• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port przejmuje część terenów nadmorskich w Gdyni

Michał Brancewicz
14 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia. Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia.

Port Gdynia kupił od Stoczni Nauta spory teren w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni. Nowy właściciel zamierza prowadzić tu działalność okołoportową, nieuprzykrzającą życia mieszkańcom nowych osiedli, które są planowane w okolicy. To oznacza, że w tej części nabrzeża nie powstanie nowa, mieszkalna zabudowa. Tymczasem miejski "Waterfront" władze miasta promują właśnie na targach w Cannes.



Nadmorskie tereny w centrum Gdyni:

Port Gdynia jako jedyny złożył ofertę w przetargu na zakup gruntów należących do Stoczni Nauta. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 wystawiono z ceną wywoławczą 90 mln zł. Zarząd stoczni postanowił przyjąć ofertę, a szczegóły dotyczące kwoty transakcji nie zostały ujawnione.

- Środki uzyskane ze sprzedaży terenów zostaną przeznaczone na finansowanie działalności operacyjnej, a także optymalizację struktury zadłużenia spółki - mówi Paweł Brzozowski, wiceprezes Stoczni Nauta.
Ta transakcja nie ogranicza w żaden sposób działalności produkcyjnej Stoczni Nauta.

Jakie plany wobec tych terenów ma port?

- Pomysłów jest kilka. Służba ratownicza SAR poszukuje działki, aby postawić nowy obiekt. Gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów [duże statki wycieczkowe - dop. red.]. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - mówił niedawno na konferencji podsumowującej rok Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
To oznacza, że idea stworzenia "waterfrontu", czyli nowej części miasta na poprzemysłowych terenach zlokalizowanych nad wodą nie zostanie w pełni zrealizowana.

Tymczasem Gdynia we francuskim Cannes podczas targów nieruchomości "MIPIM - The World's Leading Property Market" nadal promuje ideę Sea City, zwanego przez włodarzy Śródmieściem Morskim. Przedstawiciele magistratu uczestniczyli w dyskusji o nowych możliwościach miast posiadających gotowe do zabudowy tereny nadwodne.

- Chcemy stworzyć nowoczesną dzielnicę, ale przede wszystkim naszym celem jest to, żeby pozostała bardzo przyjaznym miejscem do życia, w którym ludzie będą szczęśliwi - mówiła podczas debaty Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jak na całą sytuację zapatrują się deweloperzy realizujący lub planujący w tym obszarze inwestycje? Można zakładać, że mają mieszane uczucia. Z jednej strony portowe czy przemysłowe otoczenie trudno nazwać przyjaznym, z drugiej zaś ograniczenie podaży mieszkań w tej części miasta może zwiększyć zainteresowanie ich ofertą.

- W naszym odczuciu fakt ten nie będzie miał większego wpływu na zainteresowanie naszą inwestycją, głównie za sprawą innych projektów deweloperskich, które są planowane na granicy pomiędzy obszarem przemysłowo-portowym i strefą miejską w tej części miasta - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik firmy Vastint, która pod koniec roku zamierza rozpocząć budowę mieszkań i biur. - Kompleks Waterfront zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie skweru Kościuszki zobacz na mapie Gdyni, już samo to stanowi wartość dodaną inwestycji, która spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony przyszłych użytkowników.
Drugim dużym deweloperem w okolicy jest Polski Holding Nieruchomości. Niedawno rozpoczął on prace przy budowie osiedla Yacht Park, które powstaje na części Nabrzeża Kutrowego zobacz na mapie Gdyni.

Podczas prac ziemnych budowlańcy natknęli się tu na ponad 800 betonowych pali, które przed laty wykorzystano podczas budowy pirsu. Wcześniej z żadnej dokumentacji nie wynikało, że mogą tam się znajdować.

- Podczas prac rozbiórkowych natrafiono na elementy, które nie były naniesione na dokumentacji archiwalnej, co na tę chwilę nie wpłynęło na realizację inwestycji. Biznesplan inwestycji na terenie pirsu przewidywał rezerwy czasowe na tego rodzaju zdarzenia i na chwilę obecną nie ma mowy o opóźnieniach. Na placu budowy prace trwają nieprzerwanie - uspokaja Magdalena Kacprzak, dyrektor biura marketingu, strategii, relacji inwestorskich i PR w Polskim Holdingu Nieruchomości.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to marina oraz pierwszych sześć budynków osiedla Yacht Park powinno być gotowych w drugiej połowie 2019 roku.

Opinie (239) 2 zablokowane

  • senior rafal

    jesli sa pszeciwnicy budownia nowego centrum to niech zrobia sobie spacer ulica wszynktona sw piotra ipszy terenach dalmoruto mrze otworza oczy tam ma byc wszystko nowe jak najwyzsze i nowoczesne wtedy beda turysci inie beda uciekali na balety do sopotu czy gdanska wlasnie tam beda nowe knajpy ogrutki na piwo czy kawe

    • 0 0

  • Czas odejść panie Szczurek bo nie masz pan wizji rozbudowy Gdyni. Tyle jest terenów w Gdyni zapuszczonych chociażby Grabówek, Chylonia. Mogłaby tam powstać piękna zabudowa tarasowa. Ale pan uparłeś się na port. Już poległeś panie Szczurek.

    • 2 0

  • To poroniony pomysł, żeby budować osiedle mieszkaniowe w porcie. Ktoś, kto to wymyślił powinien się leczyć.

    • 2 0

  • kiedyś Gdynię budował cały naród, dzisiaj niszczy ja jeden człowiek. (10)

    Dlaczego na terenach po Dalmorze powstaje zamknięte osiedle? Dlaczego przy terenach po Naucie powstaną zamknięte osiedla? To oznacza upadek, mieszkańcom zawsze będzie przeszkadzał zapach lub hałas z portu.

    • 142 25

    • Kwiatkowski

      się biedactwo w grobie przewraca !!!!!!!

      • 0 0

    • Pani Katarzyna G.-S. wyjaśnia nam dlaczego (8)

      "żeby pozostała bardzo przyjaznym miejscem do życia, w którym ludzie będą szczęśliwi". Jacy ludzie? Deweloperzy, urzędnicy plus garstka nowobogackich z warszawki których stać na zakup i utrzymanie pustego apartamentu 20 tys/m2. Reszta plebsu zadowoli się obietnicą tarasu widokowego na Sea Towers, potem zrobi się im cuda wianki i o wszystkim zapomną.

      • 48 5

      • w korkach nie staną...

        Przywiezie ich pendolino a "na próg" dostarczą stępowe gondole. To ci ubożsi. Ci na wypasie ominą korki samolotem i z lotniska też gondolami...

        • 2 0

      • jak staną w korkach z Gdyni Zachód albo Północy to się im może przypomni? (5)

        stać ich będzie tylko na mieszkania na przedmieściach albo w Rumii

        • 15 4

        • Ale ich właśnie nie stać na te twoje apartamnty.

          I wolą aby budować miejsca pracy w Gdyni. Jak zarobią to sobie kupią, nawet na przedmieściu. A jak wybudujesz apartamenty to co będzie z tego miało miasto Gdynia i jego mieszkańcy?

          • 4 1

        • jak staną w korkach (2)

          to urzędnik z uśmiechem na ustach im oznajmi, że plebs ma jeździć do pracy rowerem, bo samochody przeszkadzają pieszym w spacerowaniu po ulicy. Przypominam, że w listopadzie ponownie zdecydujemy czy przez kolejne 4 lata będą nam pluć w twarz.

          • 22 5

          • (1)

            To nie decydujmy, nie wybierajmy nikogo, zbojkotujemy wybory, sami będziemy naszym miastem rządzić i o nim decydować..tak by bylo najlepiej ze wszystkim, wladza w rękach ludu, a nie jakichś dziwnych postaci..

            • 1 9

            • Ale z ciebie mądrala

              Wkurzasz się bo nie zarobisz na kilku nowych budynkach?

              • 5 1

        • w Rumi

          przez jedno 'i'

          • 4 0

      • Co oni robią z tym miastem, tragedia.

        • 12 5

  • znikające miasto portowe

    Gdynia to miasto portowe polskie i takie niech zostanie,nie rozumiem dlaczego nazwy obiektów są obcojęzyczne.

    • 2 0

  • Zależy co dla kogo jest przyjazne. Mi zawsze marzył się widok na port lub stocznię. Bywałam w apartamentowcach z takimi przemysłowo-industrialnymi widokami w kilku miejscach na świecie, cudne widoki.

    • 1 0

  • Co Was pozbawiło rozumu ? (1)

    Popatrzcie na redę portu, jak stoją statki na żelazie to znaczy, że Port nie wyrabia się czyli jest kasa do wzięcia, jak nie stoją to mrzonki. Popatrzcie na Londyn - doki, na Amsterdam, na Hamurg na większość miast portowych tam wszędzie miasto wessało keje portowe. Porty nadal pracują , lecz na peryferiach historycznych lokalizacji. Co Większość miłośników Gdyni z trzydziestych lat zeszłego wieku pozbawia rozumu? Po prostu jego brak ! Sprawdzicie kim był Franciszek Sokół !.

    • 2 1

    • A dodam, że nie jestem zwolennikiem obecnego Prezydenta za biegaczy, cyklistów, pedalistów, maratończyków ect. Którzy blokują Gdynię dla jej ?!? Nie wiem czego. Bo dla mojej pracy, zarabiania na podatki płacone w Gdyni takie akcje to klęska. Mieszkam w Chwarznie więc padam ofiarą tych idiotycznych pomysłów z odcięcięm na weekendy mojej dzielnicy od komunikacji samochodowej bo biegnie kilku posiadaczy opiętych na genitaliach gaci dla chwały napoju, gaci , zegarka lub innych gadgetów. Albo pedałują ! ? Nie napiszę na czym i po co bo nieletni czytają ;-).

      Ale od zeszłego wieku patrząc historycznie obecny Prezydent jest dla mnie kontynuatorem myśli Franciszka Sokoła. Bilans dla mnie ma na wielki plus!.
      I zagłosuję na niego, choć z niechęcią za to
      Co napisałem powyżej. ! Mniejsze zło ?! Nie wiem, ale jest po prostu jest doskonałym administratorem. Nie ma lepszej propozycji. Sic!

      • 0 3

  • Uff! (3)

    Uczono mnie w szkole, ze amortyzacja infrastruktury portowej to minimum 75 lat. Wniosek jest taki, ze dopóki są chętni na działalność na terenie portu i wszyscy na tym zarabiają to port ma działałać. Niestety błędem było przeznaczenie terenów Dalmoru pod zabudowę mieszkaniową. Zarzad Portu powinien skorzystać z prawa pierwokupu i zablokować deweloperke. Na terenie Dalmoru mógłby powstać terminal do obsługi statków pasażerskich - dzisiaj cumują one przy hałdach węgla z dała od centrum.

    • 40 2

    • prawda... (1)

      cumowanie statków pasażerskich w tym miejscu gdzie cumują teraz to jakieś nieporozumienie... Już miejsce gdzie cumuje Stena jest dużo lepsze...

      • 8 0

      • Większość statków pasażerskich odwiedzających Gdynię nie ma szans na wejście, obrócenie, zacumowanie w basenie Prezydenta. O czym to pdo...... nie !

        • 0 0

    • sprawę uklepano z ministrem w 2003 roku

      a port był jego podwładnym. nie podskoczył....
      "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. „międzytorzu” i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia."

      • 4 0

  • Czyli tam mogą powstać jedynie biurowce ! Kto zaplanował osiedla koło portu??? (24)

    Kto to zrobił niech już odejdzie, trzeba zmienić plan. Port najważniejszy, Gdynia to Port!!!

    • 224 41

    • To Twoim zdaniem dobrym pomysłem jest działalność portowa w centrum miasta? może i na Molo Południowym? (4)

      smród, hałas i generalnie bałagan. Nowoczesny Port 90% zysków wypracowuje z obsługi transportu kontenerowego, takie "zaplecze techniczne" o które zamierza sobie rozbudować obecnie port na działkach "waterfront" w ścisłym centrum miasta to jest dopiero porażka - działanie SAR można byłoby zapewne ulokować choćby na obszarze Mariny, która ma być gruntownie przebudowywana i także będzie szukała współinwestorów. Próba wciskania się portu w centrum miasta nikogo nie uszczęśliwi i nie poprawi konkurencyjności Portu. Ważniejsze są inne inwestycje, które zresztą Port ma zamiar realizować. Cofamy się krok... wstecz. Bo niby Gdynia nie ma prawa się rozwijać, poprawiać jakości życia?
      - Malme, Geteborg, Hamburg, Kapsztad, Nowy Jork i 10tki innych, jakoś mogły uważam, że raczej nie jesteśmy robotniczą wioską z okresu XIX rewolucji przemysłowej.

      • 4 10

      • Kapsztad, Nowy York, - pojechałeś! A może odleciałeś z Kosakowa?

        • 3 0

      • poprawiaj jakość życia

        Chylonii, Oksywia. Pogorza Dolnego czy innych dzielnic. Daruj sobie mocarstwowe mżonki "centrum", bo takowego nie ma. Jak masz ochotę mieć City, to je zbuduj ale nie na terenach portu. Bo porty buduje się nad morzem!
        Podawane przez ciebie przyklady to demagogia. W motywacje nie zaglądam, bo żadna pochleban mi się nie nasuwa. Nie porównuj milionowych metropolii do mieściny z niewielkimi atutami i możliwościami dochodu. To miasto ludzi żyjących z morza i my je znamy. Ile kilometrów nabrzeży mają? Od ilu stuleci prowadzą swoją działalność? Przy nich jesteśmy "robotniczą wioską", choć nie wiem co w tym złego...
        A co najważniejsze, te miejsca nadal prowadzą działalność portową. Wygaszają ją dopiero wtedy, gdy maja alternatywę...

        • 8 1

      • Molo południowe zawsze miało być reprezentacyjne i nikt tam nie chce portu handlowego. A na terenie po byłym Dalmorze pięknie by wyglądały właśnie "pasażery". Może nie te największe ale zawsze.

        • 8 1

      • Port zamierza się rozbudować na działkach "waterfront"? To chyba waterfront zamierza się wcisnąć w tereny po Naucie. To były zawsze tereny portowe a nie ścisłe centrum miasta. Tą metodą przesuniecie ścisłe centrum miasta do Estakady Kwiatkowskiego.
        Powiedz mi jak się poprawi jakość życia mieszkańców Gdyni jak nie będą mieli gdzie pracować, a na wybudowane apartamenty będą mogli tylko popatrzeć. Mieszkaniówka to zysk dewelopera nie miasta. Przedstaw mi kalkulację jak miasto się "dorobi" na tej inwestycji i co będzie z tego miało w przyszłości. Byłem w kilku wymienionych przez ciebie portach i te porównania nie mają sensu. Nie ta wielkość, nie te zasoby.

        • 10 2

    • (4)

      Kiedyś miasto z morza i marzeń, dzisiaj z biurowców i mieszkań...

      • 16 8

      • edzio ruska pijawko (3)

        • 3 8

        • Wreszcie się obudziłeś? Brakowało ciebie, już się martwiłem (2)

          • 3 2

          • hmm, a my się znamy czerwona cebulko Putina? (1)

            musisz na tym forum często bywać,
            jakieś 2.5 roku, akurat od momentu wygrania przez PiS wyborów,

            przypadek?

            • 1 2

            • ty to jesteś trudny przypadek.

              • 1 0

    • Gdynia to Port i natym niech sie UM skupi (3)

      Gdynia zamiast udawać monte-carlo powinna budowac drogi transportowe z/do portu. Wygodne duze place dla cieżarówek. Tory do portu bezkolizyjne z drogami dla tirów.

      • 23 8

      • idiota (2)

        • 3 18

        • Kowalski...

          :b

          • 3 1

        • Argument zwolennika popierającego UM

          • 10 3

    • J Lefandowski

      Pisał kiedyś w Wyborczej, ze ma być kurort. a nie przemysł

      • 2 3

    • Szczurek i jego ekipa niszczą nasze miasto. czas na zmiany

      Gdynia to Port a nie mieszkaniówka dla warszawiaków telewizja już powiadomiona
      Brak rozwoju dzielnic Północnych o kolej
      Lotnisko - ? co ze zmarnowanymi pieniędzmi kto za to poniósł konsekwencje
      zgłaszamy pikietę na czas Hainekena
      Dziurawe drogi

      • 7 3

    • Panie prezydencie jeśli chce Pan uszczęśliwic mieszkańców by żyli w szczęściu i harmonii to weź Pan te rondo koło sądu napraw

      • 14 4

    • (1)

      Ale co Wy tak się czepiacie tego?
      Port zapewne kupi te tereny które się im przydadzą.
      Zapewne chcą być konkurencja dla DCT dlatego po co im takie tereny. oceaniczny statek tam nie wpłynie.
      A niech budują tam mieszkania ktoś kupi i nowe podatki dla miasta.
      Mi tam to odpowiada bo i tak nie chodziłem tak jakby był port też bym nie wchodził a jak będą osiedla to może będzie można odwiedzić te tereny.

      • 8 14

      • Jakie podatki dla miasta?

        Z mieszkań podatki większe niż z portu lub wynajmu biurowego?
        Zrozum raz sprzedany teren deweloperowi przynosi zysk tylko jemu i tym, którzy będą te mieszkania wynajmować. A oni koszty odpiszą sobie od podatku.
        W seatowers też miał być ogólno dostępny taras widokowy. Osiedle najprawdopodobniej zostałoby ogrodzone z ochroną i popatrzeć mógłbyś zza płotu.

        • 15 5

    • Lotnisko w Gdyni to właśnie ma być dla nowych (2)

      mieszkańcòw. Niedługo staży gdynianie i ich niruchomości zaczną przeszkadzać wizhi gdyńskiego montecarlo.

      • 12 10

      • A dużo tych staży dostaną gdynianie?

        • 6 7

      • Już mają plany zbudować apartamenty w dzielnicy domków i willi.

        Stałymi mieszkańcami nIkt się nie przejmuje. Jak masz inne zdanie to mówią "won z Gdyni".

        • 9 5

    • urbaniści zderegulowani :) (1)

      • 6 10

      • W Gdyni decyzje podejmuje jednoosobowo prezydent.

        • 21 11

  • (1)

    Myślę, że krzywdzące są opinie, że przez budynki tj Sea Towers miasto traci. Każda inwestycja to krok do przodu. Nowoczesne budynki sprawiają, że atrakcyjność miasta wzrasta, nie ujmując przy tym, że Gdynia była, jest i zawsze będzie nadmorska.

    • 0 6

    • Droga Tosiu,

      Miast nadmorskich jest bardzo dużo, ale Gdynia jest miastem portowym. Dzięki portowi i przy nim wyrosło na piękne miasto. Z przemysłem "produkcyjnym" bywa różnie, a port z renomą i dobrym zapleczem oraz dobrze skomunikowany zawsze będzie potrzebny. Należy robić wszystko aby port nadal przynosił dochody. Nie można ograniczać terenów portowych po to aby budować tylko mieszkania. Jest wiele głosów, między innymi na tym forum, które przekonują o tym, że potrzebne są miejsca pracy i związanie ludzi z tym miastem. Mieszkania na wynajem tego nie zapewnią.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane