• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port odwrócony plecami do mieszkańców

Maciej Naskręt
19 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Zamknięty wjazd do portu na ul. Budowniczych Portu Północnego.
  • Zamknięty wjazd do portu od strony ul. Sucharskiego.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Poinca.

W cieniu dyskusji o tym, że Gdańsk odwraca się od morza, portowe spółki otoczyły się płotami i zabarykadowały przed mieszkańcami. Dla miłośników samolotów lotnisko usypało trzy górki widokowe, a miłośników statków port pogonił precz.



Czy interesujesz się życiem trójmiejskich portów?

Przy okazji niedawnego wpłynięcia do terminalu DCT "Mai", czyli jednego z  największych kontenerowców na świecie, przekonałem się, że gdański port, który z każdym rokiem odnosi coraz większe sukcesy, coraz mniej chce się nimi chwalić.

Przybycie "Mai" było okazją dla tzw. shipspotterów, czyli miłośników statków, by na własne oczy przekonać się o jej ogromie i zrobić jej zdjęcie. Choć nie jestem jednym z nich, także chciałem uwiecznić tę wizytę.

Wieczorem, w dniu przybicia kontenerowca, przy terminalu DCT na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska, ruch był jak w mrowisku. Z jednej strony trwała budowa drugiego terminalu, a z drugiej ciężarówki wywoziły kontenery z właśnie zacumowanego kolosa.



Z tego powodu nie było miejsca, by przystanąć i uwiecznić rozładunek na zdjęciu lub filmie.

Teren portu jest mi dobrze znany, w młodości często zwiedzałem zlokalizowane wokół niego bunkry. Postanowiłem więc zbliżyć się do terminalu DCT od strony Półwyspu Westerplatte. Nic z tego nie wyszło, bo port pozamykał kolejne drogi i ustawił przy nich stróżówki.

Jeszcze niedawno można było dojechać do Naftoportu i pokazać gościom z południa Polski jak wygląda przeładunek węgla czy ropy. Niestety, tam też stanęły bramy, które skutecznie odcięły dojście do terminalu.

Rozumiem względy bezpieczeństwa czy przepisy celne, ale podobne chyba obowiązują na lotnisku, a tam udało się pogodzić je z potrzebami mieszkańców. "Planespotterzy", czyli miłośnicy samolotów, masowo korzystają z górek, które na ich potrzeby usypał Port Lotniczy.

Także inne porty mają mniej do ukrycia. Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni w minioną sobotę na pięć godzin odsłonił swoje tajemnice. Na dzień otwarty przyszło wielu chętnych. Wśród nich byli nie tylko pracownicy, którzy chcieli pokazać swoje miejsce pracy, ale także mieszkańcy Gdyni, którzy na co dzień mają niewiele wspólnego z portem.

Dziwię się, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi odwrotną politykę wizerunkową, czyli działa tak, jakby w ogóle nie dostrzegał, że funkcjonuje w ramach miasta. Budując wokół siebie mur fizyczny, buduje go także w głowach ludzi.

Port wciąż się rozwija i z pewnością pojawią się kolejne plany jego rozbudowy. Wtedy jednak mieszkańcy Gdańska, odcięci od portu i traktowani przez niego z niechęcią, mogą zrewanżować się tym samym. Bo jak zrozumieć potrzeby instytucji, o której niewiele wiemy i która trzyma nas na dystans?

Miejsca

Opinie (151)

  • W DCT podobno 50% to Ukraińcy

    Widac to po nr. rej. tego włoskiego szrota w którym awaria raz w tygodniu jest wpisana do instrukcji obsługi

    • 8 9

  • ups ! to chyba BY a nie UA ....

    • 3 2

  • panie redaktorze proszę się nie ośmieszać (2)

    Dla mnie ten artykuł wygląda jak pisany na zlecenie konkurencji.

    Pisze pan jakieś głupoty o tym, że Gdańsk odwraca się od morza a jest dokładnie odwrotnie. Powstał w ostatnim czasie chociażby ogólnodostępny bulwar przy wejściu do portu oraz są plany estetyzacji niektórych nabrzeży.

    Jako przykład jak bardzo dostępności innych portów podaje pan fakt dnia otwartego w jednym z gdynskich terminali. A czy przypadkiem nie była to jednorazowa impreza w terminalu, który kolejny rok z rzędu notuje gigantyczne spadki i próbuje zrobić cokolwiek by zwrócić na siebie uwagę?

    Co do samego trojmiasto.pl to piszecie zdecydowanie za mało o gdańskim porcie i jak już to w dziale biznes. Największy kontenerowe na świecie jest dla was tylko jednym z większych, a o gigantycznych nowych suwnic ach nic nie piszecie. Natomiast jak coś pozytywnego dzieje się w Gdyni jest dla mnie więcej niż pewne, że artykuł się pojawi.. Natomiast artykułu o gigantycznych spadkach na gdyńskim BCT nie ma i raczej u was wątpię że będzie..

    • 33 12

    • Dobry artykuł (1)

      Jeszcze 2 lata temu można było wjechać rowerem do Portu Pólnocnego pod kapitanat poru, a 3, 4 lata temu dojeżdżał tam autobus miejski, obecnie jest szlaban.
      Tak samo było z dojazdem do terminala masowego i od niego do DCT, teraz tam jest budowa, to może i zrozumiałe że nie ma tam miejsca na swobodny wjazd i może być niebezpiecznie.
      No cóż komuna z kraju wyszła, ale jeszcze nie z ludzi i decydentów, chociaż tabliczki typu "zakaz fotografowania" zdjęto z dworców kolejowych, bo i tak widać wszystko z satelity.

      Nie rozumiem tylko obiekcji poprzednika i tej dziwnej rywalizacji DCT z BCT, toż to śmieszne, czyżby kibic ?
      Jest miejsce dla DCT i swoją niszę musi znaleźć i BCT jak i GCT i te małe nabrzeża kontenerowe w Porcie Gdańskim wewnętrznym., rywalizacja ta tylko może wyjść na dobre ich klientom i nam .
      Nie zauważyłem jakoś na portalu trojmiasto.pl jakiegoś faworyzowania Gdyni względem Gdańska czy odwrotnie.
      A do powyższej opinii , można napisać interesujący artykuł czytelnika i wysłacćgo do trojmiasot.pl

      • 5 13

      • Znajdź kolo przedsiębiorstwo gdzie można ot tak sobie np rowerem śmigać

        • 9 0

  • taki trynd

    także inne porty mają mniej do ukrycia.
    Bo tam na terenach portowych nie ma firmy Port Service. Wkrótce po artykułach na temat tej firmy na dotychczas ogólnodostępnych ulicach postawiono bramy.

    • 9 10

  • Port i okolica .

    Niestety od zakończenia ostatniej wojny port skutecznie odgradza się od miasta i jego mieszkańców ograniczając im dostęp do Martwej Wisły .

    • 6 9

  • Pracuję tam.Po wybudowaniu DCT-2 będzie lepszy widok.A i dzisiaj jest dobry.Bez przesady.Port to granica państwa,wiec pewne ograniczenia muszą być.Widokowe nie.

    • 24 1

  • ISPS i tyle w temacie. Podziekujcie amerykanom za wymyslenie tych regulacji. (1)

    • 25 1

    • https://pl.wikipedia.org/wiki/Mi%C4%99dzynarodowy_Kodeks_Ochrony_Statku_i_Obiektu_Portowego

      • 6 0

  • Kup sobie model do sklejania

    Porty morskie i lotnicze powinny być zamknięte dla gawiedzi ze względów bezpieczeństwa.

    • 19 5

  • suweren

    Na całym świecie porty kontenerowe są zamknięte mało tego to ze zrozumiałych względów wzmocniona jest ochrona.

    • 21 2

  • Artykuł żenada....

    Z całym szacunkiem Panie Naskręt , na czyje polecenie próbuje Pan obsmarować Zarząd Portu? Zero faktów, rzetelności, tylko narzekanie,że nie widać dobrze?:)
    Pisać tylko aby pisać i jeszcze Panu za to płacą, OMG.Proszę zasięgnąć informacji na temat ZMPG u źródła, a później pisać z sensem. Coraz bardziej przekonuję się ,że Pańskie artykuły są beznadziejne i o niczym..niestety.Portal trójmiasto wypuszczając takie artykuły poprostu się ośmiesza.

    • 31 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane