• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port morski Elbląg

skot.
21 maja 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Działania samorządu lokalnego, związane z modernizacją i rozbudową portu morskiego w Elblągu spowodowały, że temat funkcjonowania portu w niedalekiej przyszłości jest obecnie bardzo żywy. O kierunki inwestowania w celu poprawy dostępności portu zapytaliśmy prof. Krzysztofa Luksa.

- Wykorzystanie możliwości, jakie może posiadać port w Elblągu wymaga zapewnienia dostępności określonym grupom tonażu: w żegludze towarowej - statkom morsko-rzecznym o nośności 2-3 tys. DWT i długości do 120 m, szerokości - 12 m i zanurzeniu - do 3 m, małym statkom morsko-rzecznym o nośności do 600 DWT i zanurzeniu do 2,8 m oraz barkowym zestawom pchanym o ładowności do 1 tys. ton i parametrach: długość - 80 m, szerokość - 9 m, zanurzenie - 2,5 m. W żegludze pasażerskiej - morskim katamaranom i promom pasażersko-samochodowym o parametrach: długość - do 120 m, szerokość - 20 m, zanurzenie - do 3 m. W jachtingu - jachtom morskim do 15 m długości i zanurzeniu 1,6 do 2 m.

Dla wymienionych jachtów port w Elblągu jest już obecnie w pełni dostępny przez Cieśninę Piławską. Trzeba jednak mieć świadomość, że wejście takich jachtów do Elbląga, bez możliwości korzystania z portów i przystani na Zalewie Wiślanym (Nowa Pasłęka, Frombork, Tolkmicko, Piaski, Krynica Morska, Kąty Rybackie) może mieć charakter jedynie incydentalny. Stąd też sama dostępność portu w Elblągu nie ma takiego znaczenia, jak przystosowanie i promocja pozostałych portów.

- A konkretnie?

- Szczególnie dotyczy to północno - wschodniej części Zalewu Wiślanego, gdzie istnieją naturalne - poza torami wodnymi - głębokości powyżej 2 m.

Dla zapewnienia dostępności wymienionym grupom tonażu towarowego i pasażerskiego konieczne są inwestycje, przede wszystkim na głównym torze wodnym Zalewu Wiślanego, granica państwa - Elbląg, a także na drogach wodnych Nogatu i Szkarpawy. Zasadnicze znaczenie ma dostosowanie toru wodnego. Głównie chodzi o zapewnienie na całym przebiegu trwałej głębokości 2,5 m. W tej materii sporo już zrobiono. Konieczne są prace pogłębiarskie na odcinku od stawy Elbląg do wejścia na rzekę Elbląg - około 3 km. Dla stworzenia możliwości bezpiecznego ruchu statków i zestawów pchanych o długości powyżej 100 m, niezbędne również będzie ścięcie zakrętu rzeki Elbląg w rejonie Nowakowa.

- Jaką rolę przypisałby pan szlakowi Nogat - Szkarpawa?

- Niezbędne inwestycje na tym szlaku wodnym należy rozpatrywać w dwóch aspektach: jako drogi wodnej śródlądowej, łączącej Elbląg z portami Trójmiasta oraz jako alternatywne wyjście z Elbląga na Bałtyk.

Jeśli mówimy o pierwszej drodze, to jej stan umożliwia w pełni eksploatację typowego taboru polskiej żeglugi śródlądowej. Gdyby parametry tego taboru nie zmieniły się w przyszłości, nakłady inwestycyjne można ograniczyć do umacniania brzegów, okresowych prac pogłębiarskich oraz remontów śluz w Gdańskiej Głowie i Przegalinie. Z ekonomicznego punktu widzenia należałoby pomyśleć o poniesieniu nakładów na zagospodarowanie brzegów Nogatu, a zwłaszcza Szkarpawy, dla potrzeb turystyki i jachtingu. Myślę tu np. o marinie na Wiśle Królewieckiej.

Uczynienie ze Szkarpawy alternatywnej drogi dla statków morskich z Elbląga na Bałtyk będzie wymagało budowy wejścia w przekop Wisły, budowy nowej śluzy w Gdańskiej Głowie, pogłębienia odcinka toru wodnego od ujścia rzeki Elbląg do ujścia Szkarpawy, regulacji dolnego biegu Wisły i pogłębienia Szkarpawy do 3,5 m oraz znacznego wyprostowania jej biegu.
Głos Wybrzeżaskot.

Opinie (10)

  • A gdzie się podział Włóczykij?

    Czy ktoś wie?

    • 0 0

  • Powtorka

    Pod koniec lat 60-tych czytalem taki sam artykul tylko przekop mial byc w Skowronkach.Ciekawe czy za czterdziesci pare lat bedzie ten sam artykul ?
    Pozdrawienia dla wszystkich projektantow przesyla
    BOLEK

    • 0 0

  • gdzie te czasy kiedy Polska swoje zboże dla ukarania gdańska spławiała właśnie przez elbląg??
    a ja sam budowałem w/g wizerunku na X wieczej monecie "das elbingen kogen"

    • 0 0

  • tylko ze śluzą proszę
    żeby nie naruszać zbytnio ekosystemu w Zalewie Wiślanym
    a płytki ci on to fakt ;) znajomy kiedyś wypadł do wody z łódki na środku zalewu i do dzisiaj pamiętam go jak stoi po pas w wodzie i wyżyma koszulkę...

    • 0 0

  • mamo

    a jaki tam jest ekosystem? przydalby sie przekop mierzei wislanej aby ulatwic droge statkom, nie trzebaby korzystac z cisniny pilawskiej, a przy okazji sam zalew mialby okazje sie oczyscic bo teraz to straszny sciek

    • 0 0

  • Pomysł interesujący

    Trzymam kciuki za pomysłodawców i liczę, że się uda. To wielka szansa dla tego regionu, który został już dawno temu zapomniany przez Warszawę...

    • 0 0

  • Bolek

    Jak ten artykul sie ukaze za 40 lat, to i tak juz go nie przeczyzasz.

    • 0 0

  • Rysunek nie jest związany z tematem artykułu!!!!

    Czy ktos sie dopatrzyl chcoc slowa o przekopaniu mierzei wislanej w tym artykule?
    Moze nie umiem czytac...
    Tylko na rysunku jest mowa o przekopie :-)

    A tutaj wszyscy zarliwie komentuja przekopanie mierzei.
    Swoja droga, bardzo ciekawy eksperyment sprawdzajacy zrozumienie czytanego tekstu, brawo portal Trojmiasto! ;-)))

    • 0 0

  • CIAPTAK

    Masz racje ze ja nie przeczytam ale licze na Ciebie ze ty przeczytasz.

    • 0 0

  • Dobry temat na każda kampanię wyborczą chyba małpowany od Wlochów,ktorzy juz kilkadziesiąt lat buduja most łaczacy "but" z Sycylia,na tej "budowie" karierę robi juz trzecie pokolenie polityków-oczywiscie kase też :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane