- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (160 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (410 opinii)
- 3 Dwóch 29-latków z narkotykami (46 opinii)
- 4 Martwe dziki z Karwin miały ASF (231 opinii)
- 5 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (107 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (172 opinie)
Elektryfikacja PKM: pojawiły się słupy trakcyjne na Matarni
Materiał partnera PKM
Mija właśnie pięć miesięcy od rozpoczęcia prac przy elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dotychczas udało się wykonać już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo-Kiełpinek oraz Kiełpinek-Rębiechowo. Z ziemi wyrasta także nowy przystanek Gdańsk "Firoga" usytuowany między Matarnią a Portem Lotniczym w rejonie siedziby firmy Intel. - W styczniu 2022 r. nasz wykonawca planuje przenieść się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża, gdzie roboty potrwają około pół roku - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.
Elektryfikacja PKM obejmuje linie:
- nr 248 Gdańsk na odcinku Wrzeszcz - Osowa o długości 16,978 km (tor 1) i 16,556 km (tor 2);
- nr 253 na odcinku Gdańsk-Rębiechowo - Osowa o długości 1,356 km.
- Do tej pory wykonana została już większość fundamentów palowych oraz słupów trakcyjnych na odcinkach Brętowo - Kiełpinek (tor nr 1 i 2) oraz Kiełpinek - Rębiechowo (tor nr 1), a obecnie trwają prace na odcinku Kiełpinek - Rębiechowo przy torze nr 2 - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W nasypy i skarpy wzdłuż linii PKM wbitych zostało około 524 sztuk fundamentów palowych oraz zamontowanych zostało 495 słupów trakcyjnych (na ok. 1150 planowanych).
- Prace związane z elektryfikacją linii PKM obecnie prowadzone są na odcinku od rozjazdu za przystankiem Gdańsk-Kiełpinek w kierunku lotniska (km 9,450 linii PKM) do rozjazdu przy stacji Gdańsk-Rębiechowo (km 16,180) - dodaje Tomasz Konopacki.
Przystanek Gdańsk "Firoga" wyrasta z ziemi
Jednocześnie - w trakcie prac związanych z elektryfikacją PKM - trwa budową nowego przystanku Gdańsk "Firoga". Przystanek będzie zlokalizowany między Matarnią a Portem Lotniczym. Skorzystają z niego głównie pracownicy licznych firm branży IT, których siedziby są zlokalizowane w tym rejonie.
- Wykonano już adaptację przejścia podziemnego od strony północnej na potrzeby przyszłego peronu w postaci projektowanego szybu windowego oraz pomieszczeń socjalnych. Widać też już zarys przyszłego peronu nr 1 (dla pociągów jadących w kierunku Portu Lotniczego) oraz fundamenty, na których stać będzie konstrukcja charakterystycznej czerwonej wiaty. Prowadzone są też prace przy budowie ścianki peronowej, wzdłuż zamkniętego w związku z tymi pracami toru nr 2 dla pociągów jadących w kierunku Gdańska-Wrzeszcza - wylicza Tomasz Konopacki.
W styczniu 2022 r. wykonawca przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek Brętowo - Strzyża.
Jak mówi Tomasz Konopacki, w styczniu 2022 r. wykonawca robót przeniesie się z pracami na najtrudniejszy odcinek, którym jest Brętowo - Strzyża, gdzie roboty związane z palowaniem fundamentów i stawianiem słupów trakcyjnych potrwają około pół roku.
- Ze względu na występujące tam strome i trudno dostępne nasypy oraz bliskość budynków mieszkalnych w niektórych lokalizacjach prace przy palowaniu mogą być nie tylko cięższe w wykonaniu, ale także bardziej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców. Dlatego będziemy z odpowiednim wyprzedzeniem o nich informować i za wszystkie utrudnienia związane z naszą inwestycją już teraz przepraszamy - kończy Tomasz Konopacki.
Za wszystkie prace związane z elektryfikacją linii PKM odpowiada firma Torpol, która wygrała ogłoszony przez PKM przetarg na realizację tej inwestycji, a wcześniej zrealizowała między innymi projekt i budowę dworca Łódź Fabryczna, a także trasy tramwajowe na terenie Poznania, Gdańska, Olsztyna oraz Bergen i Oslo w Norwegii. Koszt elektryfikacji linii PKM wraz z budową dodatkowego przystanku Gdańsk Firoga to 48,85 mln zł.
Miejsca
Opinie (198) 3 zablokowane
-
2021-11-28 22:14
Czyli
Pesy już nie będą hałasować?
- 4 1
-
2021-11-28 22:16
No zawsze mądry polak po szkodzie
- 1 2
-
2021-11-28 22:19
Czyli
Rozumiem że już pesy nie będą hałasować?
- 2 1
-
2021-11-28 22:23
Pamietam jak w trakcie budowania PKM wiele osób tutaj w komentarzach pisało o elektryfikacji
to fani kolei i innej maści specjaliści nie zostawiali na nich suchej nitki mówiąc, że to d**ilny i nieekonomiczny pomysł xD
- 3 3
-
2021-11-28 23:31
No i fajnie, brawo Gdańsk!
- 2 3
-
2021-11-28 23:46
Jak można
o 2ej w nocy wbijać pale, aż cała Morena drżała. Biedne zwierzęta w Parku Krajobrazowym.
- 2 6
-
2021-11-29 07:03
Z zamieszczonego filmu wynika że elektryfikacja będzie przebiegała w jednym kierunku gdyż słupy trakcyjne są po jednej stronie torów. Czyli do Osowej będzie jechał zestaw elektryczny a z powrotem spalinowy.
- 2 5
-
2021-11-29 11:34
Czy ta cudowna zelektryfikowana PKM
Nadal będzie jeździć co półtorej godziny z Karwin w stronę Gdańska? Bo jak tak, to z góry dziękuję.
- 4 1
-
2021-11-29 20:36
A czy przygotowani są juz na Pluskwy w przedziale?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.