• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port na 750 jachtów

Katarzyna Fryc
2 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Marina jachtowa w Basenie Zaruskiego w Gdyni... Marina jachtowa w Basenie Zaruskiego w Gdyni...
...już niedługo będzie miała konkurencję w postaci nowego basenu na 500 jachtów. ...już niedługo będzie miała konkurencję w postaci nowego basenu na 500 jachtów.
Gdyńska marina - największy port jachtowy w Polsce - chce rozbudować się trzykrotnie. Wszystko, by parę tysięcy kibiców mogłoby dotrzeć do Trójmiasta na Euro 2012 drogą morską i nocować na jachtach.

Plan potężnej rozbudowy gdyńskiej przystani ujawnił "Gazecie" Andrzej Królikowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, gdzie zakończyły się prace nad koncepcją przedsięwzięcia.

- Zakłada ono trzykrotne powiększenie mariny, przeniesienie do niej dwóch pływających muzeów: ORP "Błyskawicy" i "Daru Pomorza" oraz zorganizowanie na jej terenie miejsca treningów ratownictwa morskiego - opowiada dyr. Królikowski.

Nowa przystań miałaby być urządzona na akwenie przylegającym do falochronu wschodniego (zamykającego dzisiejszą marinę) i nabrzeża Beniowskiego ciągnącego się wzdłuż budynku Akwarium Gdyńskiego.

Dotychczasowy (i tak największy w Polsce) basen żeglarski może pomieścić 250 jachtów, w nowej części mogłoby zacumować kolejnych 500.

- Wyobraźmy sobie Euro 2012. Kilka tysięcy kibiców mogłoby dotrzeć do Trójmiasta drogą morską i nocować na swoich jachtach - dodaje dyrektor Urzędu Morskiego. - Natomiast nabrzeże Pomorskie, gdzie teraz stoją "Błyskawica" i "Dar Pomorza", po przeprowadzce muzeów zostałoby puste. Wystarczy pogłębić dno o dwa metry i mogą tam cumować wielkie wycieczkowce. Teraz ze względu na poziom zanurzenia muszą stać przy mało reprezentacyjnym nabrzeżu Francuskim na terenie portu.

Urząd Morski w Gdyni wstępnie oszacował koszt przedsięwzięcia, na które składa się głównie budowa ponad 500 metrów nowego falochronu, siedmiu pływających pomostów dla jachtów, obiektu służącego do treningów ratownictwa oraz żeglarskiej infrastruktury (zaplecze sanitarne, instalacje, oświetlenie itp.).

Całość zamyka się kwotą 70 mln euro. Blisko połowę tej sumy Urząd Morski ma nadzieję uzyskać z funduszy europejskich.

Planem rozbudowy mariny zachwycony jest prezydent Wojciech Szczurek, który zapowiada wsparcie w staraniach o środki unijne.

- Ta inwestycja na pewno powstanie. Pytanie tylko, kiedy - mówi prezydent. - Do Gdyni zawija coraz więcej jachtów i rozbudowana rok temu marina już robi się ciasna. Dużą wartością byłby także piękny widok na "Błyskawicę i "Dar Pomorza", wyeksponowanie architektury budynku Akademii Morskiej oraz obecność wielkich statków wycieczkowych w samym sercu miasta.
W gdyńskim porcie jachtowym co roku rośnie liczba zawinięć - w 2005 r. było ich 2,2 tys., rok temu już 3 tys.
Jeszcze przed pięcioma laty przystań mogła pomieścić tylko 120 jednostek (liczba miejsc nie zmieniła się od 1936 roku), a stan drewnianych pomostów pozostawiał wiele do życzenia (3/4 elementów z drewna było przegniłych, a połowa żelbetowych konstrukcji nabrzeży spękana).
Dziś w gdyńskiej marinie może cumować 250 jachtów, a infrastruktura dla żeglarzy jest najnowocześniejsza w Polsce. To efekt zakończonej w zeszłym roku modernizacji, która pochłonęła 8 mln zł. (75 proc. pieniędzy dała UE, resztę wyłożyło miasto). Wyremontowano nabrzeża i drogę dojazdową, powstały cztery nowe pływające pomosty, betonowy slip do wodowania jednostek oraz system monitoringu (przystań obserwuje 16 kamer). Powstała też instalacja do odbioru ścieków sanitarnych ze zbiorników na jachtach i budynek gromadzenia odpadów. Każdy pomost ma punkty poboru prądu.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (98) 9 zablokowanych

  • PRZYDAŁA BY SIĘ RÓWNIEŻ PORZĄDNA PLAŻA WZDŁUŻ CAŁEGO BULWARU

    • 0 0

  • skidofe

    .... sorki jeśli przegiołem ale po prostu czasem już niedobrze się robi jak się ciągle czyta te bzdury pod każdym tekstem. Pozdrawiam

    • 0 0

  • Demostenes - krytykę stosuj odpowiedzialnie

    bo pisząc głupstwa sam sobie wystawiasz opinie kogoś niewiaygodnego. Dworzec kolejowy w Gdyni nie należy do Gdyni i ta nie ma żadnego wpływu na jego pracę i wygląd - na nieszczęście mieszkańców, urzędników i tez Trójmiasta.

    Sanepid gy idzie tam na kontrolę ma problem z wystawianiem mandatów bo nie wiadomo kto jest ich odbiorcą ... słyszałem, że jest jakaś firma, która wynajęła/wydzierżawiła dworzec.

    • 0 0

  • a ja się cieszę

    i popieram

    • 1 0

  • A co z budowa BATOREGO nie mylic z domem chandlowym.Bylo glosno jakies 20 lat temu. Koniunktura chiba jest ,w tym roku ok. 70 zawiniec' pasazerow 'do Gdyni.

    • 0 0

  • Pierwsze przymiarki do rozbudowy mariny w Gdyni maja chyba ze 25 lat.
    Wtedy juz sporzadzony zostal wstepny projekt ktory wypisz wymaluj przypomina tan za dzisiaj.
    Jesli takowe plany wejda w zycie to naprawde nedzie super.
    Gdyni zycze powodzenia.

    • 0 0

  • oj nie chce być złosliwy ale to raczej malusieńkie tylko łodzie będą bo na duże jachty to miejsca nie bedzie. A w szoku jestem że w GDYNI jest najwieksza przystań no ale ja powiedzmy ze sie nie znam ;-P

    • 0 0

  • Tandeta i komunizm

    "cumować 250 jachtów, a infrastruktura dla żeglarzy jest najnowocześniejsza w Polsce." ... s****ie w banie. Taka sama infrastruktura jest w każdej porządnie remontowanej przystani żeglarskiej, też nowoczesność, woda i prąd na kei.



    Poza tym ciekawe czemu tylko w gdyni żądają ode mnie przy cumowaniu PESEL NIP i inne szczegółowe dane armatora/właściciela/skipera jachtu.



    Poza tym czemu zanim zdążyłem zacumować dostałem ochrzan od Pani chyba niby bosman, że nie zgłosiłem się przez radio (kretyński zwyczaj uprawiany tylko w Polsce). Zamiast dzień dopbry w czym mogę pomóc to opier...



    Ja w tej marinie byłem dwa razy, pierwszy i ostatni. I dziwią mnie statystyki mówiące o zwiększaniu się ilości jachtów cumujących w gdyni, ponieważ w światku żeglarskim marina gdyńska ma najgorszą opinię własnie za te papierologie i podejście obsługi.



    Pozdrawiam

    Marcin

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane