• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Maciej Korolczuk
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • Muzyka jakby przewozili narkotyki na handel.

    To śrutowanie już było, widać, że to marnotrawienie pieniędzy. Odcinkowy pomiar prędkości i byłby spokój.

    • 1 8

  • przeciez tam jest codziennie dzwon w barierke, jak nie wierzysz to przypatrz sie barierkom

    droga jest zbyt kreta, i czesto wiglotna lub morka, w Gdansku i tak 90 % kierwocow nie przestrzega przepisow predkosci i dlatego jest tam jak jest.

    • 7 2

  • pod górkę tak wyje...ć?
    ja bym mu dał Nobla za nową definicję fizyki!

    • 4 1

  • Super. Czesto cisne tamtedy moja srebrna BMW. (1)

    Przyczepnosc to podstawa.

    Karol

    • 1 9

    • To już wyrosłeś z deskorolki?

      • 1 1

  • mozgi kierowcow trzeba naprawic a nie nawierzchnie

    przyzwolenie jest na przekraczanie predkosci i tak to sie konczy, byl fotoradar to nie bylo dzwonow,

    • 4 4

  • Jak ktoś ma włączone myślenie to nie potrzebuje śrutowania, fotoradarów i innych wynalazków. Jak ktoś ma tam gnać 100 i więcej to i gumowe bariery mu nie pomogą ani żadne śrutowanie.

    • 6 2

  • Ja proponuję śrutowanie du pska wszystkim przekraczającym tam prędkość

    • 5 2

  • Odcinkowy pomiar prędkości

    skutecznie poprawi przyczepność. Będzie w końcu kiedyś uruchomiony. Bo urządzenia za grube miliony już tam są.

    • 3 3

  • (1)

    Na dobrą sprawę to na takie zabiegi powinni zrzucić się ubezpieczyciele aut :-)

    • 0 3

    • na dobrą sprawe idź rowerować gdzie indziej

      • 1 0

  • A ja lubie szypko

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane