• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port na 750 jachtów

Katarzyna Fryc
2 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Marina jachtowa w Basenie Zaruskiego w Gdyni... Marina jachtowa w Basenie Zaruskiego w Gdyni...
...już niedługo będzie miała konkurencję w postaci nowego basenu na 500 jachtów. ...już niedługo będzie miała konkurencję w postaci nowego basenu na 500 jachtów.
Gdyńska marina - największy port jachtowy w Polsce - chce rozbudować się trzykrotnie. Wszystko, by parę tysięcy kibiców mogłoby dotrzeć do Trójmiasta na Euro 2012 drogą morską i nocować na jachtach.

Plan potężnej rozbudowy gdyńskiej przystani ujawnił "Gazecie" Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, gdzie zakończyły się prace nad koncepcją przedsięwzięcia.

- Zakłada ono trzykrotne powiększenie mariny, przeniesienie do niej dwóch pływających muzeów: ORP "Błyskawicy" i "Daru Pomorza" oraz zorganizowanie na jej terenie miejsca treningów ratownictwa morskiego - opowiada dyr. Królikowski.

Nowa przystań miałaby być urządzona na akwenie przylegającym do falochronu wschodniego (zamykającego dzisiejszą marinę) i nabrzeża Beniowskiego ciągnącego się wzdłuż budynku Akwarium Gdyńskiego.

Dotychczasowy (i tak największy w Polsce) basen żeglarski może pomieścić 250 jachtów, w nowej części mogłoby zacumować kolejnych 500.

- Wyobraźmy sobie Euro 2012. Kilka tysięcy kibiców mogłoby dotrzeć do Trójmiasta drogą morską i nocować na swoich jachtach - dodaje dyrektor Urzędu Morskiego. - Natomiast nabrzeże Pomorskie, gdzie teraz stoją "Błyskawica" i "Dar Pomorza", po przeprowadzce muzeów zostałoby puste. Wystarczy pogłębić dno o dwa metry i mogą tam cumować wielkie wycieczkowce. Teraz ze względu na poziom zanurzenia muszą stać przy mało reprezentacyjnym nabrzeżu Francuskim na terenie portu.

Urząd Morski w Gdyni wstępnie oszacował koszt przedsięwzięcia, na które składa się głównie budowa ponad 500 metrów nowego falochronu, siedmiu pływających pomostów dla jachtów, obiektu służącego do treningów ratownictwa oraz żeglarskiej infrastruktury (zaplecze sanitarne, instalacje, oświetlenie itp.).

Całość zamyka się kwotą 70 mln euro. Blisko połowę tej sumy Urząd Morski ma nadzieję uzyskać z funduszy europejskich.

Planem rozbudowy mariny zachwycony jest prezydent Wojciech Szczurek, który zapowiada wsparcie w staraniach o środki unijne.

- Ta inwestycja na pewno powstanie. Pytanie tylko, kiedy - mówi prezydent. - Do Gdyni zawija coraz więcej jachtów i rozbudowana rok temu marina już robi się ciasna. Dużą wartością byłby także piękny widok na "Błyskawicę i "Dar Pomorza", wyeksponowanie architektury budynku Akademii Morskiej oraz obecność wielkich statków wycieczkowych w samym sercu miasta.
W gdyńskim porcie jachtowym co roku rośnie liczba zawinięć - w 2005 r. było ich 2,2 tys., rok temu już 3 tys.
Jeszcze przed pięcioma laty przystań mogła pomieścić tylko 120 jednostek (liczba miejsc nie zmieniła się od 1936 roku), a stan drewnianych pomostów pozostawiał wiele do życzenia (3/4 elementów z drewna było przegniłych, a połowa żelbetowych konstrukcji nabrzeży spękana).
Dziś w gdyńskiej marinie może cumować 250 jachtów, a infrastruktura dla żeglarzy jest najnowocześniejsza w Polsce. To efekt zakończonej w zeszłym roku modernizacji, która pochłonęła 8 mln zł. (75 proc. pieniędzy dała UE, resztę wyłożyło miasto). Wyremontowano nabrzeża i drogę dojazdową, powstały cztery nowe pływające pomosty, betonowy slip do wodowania jednostek oraz system monitoringu (przystań obserwuje 16 kamer). Powstała też instalacja do odbioru ścieków sanitarnych ze zbiorników na jachtach i budynek gromadzenia odpadów. Każdy pomost ma punkty poboru prądu.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (98) 9 zablokowanych

  • TAK TRZYMAĆ!

    Hip, hip- hura!
    Hip, hip - hura!
    Hip, hip - HURA, HURA, HURA!!!!!

    • 0 0

  • Super, super jesteście wspaniali

    To nie tylko EURO2012, ale i PZŻ z przyjemnością to czytam i zadowolemiem wraz z przygotowaniami kadry olimpijskiej do Igrzysk Olimpijskich Pekin 2008.
    Dziękuje za wspaniały pomysł.
    Trójmiasto przyciągnie elity, a my bliżej poznamy może mniej populrnej dyscypliny jak PN, ale yachting przybliży zwykłym kibicom.
    Gratuluje Prezydencie Szczurek.

    • 0 0

  • Oby!

    Zyczę, żeby ten plan został zrealizowny! :-D

    • 0 0

  • najpierw niech poprawią

    to co podczas remontu schrzanili. Przecież ta cała marina jest zrobiona i odebrana na słowo honoru.

    • 1 0

  • Gdynia może się przeistoczyć w fajne

    nowoczesne miasto. Położenie nadmorskie plus zabudowa w stylu sea tower i moze nam wyrosnąć drugi Hong Kong, plus lotnisko na babich dołach.

    • 0 0

  • powodzenia...

    ...i oby nie skończyło się na obietnicach. Swoją drogą - ciekawe, czy dałoby się (a jeśli tak, to za ile) zamieszkać w tym miejscu na jakiejś łódeczce czy innej barce:)

    • 0 0

  • muerte

    Masz racje, choc jeśli chodzi o dynamike rozwoju, daleko jej do Szanhaju.
    Jest dobrze zarządzana, a władze jej maja wizje i co najwazniejsze realizują je.
    Obecnie najważniejsze to:
    - Ten port na 750 jachtów + zmiany organizacyjne jeśli chodzi o wycieczkowce.
    - Rozbudowa terminalu na 1 mln. pasażerów na Babich Dołach
    - Rozbudowa bazy promowej i Autostrada Morska
    - Wybudowanie Centrum Logistyczne i nowoczesnego Rworca Morskiego
    - Połączenie kolejką BB - Rebiechowem
    - Dokończenie Trasy Kwiatkowskiego i Wiśniewskiego
    - Wybudowanie hotelowych drapaczy chmur w pasie prestiżu
    - Dokończenie hai sportowej i stadionu z prawdziwego zdarzenia
    - Odresteurowanie Parku Dendrologicznego w Kolibkach
    - Rozbudowa mola w Orłowie na Euro 2012(wydłużenie i przystań)
    - Wybudowanie kina IMAX, Rozbudowa Dworca PKP

    • 0 0

  • Żałosne śledzie.

    Jak zwykle gdynia nie ma czym sie wykazac to jak pasozyt probuje sie podlaczyc i korzystac z Gdanskiego EURO2012. To nie gdynie wytypowali na oraganizatora tylko GDAŃSK.Budujcie sobie domki wysokie i myjcie swoje stateczki- blyskawice. To jest żenujące jak gdynia liże d... Gdańskowi. Nie dorastacie do pięt Gdańszczanom.WIoska rybacka i nowa marina na kutry hehehe.1000 lat za murzynami a nie hong kong hehehe. Sledziuchy

    • 0 2

  • You(ż) dawno po dobranocce...

    ... slodkich snow maluszku. Raczki na kolderke i ajciu szkrabie kochany. Z prawdziwym Gdanszczaninem masz niewiele wspolnego. Ale Ty pewnie urodziles sie gdzies pod Kartuzami, wiec nie mozna od Ciebie za duzo wymagac.

    • 0 0

  • Dobry kierunek

    Przydałby się jeszcze obok Dom Żeglarza, który miał stanąć gdzie był Cricoland. Oczywistym jest, że w wolnym, demokratycznym (i otoczonym takimi przyjaznymi krajami z ogromnym potencjałem yachtingowym)państwie utrzymywanie porządku i kultury w jachtingu jest niezbędne a z dnia na dzień liczebność tej flotylli rośnie. Polskie żeglarstwo morskie w ślad za dużo liczniejszym żeglarstwem śródlądowym staje się bardziej prywatne i jest to okoliczność zasadnicza dla sprawy. Jachting prywatny to aktywność dla własnej przyjemności, na własny koszt i na własne ryzyko. Te trzy okoliczność powinny wyznaczać filozofię nowego podejścia przy rozbudowie mariny. Jest jeszcze jeden problem dużo naszych jednostek zimuje na Adriatyku, ponieważ tu nie miała takiej możliwości.
    Gratuluje pomysłu i trzymam kciuki.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane