• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port odwrócony plecami do mieszkańców

Maciej Naskręt
19 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Zamknięty wjazd do portu na ul. Budowniczych Portu Północnego.
  • Zamknięty wjazd do portu od strony ul. Sucharskiego.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Poinca.

W cieniu dyskusji o tym, że Gdańsk odwraca się od morza, portowe spółki otoczyły się płotami i zabarykadowały przed mieszkańcami. Dla miłośników samolotów lotnisko usypało trzy górki widokowe, a miłośników statków port pogonił precz.



Czy interesujesz się życiem trójmiejskich portów?

Przy okazji niedawnego wpłynięcia do terminalu DCT "Mai", czyli jednego z  największych kontenerowców na świecie, przekonałem się, że gdański port, który z każdym rokiem odnosi coraz większe sukcesy, coraz mniej chce się nimi chwalić.

Przybycie "Mai" było okazją dla tzw. shipspotterów, czyli miłośników statków, by na własne oczy przekonać się o jej ogromie i zrobić jej zdjęcie. Choć nie jestem jednym z nich, także chciałem uwiecznić tę wizytę.

Wieczorem, w dniu przybicia kontenerowca, przy terminalu DCT na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska, ruch był jak w mrowisku. Z jednej strony trwała budowa drugiego terminalu, a z drugiej ciężarówki wywoziły kontenery z właśnie zacumowanego kolosa.



Z tego powodu nie było miejsca, by przystanąć i uwiecznić rozładunek na zdjęciu lub filmie.

Teren portu jest mi dobrze znany, w młodości często zwiedzałem zlokalizowane wokół niego bunkry. Postanowiłem więc zbliżyć się do terminalu DCT od strony Półwyspu Westerplatte. Nic z tego nie wyszło, bo port pozamykał kolejne drogi i ustawił przy nich stróżówki.

Jeszcze niedawno można było dojechać do Naftoportu i pokazać gościom z południa Polski jak wygląda przeładunek węgla czy ropy. Niestety, tam też stanęły bramy, które skutecznie odcięły dojście do terminalu.

Rozumiem względy bezpieczeństwa czy przepisy celne, ale podobne chyba obowiązują na lotnisku, a tam udało się pogodzić je z potrzebami mieszkańców. "Planespotterzy", czyli miłośnicy samolotów, masowo korzystają z górek, które na ich potrzeby usypał Port Lotniczy.

Także inne porty mają mniej do ukrycia. Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni w minioną sobotę na pięć godzin odsłonił swoje tajemnice. Na dzień otwarty przyszło wielu chętnych. Wśród nich byli nie tylko pracownicy, którzy chcieli pokazać swoje miejsce pracy, ale także mieszkańcy Gdyni, którzy na co dzień mają niewiele wspólnego z portem.

Dziwię się, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi odwrotną politykę wizerunkową, czyli działa tak, jakby w ogóle nie dostrzegał, że funkcjonuje w ramach miasta. Budując wokół siebie mur fizyczny, buduje go także w głowach ludzi.

Port wciąż się rozwija i z pewnością pojawią się kolejne plany jego rozbudowy. Wtedy jednak mieszkańcy Gdańska, odcięci od portu i traktowani przez niego z niechęcią, mogą zrewanżować się tym samym. Bo jak zrozumieć potrzeby instytucji, o której niewiele wiemy i która trzyma nas na dystans?

Miejsca

Opinie (151)

  • bo port to jest firma, zakład przeładunkowy a nie kino!

    A Pan redaktor to nie ma większych problemów, może gdzieś kupa leży na trawniku albo jakiś kot kuleje?

    • 50 33

  • bezpieczeństwo w DCT polega na tym, (1)

    że podczas zaladunku kontenera na naczepę, kierowca musi siedzieć w kabine i pod groźbą zakazu wjazdu na teren terminalu nie może z niej wyjść. Niedorzeczność, jak kierowcy kontener spadnie na głowę to już nigdy sam z tej kabiny nie wyjdzie. Pobierałem kontenery w kilku portach w europie i w każdym bezpieczeństwo było najważniejsze tzn. w każdym trzeba było wysiąść z kabiny i stanąć z dala od ciężarówki. Druga sprawa - kontenery są wydawane dopiero jak skończy się rozładunek i załadunek statku, przez co tworzą się gigantyczne kolejki oczekiwania. W porządnych portach, gdy tylko kontener dotknie ziemi, można wjeżdżać i go pobierać.

    • 36 8

    • bo to Wolska właśnie!

      • 2 0

  • Z tego co wiem (1)

    Osoby nieupoważnione nie mogą tam przebywać z tego powody, że jest to obszar celny.... A tym bardziej nie można robić zdjęć..
    Dlatego porty odgradzają gapiów...

    • 25 21

    • Bzduraaa

      • 1 0

  • Maciek do KFP (1)

    • 3 1

    • Tylko na pierwszym planie nie rób więcej zdjęć samochodu który zamierzasz kupić.

      • 6 1

  • i co teges

    naogladajta sie na jutubach !!

    • 4 4

  • Port Gdańsk to nie tylko Port Północny...

    ... w Porcie jest mnóstwo nabrzeży ogólnodostępnych, z których można podziwiać płynące kanałem jednostki z odległości nie większej niż 100 kroków. Poczynając od Falochronu Zachodniego poprzez Nabrzeża Ziółkowskiego, Obrońców Westerplatte, Mewiego Szańca, Wisłoujście, Zbożowego na terenach miejskich w okolicach Starego Miasta kończąc. Charakter infrastruktury obsługowej Portu Północnego (wyjście w morze w celu osiągnięcia większych głębokości) z natury rzeczy utrudnia / uniemożliwia obserwację statków z bliska. Polecam plażę Westerplatte.

    • 33 6

  • Niemcy, stocznia Pappenburg. (2)

    Bez problemu można podziwiać z bliskiej odległości ogromy, świeżo wyprodukowany liniowiec klasy Oasis. Żadnych leśnych dziadków w stróżówkach poganiających fotografów. Przyjeżdżają rodziny z dziećmi na takie widowisko. I jest co podziwiać i fotografować. Bez stresu i krycia się.

    • 15 12

    • Ty nie zachwycaj sie Niemcami, bo tam islamiści!!!!!!!?

      • 6 2

    • W gdańskiej stoczni też nie raz oglądałem wodowane statki, a w gdańskim porcie też można oglądać co wpływa

      • 11 0

  • Szkoda ze pan redaktor bedac na dct nieporuszyl tematu duzych kolejek do dct?.moze portal jest sponsorowany przez dct i ma zakaz poruszania tego tematu?????!!!!!!!

    • 6 18

  • zgadzam się z autorem - Gdańsk nie jest miastem portowym (5)

    Ilu Gdańszczan wie o obecnej kondycji portu? Ilu wie co się tam obecnie dzieje, jakie są plany rozwoju?
    A ilu choćby wie gdzie tak w ogóle jest ten cały port?

    Kiedy można zobaczyć medialne zaangażowanie rzekomo "gdańskiego" portu w życie miasta? Gdzie i kiedy próbuje on zaistnieć w świadomości mieszkańców?

    • 21 22

    • Czyli to czy Gdańsk jest lub nie jest miastem portowym ma zależeć od świadomości mieszkańców? A co to za zaczarowana logika? Jak ktoś tak bardzo ma potrzebę to się wszystkiego dowie. Bez problemu.

      • 10 5

    • Przypadkiem to nie media są od informowania mieszkańców?

      • 11 0

    • Port w Gdańsku, drugi na Bałtyku po Sankt Petersburgu, ale jakiś młot i tak napisze że Gdańsk nie jest miastem morskim, a inny że daleko mu do Kopenhagi czy Amsterdamu (które to są mniejsze od Gdańskiego portu), ręce opadają.....

      • 7 1

    • Niestety (1)

      Gdynia aż pachnie portem, morzem. W Gdańsku tego nie czuć, czuć za to Szadółki, Fosfory, spalarnię ...

      • 4 3

      • w Gdyni lepszy smród?

        Tak, w Gdyni czuć... jak przypłynie biomasa (kopra do spalenia w EC3).

        • 3 1

  • Logika

    "Ciężarówki wywozily kontenery z właśnie zajmowanego kolosa".
    Gdzie tu logika? Jak ciężarówki mogą wywozić kontenery, które są jeszcze na statku?

    • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane