ktos naprawde tak jezdzi i mysli to dobrze. Przy 140 male szanse na przezycie i dzieki temu nie przekaze genow d**ilizmu dalej.

      • 2 1

      • 70kmh tam nikt nie jezdzi

        • 1 0

  • znacznie skuteczniej jest (1)

    nie przekraczać dwukrotnie dozwolonej prędkości na krętej drodze. Uszorstnienie zachęca do wyścigów.

    • 5 3

    • 70km/h to tam glownie jeżdżą lewym pasem stare dziadki ktore nie wiedzą, że lewy pas jest do wyprzedzania

      • 0 0

  • Nawierzchnia jezdni (3)

    Proponuję, aby drogowcy zapoznali się z techniką kładzenia i jakością powłoki bitumicznej jaką kładzie się w Wielkiej Brytanii. Nie potrzeba później jej frezować, śrutować, itp.

    • 3 2

    • Dobra, dobra wracja na zmywak, bo nigdy nie wyjdziesz z benefitów.

      • 2 1

    • Tylko na tych kamieniach na brytyjskich autostradach

      Opony trzeba częściej wymieniać, bo nawierzchnia ściera gumy jak pumeks i jest bardzo głośna.

      • 2 0

    • Tam nie ma zim

      U nas może jeszcze wrócą

      • 3 0

  • noga z gazu patafiany i wszystko będzie ok.

    • 11 2

  • tera bedą mogli jeszcze szybciej wchodzić w zakręt.

    • 5 4

  • Wzdłuż Słowackiego potrzebna jest droga rowerowa (1)

    • 10 4

    • Dokładnie, alternatywą dla rowerów jest las. Jako kobieta boję się jeździć sama lasem, szczególnie jak dni są krótkie.

      • 1 0

  • system myślenia gdańskich władz.

    poprawimy przyczepność by mogli zap...dalać z mniejszym ryzykiem . Ludzie uruchomcie mózgi i zróbcie tam odcinkowy pomiar prędkości. czy to naprawdę tak trudno zrozumieć.

    • 6 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane