• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzeba 106 mln zł na wspólny bilet na Pomorzu

Maciej Naskręt
9 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu. Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu.

Spółka samorządowa InnoBaltica złożyła wniosek o dofinansowanie kwotą 90 mln zł wartego 106,5 mln projektu wspólnego biletu dla regionu. Wyniki konkursu będą znane wiosną 2019 roku. Jeśli okażą się pozytywne, to pierwsze przejazdy na wspólnym bilecie mają być możliwe w 2020 r.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia wspólnego biletu?

O ponad 90 mln zł ubiega się województwo pomorskie na stworzenie pomorskiego systemu ujednoliconych płatności za przejazdy transportem publicznym (nazywanego potocznie, choć niezbyt precyzyjnie, wspólnym biletem). System pozwoli mieszkańcom Pomorza i turystom na swobodne poruszanie się koleją i innymi środkami komunikacji miejskiej w całym regionie, bez konieczności znajomości cen poszczególnych taryf i bez potrzeby kupowania pojedynczych biletów.

- Wniosek o dofinansowanie kwotą 90,7 mln zł tego projektu został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych 6 listopada - mówi Michał Piotrowski z Urzędu Marszałka Województwa Pomorskiego.
Spółka InnoBaltica, której głównymi właścicielami są Województwo Pomorskie, Miasto Gdańsk i Miasto Gdynia odpowiada w regionie za przygotowanie systemu, którego techniczna nazwa to Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności.

Całkowita wartość projektu to 106,5 mln zł.

Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach. Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach.

Jak mam wyglądać system wspólnego biletu?



Pozyskane pieniądze mają umożliwić utworzenie wysoko zaawansowanego technologicznie systemu, w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów pociągów, autobusów, tramwajów, trolejbusów, rozkładach jazdy.

System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera odbijania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze). Istotnym elementem systemu będzie też aplikacja mobilna, która będzie umożliwiała zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.

Dofinansowanie z POIiŚ ma pokryć 85 proc. kosztów nie tylko systemu, ale także 477 urządzeń na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach, wydania 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

Decyzja CUPT w połowie przyszłego roku



Zgodnie z przyjętym harmonogramem, informacja o tym, czy spółka InnoBaltica otrzyma dofinansowanie z POIiŚ, dostępna będzie na przełomie maja i czerwca 2019 roku, wraz z publikacją tzw. listy rankingowej. Jeśli InnoBaltica znajdzie się na tej liście, umowa na dofinansowanie zostanie podpisana na przełomie sierpnia i września 2019 roku.

Uruchomienie I etapu systemu planowane jest na rok 2020.

POIiŚ nie jest jedynym źródłem finansowania projektu ujednolicenia płatności za przejazdy transportem publicznym. Spółka InnoBaltica uzyskała także dofinansowanie z instrumentu ELENA (w kwocie blisko 10 mln zł) na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu systemu. Uczestniczy także w międzynarodowym projekcie Interconnect, w ramach którego prowadzony jest aktualnie pilotaż systemu (kwota dofinansowania to 6,7 mln zł).

Miejsca

Opinie (172)

  • Normalny

    I tak taki baran jeden z drugim stoi na przystanku 2 metry obok stoi biletomat 5 metrow do kiosku ma ale autobus podjezdza i d**il chce bilet.masakra.i stoi przy kabinie i zaczyna liczyc osiol.brak slow

    • 3 2

  • Mówicie "wspólny bilet" (1)

    a czemu nie uswisdamiacie że będzie droższy?

    Pytanie powinno brzmieć "czy chcesz wspólnego i droższego biletu".

    • 4 0

    • to nie jest nawet wspólny bilet

      to jest wspólny kanał płatności. Róenie dobrze można płacić gotówką. Nadal nie wiesz ile kosztuje, jak daleko zajedziesz i czy ci wystarczy. Sytemy roliczeń to niech sobie przewoźnicy budują na własny koszt, bo to ich zysk.

      Wspólny bilet to ryczałt za standardową usługę na określonym terenie.

      • 0 0

  • bilet metropolitalny (1)

    teraz - niby płaci się raz i jeden paragonik wychodzi ale Pani daje papierek na SKM/Regio spięty spinaczem (jak za PRLu) z paragonikiem a na autobusy to już masz bileta w plastiku w karcie miejskiej co ją trzeba wcześniej wyrobić żeby w ogóle móc kupić metropolitalny, który i tak Ci drukują w papierze.

    • 3 1

    • może i dostajesz kartkę z paragonem ale ja wkładasz do kieszeni i na miesiąc zapominasz o sprawie

      "Coś" podjeżdża, wsiadasz, jedziesz.
      Wszystko.
      I o to chodzi.

      • 0 0

  • potszeba tyle a tyle

    dej piniendzy

    • 0 0

  • 106 000 000

    Ciekawe ile z tego na trzydzieste szóste konto budynia...

    • 3 0

  • Bilet metropolitalny

    Już nie ma miesięcznego na wszystko... Najpierw rozbito go na dwa bilety obniżając cenę łączna o ok 10% tylko po to żeby skm swoją cześć podniosło dając niemal cenę pierwotną łącznie. Co to nam dało? Potrzebę wożenia dwóch papierków lub konieczność ładowania na kartę miejską przez net. Druga sprawa to przewóz rowerów w PKM.... Wszyscy znają temat. Trzecia sprawa to ograniczanie połączeń z Wejherowa i okolic skm. Do Słupska już jeździ tylko regio które staje na niewielu stacjach, czyli de facto nastąpiła redukcja połączeń z takiego np Śmiechowa. Co lepiej... Słychać że Lębork też to czeka...

    • 1 0

  • Poprawić polszczyznę...

    Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera odbijania się w pojeździe

    • 0 0

  • Po co jakieś czytniki?

    Zwykle naklejki z kodem QR, skanujesz telefonem za pośrednictwem aplikacji i tadam... Skasowałeś bilet na konkretny pojazd. Można to rozwiązać na dziesiątki innych, tańszych, sposobów. Lepiej jednak wywalić miliony w system, który może być awaryjny i problematyczny w obsłudze. W tych projektach chyba chodzi o rozmach, nie funkcjonalność czy opłacalność.

    • 0 0

  • to jakiś żart?????

    100 mln....???chyba starych złotych.Mój syn to zrobi za ......najnowszy batlfild

    • 0 0

  • ludzie!!!!

    100 mln????? A wy nic? Tylko zastanawiacie się czy wypali????? WTF???Co z wami nie tak???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane