• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryfikacja PKM: pojawiły się słupy trakcyjne na Matarni

Arnold Szymczewski
28 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Materiał partnera PKM

Mija właśnie pięć miesięcy od rozpoczęcia prac przy elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dotychczas udało się wykonać już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo-KiełpinekMapka oraz KiełpinekMapka-RębiechowoMapka. Z ziemi wyrasta także nowy przystanek Gdańsk "Firoga"Mapka usytuowany między Matarnią a Portem Lotniczym w rejonie siedziby firmy Intel. - W styczniu 2022 r. nasz wykonawca planuje przenieść się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża, gdzie roboty potrwają około pół roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.



Jak często korzystasz z PKM?

Prace związane m.in. z elektryfikacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpoczęły się w czerwcu br. Dzięki inwestycji na linii PKM będą mogły pojawić się bardziej pojemne i szybsze pociągi elektryczne, co ma poprawić komfort podróży mieszkańców korzystających z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Elektryfikacja PKM obejmuje linie:

  • nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
  • nr 253 na odcinku Gdańsk-Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.


- Do tej pory wykonana została już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo - Kiełpinek (tor nr 1 i 2) oraz Kiełpinek - Rębiechowo (tor nr 1), a obecnie trwają prace na odcinku Kiełpinek - Rębiechowo przy torze nr 2 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W nasypy i skarpy wzdłuż linii PKM wbitych zostało około 524 sztuk fundamentów palowych oraz zamontowanych zostało 495 słupów trakcyjnych (na ok. 1150 planowanych).

- Prace związane z elektryfikacją linii PKM obecnie prowadzone są na odcinku od rozjazdu za przystankiem Gdańsk-Kiełpinek w kierunku lotniska (km 9,450 linii PKM) do rozjazdu przy stacji Gdańsk-Rębiechowo (km 16,180) - dodaje Tomasz Konopacki.

Przystanek Gdańsk "Firoga" wyrasta z ziemi



Jednocześnie - w trakcie prac związanych z elektryfikacją PKM - trwa budową nowego przystanku Gdańsk "Firoga". Przystanek będzie zlokalizowany między Matarnią a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w tym rejonie.

- Wykonano już adaptację przejścia podziemnego od strony północnej na potrzeby przyszłego peronu w postaci projektowanego szybu windowego oraz pomieszczeń socjalnych. Widać też już zarys przyszłego peronu nr 1 (dla pociągów jadących w kierunku Portu Lotniczego) oraz fundamenty, na których stać będzie konstrukcja charakterystycznej czerwonej wiaty. Prowadzone są też prace przy budowie ścianki peronowej, wzdłuż zamkniętego w związku z tymi pracami toru nr 2 dla pociągów jadących w kierunku Gdańska-Wrzeszcza - wylicza Tomasz Konopacki.
Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony. Na budowie nowego przystanku powstają nasypy na przyszłe perony.

W styczniu 2022 r. wykonawca przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża.



Jak mówi Tomasz Konopacki, w styczniu 2022 r. wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo - Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają około pół roku.

- Ze względu na występujące tam strome i trudno dostępne nasypy oraz bliskość budynków mieszkalnych w niektórych lokalizacjach prace przy palowaniu mogą być nie tylko cięższe w wykonaniu, ale także bardziej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców. Dlatego będziemy z odpowiednim wyprzedzeniem o nich informować i za wszystkie utrudnienia związane z naszą inwestycją już teraz przepraszamy - kończy Tomasz Konopacki.
Za wszystkie prace związane z elektryfikacją linii PKM odpowiada firma Torpol, która wygrała ogłoszony przez PKM przetarg na realizację tej inwestycji, a wcześniej zrealizowała między innymi projekt i budowę dworca Łódź Fabryczna, a także trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł.

Miejsca

Opinie (198) 3 zablokowane

  • Elektryfikacja czegos co jezdzi raz na godzine?

    • 21 9

  • ponoc linia byla przygotowana do elektryfikacji... (6)

    A tu popatrz, bijemy pale...

    • 13 17

    • Przygotowana, bo nie muszą nic wycinać i orać. (1)

      • 7 0

      • od razu wyświęcą

        • 4 0

    • Przecież jest przygotowana (3)

      Jest od początku przewidziane miejsce na słupy i teraz je stawiają

      • 6 3

      • nie stawiaja (2)

        a paluja.
        Przygotowanie w postaci kropek na planach to takie troche slabe...

        • 2 5

        • To przyjrzyj się estakadzie przy lotnisku. (1)

          I innym obiektom mostowym.

          • 3 0

          • nadal, niech to bedzie i setka punktow

            Brak takiego przewidywania bylby jasnym przekazem, elektryfikacji nie bedzie. A tak... Moze kiedys...
            Nie jest to jednak linia "przygotowana do elektryfikacji".

            • 0 5

  • Bezcelowa inwestycja (10)

    Sieć elektryczna będzie kończyć się w polu 2,5 km od Stacji Osowej, co oznacza że żadne pociągi elektryczne długo tamtędy nie pojadą

    • 46 99

    • (3)

      Można rzec brawo pkp. Po ich stronie jest wielkie opóźnienie przy modernizacji linii Gdynia-Kaszuby.

      • 35 2

      • Jak i równiez (1)

        linii 202 w kierunku Szczecina, która niedługo zacznie sie "sypać"!

        • 21 0

        • Tutaj wygrała opcja Trasy Kaszubskiej.

          • 5 1

      • nie Gdynia - Kaszuby a Gdynia - Bydgoszcz

        Czyli linia 201.

        • 7 0

    • Tak działa państwo pisowskie (5)

      • 30 21

      • W PKP od zawsze panował burdel

        niezależnie od tego kto rządził. Takie państwo w państwie. Nic tylko zaorać i postawić na nowo.

        • 30 3

      • w panstwie "pisowskim" przynajmniej cos probuja zrobic (3)

        W odroznieniu od panstwa "uw-awsowskiego" gdzie wszystko likwidowano i "peowskiego" gdzie sprzedawano resztki...

        • 11 18

        • Brawo PO! (1)

          Modernizacja szlaków i taboru zaczęła się dopiero po zmianie rządów i była ona nie do zrealizowania do końca w osiem lat a tyle rządził rząd PO- PSL. Fakty są ważne! A fakty są takie, że rząd PO-PSL unowocześnił i zbudował ponad 1200 kilometrów szlaków kolejowych, kupił nowy tabor- np. pociągi Pendolino i lokomotywy Husarz oraz świetne polskie konstrukcje- i Dragon czy składy flirt stadlera i ELF oraz Pesy i Newagu. Bardzo ważna jest poprawa stanu bezpieczeństwa, czyli poprawienie tego, co zepsuł PIS za swej pierwszej kadencji zaprzestając jakichkolwiek remontów. Dziś setki PiSiewiczów obsadziło stanowiska w spółkach zależnych od pkp. ci pisowscy kolesie zasiadaja w spółkach bo PIS tak zmienił prawo, że stały się one ich własnością. Zaniedbania na kolei są gigantyczne i prawda jest taka, że to są zaniedbania wieloletnie. dobrym przykładem jest linia z Warszawy do Gdańska pociąg jedzie niecałe 3 godziny...A zastanowiliście się, dlaczego?!!! Bo, dzięki Platformie, cała linia E-65 jest aktualnie po remoncie.

          • 13 14

          • Nie pisz takich bzdur

            Rok 2005 - PiS zdobywa władze. Od razu bierze się za kolej. Już w grudniu uchwalono 3 ustawy Ustawę z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego,
            Ustawę z dnia 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym,
            Ustawę z dnia 16 grudnia 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym.
            To podstawa do korzystania z funduszy europejskich.
            Spójrzmy na liczby (np: ze strony Gazety.pl)
            W latach panowania PiS 2005-2007 wydatki inwestycyjne wzrosły z 0,95 do 2,2 miliarda, czyli o ponad 100%. A co się działo dalej? 2008? 2,8mld zł, ale 2009 2,7 mld zł, 2010 ... 2,7 mld zł dopiero w 2011 3,7 i rok póżniej 3,9. Rok 2013 przyniósł wzrost do ponad 5 mld zł. Jak widać, rządy PO/PSL były mówiąc delikatne dość ospałe w wydawaniu pieniędzy na kolej. Nie ma tutaj powodu do radości, bo PiS -owi wystarczyły 2 lata, by wydatki wzrosły o ponad 100%, rządowi PO/PSL ...ponad 6 lat. Faktycznie - powód do chwalenia się.

            • 9 9

        • Bzdury, bzdury, bzdury. Wymień chociaż kilka sukcesów obecnej władzy w temacie kolei.

          • 5 1

  • Co z modernizacją magistrali węglowej? (4)

    Czyli linii 201 na odcinku Kościerzyna-Gdynia

    • 17 2

    • modernizowany jest odcinek Bydgoszcz - Gdynia (2)

      Do Kosciezyny niepredko dojda.
      Tym bardziej, ze tempo faktycznie spada...

      • 4 2

      • Chyba kosciezyna jest po drodze (1)

        Przynajmniej tak z mapy wynika

        • 5 0

        • ale prace idą od Bydgoszczy

          więc nieprędko.
          Tym bardziej, ze Gdynia nie chce przebudować wiaduktów.

          • 4 0

    • W lesie

      • 0 0

  • szkoda (8)

    elektryfikacje linii niszczą ich urok

    • 41 141

    • (1)

      Ich jak ichy, ale szpeca krajobraz

      • 4 7

      • to już nawet w PKP są zlecenia pod słupy?

        • 0 0

    • No właśnie niech wrócą parowozy

      I tak prąd czy para w lokomotywie jest z tego samego

      • 14 3

    • Ciekawy wynik ankiety (3)

      Wychodzi , że praktycznie bardzo mało osób korzysta z PKM . Kiepsko , inwestycja za miliony tylko chętnych nie ma

      • 2 10

      • Odważna teza przy 777 oddanych głosach na tę chwilę, gdzie 59% deklaruje że korzysta, w tym 10% codziennie. (1)

        • 7 2

        • Ciekawa teza z tymi 59%

          Np. w moim przypadku "raz na jakiś czas" oznacza mniej niż raz na rok.
          Zgadzam się jednak co do wniosku, że na podstawie takiej ankiety nie można decydować o sensowności takiej linii. Może np. mieszkańcy Kartuz i okolic korzystający z tej linii nie korzystają z trojmiasto.pl?

          • 1 1

      • Bo tych chytrych Kaszubów nie stać na bilety.

        • 0 7

    • załóż worek

      pokutny zamiast spodni

      • 2 2

  • zawsze mądry polak po szkodzie

    • 6 3

  • PKM (2)

    Skandalem jest że na etapie projektowania nie przewidziano trakcji elektrycznej

    • 14 12

    • przewidziano

      • 8 1

    • Przewidziano. Jest miejsce na słupy i druty.

      Zgodnie z planem, najpierw wybudowano bez prądu, bo odcinek z Osowej do Gdyni, podlegający pod PKP, nie miał prądu i nie wiadomo kiedy i czy w ogóle będzie miał, więc pociągi elektryczne i tak nie mogłyby jeździć. Teraz PKP zabiera się za elektryfikację swojego odcinka, więc i PKM buduje słupy i druty na swojej części trasy.

      • 9 0

  • Dopuki PLK nie zelektryfikuje lini 201 to nic nie da (1)

    elektryczne beda mogly jechac z Wrzeszcza tylko lotniska nigdzie wiecej .

    • 15 6

    • puk puk

      polisz lengłedż

      • 0 0

  • Idę o zakład (1)

    że po elektryfikacji mimo podpięcia pod trasę Gdynia - Tczew PKMki i tak będą kończyły i zaczynały trasę we Wrzeszczu a nie w Głównym, Pruszczu Gdańskim czy Tczewie. Naprawdę chciałbym wiedzieć kto odpowiada i jak czas pokazuje jest nie do ruszenia za taką patologię?

    • 18 8

    • Odpowiada PKP

      • 4 0

  • Może wreszcie PKM będzie dojeżdżać do Gdańska Głównego :) (2)

    • 23 6

    • anajlepiej na starówkę lub głowne miasto

      • 5 4

    • No właśnie nie. bezsensu ze tak to rozwiązali

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane