• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port odwrócony plecami do mieszkańców

Maciej Naskręt
19 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Kontenerowej.
  • Zamknięty wjazd do portu na ul. Budowniczych Portu Północnego.
  • Zamknięty wjazd do portu od strony ul. Sucharskiego.
  • Widok na terminal DCT od strony ul. Poinca.

W cieniu dyskusji o tym, że Gdańsk odwraca się od morza, portowe spółki otoczyły się płotami i zabarykadowały przed mieszkańcami. Dla miłośników samolotów lotnisko usypało trzy górki widokowe, a miłośników statków port pogonił precz.



Czy interesujesz się życiem trójmiejskich portów?

Przy okazji niedawnego wpłynięcia do terminalu DCT "Mai", czyli jednego z  największych kontenerowców na świecie, przekonałem się, że gdański port, który z każdym rokiem odnosi coraz większe sukcesy, coraz mniej chce się nimi chwalić.

Przybycie "Mai" było okazją dla tzw. shipspotterów, czyli miłośników statków, by na własne oczy przekonać się o jej ogromie i zrobić jej zdjęcie. Choć nie jestem jednym z nich, także chciałem uwiecznić tę wizytę.

Wieczorem, w dniu przybicia kontenerowca, przy terminalu DCT na ul. Kontenerowej zobacz na mapie Gdańska, ruch był jak w mrowisku. Z jednej strony trwała budowa drugiego terminalu, a z drugiej ciężarówki wywoziły kontenery z właśnie zacumowanego kolosa.



Z tego powodu nie było miejsca, by przystanąć i uwiecznić rozładunek na zdjęciu lub filmie.

Teren portu jest mi dobrze znany, w młodości często zwiedzałem zlokalizowane wokół niego bunkry. Postanowiłem więc zbliżyć się do terminalu DCT od strony Półwyspu Westerplatte. Nic z tego nie wyszło, bo port pozamykał kolejne drogi i ustawił przy nich stróżówki.

Jeszcze niedawno można było dojechać do Naftoportu i pokazać gościom z południa Polski jak wygląda przeładunek węgla czy ropy. Niestety, tam też stanęły bramy, które skutecznie odcięły dojście do terminalu.

Rozumiem względy bezpieczeństwa czy przepisy celne, ale podobne chyba obowiązują na lotnisku, a tam udało się pogodzić je z potrzebami mieszkańców. "Planespotterzy", czyli miłośnicy samolotów, masowo korzystają z górek, które na ich potrzeby usypał Port Lotniczy.

Także inne porty mają mniej do ukrycia. Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni w minioną sobotę na pięć godzin odsłonił swoje tajemnice. Na dzień otwarty przyszło wielu chętnych. Wśród nich byli nie tylko pracownicy, którzy chcieli pokazać swoje miejsce pracy, ale także mieszkańcy Gdyni, którzy na co dzień mają niewiele wspólnego z portem.

Dziwię się, że Zarząd Morskiego Portu Gdańsk prowadzi odwrotną politykę wizerunkową, czyli działa tak, jakby w ogóle nie dostrzegał, że funkcjonuje w ramach miasta. Budując wokół siebie mur fizyczny, buduje go także w głowach ludzi.

Port wciąż się rozwija i z pewnością pojawią się kolejne plany jego rozbudowy. Wtedy jednak mieszkańcy Gdańska, odcięci od portu i traktowani przez niego z niechęcią, mogą zrewanżować się tym samym. Bo jak zrozumieć potrzeby instytucji, o której niewiele wiemy i która trzyma nas na dystans?

Miejsca

Opinie (151)

  • Od jakiegos czasu w Parku w Brzeznie wisi duza tablica na ktorej Gdansk zapowiada budowe sciezki na falochron Pnc. w2016 roku .Wzdluz portowego plotu prowadzi piaszczysta sciezka po ktorej przechadaja sie spacerowicze ale tylko wtajemniczeni by na glowce portowej /zielonej/ posiedziec , czy w sezonowym barze wypis kawe lub piwo. Trzeba spopularyzowac to miejsce ale nie w takim stanie w jakim sie znajduje.Przeciez moze to byc piekne miejsce widokowo spacerowe

    • 2 0

  • Suwerenności nie oddamy

    Słuszna postawa. Trzeba bronić się przed szpiegami z Unii Europejskiej. Naszpiegują tacy, naszpiegują, i będzie po dobrej zmianie. Trzeba bronić suwerenności.

    • 3 0

  • Port odwrócony plecami do mieszkańców- to znaczy,że poporzednio stał otworem dla każdego

    Wg autora - każdy powinien mieć możliwość pałętania się po porcie - narażając swoje zdrowie i życie na szwank

    • 7 0

  • 28 mln

    człowiek ciekawski to i krowie w d*pę by zajrzał najchętniej, port to miejsce pracy i każdy ma tam swoje obowiązki. To nie miejsce do pozowania turystom czy spacery między kontenerami. Od takich spraw są dni otwarte np.

    • 7 0

  • dla mnie to port jest jeszcze za mało chroniony jest to granica państwa no i ten terroryzm .......

    • 8 1

  • may

    w domu siedziec a nie statki ogladac ciemno-grodzianie nie dla psa kielbasa

    • 1 1

  • ochrona pozorowana

    Po co walić te banialuki o bezpieczeństwie. Nie oto chodzi. Każdy kto pracował na Północnym wie gdzie jest "oko cyklopa"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane