• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzebny remont linii z Kokoszek do Kartuz. Miłośnicy kolei zbierają podpisy i zapraszają na przejazd

Maciej Naskręt
5 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz. Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz.

W przyszłą niedzielę z Kokoszek zobacz na mapie Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz pojedzie pociąg specjalny. W ten sposób miłośnicy kolei i władze województwa pomorskiego zaapelują do ministerialnych urzędników o modernizację linii z Kokoszek w kierunku Kaszub. Jej realizacja ma złagodzić utrudnienia, jakie pojawią się podczas rozbudowy i elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny.



Jak oceniasz pomysł rewitalizacji linii z Kokoszek?

13 maja zorganizowany zostanie przejazd pociągiem specjalnym na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy. Nawiązujący do dawnych happeningów promujących projekt PKM przejazd na trasie Gdańsk - Kartuzy przez Starą Piłę po dawnej linii kokoszkowskiej ma na celu propagowanie idei budowy tzw. "kolejowej obwodnicy" łączącej Gdańsk z Kartuzami.

Uwaga: w  przejeździe może wziąć udział maksymalnie 60 osób. W ramce pod tekstem informacja, w jaki sposób wziąć udział w przejeździe.

Trasa kolejowa ma umożliwić utrzymanie pasażerskich przewozów kolejowych na Kaszubach przez cały czas trwania planowanych przez PKP PLK inwestycji na linii 201, czyli planowanej elektryfikacji i budowy drugiego toru w latach 2020-23.

Przejazd organizowany 13 maja br. ma pokazać, że połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami przez Starą Piłę - odcinkami linii 234 i 229 - jest możliwe już dziś, a po modernizacji realne będzie regularne przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie.

Przypomnijmy, że obecnie linia kolejowa z Kokoszek do Glincza wymaga gruntownej rewitalizacji, o czym informowaliśmy przed rokiem w osobnym artykule. Dziś pociągi poruszają się tam z prędkością około 20 km/h, nie ma też żadnej infrastruktury pasażerskiej.

Czytaj też: Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?

Podpisz petycję w sprawie linii kokoszkowskiej



Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych prowadzi zbiórkę podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, w której apeluje o rewitalizację linii z Gdańska Kokoszek do Kartuz i utrzymanie połączeń kolejowych z Kaszubami na czas modernizacji linii 201.

Podpisy są zbierane w internecie - tutaj jest link do petycji - oraz na przystankach kolejowych.

15 km linii do modernizacji



Aby pomysł miłośników kolei i władz województwa został zrealizowany, spółka PKP PLK musiałyby wykonać prace na ok. 15 km linii z Gdańska Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza, które pozwoliłyby zwiększyć prędkość pociągów na tej trasie do 70-100 km/h.

Z kolei pomorski Urząd Marszałkowski musiałby wybudować połączenie linii 234 z PKM - ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. W efekcie możliwe byłoby zachowanie dzisiejszej częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk - Kartuzy. Pociąg z Kartuz do Wrzeszcza jechałby nawet szybciej niż dzisiaj - 49 min.

Z kolei przy odpowiednim podzieleniu prac modernizacyjnych na linii Kościerzyna - Gdynia pociąg do Kościerzyny mógłby dojeżdżać - przez Gdańsk Kokoszki - przez cały czas do Somonina.

Poznaj historię ponad stuletniej stacji Kokoszki



Trasa przejazdu pociągu specjalnego. Trasa przejazdu pociągu specjalnego.
Wydarzenie odbędzie się w godz. 10-16 na całej trasie, jaką trzeba zrewitalizować, aby w przyszłości pociągi mogły jeździć "kolejową obwodnicą" Kartuzy - Gdańsk, przy czym podzielone zostało na dwie części:

1. Odcinek pieszy:
- start w godzinach przedpołudniowych na przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek, skąd uczestnicy wydarzenia przemaszerują do Gdańska Kokoszek po wymagającym wybudowania od nowa 2-kilometrowym odcinku dawnej linii kolejowej pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami.

2. Odcinek kolejowy:
- przejazd szynobusem SKM ze stacji Gdańsk Kokoszki do Kartuz, z przystankami w Starej Pile i Żukowie Zachodnim.

W Kartuzach planowany jest około 40-minutowy postój, podczas którego biorący udział w wydarzeniu samorządowcy podpiszą list intencyjny w sprawie współpracy mającej na celu odtworzenie kolejowego połączenia pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami przez Starą Piłę.


Przejazd kolejowy na trasie Gdańsk-Kokoszki - Kartuzy - jak wziąć udział



  1. Dla miłośników kolei organizatorzy przewidzieli 60 miejsc - czyli prawie połowę spośród wszystkich miejsc, jakie będą w obsługującym wydarzenie szynobusie (reszta miejsc przeznaczona jest dla zaproszonych gości, m.in. samorządowców i mediów). Osoby interesujące się koleją i chcące wziąć udział w przemarszu na trasie Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki oraz dalej w przejeździe pociągiem na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy, mogą zgłaszać się do PKM SA (szczegóły w pkt. 3).
  2. Uczestnikami wydarzenia mogą zostać wyłącznie osoby w wieku co najmniej 15 lat, ze względu na trudne warunki terenowe do pokonania na odcinku pieszym.
  3. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc jedna osoba może przesłać maksymalnie jedno zgłoszenie - czyli np. ewentualna osoba towarzysząca musi przesłać własne, oddzielne zgłoszenie.
  4. W tytule maila ze zgłoszeniem należy wpisać: PRZEJAZD PKM GDAŃSK KOKOSZKI - KARTUZY, a w treści deklarację udziału wraz z potwierdzeniem spełnienia kryterium wiekowego.
  5. Na zgłoszenia chętnych czekamy do niedzieli, 6 maja 2018 r. (do godz. 23:59), pod adresem mailowym: przejazd-kokoszki@pkm-sa.pl.
  6. Wśród wszystkich zgłoszeń, jakie dotrą do PKM SA w okresie 26.04.-6.05.2018 r., rozlosowanych zostanie następnie 60 miejsc udziału w planowanym wydarzeniu.
  7. Wybrani w losowaniu uczestnicy wydarzenia zostaną poinformowani o tym indywidualnie drogą mailową w dniu 7.05.2017 r., wraz z dokładnym, godzinowym planem imprezy.
  8. Szczegółowe informacje i zapisy do przejazdu znaleźć można tutaj.

Opinie (147) 3 zablokowane

  • (2)

    W trakcie budowy PKM-ki mogli zrobić połączenie na wprost do Kokoszek.W miejscu gdzie linia przechodzi pod obwodnicą wystarczy wstawić przejście międzytorowe,dalej rozjazd na linie do Kokoszek

    • 5 0

    • Przejście międzytorowe jest. A na rozjazd w stronę Kokoszek jest rezerwa.
      Widzę, że co jeden, to lepszy "znafca" tematu...

      • 3 0

    • Układ torowy jest właśnie do tego dostosowany. Należy wbudować 1 rozjazd 1200-1:18,5.

      • 2 0

  • Trzy filmiki na youtube: "Pociągi na linii Somonino-Kartuzy-Lębork", a następnie"Nieczynna linia kolejowa Lębork-Kartuzy." oraz "Stacja Sierakowice"

    • 5 0

  • Ga

    Brać się zato !!!!!! Już dawno to powinno dobrze funkcjonować !!!!!!!!!!

    • 5 0

  • Debi.. właśnie niech inwestują tyle lat za późno !!!!

    • 3 0

  • Super filmik na YT

    "Bipą po Kaszubach - linie 229 i 234 - 4 czerwca 2017" dodany przez użytkownika Pociągiem przez Kokoszki

    • 5 0

  • cytat:

    Jako linia pasażerska Gdańsk - Żukowo owszem nie ma sensu. Jest jednak jeszcze tak samo zrujnowana (jeśli nie bardziej) linia Stara Piła - Pruszcz Gdański (przez Łapino, Kolbudy, Bielkówko, Straszyn). Można by spiąć taką pętlę z Pruszcza praz Starą Piłę i objąć transportem kolejowym dalszą część aglomeracji.

    Obecnie jest sporadycznie używana w ruchu towarowym, włączenie tej linii w PKM mogłoby uatrakcyjnić kolej jako transport, bo skróciłby się dystans do Gdańska i Gdyni.
    zkz

    • 2 0

  • Oczywisty bezsens. Chodzi tylko o argument by zachować strukturę PKM kiedy ograniczą liczbę kursów. Partykularne interesy

    • 1 8

  • (1)

    Do d*py z tym pkm, dwa wagoniki i jadą co godzinę, zmienić na atrakcję dla dzieci i kasować po 50 zł

    • 1 6

    • Zapłaciłbym te 50 zł za przejazd całą trasą, gdyby tam jechała SU46 lub chociaż SP42 z piętrowymi wagonami Bhp (dawniej Bipa)

      • 4 0

  • (1)

    za PRL wszystko wybudowano i wszystko żyło
    kolej jeździła woziła ludzi i towary
    30 lat rządów POPiSu w różnych mutacjach i nic nie ma tylko ruiny...

    • 6 1

    • A właśnie że nie!

      Za komuny nie potrafili odbudować PKM.

      • 0 5

  • zmuszanie do fejs-zboka

    Aby się zapisać na przejazd trzeba być zalogowanym na pie-rtolonego fejsa.Ja nie mam fejsa i już sobie pojechałem.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane