• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port przejmuje część terenów nadmorskich w Gdyni

Michał Brancewicz
14 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia. Na zdjęciu zaznaczony teren Nauty kupiony przez Port Gdynia.

Port Gdynia kupił od Stoczni Nauta spory teren w centrum miasta zobacz na mapie Gdyni. Nowy właściciel zamierza prowadzić tu działalność okołoportową, nieuprzykrzającą życia mieszkańcom nowych osiedli, które są planowane w okolicy. To oznacza, że w tej części nabrzeża nie powstanie nowa, mieszkalna zabudowa. Tymczasem miejski "Waterfront" władze miasta promują właśnie na targach w Cannes.



Nadmorskie tereny w centrum Gdyni:

Port Gdynia jako jedyny złożył ofertę w przetargu na zakup gruntów należących do Stoczni Nauta. Teren o powierzchni 61,9 tys. m kw. przy ul. Waszyngtona 1 wystawiono z ceną wywoławczą 90 mln zł. Zarząd stoczni postanowił przyjąć ofertę, a szczegóły dotyczące kwoty transakcji nie zostały ujawnione.

- Środki uzyskane ze sprzedaży terenów zostaną przeznaczone na finansowanie działalności operacyjnej, a także optymalizację struktury zadłużenia spółki - mówi Paweł Brzozowski, wiceprezes Stoczni Nauta.
Ta transakcja nie ogranicza w żaden sposób działalności produkcyjnej Stoczni Nauta.

Jakie plany wobec tych terenów ma port?

- Pomysłów jest kilka. Służba ratownicza SAR poszukuje działki, aby postawić nowy obiekt. Gdzieś trzeba też zbudować elektrownię gazową już z myślą o powstaniu portu zewnętrznego. Być może terenem byłby zainteresowany Portowy Zakład Techniczny, który zajmuje się montażem konstrukcji stalowych lub udałoby się stworzyć tam zaplecze dla cruiserów [duże statki wycieczkowe - dop. red.]. Taka działalność nie jest uciążliwa, więc mogłaby być prowadzona w sąsiedztwie apartamentów - mówił niedawno na konferencji podsumowującej rok Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
To oznacza, że idea stworzenia "waterfrontu", czyli nowej części miasta na poprzemysłowych terenach zlokalizowanych nad wodą nie zostanie w pełni zrealizowana.

Tymczasem Gdynia we francuskim Cannes podczas targów nieruchomości "MIPIM - The World's Leading Property Market" nadal promuje ideę Sea City, zwanego przez włodarzy Śródmieściem Morskim. Przedstawiciele magistratu uczestniczyli w dyskusji o nowych możliwościach miast posiadających gotowe do zabudowy tereny nadwodne.

- Chcemy stworzyć nowoczesną dzielnicę, ale przede wszystkim naszym celem jest to, żeby pozostała bardzo przyjaznym miejscem do życia, w którym ludzie będą szczęśliwi - mówiła podczas debaty Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Jak na całą sytuację zapatrują się deweloperzy realizujący lub planujący w tym obszarze inwestycje? Można zakładać, że mają mieszane uczucia. Z jednej strony portowe czy przemysłowe otoczenie trudno nazwać przyjaznym, z drugiej zaś ograniczenie podaży mieszkań w tej części miasta może zwiększyć zainteresowanie ich ofertą.

- W naszym odczuciu fakt ten nie będzie miał większego wpływu na zainteresowanie naszą inwestycją, głównie za sprawą innych projektów deweloperskich, które są planowane na granicy pomiędzy obszarem przemysłowo-portowym i strefą miejską w tej części miasta - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik firmy Vastint, która pod koniec roku zamierza rozpocząć budowę mieszkań i biur. - Kompleks Waterfront zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie skweru Kościuszki zobacz na mapie Gdyni, już samo to stanowi wartość dodaną inwestycji, która spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony przyszłych użytkowników.
Drugim dużym deweloperem w okolicy jest Polski Holding Nieruchomości. Niedawno rozpoczął on prace przy budowie osiedla Yacht Park, które powstaje na części Nabrzeża Kutrowego zobacz na mapie Gdyni.

Podczas prac ziemnych budowlańcy natknęli się tu na ponad 800 betonowych pali, które przed laty wykorzystano podczas budowy pirsu. Wcześniej z żadnej dokumentacji nie wynikało, że mogą tam się znajdować.

- Podczas prac rozbiórkowych natrafiono na elementy, które nie były naniesione na dokumentacji archiwalnej, co na tę chwilę nie wpłynęło na realizację inwestycji. Biznesplan inwestycji na terenie pirsu przewidywał rezerwy czasowe na tego rodzaju zdarzenia i na chwilę obecną nie ma mowy o opóźnieniach. Na placu budowy prace trwają nieprzerwanie - uspokaja Magdalena Kacprzak, dyrektor biura marketingu, strategii, relacji inwestorskich i PR w Polskim Holdingu Nieruchomości.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to marina oraz pierwszych sześć budynków osiedla Yacht Park powinno być gotowych w drugiej połowie 2019 roku.

Opinie (239) 2 zablokowane

  • Zacznijmy od małych rzeczy

    Jak chociażby tunel pod torami PKP na Chyloni.
    Skończmy z przesadnym dbaniem o interes deweloperów.
    Miasto Gdynia to Port i Obecni mieszkańcy miasta w nim żyjący i płacący podatki.

    • 17 0

  • Witam.Jestem marynarzem (4)

    Witam wszystkich zainteresowanych tematem.Jako zawodowy marynarz odwiedziłem mnóstwo przepięknych waterfrontów na świecie.Aby streścić do maximum,powieem tak..Pogody za długo letniej u nas nie ma.Na waterfontach jessą tłumy ludzi.Budując waterfront zciągamy mase statków pasażerskich z turystami.Daje to kase.W lecie na zewnątrz,pole do popisu dla kapel muzycznych,co tylko można wymyślić.Zimą mianowicie ,organizować wenątrz restauracji rożne spektakle smieszne,lub małe koncerty.Trzeba umieć przyciągać tłumy!!!Wystarczy troszke opini turystów statków wycieczkowych,i będą zawijać do Gdyni systematycznie.Ale trzeba coś im dać ,zeby mieli powód do powrotu i odwiedzin systematycznych miejsca.Marynarz jak turysta,zawsze zapamieta gdzie sie dobrze bawił.Polecam.Zbudujcie ,jeśli już macie takie plany Waterfront jakiego nikt jeszcze nie widział.A będą pisać o Nas w gazetach i internecie.Najlepsza reklama na turystów których nie trzeba zapraszać.Sami wiedzą gdzie dobrze.Pozdrawiam Gdynian.Arka Gdynia

    • 8 12

    • Przeczytaj to co napisałeś i zastanów się czy to zrozumiałeś.

      • 4 0

    • Bez marynarki

      to nie jest marynarz

      • 5 0

    • "Budując waterfront ściagamy mnóstwo statków z turystami"

      Łatwiej jednak krzyczeć Arka Gdynia niż myśleć.

      • 8 0

    • to plan na mieścinę circa 50 tysięcy mieszkańców.

      I to godzących się na śmieciowe miejsca pracy, bo takie oferuje "przemysł" turystyczny w naszym wydaniu. "Waterfront jakiego nikt jeszcze nie widział" - ty na prawdę uważasz, że na tym polu możemy konkurować z Dubajem czy Monaco? Bo to własnie widzi świat...
      Chesz budować Waterfront? Proszę bardzo, masz pole od Oksywia po Rewę. Widoki ładniejsze niż z portu.
      A od portu trzymaj się z daleka.

      • 6 0

  • winda (1)

    Kupili tereny portowe, żeby budować wieżowce.

    • 7 3

    • Zobaczymy co miasto wpisze w Plan Zagospodarowania Przestrzennego dla tego terenu.

      • 6 0

  • I bardzo dobrze!!!! (2)

    Gdynia, to przede wszystkim port.

    • 11 0

    • (1)

      To przede wszystkim śledzie!!!

      • 0 7

      • oj, z tym kiepsko...

        przełowiona okolica i nawet śledzia trzeba od Dunów, Norwegów i Angoli kupować...

        • 4 0

  • (5)

    Port powinien się rozwijać, ale zajmowanie terenów w ścisłym centrum? Mamy XXI WIEK. Gdynia co będzie miała poza portem? Zamiast nowoczesnego miasta, będziemy mieli śmierdzące tereny portowe!

    • 1 23

    • a co ma mieć?

      Dlaczego na terenie portu? Co jest obecnie takiego pociągającego w "centrum"?
      50 lat mieszkam w Gdyni a od 20 nie mam potrzeby do "centrum" zaglądać...

      • 3 1

    • Mamy XXI wiek i są już dobre dezodoranty więc nie strasz. Widać że coraz gorzej z argumentami.

      • 4 0

    • A gdzie w Gdyni jest centrum?
      Nie widziałem tutaj żadnego rynku. Są co najwyżej skwer i bulwar ale... to jest bardzo rozciągnięte w przestrzeni, tak więc gdzie mam się udać aby trafić do "centrum"

      • 4 0

    • Jak zabudujecie międzytorze to powiecie ze centrum jest na Polskiej.

      • 3 0

    • Port za obwodnicę, żeby nie śmierdział wczasowiczom a apartamentach.

      • 1 0

  • Zamiast "Manhattanu", będziemy mieli mączke kukurydzianą.

    • 2 11

  • kupil i odkupil (5)

    tereny panstwowe - tereny miejskie - odkupuja i zabieraja - jak kto chce i kiedy ma ochote. Jak to plynnie przechodzi z rak do rak i nikt sie nawet nie pyta czyje to i kto to mial. Powojenna komedia...nadal trwa..

    • 8 1

    • Skarb Państwa kupił sam od siebie. (3)

      A czy ktoś pamięta, za jaką cenę Nauta przejęła teren po stoczni Gdynia? Czy nie za złotówkę?

      • 1 0

      • (2)

        Jak masz dwupiętrowy dom to masz prawo jedno piętro przepisać na syna? Masz prawo i na pewno będziesz pilnował aby tego nie zmarnował. A jak sprzedasz obcemu to co będziesz z tego miał?

        • 1 0

        • zły przykład. (1)

          Ty i syn jesteście odrębnymi osobowościami prawnymi a po osiągnięciu pełnoletności, Twoja "włada ojcowska" ogranicza się do Twojej własności. Co gorsza, prawo jest tak ustawione, że możesz odpowiadać za postępowanie syna! A nawet może on, pomimo pełnoletnosci, zarządać alimentów. Bycie synem niczego nie gwarantuje i począwszy od Biblii, cała historia o tym mówi...

          W przypadku tej transakcji, nadzór włascicielski obu podmiotów jest w tych samych rękach i można powiedzieć, że to "przepływ wewnętrzny".

          • 0 1

          • To port jest już pełnoletni czy nie?

            Chyba nie zrozumiałeś intencji wpisu.

            • 0 0

    • co się dziwić skoro w tym "biznesie" dominują prawnicy.

      A papier jest cierpliwy...

      • 1 0

  • Gdynia miasto upadłe

    • 3 0

  • Gdynia kiedyś Morska Potęga Polski dzisiaj to Miasto Upadłe

    • 2 0

  • Gdynia gdzie są: PLO, Stocznie Produkcyjne,Stocznie Remontowe, Porty, Dalmor,MW, Transocean,Mleczarnia, Rzeźnia, (1)

    • 7 0

    • Ewidenta wina Tuska

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane