• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poprawią przyczepność ul. Słowackiego w Gdańsku

Maciej Korolczuk
6 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze. Uszorstnienie nawierzchni jezdni relatywnie niewiele kosztuje, a znacznie poprawia przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

W tym roku drogowcy chcą poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego. Po uszorstnieniu ul. Spacerowej, Świętokrzyskiej i jezdni Słowackiego w kierunku Wrzeszcza tym razem "śrutowanie" przewidziano na trasie między Niedźwiednikiem a Matarnią.



Jak najlepiej poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

Pierwsze śrutowanie nawierzchni jezdni gdańscy drogowcy przeprowadzili w 2017 r. na odcinku Słowackiego między Matarnią a Niedźwiednikiem. Do czasu wykonania prac mających na celu poprawienie szorstkości jezdni dochodziło tam do znacznej liczby kolizji i wypadków.

Po tym, jak na trasie poprawiono stan nawierzchni, zastanawiano się, czy nie skłoni to kierowców do szybszej jazdy. Okazało się inaczej. Policyjne statystyki kolizji i wypadków diametralnie spadły.  

Drogowcy poszli więc za ciosem i w kolejnych latach poprawili wyślizganą i wyeksploatowaną nawierzchnię na dwóch kolejnych newralgicznych trasach: Spacerowej i Świętokrzyskiej.

Teraz znów wracają na Słowackiego, ale tym razem na leśny odcinek w kierunku Matarni.

- Prace chcemy przeprowadzić w tym roku - przyznaje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Obecnie analizujemy, na jak długo wystarcza uszorstnienie nawierzchni na już zrealizowanych odcinkach. Jesteśmy zadowoleni z efektów, bo radykalnie spadła liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie odcinki nadają się do tego typu zabiegów. Wszystko zależy od tego, z jakich kruszyw wykonana jest masa bitumiczna.

W ubiegłych latach na leśnym odcinku Słowackiego między Niedźwiednikiem a Matarnią doszło do kilku groźnych wypadków.



Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony na przełomie maja i czerwca. W budżecie na ten cel zabezpieczono środki w wysokości 400 tys. zł. Na razie nie zapadła decyzja, które trasy lub odcinki będą przewidziane do śrutowania w kolejnych latach.

Na czym polega śrutowanie?



To zwiększenie szorstkości, a tym samym przyczepności nawierzchni jezdni poprzez zastosowanie urządzeń wyrzucających z siebie metalowy śrut, który uderzając z odpowiednią siłą w nawierzchnię tworzy jej nową makro- i mikrostrukturę. Poddana śrutowaniu nawierzchnia zwiększa swoją przyczepność, co ma wpływ na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że podstawą bezpieczeństwa jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, a także zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

Wideo archiwalne

Opinie (185) 5 zablokowanych

  • Na Słowackiego trzeba zmienić nawierzchnię i odpowiednio wyprofilować całośc . dodatkowo zrobić odprowadzenia wody opadowej.

    Woda przelewa się z jednej strony na druą jezdni - jest to gotowy przepis na poślizgi - a przy złym wyprofilowaniu jezdni jest bardzo trudno wyprowadzić auto z poślizgu .dadać do tego śliski asfalt i mamy wypadek za wypadkiem. Nawet prawidłowo jadący tą drogą mogą mieć tam wypadki.

    • 3 1

  • Pomiar prędkości. Przede wszystkim. (1)

    Cywilizowanym ludziom to nie przeszkadza, a od wariatów będą pieniądze.

    • 2 1

    • Karać

      Ponoć jak zwiększy się podatki na alkohol, to alkoholizm ulegnie redukcji.

      • 0 0

  • Myśleć......

    Można nawierzchnie zrobić nawet ze złota, ale to nic nie da jak ktoś nie ma mózgu. Jeżeli jadę spokojnie prawym pasem a wyprzedza mnie gościu którego powoli wyrzuca na mój samochód to niestety to nie pomoże. Ludzie jak ktoś nie ma szacunku do siebie to chociaż trochę do drugich, bo jak ktoś jest d**ilem i sobie chce zrobić krzywdę to niech robi, ale niech nie krzywdzi innych. Jeżeli ktoś ma tylko czaszkę a w niej pusto to nie pomoże. Dostosować prędkość do warunków i statystyki spadną o 90%:-)

    • 2 0

  • gka, gks, gwe, gpu radujmy się

    • 0 0

  • A ja mam pytanie

    Po jaką cholerę wydaje sie pieniądze na budowę tak niskich barier?
    A na co może liczyć autokar, ciężarówka czy choćby tylko transporter?

    • 0 0

  • Nie wiedziałem, że tam jest statystycznie niebezpiecznie

    Ludzie jeżdżą tam szybko i jakoś mimo przymrozków i łamania prędkości nie widuję tam tak dużo stłuczek, jak na zatłoczonej "obwodnicy", na której fizycznie w tych godzinach nie ma nawet jak przekroczyć prędkości dozwolonej.
    Niebezpiecznie jest tam przechodzić lub wyjeżdżać, ze względu na ograniczoną widoczność przez łuki oraz prędkości, ale przejazd jest bardzo szybki, w przeciwieństwie do takiej drogi wiejskiej, jaka jest zwana ulicą Spacerową.
    Zwiększenie bezpieczeństwa wprowadza monitorowane tunele dla pieszych i rowerzystów oraz pasy rozpędowe dla dróg podporządkowanych. Polski fotoradar nie zmieni myślenia kierowców i odstępów między pojazdami.
    Swoją drogą przyczepność wydawała tam się całkiem dobra, lepsza niż na koleinach Armii Krajowej lub przejazdach przez tory tramwajowe.

    • 0 0

  • Cały ten odcinek powinien zostać zburzony i wybudowany na nowo. Ta droga jest źle wyprofilowana, jest dużo zakrętów, które tylko i wyłącznie przyczyniają się do wypadków. Powinni zrobić tę drogę bardziej prostą, poza poprawa bezpieczeństwa to skróci tę drogę przez co odda trochę terenu parkowi.

    • 0 0

  • Poprawiuć trzeba mózgi d**ili za kierownicą i wszystko wtemacie

    • 0 0

  • Kto to projektował ?

    Dlaczego nie można było pomyśleć i zrobić każdego wyjazdu z Gdańska na tyle bezpiecznego aby mozna było sie po nich poruszać z większą prędkością i przepustowością. Zjazdy z obwodnic czy nawet wjazdy są w 3city żenadą architektoniczną.

    • 0 0

  • Pytam

    Kiedy P Dulkiewicz i powiązane z nią spółki komunalne naprawia nawierzchnie asfaltowa w Gdańsku
    Przecież po tych pseudo ulicach nie idzie juz jeździć

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane