- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (93 opinie)
- 2 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (90 opinii)
- 3 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (362 opinie)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (136 opinii)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (148 opinii)
- 6 Kosiorek i Dulkiewicz chcą współpracować (234 opinie)
Elektryfikacja PKM: pojawiły się słupy trakcyjne na Matarni
Materiał partnera PKM
Mija właśnie pięć miesięcy od rozpoczęcia prac przy elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dotychczas udało się wykonać już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo-Kiełpinek oraz Kiełpinek-Rębiechowo. Z ziemi wyrasta także nowy przystanek Gdańsk "Firoga" usytuowany między Matarnią a Portem Lotniczym w rejonie siedziby firmy Intel. - W styczniu 2022 r. nasz wykonawca planuje przenieść się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża, gdzie roboty potrwają około pół roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Elektryfikacja PKM obejmuje linie:
- nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
- nr 253 na odcinku Gdańsk-Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.
- Do tej pory wykonana została już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo - Kiełpinek (tor nr 1 i 2) oraz Kiełpinek - Rębiechowo (tor nr 1), a obecnie trwają prace na odcinku Kiełpinek - Rębiechowo przy torze nr 2 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W nasypy i skarpy wzdłuż linii PKM wbitych zostało około 524 sztuk fundamentów palowych oraz zamontowanych zostało 495 słupów trakcyjnych (na ok. 1150 planowanych).
- Prace związane z elektryfikacją linii PKM obecnie prowadzone są na odcinku od rozjazdu za przystankiem Gdańsk-Kiełpinek w kierunku lotniska (km 9,450 linii PKM) do rozjazdu przy stacji Gdańsk-Rębiechowo (km 16,180) - dodaje Tomasz Konopacki.
Przystanek Gdańsk "Firoga" wyrasta z ziemi
Jednocześnie - w trakcie prac związanych z elektryfikacją PKM - trwa budową nowego przystanku Gdańsk "Firoga". Przystanek będzie zlokalizowany między Matarnią a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w tym rejonie.
- Wykonano już adaptację przejścia podziemnego od strony północnej na potrzeby przyszłego peronu w postaci projektowanego szybu windowego oraz pomieszczeń socjalnych. Widać też już zarys przyszłego peronu nr 1 (dla pociągów jadących w kierunku Portu Lotniczego) oraz fundamenty, na których stać będzie konstrukcja charakterystycznej czerwonej wiaty. Prowadzone są też prace przy budowie ścianki peronowej, wzdłuż zamkniętego w związku z tymi pracami toru nr 2 dla pociągów jadących w kierunku Gdańska-Wrzeszcza - wylicza Tomasz Konopacki.
W styczniu 2022 r. wykonawca przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża.
Jak mówi Tomasz Konopacki, w styczniu 2022 r. wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo - Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają około pół roku.
- Ze względu na występujące tam strome i trudno dostępne nasypy oraz bliskość budynków mieszkalnych w niektórych lokalizacjach prace przy palowaniu mogą być nie tylko cięższe w wykonaniu, ale także bardziej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców. Dlatego będziemy z odpowiednim wyprzedzeniem o nich informować i za wszystkie utrudnienia związane z naszą inwestycją już teraz przepraszamy - kończy Tomasz Konopacki.
Za wszystkie prace związane z elektryfikacją linii PKM odpowiada firma Torpol, która wygrała ogłoszony przez PKM przetarg na realizację tej inwestycji, a wcześniej zrealizowała między innymi projekt i budowę dworca Łódź Fabryczna, a także trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł.
Miejsca
Opinie (198) 3 zablokowane
-
2021-11-28 12:42
Elektryfikacja czegos co jezdzi raz na godzine?
- 21 9
-
2021-11-28 12:45
ponoc linia byla przygotowana do elektryfikacji... (6)
A tu popatrz, bijemy pale...
- 13 17
-
2021-11-28 12:55
Przygotowana, bo nie muszą nic wycinać i orać. (1)
- 7 0
-
2021-11-28 20:08
od razu wyświęcą
- 4 0
-
2021-11-28 16:25
Przecież jest przygotowana (3)
Jest od początku przewidziane miejsce na słupy i teraz je stawiają
- 6 3
-
2021-11-28 21:01
nie stawiaja (2)
a paluja.
Przygotowanie w postaci kropek na planach to takie troche slabe...- 2 5
-
2021-11-29 07:45
To przyjrzyj się estakadzie przy lotnisku. (1)
I innym obiektom mostowym.
- 3 0
-
2021-11-29 08:29
nadal, niech to bedzie i setka punktow
Brak takiego przewidywania bylby jasnym przekazem, elektryfikacji nie bedzie. A tak... Moze kiedys...
Nie jest to jednak linia "przygotowana do elektryfikacji".- 0 5
-
2021-11-28 13:02
Bezcelowa inwestycja (10)
Sieć elektryczna będzie kończyć się w polu 2,5 km od Stacji Osowej, co oznacza że żadne pociągi elektryczne długo tamtędy nie pojadą
- 46 99
-
2021-11-28 14:17
(3)
Można rzec brawo pkp. Po ich stronie jest wielkie opóźnienie przy modernizacji linii Gdynia-Kaszuby.
- 35 2
-
2021-11-28 15:09
Jak i równiez (1)
linii 202 w kierunku Szczecina, która niedługo zacznie sie "sypać"!
- 21 0
-
2021-11-28 15:58
Tutaj wygrała opcja Trasy Kaszubskiej.
- 5 1
-
2021-11-28 20:56
nie Gdynia - Kaszuby a Gdynia - Bydgoszcz
Czyli linia 201.
- 7 0
-
2021-11-28 14:30
Tak działa państwo pisowskie (5)
- 30 21
-
2021-11-28 14:33
W PKP od zawsze panował burdel
niezależnie od tego kto rządził. Takie państwo w państwie. Nic tylko zaorać i postawić na nowo.
- 30 3
-
2021-11-28 20:59
w panstwie "pisowskim" przynajmniej cos probuja zrobic (3)
W odroznieniu od panstwa "uw-awsowskiego" gdzie wszystko likwidowano i "peowskiego" gdzie sprzedawano resztki...
- 11 18
-
2021-11-28 21:11
Brawo PO! (1)
Modernizacja szlaków i taboru zaczęła się dopiero po zmianie rządów i była ona nie do zrealizowania do końca w osiem lat a tyle rządził rząd PO- PSL. Fakty są ważne! A fakty są takie, że rząd PO-PSL unowocześnił i zbudował ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupił nowy tabor- np. pociągi Pendolino i lokomotywy Husarz oraz świetne polskie konstrukcje- i Dragon czy składy flirt stadlera i ELF oraz Pesy i Newagu. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł PIS za swej pierwszej kadencji zaprzestając jakichkolwiek remontów. Dziś setki PiSiewiczów obsadziło stanowiska w spółkach zależnych od pkp. ci pisowscy kolesie zasiadaja w spółkach bo PIS tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania wieloletnie. dobrym przykładem jest linia z Warszawy do Gdańska pociąg jedzie niecałe 3 godziny...A zastanowiliście się, dlaczego?!!! Bo, dzięki Platformie, cała linia E-65 jest aktualnie po remoncie.
- 13 14
-
2021-11-29 00:22
Nie pisz takich bzdur
Rok 2005 - PiS zdobywa władze. Od razu bierze się za kolej. Już w grudniu uchwalono 3 ustawy Ustawę z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego,
Ustawę z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym,
Ustawę z dnia 16 grudnia 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.
To podstawa do korzystania z funduszy europejskich.
Spójrzmy na liczby (np: ze strony Gazety.pl)
W latach panowania PiS 2005-2007 wydatki inwestycyjne wzrosły z 0,95 do 2,2 miliarda, czyli o ponad 100%. A co się działo dalej? 2008? 2,8mld zł, ale 2009 2,7 mld zł, 2010 ... 2,7 mld zł dopiero w 2011 3,7 i rok póżniej 3,9. Rok 2013 przyniósł wzrost do ponad 5 mld zł. Jak widać, rządy PO/PSL były mówiąc delikatne dość ospałe w wydawaniu pieniędzy na kolej. Nie ma tutaj powodu do radości, bo PiS -owi wystarczyły 2 lata, by wydatki wzrosły o ponad 100%, rządowi PO/PSL ...ponad 6 lat. Faktycznie - powód do chwalenia się.- 9 9
-
2021-11-29 16:08
Bzdury, bzdury, bzdury. Wymień chociaż kilka sukcesów obecnej władzy w temacie kolei.
- 5 1
-
2021-11-28 13:03
Co z modernizacją magistrali węglowej? (4)
Czyli linii 201 na odcinku Kościerzyna-Gdynia
- 17 2
-
2021-11-28 13:19
modernizowany jest odcinek Bydgoszcz - Gdynia (2)
Do Kosciezyny niepredko dojda.
Tym bardziej, ze tempo faktycznie spada...- 4 2
-
2021-11-28 13:23
Chyba kosciezyna jest po drodze (1)
Przynajmniej tak z mapy wynika
- 5 0
-
2021-11-28 23:37
ale prace idą od Bydgoszczy
więc nieprędko.
Tym bardziej, ze Gdynia nie chce przebudować wiaduktów.- 4 0
-
2021-11-28 21:43
W lesie
- 0 0
-
2021-11-28 13:16
szkoda (8)
elektryfikacje linii niszczą ich urok
- 41 141
-
2021-11-28 13:32
(1)
Ich jak ichy, ale szpeca krajobraz
- 4 7
-
2021-11-29 14:39
to już nawet w PKP są zlecenia pod słupy?
- 0 0
-
2021-11-28 14:07
No właśnie niech wrócą parowozy
I tak prąd czy para w lokomotywie jest z tego samego
- 14 3
-
2021-11-28 17:54
Ciekawy wynik ankiety (3)
Wychodzi , że praktycznie bardzo mało osób korzysta z PKM . Kiepsko , inwestycja za miliony tylko chętnych nie ma
- 2 10
-
2021-11-28 18:02
Odważna teza przy 777 oddanych głosach na tę chwilę, gdzie 59% deklaruje że korzysta, w tym 10% codziennie. (1)
- 7 2
-
2021-11-29 11:22
Ciekawa teza z tymi 59%
Np. w moim przypadku "raz na jakiś czas" oznacza mniej niż raz na rok.
Zgadzam się jednak co do wniosku, że na podstawie takiej ankiety nie można decydować o sensowności takiej linii. Może np. mieszkańcy Kartuz i okolic korzystający z tej linii nie korzystają z trojmiasto.pl?- 1 1
-
2021-11-28 19:58
Bo tych chytrych Kaszubów nie stać na bilety.
- 0 7
-
2021-11-28 20:01
załóż worek
pokutny zamiast spodni
- 2 2
-
2021-11-28 13:18
zawsze mądry polak po szkodzie
- 6 3
-
2021-11-28 13:23
PKM (2)
Skandalem jest że na etapie projektowania nie przewidziano trakcji elektrycznej
- 14 12
-
2021-11-28 14:10
przewidziano
- 8 1
-
2021-11-28 16:23
Przewidziano. Jest miejsce na słupy i druty.
Zgodnie z planem, najpierw wybudowano bez prądu, bo odcinek z Osowej do Gdyni, podlegający pod PKP, nie miał prądu i nie wiadomo kiedy i czy w ogóle będzie miał, więc pociągi elektryczne i tak nie mogłyby jeździć. Teraz PKP zabiera się za elektryfikację swojego odcinka, więc i PKM buduje słupy i druty na swojej części trasy.
- 9 0
-
2021-11-28 13:31
Dopuki PLK nie zelektryfikuje lini 201 to nic nie da (1)
elektryczne beda mogly jechac z Wrzeszcza tylko lotniska nigdzie wiecej .
- 15 6
-
2021-11-29 08:23
puk puk
polisz lengłedż
- 0 0
-
2021-11-28 13:34
Idę o zakład (1)
że po elektryfikacji mimo podpięcia pod trasę Gdynia - Tczew PKMki i tak będą kończyły i zaczynały trasę we Wrzeszczu a nie w Głównym, Pruszczu Gdańskim czy Tczewie. Naprawdę chciałbym wiedzieć kto odpowiada i jak czas pokazuje jest nie do ruszenia za taką patologię?
- 18 8
-
2021-11-28 16:19
Odpowiada PKP
- 4 0
-
2021-11-28 13:48
Może wreszcie PKM będzie dojeżdżać do Gdańska Głównego :) (2)
- 23 6
-
2021-11-28 14:20
anajlepiej na starówkę lub głowne miasto
- 5 4
-
2021-11-28 14:42
No właśnie nie. bezsensu ze tak to rozwiązali
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.