• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Elektryfikacja PKM: pojawiły się słupy trakcyjne na Matarni

Arnold Szymczewski
28 listopada 2021, godz. 12:00 
Opinie (198)

Materiał partnera PKM

Mija właśnie pięć miesięcy od rozpoczęcia prac przy elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dotychczas udało się wykonać już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo-KiełpinekMapka oraz KiełpinekMapka-RębiechowoMapka. Z ziemi wyrasta także nowy przystanek Gdańsk "Firoga"Mapka usytuowany między Matarnią a Portem Lotniczym w rejonie siedziby firmy Intel. - W styczniu 2022 r. nasz wykonawca planuje przenieść się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża, gdzie roboty potrwają około pół roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.



Jak często korzystasz z PKM?

Prace związane m.in. z elektryfikacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpoczęły się w czerwcu br. Dzięki inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co ma poprawić komfort podróży mieszkańców korzystających z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk-Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.


- Do tej pory wykonana została już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo - Kiełpinek (tor nr 1 i 2) oraz Kiełpinek - Rębiechowo (tor nr 1), a obecnie trwają prace na odcinku Kiełpinek - Rębiechowo przy torze nr 2 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W nasypy i skarpy wzdłuż linii PKM wbitych zostało około 524 sztuk fundamentów palowych oraz zamontowanych zostało 495 słupów trakcyjnych (na ok. 1150 planowanych).

- Prace związane z elektryfikacją linii PKM obecnie prowadzone są na odcinku od rozjazdu za przystankiem Gdańsk-Kiełpinek w kierunku lotniska (km 9,450 linii PKM) do rozjazdu przy stacji Gdańsk-Rębiechowo (km 16,180) - dodaje Tomasz Konopacki.

Przystanek Gdańsk "Firoga" wyrasta z ziemi



Jednocześnie - w trakcie prac związanych z elektryfikacją PKM - trwa budową nowego przystanku Gdańsk "Firoga". Przystanek będzie zlokalizowany między Matarnią a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w tym rejonie.

- Wykonano już adaptację przejścia podziemnego od strony północnej na potrzeby przyszłego peronu w postaci projektowanego szybu windowego oraz pomieszczeń socjalnych. Widać też już zarys przyszłego peronu nr 1 (dla pociągów jadących w kierunku Portu Lotniczego) oraz fundamenty, na których stać będzie konstrukcja charakterystycznej czerwonej wiaty. Prowadzone są też prace przy budowie ścianki peronowej, wzdłuż zamkniętego w związku z tymi pracami toru nr 2 dla pociągów jadących w kierunku Gdańska-Wrzeszcza - wylicza Tomasz Konopacki.
Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony. Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony.

W styczniu 2022 r. wykonawca przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża.



Jak mówi Tomasz Konopacki, w styczniu 2022 r. wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo - Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają około pół roku.

- Ze względu na występujące tam strome i trudno dostępne nasypy oraz bliskość budynków mieszkalnych w niektórych lokalizacjach prace przy palowaniu mogą być nie tylko cięższe w wykonaniu, ale także bardziej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców. Dlatego będziemy z odpowiednim wyprzedzeniem o nich informować i za wszystkie utrudnienia związane z naszą inwestycją już teraz przepraszamy - kończy Tomasz Konopacki.
Za wszystkie prace związane z elektryfikacją linii PKM odpowiada firma Torpol, która wygrała ogłoszony przez PKM przetarg na realizację tej inwestycji, a wcześniej zrealizowała między innymi projekt i budowę dworca Łódź Fabryczna, a także trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł.

Miejsca

Opinie (198) 3 zablokowane

  • (16)

    A dlaczego nie robili elektryfikacji już w czasie budowy tego docinka?

    • 32 55

    • (1)

      Nie bardzo rozumiem minusowania mojego pytania? Zadałem i oczekuje odpowiedzi... Pytam, bo nie wiem, nie pamiętam.

      • 10 28

      • możesz co najwyżej prosić a oczekiwać to możesz od siebie nie od innych. Spuśc powietrze z napompowanego Ego.

        • 12 4

    • Bo wtedy nie było na to pieniędzy. (8)

      A polityczni wrogowie już krzyczeli że bez sensu, że drogo, że będzie powietrze wozić.

      • 19 8

      • Najgłośniej krzyczał "bezrobotny" parkingowy na dotacjach z Urzędu Pracy.

        • 8 6

      • Dureń durniowi odpowiedział. (5)

        Jeżeli chcecie wiedzieć dlaczego nie elektryfikowali linii od początku, to odpowiadam, otóż pkp plk nie byla w stanie sfinansować elektryfikacji na swojej linii od Osowej do Gdyni. Ot i cały powód opóźnienia. Nie trzeba zadawać głupich pytań, wystarczy poczytać. Polityczne przysrywki też są nie na miejscu!

        • 16 5

        • Dlatego pytałem, bo nie pamiętałem początku budowy.

          • 4 4

        • Dziwne, bo ja pamiętam jak Kacper Płażyński krzyczał, że to bezsensowna inwestycja bo będzie powietrze wozić.

          • 13 6

        • A po co przekopywali nasypy (2)

          Stały 100 lat. Ale przekopali by na nowo nasypać. Na to kasa była

          • 8 8

          • Nie wiem, żeby im jakiś niewybuch przypadkiem nie wyskoczył?

            • 2 1

          • Może dlatego, że stare nasypy były tylko pod jeden tor?

            • 9 0

      • No i wozi powietrze, pasażerów tam nie wielu.

        • 0 4

    • Kasa (3)

      Jeśli dobrze pamiętam to po prostu chodziło o kasę. Projekt z elektryfikacją był za drogi w momencie budowy PKM i rozdzielono to na dwa etapy.

      • 19 4

      • aaa ok dzięki

        • 4 4

      • nie chodziło o kasę, ale jak ktoś wyżej napisał o braku możliwości elektryfikacji linii Osowa Gdynia (1)

        teraz PKM jednak się elektryfikuje, mimo opóźnienia nie wiadomo jak długiego na linii PLK

        • 12 1

        • Zacznie pewnie od strony Bydgoszczy i do Osowy dotrze za dwa lata

          • 4 1

    • xxx

      Bo teraz drugi raz miasto Gdańsk wyda pieniądze podatnika znajomym;) Nowa linia, nowy tabór i...kaska się kręci;)

      • 2 7

  • (9)

    Kiedy PKM do Sierakowic?

    • 30 9

    • A po co. Tam jest wylegarnia covidu (1)

      • 6 12

      • Chyba dzieci

        • 2 0

    • (1)

      Nie dla kolei do pislamizmu!

      • 8 11

      • Wracaj do kaftana tuskofilu.

        • 6 3

    • Dziecioroby z Sierakowic

      nie potrzebują kolejki. Mają swoje passaty "w dizlu".

      • 8 10

    • Trzeba byłoby zrobić remont tego odcinka (1)

      A najlepiej całą linię Pruszcz - Łeba

      • 11 1

      • i polaczyc Sierakowice

        Ze Skorzewem.

        • 4 0

    • może nawet w tym stuleciu

      • 3 0

    • a kiedy na polnoc

      Gdyni?!

      • 5 0

  • linia zrobiona tylko dla sloików i ogomne koszty bez skomunikowania z skm (12)

    :) mieszkancy mają linie 210

    • 12 66

    • Dawniej była linia B

      tam polowe lasow wycieto dla tej malo potrzebnej linii..

      • 3 17

    • Ktos ładuje ogromne fundusze na linie, która sluzy wylacznie sloikom. (5)

      mieszkancy maja linie 210

      • 4 28

      • Wolisz by "słoiki" przyjeżdżały samochodami? (2)

        Do lokalnych dojazdów są autobusy i ew. tramwaje. Może chciałbyś PKM co ma co 200m przystanek? Gdańsk wyrzuca kasę na tramwaj gdzie zagęszczenie i spadek terenu sprawia, ze to nie będzie działać i pochłonie kupę kasy.

        • 15 6

        • (1)

          I tak przyjezdzaja samochodami. Czestotliwosc do Gdyni to zart.

          • 5 2

          • po to jest elektryfikacja,

            żeby zwiększenie częstotliwości było bardziej opłacalne

            • 5 1

      • garnki to finansują, bo stoją murem za słoikami

        • 2 2

      • bo ktos ma w tym interes, aby robol dojechal

        zrobil co do niego nalezy i wyp...l do siebie a nie robil tlok w miescie. Problem w tym, ze ten "ktos" w kosztach nie partycypuje.

        • 0 0

    • (1)

      Dla słoików? To linia do Warszawy? Idź gofry smażyć turystom i zbieraj na bilet na Pendolino, które tylko widzisz z okna, a do którego nie wsiądziesz, bo słoików Ci zabraknie, żeby wytrwać w Wawie.

      • 10 6

      • Warsiawa nie ma tu nic do rzeczy, dziadek.

        • 4 0

    • W Klukowie mieszkają rodowici Gdańszczanie (1)

      • 5 6

      • Mówiący z dziada pradziada gwarą kaszubską

        • 0 0

    • Sloik

      Masz w głowie a na dodatek pusty

      • 0 1

  • Kiedy PKM do Pelplina? (4)

    • 10 27

    • kiedy do Częstochowy? (2)

      • 10 1

      • to nie to wojewodztwo

        I nie ta "metropolia"...

        • 2 1

      • Niech

        ci biskup wybuduje.Kase i to nieopodatkowaną ma

        • 2 3

    • Kiedy do San Escobar?

      • 5 2

  • o nir, to kłamstwo ! to słupy 5G!

    • 9 18

  • Czegoś nie rozumem (32)

    Obecnie trendy sa eko - nie od dzisiaj. Projekt PKM nie uwzględniał elektryfikacji? Czy ktoś z niego zrezygnował ?
    Inna sprawa - o ile spadnie koszt biletu po zastosowaniu tanszej alternatywy napędzania czyli prądu?

    • 54 149

    • Cena nie spadnie

      Z powodu wysokich kosztów inwestycji oraz aktualnych cen energii, które utrzymają się latami. Obstawiam że podrożeje, a jak nie podrożeje dla klienta bezpośrednio w kasie to podrożeje w podatkach z dotacji publicznych. Ot księgowanie i zachwalanie inwestycji własnych oraz bezkresne zadowolenie władz z decyzji na koszt podatnika.

      • 30 5

    • Milion razy było wyjaśniane (19)

      PKM jedzie częściowo po torach PLK, które nie planowały elektryfikacji przez kilka lat po budowie PKM. Zrobienie drutów przy budowie PKM byłoby bez sensu pociągi elektryczne i tak nie mogłyby jeździć, a instalacja by się niszczyła i gwarancja biegła.
      Teraz jak PLK elektryfikują swój odcinek to jest sens i elektryfikacji PKM.

      • 74 3

      • No właśnie PLK wciąż nie elektryfikuje... (4)

        swojej linii. Prace miały już się toczyć, a nie ma nawet przetargu. Skutek będzie taki jak opisałeś - drut się skończy przed Osową a na zelektryfikowanej linii PKM dalej będą jeździć spalinówki marszałkowskie.

        • 24 0

        • Nikt normalny (3)

          nie powiesi miedzianego drutu gdy nie bedzie zasilania. Długo by nie powisiał.....A co do PLK....to spółka skarbu tzw państwa i zarzadza nią PiS, tak jak i cała PKP. Pieniądze na inwestycję na linii 201 podobno są.....ale cały czas, z niewiadomych celów, rozpoczęcie jakichkolwiek prac, na początku papierkowych jest odwlekane. Czyli jednak chodzi.....o pieniądze !

          • 28 7

          • Pragnę tylko zauważyć, że (2)

            Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. jest spółką wojewódzką, a wojewoda jest przedstawicielem rządowym.

            • 0 9

            • Spółką samorządu województwa.

              Mylisz administrację rządową z samorządową, urząd wojewódzki z urzędem marszałkowskim.

              • 12 1

            • Głupotę palnąłem,

              bo Samorządem Województwa zarządza marszałek, a nie wojewoda.
              Samokrytyka.

              • 11 1

      • (6)

        A kto mówi o zawieszaniu sieci? Wystarczyło wstawić słupy i zrobić podstawy by potem nie było trudności jakie są obecnie.

        • 12 20

        • I byłbyś pierwszy, który marudzi, że słupy niszczeją i wtopiono kasę. (5)

          • 30 5

          • (4)

            No pewnie bo wiadukty nie niszczeją i oczywiście miejsce na dodatkowy tor też nie niszczeje. Cud że gdy np budowano linie tramwajową na Morene to tory w ulicy zrobili z wyprzedzeniem nie martwiąc się że będą niszczały

            • 8 11

            • (2)

              Po co budować słupy jak przez nie wiadomo ile lat stałyby niepotrzebne? Tylko by rdzewiały bez sensu. Teraz, jak wiadomo że już czas na elektryfikację, stawiają nowiutkie słupy z gwarancją.

              • 14 0

              • (1)

                I dojadą tam gdzie elektryfikacja się skończy czyli w Rębiechowie. Rozumiem że wcześniej się nie dało a teraz to nie przeszkadza?

                • 6 3

              • Teraz pkp powiedziało że buduje. Wtedy nie określiło nawet terminu kiedy zacznie. W sumie z tym stawianiem słupów bym poczekał aż zbuduje...

                • 6 1

            • To bylo nie po polsku. Po polsku jest zbudowac i zaraz porawiac.

              • 3 3

      • (6)

        To jakim cudem odbudowuje się linie do Kokoszek? Tutaj jakoś można było się dogadać by PKP mogło wyremontować swój odcinek by puścić tam PKM? Po prostu nie podjęto nawet próby rozmów w sprawie elektryfikacji Osowa Gdynia. Teraz będą pewnie czekać z dwa lata

        • 7 13

        • Zdziwił byś się ile o tym rozmawiano z PKP PiS (2)

          Efekt jak w przysłowiu o gadaniu dziada do obrazu.

          • 15 9

          • No to chyba rozmowy przyniosły skutek skoro PKP rewitalizuje odcinek z Kokoszek do Starej Piły?

            • 7 3

          • Tylko, że gdy budowano PKM to raczej PKP rządziło PO...

            • 2 3

        • (1)

          A do Nowego Portu SKM nie jeździ,bo tory zwinięte.Do Nowej Letnicy mogliby coś też wreszcie puścić.

          • 7 1

          • Tam zapewne zrobią ścieżkę rowerową już rowerzyści się o to postarają

            • 2 1

        • Nikt nie zrobi na szybko elektryfikacji odcinka Gdańsk Osowa - Gdynia Główna jeśli w planie jest modernizacja tego odcinka do trzech torów, co przynajmniej na części trasy oznacza szeroko zakrojone prace ziemne.

          • 0 0

    • A od kiedy prąd w Polsce jest eko? (5)

      • 10 8

      • Nadal jest bardziej eko niż spalinowóz (4)

        Elektryk może jechać "na wybiegu", a spalinowóz musi w tym czasie spalać paliwo. Elektryk ma korzystniejszy stosunek masa/liczba pasażerów, może hamować z odzyskiem energii do sieci.

        • 10 5

        • tak jak samochód podczas wybiegu (na biegu) nic nie spala (2)

          • 4 2

          • (1)

            Po pierwsze jest różnica między nic nie spala a odzyskuje energię. Po drugie lokomotywa spalinowa ma silnik diesla generujący prąd do elektrycznych silników trakcyjnych, tam nie ma bezpośredniego połączenia jak w samochodzie, więc nie byłbym taki pewny czy na wybiegu nic nie spala.

            • 3 0

            • Ale SZT jeżdżące na linii PKM nie mają przekładni elektrycznej

              • 3 1

        • SA136, SA133 (pesy)mogą jechać na wybiegu natomiast SA137 i 138 (newag) już nie jest to uzależnione od przekładni jak występuje w danym typie pojazdów. W szynobusach nie ma już takiego systemu jak w starych lokomotywach SM42 czy SU45 gdzie wyspowała prodnica by produkować prąnd na silniki trakcyjne. Ogólnie biorąc pod uwagę teren jaki występuje na lini PKM spalanie wychodzi duże gdzie pod górę trzeba ciągle ciągnąć prawie na maxa by utrzymać czas jazdy.

          • 5 0

    • Żartujesz? (1)

      Wiesz skąd, z czego się bierze prąd w Polsce? O jakim Eko ty piszesz????

      • 5 5

      • O takim eko, że nie wali dym w płuca na peronie ani w okoliczne okna, ani hałas w uszy

        Uwierz - warto, zwłaszcza że ze 20% prądu jest zielone, i z roku na rok więcej.

        • 1 0

    • Europa przestała elektryfikować i wprowadza zespoły trakcyjne z akumulatorami

      które jeżdżą trajtki w Gdyni/Sopocie, tj. odcinki pona 40 bez trakcji

      • 1 7

    • cena za km niezelektryfikowaną PKM wynosi tyle co za zelektryfikowaną SKM, więc nie ma co tanieć ;)

      • 3 1

    • Chodzi oto zeby wiecej kasy zmarnowac bo jest niczyja czyli z podatków !Mozna było zrobic od razu ale poco ?

      Jak wiekszosc inwestycji w Polsce robią byle jak 100 razy poprawiają

      • 1 0

  • Brawo PiS! (6)

    • 19 58

    • ... a co ma z tym wpólnego owa partia?

      Jaką wartość dodaną wnosi taki komentarz?

      • 16 2

    • (1)

      To dzięki "wyimaginowanej" Unii, determinacji marszałka Struga i PO. PiS nie ma nic wspólnego z PKM.

      • 14 5

      • Bzdury gadasz.

        Opozycja odpowiada za całe zło na świecie, z kokluszem i trzęsieniami ziemi włącznie, a nasze kochane Prawo i Sprawiedliwość to pasmo niekończących się sukcesów, tak mówią w jedynej niezależnej TVP więc to musi być prawda!

        • 12 6

    • Brawo PiS????

      Brawo PiS który uczynił tą inwestycje bezcelową? A tak bezcelową bo zabraknie 2,5 kilometra trakcji na odcinku od włączenia pkm do linii pkp za Rębiechowem, nie mówiąc już o pociągach dalej do Gdyni czy Kartuz. Oznacza to że żaden elektryczny pociąg długo jeszcze tamtędy nie pojedzie

      • 11 2

    • Chciałbyś!

      • 3 0

    • pięć gw iazdek p is

      • 2 1

  • czemu nie podajesz informacji o elektryfikacji linii z Gdyni? (6)

    czy juz całkiem zrezygnowali?

    • 20 5

    • (2)

      Inwestorem jest inna firma: PKL, więc dlatego nie ma o tym informacji

      • 6 8

      • so what?

        nie zainteresował się, nie dopytał... słowem: olał

        • 7 4

      • sponsorem artykulu jest pomorski marszalek

        A nie PLK.

        • 5 4

    • plaforma rękami Struka marginalizuje Gdynię od ponad dwóch dekad

      nic się nie zmieniło

      • 9 9

    • W Gdyni pkm nie bedzie jezdzila bo

      Podrozalo parkowanie na peronach. Mieszkańcy tak chcieli.

      • 3 7

    • dziękuję za minusy od trolli, ale mnie to interesuje

      PKM to całość i kiedyś były plany by elektryfikowano wszystko

      • 8 2

  • Dobrze zarządzać cudzymi pieniędzmi (3)

    Od razu powinna być elektryczna, ale ktoś musiał zarobić na spalinówkach, a teraz ktoś inny na elektrykach.

    • 29 26

    • Może najpierw sprawdź dlaczego tak było. (2)

      • 14 2

      • ale co sprawdzać? że organizowało to PO i trzeba dać zarobić dwa razy komuś? (1)

        zero zdziwienia

        • 6 10

        • Jooooo... Jakby PiS organizował to by zburzyli zaraz po wybudowaniu, jak elektrownię Ostrołęka.

          • 15 2

  • tak jak wczesniejszy miliard tak i tu kolejne miliony wyładowane w Gdańsk (18)

    PO rządząca województwem ma w d... gdynian nawet teraz, gdy od czasu kampanii na rzecz Trzaskowskiego Szczurek zaczął śpiewać w chórku prezydentów z PO

    • 21 34

    • (10)

      Zarzyj leki i wyprowadź się na Podkarpacie.

      • 7 7

      • Wyprowadź? On stamtąd klika komentarze. (6)

        • 6 6

        • merytoryczny poziom Tuska (5)

          cali wy

          • 7 5

          • Można do Tuska nie pałać sympatią, ale jednego nie można mu odmówić, że jest politykiem przez duże P. (4)

            A twoi Panowie z Nowogrodzkiej to mogą Tuskowi co najwyżej buty czyścić i krawaty wiązać. Suski, Sasin, Zero, Pinokio, MEMdrzej, Garnek, Pawłowicz, Kempa.. kto ich wybrał ja się pytam.

            • 11 7

            • mozna odmowic

              Bo przez duze P, to jest podrecznym a nie politykiem.

              • 6 5

            • (2)

              Buhaha buha buhaha buha buhaha buha buhaha buha buhaha buha buhaha buha buhaha buha buhaha buha...tusk politykiem przez duże P... buhaha buha buhaha buha buhaha buha

              • 5 6

              • Poznasz głupiego po śmiechu jego. (1)

                • 4 3

              • ty tuskofilu nie potrafisz się śmiać z dowcipów, całe życie jesteś nudny jak pasztetowa w lipcu?

                • 2 4

      • ty lepiej "zarzyj" do szkoły

        albo poproś pryncypała o zakup słownika języka polskiego w nagrodę za aktywność

        • 2 1

      • Zażyj słownika.

        • 2 0

      • Slaby argument tuskniety. To co w"nowoczesnym" pomorskim było otwierane z pompą (PKM), oczywiście nie zelektryfikowane, w"zacofanym" świętokrzyskim i na podkarpaciu zapewne też, jeździło sporo lat wcześniej i wszystko zelektryfikowane.

        • 2 3

    • Gdynianie mają w d...e samych siebie. (6)

      Nic ich nie obchodzi, żyją w urojonym świcie Dubaju Północy, w przekonaniu, że mieszkają w najszczęśliwszym mieście Polski. Mimo, że Gdynia to bardzo przeciętne/słabe pod każdym względem miasto, zadzierają nosa i wydaje im się, że są takim trochę mniejszym Gdańskiem. Są taką trochę większą Rumią. Nic ponadto.

      • 8 5

      • Jakiś kompleks małego pitoka panie pępek świata? (5)

        • 7 4

        • O to, to. Właśnie o tym pisałem... (4)

          Spróbuj napisać gdynianinowi, że tak naprawdę żyje w marnym miasteczku, to zaraz zacznie tupać nóżkami i bredzić o małymi pitoku. To się nazywa wyparcie: "Uwierzyłem, że jestem mieszkańcem najcudowniejszego miasta w Polsce, a tu ktoś ośmiela się napisać, że jest inaczej. Przecież to niemożliwe."

          • 5 4

          • Mieszkasz w Gdyni?

            • 2 0

          • Czyli jednak kompleks małego pitoka. W dzisiejszych czasach tę przypadłość już skutecznie leczą. (2)

            • 3 0

            • Obsesje (1)

              (inaczej: myśli natrętne, łac. obsessio) objaw psychopatologiczny oznaczający występowanie uporczywie powracających myśli, wyobrażeń lub impulsów o specyficznych cechach. Obsesje są objawami, które pojawiają się wbrew woli chorego.
              U chorego mogą się pojawiać natrętne, uporczywe myśli dotyczące nieakceptowanego przez innych lub obraźliwego dla innych zachowania (np. głośnego wypowiedzenia słów lub zwrotów o wulgarnym charakterze

              • 3 0

              • Fakt - cierpi na nią coraz bardziej Naczelnik Państwa, wszędzie uporczywie szukał wrogów i już ich znalazł, tylko czekać jak znajdzie jeszcze ich pod swoim osobistym biurkiem w dobrze strzeżonej willi.

                • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.