• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port i miasto do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę

Michał Sielski
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie. Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie.

Według przepisów każda droga prowadząca do przejścia granicznego - a za takie jest uznawany obszar portu - ma charakter drogi krajowej. Tymczasem za remonty prowadzącej niemal do bram portu Trasy Kwiatkowskiego, od lat miliony płaci Gdynia. - Dość tego! - mówią władze miasta i portu, które wymusiły spotkanie z odpowiedzialnym za infrastrukturę drogową wiceministrem.



Jak przekonać ministerstwo, że Trasa Kwiatkowskiego powinna być drogą krajową?

Wymiana pism z Ministerstwem Infrastruktury, a obecnie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwa od ponad dwóch lat. I niewiele z niej wynika. Tymczasem Gdynia ponosi kolejne koszty napraw drogi eksploatowanej głównie przez zmierzające do portu ciężarówki. To grube miliony - ostatni remont przegubu starszej części estakady kosztował aż 6 mln zł.

- Już kilka kolejnych nadaje się do remontu, ale nie mamy na to pieniędzy w budżecie. Na razie jednak nie stwarza to zagrożenia ani dla kierowców, ani dla konstrukcji wiaduktu i drogi - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Dlatego władze Gdyni przekonują, że droga powinna mieć status krajowej. Wtedy koszty utrzymania spadłyby na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która zajmuje się m.in. remontami obwodnicy Trójmiasta.

- Nasze argumenty wynikają z logiki, ale jak dotąd dostawaliśmy tylko odmowne pisma od ministra. Na szczęście widać światełko w tunelu. Wiceminister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Tadeusz Jarmuziewicz zaprosił nas na rozmowę, co oczywiście może się skończyć jak zwykle, ale może będzie okazja do przedstawienia argumentów - zauważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Walczy o to też port, którego władze również wystosowały pisma do ministerstwa.

- Według prawa do przejścia granicznego musi prowadzić droga o charakterze krajowym. Nie może więc być tak, że jedziemy krajową obwodnicą, potem są 3 km drogi gminnej i krajowe przejście graniczne, jakim jest port. To nie jest droga o charakterze gminnym czy nawet wojewódzkim, to bezsprzecznie droga krajowa - podkreśla Walery Tankiewicz, wiceprezes Portu Gdynia.

Wcześniej ministerstwo interpretowało przepisy twierdząc, że droga krajowa doprowadzona musi być tylko do granic gminy. Ale Trasa Kwiatkowskiego prowadzi też do obu terminali kontenerowych, które obsługują przecież towary sprowadzane do całej Polski.

- Poza tym przejście graniczne leży w granicach portu, a nie miasta, więc taka interpretacja jest nie do przyjęcia. Oczywiście w tym sporze ministerstwu także chodzi o pokrywanie kosztów remontów, więc dobrze, że nadal jest pole do rozmów. Dopóki nie zostały one zakończone, pozostaje mieć nadzieję, że skończą się pomyślnie - podkreśla Walery Tankiewicz.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • : ) (7)

    Powiem krótko acz treściwie.Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi wiadomo o co.Krótko mówiąc nikt nie chce podjąć odpowiedzialności i myśli tylko jak się wymigać.

    • 59 9

    • Oj tam - niech urzedasy z gdyni postawia wagi do tirow na bramach portu stoczni ... (1)

      i solic kary za przeciazone autka

      • 19 2

      • popieram

        Ważenie ciężarówek i to permanentne, a nie tylko od wielkiego święta, bardzo poprawiłoby żywotność naszych nieszczęsnych dróg. A i miejsc pracy dla kierowców by sie troche znalazło, bo trzeba by więcej kursów wykonać.

        • 8 1

    • the bill myśli i mówi krótko ;-)

      • 7 0

    • smucisz, the billu (2)

      miasto Gdynia wykonuje swoje obowiązki, ale próbuje znaleźć inne rozwiązanie. twoje smucenie nie dodaje wartości tylko jest tzw. mądrowaniem się, z którego nic nie wynika, prócz kwasu emocjonalnego zbyt często goszczącego na tym portalu.

      • 6 13

      • (1)

        Chodzi o to że trzeba zmienić władzę, bo taka droga to pikuś, tylko potrzebujemy władzy Polskiej a nie POwskiej...

        • 2 12

        • a jaką proponujesz...

          kiej nie odpowiada ci PO-wska to ta Polska to jaka PiS-owska??/ spadaj

          • 12 2

    • Dobrze że wyjaśniłeś nam rzecz oczywistą, wynikająca nawet z przeczytania tego teksty de bilu.

      • 3 1

  • Niech państwo utrzymuje tą drogę (2)

    lub ustawić tam znak, zakaz wjazdu samochodom powyżej 3,5tony i po problemie.

    • 92 15

    • jasne, jak port w Gdyni padnie (1)

      to nam już nic nie zostanie.

      • 13 3

      • Urzędowy PR nigdy nie padnie.

        • 7 3

  • jak przejmie ją GDDKiA to zimą się Kwiatkowskiego nie pojedzie (3)

    teraz to jedna z lepiej utrzymanych dróg w Gdyni, a na obwodnicy tam gdzie z zimą walczy GDDKiA wiemy jak jest

    • 28 25

    • hmmm, ale w czym problem? (2)

      Przecież podobno, według urzędników UM Gdyni, tą drogą jeżdzą tiry do porty, a nie gdynianie na swoje osiedla, to czym się przejmujesz? ;)

      • 14 7

      • hmmm, ale w czym problem?

        Przecież podobno, drogi prowadzące do przejść granicznych to drogi krajowe, nawet mimo to, że jeżdżą nimi mieszkańcy okolicznych terenów, to czym się przejmujesz?

        • 6 0

      • hmmmm, czyli obwodnica

        nie moga jezdzic mieszkancy trojmiasta?

        • 4 4

  • Nie sądzę, żeby coś ugrali (9)

    Choć zastanawia mnie pewna rzecz. Jedna z ustaw mówi, że za drogi krajowe na terenie miast odpowiada odpowiedni dla tegoż miasta zarząd dróg. Np. Marynarki Polskiej (Dk91) była i jest finansowana z budzetu miasta, budowa W-Ztki (do niedawna DK7) tez. DK91 rowniez prowadzi do przejscia granicznego. Zycze Gdyni powodzenia w tym temacie.

    • 30 4

    • Na drogi kasy nie mają, ale na zbędne lotnisko już tak. I teraz podatnicy mają płacić za ich drogę bo oni zamiast mało efektownych remontów wolą robić zbędne acz efektowne inwestycje?

      Jakby nie było jest to ważna droga nie tylko do portu ale często używana przez samych Gdynian którzy chcą przejechać z punktu A do punktu B bez opuszczania terenu kraju

      • 27 15

    • (7)

      a odnośnie portu - cóż, przecież to w interesie samej Gdyni jest aby port się rozwijał i dobrze funkcjonował. no ale najlepiej jakby koszty tego już pokryli inni

      • 25 12

      • No właśnie chyba nie leży. (3)

        Przeszkadza w zbudowaniu szklanych klocków na nabrzeżu, psuje widok z szklanych klocków, nie pozwala sprzedać ziemi pod szklane klocki, itd.

        Ps. nie jestem przeciwnikiem rozwoju budownictwa, jestem przeciwnikiem lekkomyślnej deweloperki kosztem rzeczywistego, zrównoważonego rozwoju.

        • 9 3

        • Port. (2)

          Owa zabudowa powstaje na terenie starego portu rybackiego, który juz nijak nie przystaje do dzisiejszych potrzeb i warunków rynkowych. Dzisiaj gdyński port, to terminal drobnicowy BTDG, baza kontenerowa BCT, terminal masowy koło Dworca Morskiego - to są usługi portowe, które dzisiaj przynosza zyski i sa potrzebne i na ich terenie nikt szklanych wieżowców nie buduje.

          • 5 4

          • (1)

            Napisałeś to jako znający się na porcie, czy jako pijarowiec miejski?

            • 3 2

            • Napisałem to jako...

              ...ktoś pracujący od kilkunastu lat w branży spedycyjno-logistycznej. I to właśnie przy gdyńskim porcie.

              Do wymienionych przeze mnie terminali/nabrzeży prowadzi i Trasa Kwiatkowskiego i dwujezdniowa ul. Janka Wiśniewskiego i przebudowana niedawno ulica Polska. One też nie mają statusu dróg krajowych...

              • 2 1

      • DArek

        gdzie się tacy yytelligeNci jak Ty rodzą?

        • 2 12

      • g...o rozumiesz (1)

        Miasto nie załuje pieniezy na te droge. Chodzi o jej status - na krajowej moga jeździc TIR-y o nacisku 10 ton na oś, a na powiatowej, tylko do 8 ton na oś. Droga jest ok - ma odpowiednie parametry, ale własnie dlatego, że ma status powiatowy, kontrole moga kierowców kasować mandatami za to, ze przekroczyli dopuszczalny ciężar ładunku. Kapewu?

        • 0 9

        • przeczytaj jeszcze raz artykuł, a w szczególności argumentację Benkowskiego, nie ma tam słowa o mandatach i nośności a jest o kasie na remonty

          • 8 1

  • (8)

    Gdyby zrobić to tak jak jest u naszych zachodnich sąsiadów iż część pieniążków z działalności gospodarczej zostaje w miejscu gdzie zarejestrowana jest firma to znalazłyby się środki na takie rzeczy. Dodatkowo rozwinęłoby to gospodarke regionalną, stworzyło miejsca pracy i "ukruciło" koryto tym w Warszawie przykład - Hamburg i okoliczne gminy.

    • 33 4

    • (3)

      to nie kwestia braku kasy a gospodarowania nią. jak się woli zbudować drogę rowerową która prowadzi znikąd donikąd, jak się kasę pcha w drugie lotnisko w odległości 20km od pierwszego to nic dziwnego że potem kasy na niezbędne remonty nie starcza.

      • 22 11

      • czyli w zasadzie sam sobie zaprzeczyłes (1)

        kwestia nieumiejętnosci gospodarowania kasą ma bezpośredni wpływ na brak kasy

        • 0 3

        • kasa jest tylko że idzie w gwizdek

          • 5 2

      • Pech,

        że jeszcze helikopterobicykli nie wymyślono coby nad portem przelatywały.

        Może POpracuj nad tym wtedy przyklasnę Twojej wypowiedzi;))

        • 0 4

    • (3)

      Yyyy... ale część pieniążków zostaje w miejscu, gdzie jest zarejestrowana firma... Marudź może raczej w temacie, że za mało zostaje.

      • 6 0

      • (1)

        szkoda, ze duzo firm ma skrzynke pocztowa wykupiona w wawie,(i tam sie rejestruje dla "prestizu")a prowadzi dzialalnosc w innym miejscie(tzn zarzad)

        • 2 0

        • dużo firm tą skrzynkę pocztową to ma np w Singapurze albo Cyprze. i tu nie ma co jęczeć że chamy kasę wyprowadzają tylko trzeba się zastanowić dlaczego to robią. raje podatkowe ściągają kasę z całego świata za pomocą niskich podatków, ale u nas nie, lepiej podwyższyć

          • 10 2

      • I tak w mojej opini za mało.

        Ale przykład Niemiec jest o tyle kłopotliwy, że to Federacja a my mamy państwo Unitarne, a szkoda. Wiele przykładów pokazuje, że nawet tak dziwne władze regionalne jak choćby budyń lepiej rozporządzają budżetem niż władze centralne. Starczy spojrzeć na listę najsilniejszych gospodarczo państw, USA, UK, Niemcy, Chiny, Rosja to wszystko federacje. W zasadzie tylko Francja i Japonia są jedynymi dużymi państwami o charakterze centralnym, którym się powodzi.

        Oczywiście w wypadku państw niewielkich jak Dania sprawa ma się inaczej, i system centralny może działać, ale i tu się sprawdza federacja, starczy spojrzeć na Szwajcarię. Niestety w Polsce jak ktoś się odezwie za decentralizacją części władzy to zostaje okrzyknięty ukrytą opcją niemiecką czy innym separatystą przez Warszawiaków.

        • 5 1

  • Nowa droga krajowa ;-)

    W ministerstwie już planują nową drogę krajową, która będzie tańsza w utrzymaniu przebiegać ona będzie ulicami Unruga - Pucka i słynny przejazd kolejowy - Chylońska- Południowa i właczenie się do obwodnicy. Miasto w zamian otrzyma cała Estakadę Kwiatkowskiego od obwodnicy do Obłuża. Ministerstwo musi szukać oszczędności a miasto Gdynia jakoś sobie poradzi z utrzymaniem estakady.

    • 19 3

  • (5)

    Nie zapłacimy za remont tej drogi. I co pan nam zrobi?

    • 12 5

    • (2)

      to będziecie jeździć po dziurach i co Pan zrobisz :D

      • 9 0

      • (1)

        I tak będziesz musiał oddać płaszcz. Ewentualnie furę z węglem.

        • 4 0

        • Cham się uparł i mu remontuj.

          • 6 0

    • :) (1)

      cham się uprze i mu wyremontuj!
      skąd wezmę jak nie mam?

      • 4 0

      • he he

        tradycja to jest coś ekstra oo.. ekstradycja... jak ukradną nam furmankę z węglem to będą musieli oddać samolot....
        a tak po za tym to z twarzy podobny zupełnie do nikogo!

        • 2 0

  • Ja wezmę tę drogę, skoro nie ma chętnych. (3)

    Ustawię bramki i po problemie O_o

    • 41 7

    • Ja biorę udział w akcji (1)

      ja nie płacę i co mi zrobisz?

      • 1 4

      • Nie zapłacisz nie pojedziesz

        O_o

        • 7 3

    • to musisz

      kupić estakadę

      • 0 0

  • Ciekawe czy oddadzą również tak chetnie tę felerną estakadę dla rowerzystów? (2)

    • 25 5

    • nie ma mowy (1)

      nie doczytałes? predkosc ponizej 40km/h dyskwalifikuję te trasę w rankingach jako drogę krajową a załozenie władzy jest takie by była droga krajowa a nie gminną, a wy pedalisci zdaje sie macie ograniczenie do 30-stu czyż nie?

      • 3 0

      • Yyyyy... nie?

        • 1 0

  • (6)

    Gdyby ta rzecz dotyczyła Gdańska już dawno by problem został rozwiązany.Min.Nowak ma na dodatek w swojej nazwie także gospodarkę morską.Wydaje się,że reszta poza Gdańskiem mało go obchodzi.A mówi się o układzie trójmiejskim,do którego Gdynia chyba nie należy.

    • 29 32

    • nie nalezy poniewaz sama nie chce... (3)

      wyrzucajac kase na lotnisko naprzyklad.

      • 20 7

      • No tak gdyby zniszczyli i zaorali połowę Gdyni to wtedy OK (2)

        a tak chcą wykorzystywać dla dobra regionu. Stocznie też najlepiej aby kolesie przejmowali a szkolili ich b.pracowników firmy powiązane z PO.

        • 1 10

        • Jak Gdynia Gdańskowi tak Gdańsk Gdyni...

          • 6 5

        • nie bardzo rozumiem o co ci chodzi. nikt nie każe orać Gdyni, rozwój jest zawsze mile widziany, ale zbędna inwestycja za setki milionów to nie jest żaden rozwój tylko bardzo kosztowny PR

          • 9 2

    • No właśnie nie, drogi dojazdowe do portu północnego są na liście kosztów Gdańska.

      • 16 0

    • ależeś odkrył Amerykę

      chyba od niedawna w Gdyni?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane