Miedziane rynny na Mariackiej łupem złodziei
6 lipca 2022
(19 opinii)
Jak doszło do tego, że Gdańsk wygląda dziś tak jak wygląda, choć po wojnie były plany, by go nie odbudowywać? Co robi biały miś na tle ruin i dlaczego Gdańska nie odbudowano tak, by wiernie przypominał ten sprzed wojny - o tym i nie tylko opowie prof. Wiesław Gruszkowski, architekt, podczas prezentacji albumu fotografii wykonanych w latach 1945-47 w zburzonym Gdańsku.
2012-12-11 06:03
bratniej armii czerwonej za wyplenienie tej ohydnej wielonarodowej mieszanki, która okupowała nasze piękne słowiańskie tereny przez 1000 lat.
Dzięki temu teraz mogą tu królować prawdziwi Polacy w swoich cudownych 15-letnich golfach
2012-12-11 06:14
Znaczy, jaka nacja niby jeździ w tych golfach, jak nie Polacy?
I jak to się ma do prof. Gruszkowskiego? On czerwonoarmista? Niepolak? Czy właściciel golfa?
2012-12-11 07:05
trojmiasto.pl :) do tego ten golf/załamka :)
2012-12-11 17:52
2012-12-11 08:31
2012-12-11 17:53
dlaczego pisać takie bździny akurat przy okazji prelekcji Pana Profesora?
Norbert D. P. charakteryzuje się tym, że czyha na świeży wpis o 6:00, a następnie wklepuje, co mu pierwsze przyjdzie do głowy - idę o zakład, że bez przeczytania całości artykułu. I TO mi się nie podoba!
A przedpiścy "elathir" chciałbym powiedzieć, że choć przestawia szyk wyrazów w zdaniu - nie oznacza to jeszcze, że jest Mistrzem Yodą... ;)
2012-12-11 08:50
2012-12-11 11:03
a ja mam golfa dwumiesięcznego
i co mi ćwoku zrobisz?
2012-12-11 11:14
jakże ci zazdroszczę
2012-12-11 12:07
IQ - 70
2012-12-11 11:30
Toyotę Corollę rocznik 2007 - nie jestem prawdziwym polakiem :( co ja teraz zrobię ?
2012-12-11 14:57
2012-12-11 15:28
2012-12-11 09:04
Anglicy trochę więcej zniszczyli Gdańsk. A od Armii Czerwonej się odwal , polskich miast nie niszczyli. Kraków cały został (dzięki Koniewowi i 15 tys poległych czerwonoarmistów).
2012-12-11 09:25
Z jakich podrecznikow uczyles sie historii?Mieszkam w Gdansku od 1945r.,z niemieckimi dziecmi chodzilem do szkoly i nigdy od nich nie slyszalem, ze lotnictwo alianckie zniszczylo Gdansk.Odnosnie Krakowa to poczytaj najnowsza historie.
2012-12-11 09:29
a kto jak nie oni skazali na zaglade polska warszawe?takim jak ty nic juz nie pomoze, wstyd ze jeszcze takie brednie siedza w niektorych glowach.
2012-12-11 10:15
nawet za spalenie przez Niemców Warszawy Ruscy są winni, nie Niemcy :P
2012-12-11 10:41
Winni sa Niemcy i kierownictwo AK, ze ta burde wszczeli. Ruscy nie mieli interesu w to sie wtrącać no bo po co?
2012-12-11 11:13
Gdańsk wojnę przetrwał cały, zniszczyli go ruskie dzikusy.
2012-12-11 11:33
i do gdańskiego zaścianka w końcu dotarła II wojna?
2012-12-11 20:56
2012-12-11 10:47
które było absolutnie niczym w zestawieniu z pożogą marca 1945
2012-12-11 10:51
przynajmniej po takiej pożodze na długo wojen im się odechciało
2013-01-20 19:09
..Rosjanie. Jednie kosciół dominikanów ocalał, bo pod wezwaniem św Mikołaja - patrona Rosji...
2012-12-11 09:12
Nie bardzo rozumie ten wpis. Podziekuj rowniez Hitlerowi ,ze zaklocil ten lad!
2012-12-11 09:51
komentatorzy ten wpis miał być ironią i formą zaproszenia do inteligentnej polemiki.
PS.
Zgadzam się, że to Hitler zaczął burzyć tą harmonię. Sięgnąłbym nawet dalej i stwierdził, że to XIX wieczne narodziny nacjonalizmów zniszczyły wielowiekową współegzystencję wielu narodowości na terenie Pomorza.
PS. Widać źle mnie uczyli, ale mam wiedzę, że: Elbląg, Gdańsk, Sopot, Kołobrzeg, Wrocław (w wiele innych miast) spaliła jednak bratnia krasna ramia. (jeżeli się mylę proszę o wyprowadzenie z niewiedzy).
2012-12-11 10:48
jak po takim szlaku bojowym ty byś się zachował?
Trzeba było nie robić twierdz
2012-12-11 11:19
i wiele innych miejsc (vide piękny zamek Szymbark koło Iławy) płonęły już dawno po przejściu frontu.
Dodajmy do tego setki składów kolejowych wywożących do ZSRR wyposażenie fabryk i domów.
2012-12-24 07:04
To miasto za wyjatkiem celowo spalonego kasyna wraz z domem kracyjnym i kilkoma budynkami wkolo nie odnioslo praktycznie zadnych strat.
2012-12-11 22:13
Hitler - Świnia - Szczecina - Pędzel - Norbert
Da się? Wszystko się da!
Tylko co to ma wspólnego z treścią artykułu???
2012-12-11 12:29
do zrozumienia
2012-12-11 13:17
żeby nie zrozumieć wpisu Norberta? Po proporcjach plusów do minusów widzę, że conajmniej 30% społeczeństwa nie posiada jakichkolwiek umiejętności analitycznych. Norbert, coś w tym jest co piszesz :)
2012-12-11 15:12
dobry golf nie jest zły
2012-12-11 20:36
2012-12-12 08:35
ale "nie" z czasownikami piszemy osobno :)
2018-09-09 04:44
2012-12-11 06:05
naprawdę nie można było tego napisać chociaż dzień wcześniej? Niektórzy planują dzień... dzień wcześniej :)
2012-12-11 07:57
W ratuszu staromiejskim będzie spotkanie w czwartek. To jeszcze dwa dni :-)
2012-12-11 06:08
...a po wojnie 50 lat propagandy i wmawiania na sile ludziom ze Gdansk to Polskie miasto...
2012-12-11 06:21
Jak byś przeczytał więcej niż jedną książkę w swoim życiu. Wiedział byś,że zanim był Danzig, to setki lat wcześniej był Gdansk!
2012-12-11 07:35
ale wojsk polskich nie wpuszczał za mury, prowadził wojnę z Polską za króla Batorego, a za czasów Sobieskiego mieszczanie modły wznosili, życząc Sobieskiemu porażki pod Wiedniem (o czym można w pamiętnikach Pana Paska z XVII wieku przeczytać)
2012-12-11 07:51
Mamy tutaj przykład nowomowy, pisania na nowo historii w sowieckim stylu.
2012-12-11 08:05
A ty dziadziu czytałeś coś poza tą swoją Trybuną Ludu, do której tak często powracasz?
2012-12-11 08:41
To nie była wojna wymierzona przeciwko Polsce jako takiej, a przeciwko jej władcy bo woleli innego. Z Sobieskim podobnie, szło po prostu o władzę w kraju. Gdańsk był w tym czasie największym i najbogatszym miastem Polski, spora część szlachty chciała się za to dobrać do jego kiesy, a część królów mu w tym sprzyjała. Nic dziwnego, że bronił własnych interesów w obrębie Polski.
2012-12-11 08:49
Tu się nie zgodzę, Batory i Leszczyński to inne epoki. Z Batrorym szło o przywileje.
A za Sobieskiego o wiarę. Luterańscy mieszczanie życzyli pogromu katolikom.
2012-12-11 20:01
Bo gdy Gdansk wojowal z Batorym, to Leszczynskiego jeszcze dlugo na swiecie nie bylo.
Cos ci sie z Augustem II pomylilo i ... nie te czasy.
2012-12-11 11:15
Gdańsk wiedział co robi - polska to syf.
2012-12-11 12:45
Jak już wspomniał elathir, Gdańsk prowadził swoją własną politykę, czasem była ona zbieżna z polityką Polski, czasem rozbieżna.
Ściślejsza współpraca zaistniała dlatego, że Gdańskowi się to opłacało, bo miasto czerpało ogromne korzyści na handlu zbożem, które było spławiane Wisłą do portu. Pod tym względem Gdańsk był od Polski zależny a Polska od Gdańska. Taka symbioza. W XVII wieku ponad 70 % handlu zagranicznego Polski szło przez ręce gdańskich kupców. Obie strony łączył wyłącznie biznes.
Nie chodziło nigdy o pobudki patriotyczne, czy narodowościowe (takie pojęcia były ówczesnym nieznane), chodziło tylko i wyłącznie o własny interes.
2012-12-24 07:18
Smieciu!!!
2012-12-11 08:38
Własna moneta, własna polityka, własna flota (to o zwycięstwie Polskiej floty nad Szwedami pod Oliwa to bujda, Polska nie miała floty, flotę miał Gdańsk). W zasadzie państwo w państwie, jednak z Polską silnie związane. Gdańsk przez większość swej historii był z Polską, ale nie można stwierdzić, że był Polskim miastem, zbyt był niezależny, zbyt inny.
Co tak jak dzisiaj Honk-Kong. Niby należy do Chin, ale czy to jest Chińskie miasto? Niby należał do Brytanie, ale Brytyjskim miastem też go nie można nazwać.
Z drugiej strony pamiętajmy, że narody w naszym rozumieniu tego słowa są tworem stosunkowo nowym, powstałym w XIX wieku. Wcześniej z państwem identyfikowały się może szlachta. Mieszczanie byli raczej lokalnymi patriotami, dla nich liczyło się ich miasto przede wszystkim, a dla chłopów? A co za różnica kto go gnębić będzie?
2012-12-11 08:45
Otóż to drogi Panie, nie wiem, czemu tak wielu z nas boi się spojrzeć prawdzie w oczy i z uporem maniaka wmawiają sobie i innym, że Gdańsk był polskim miastem.
Właśnie dlatego, że nie był polskim, prowadził swoją politykę zagraniczną, król Władysław IV rozpoczął budowę polskiej floty i portu we Władysławowie.
2012-12-11 09:49
Później walczyliśmy za pomocą kaprów, a nie floty zawodowej, państwowej. Czeli najemnikami za kasę i listy żelazne.
2012-12-11 09:50
Przecież powyższy tekst stwierdza, że Gdańsk nie był miastem typowo Polskim, a działającym razem z Polską, ściśle współpracującym.
2012-12-11 07:45
Co więcej ludziom od 50 lat wmawiają, że Gdańsk ma starówkę a tak naprawdę większość zabudowań powstała po II Wojnie Światowej. To już Gdynia może poszczycić się modernistyczną przedwojenną starówką.
Ta sama propaganda także wmawiała ludziom przez 50 lat że Wilno jest polskie :)
2012-12-11 09:52
a ty będziesz wisiał czekisto
2012-12-11 15:38
Jak to zawsze? Przed Unią Polski z Litwą też? Nawet w czasach Giedymina?
Generalnie dobrze kombinujesz, ale ciężko to będzie udowodnić.
2012-12-11 20:05
Wilno nie jest i nigdy polskie nie bylo.
Ucz sie historii.
2012-12-11 21:05
Chodzi o to że po I wojnie światowej w Wilnie mieszkało ponad 90% Polaków, a Litwini byli razem z Żydami i Niemcami mniejszością narodową. Dzisiaj nie powinniśmy - wzorem prusaków - nawet analizować jakiegoś powrotu Wilna do Polski. Wilno jest stolicą Litwy.
2012-12-12 00:42
Sorry ale Wilno jest bardziej litewskie niż Gdańsk polski.
Ale zakompleksione kresowiaki tego pojąć poprostu nie chcą, chociaż znają historię :)
2012-12-11 07:46
Mój post mówiący o tym że Gdańsk najbardziej się rozwijał kiedy był miastem polskim (w administracji niemieckiej była stagnacja tego rozwoju) został usunięty. Analogiczny prusaka - jak widzimy - nie został usunięty. Ot, wolność i demokracja inaczej.
2012-12-11 06:15
"Jak doszło do tego, że Gdańsk wygląda dziś tak jak wygląda, choć po wojnie były plany, by go nie odbudowywać?" - a teraz pytanie: czemu niektóre części Gdańska wyglądają tak, jakby po wojnie rzeczywiście nikt ich nie odbudowywał? Pan Adamowicz ma plamki na oczach i widzi wybiórczo??
2012-12-11 06:34
Ale wiecie, że Gdańsk zniszczyła Armia Czerwona za to, że był "niemiecki" a nie niemcy opuszczając Gdańsk?
2012-12-11 08:18
Ale wiesz, że Niemcy bronili Gdańska oraz że przestrzegali cywilów "uciekajcie, bo oni zrobią z wami to samo, co my zrobiliśmy im na wschodzie"?
2012-12-11 08:45
Przestrzegali w tej formie cywilów? A jakieś źródło masz, czy tak z pamięci?
2012-12-11 09:02
2012-12-11 18:08
Jesteś lewakiem? Dlaczego nie odpowiadasz na pytanie?
2012-12-12 06:51
dowiedz sie co to znaczy "lewak" zanim zaczniesz uzywac tego terminu komuszy parchu.
2012-12-11 09:30
zginęło 200-3000 tysięcy ludzi i jest OK bo to amerykańcy przyjaciele. Gdańsk był "niemiecki", była wojna, bronili miasta wiec skutki dla "germańskiego goroda". Ojciec w 1945 wyzwalał Gdańsk Sopot w polskim mundurze, miał kwit na przydział dowolnego domu w Sopocie ale wrócił w swoje rodzinne strony.
2012-12-11 10:22
Ty tu przyjechałeś, a nie wróciłeś. Nie myl pojęć.
2012-12-11 18:15
Mowa tutaj jest o barbarzyńskim, bezsensownym, niczym nie uzasadnionym celowym niszczeniu miasta, dom po domu. Jak pisał Trooper (dwie strony dalej): "Natomiast kompletna ruina, w którą zamieniono centrum miasta, to skutek akcji z premedytacją - w czasie gdy Niemcy trzymali front jeszcze na obrzeżach, a Rosjanie doszli już na odległość skutecznego ognia artylerii lufowej (haubice) i rakietowej (moździerze gwardyjskie, tzw. katiusze), za plecami Niemców centrum miasta zmieniło się w pożogę po całodziennym ostrzale Rosjan. Przez noc z 26. na 27. marca centrum miasta spłonęło doszczętnie. Cel taktyczny był żaden".
2012-12-11 10:38
po co ten cudzysłów? nad zniszczonym przez Amerykanów Dreznem też zale będziesz wylewał?
2012-12-11 11:45
tylko w części to prawda Gdańsk podobnie jak Wrocław i inne uznane za niemieckie miasta były ogłoszone przez hitlerowców za twierdze i bronione bardzo zażarcie
2012-12-11 13:02
ale ruscy podpalili miasto już bez niemców, przy okazji trochę pogwałcili pozabijali, dobrze że nie zjedli
2012-12-11 14:00
Gdańsk został podpalony i zbombardowany w kwietniu 1945. dwa tygodnie po tym jak sowieci zdobyli miast. mieli dwa tygodnie na gwałty i plądrowanie,pozniej od strony Elbląga nadleciały sowieckie bombowce i zbombardowały Starówkę i dolne miast bombami zapalającymi i burzącymi.Tak dla zasady by ukarać.Taka jest prawda historyczna, mój dziadek obserwował ten spektakl ze wzgórz na Suchaninie
2012-12-11 20:20
Na Gradowej Górze stała sowiecka artyleria i demolowała stary Gdańsk. Watahy ruskiej hołoty wyciągali rodzące niemieckie kobiety na Klinicznej i w szpitalu , który był na Pastalloziego w aktualnym II LO i gwałcili.
2012-12-11 06:36
Zakorzeniony w naszych genach system wartości sprawił, że ani komunizm, ani faszyzm nie miały u nas szans - w przeciwoeństwie do Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii i innych krajów, do którymi zakompleksieni redaktorzy Gazety Wyborczej wzdychają jak ..
Odbudowa niemieckiego Gdańska przez Polaków świadczy o naszej tolerancji i otwartości - wystarczy porównać co Rosjanie zrobili z zabytkami Królewca - zamek krzyzacki wysadzili w powietrze.
2012-12-11 07:02
nigdy nie odbudowywać zamku krzyżackiego w Gdańsku.
2012-12-11 07:40
a przed 45-tym on istniał?
2012-12-11 07:49
Nie odbudować bo bieda, bo brak mieszkań, bo inne priorytety to zupełnie nie to samo co wysadzić w powietrze - zgadzasz się z tym, czy nie?
2012-12-11 08:40
W 1454 gdańszczanie podczas powstania Stanów Pruskich zniszczyli zamek, i żeby potęga krzyżacka nigdy się nie odrodziła, postanowili go nigdy nie odbudowywać. My - Polacy, współcześni gdańszczanie przyjęliśmy dogmat naszych poprzedników i też go odbudowywać nie będziemy.
2012-12-11 18:23
Odpowiadasz na odpowiedź kolegi "zabobon, czy co?" który odpowiadając na post kolegi "Irek z Gdańska" napisał jak napisał. Stąd to moje stwierdzenie, że "Nie odbudować (...) to nie to samo co wysadzić w powietrze".
Pozdrawiam.
2012-12-11 08:29
odbudowali ten w Malborku, także po dewastacji hordy pruskiej
2012-12-11 11:10
i jej zniewolenia na 123 lata. Moze to przez zakorzeniony w naszych genach system wartości, wieczne lenistwo, malkontenctwo i pijaństwo?? Patrząc na to co mamy dziś nie trudno sobie wyobrazić ze ludzie byli jeszcze bardziej tępi chyba ze ten upadek intelektualny nastąpił po upadu komuny. Chociaż jak ktoś zatrzymał sie na lekturach Sienkiewicza to może mieć odmienne zdanie.
2012-12-11 18:28
Analogie pomiędzy depresją po zaborach i tą po komunie ciekawie opisuje Ziemkiewicz w swoich książkach, na YT też są jego wystąpienia. Polecam bo są to sprawy bardzo aktualne.
2012-12-11 06:38
2012-12-11 06:38
Niszczyli i palili, gwałcili i torturowali... winni ludobójstwa na wielu narodach w tym polskim, winni wielu niepotrzebnych zniszczeń takich miast jak Gdańsk.
2012-12-11 07:57
w 1941 eksterminując całe regiony na wschodzie.
Ruskie im odpłacili tym samym.
2012-12-11 08:01
a co im Polacy zrobili ze 1920 roku to samo robili na wschodzie....to taka swołocz po prostu jest.
2012-12-11 08:07
Tak, dwa socjalistyczne totalitaryzmy się pokłóciły i krew, i zniszczenia, i krzywdę ludzką obydwa zostawiły.
2012-12-11 15:56
To sie dziwisz, ze zniszczyli Gdansk i zgwalcili 70 000 niemek.
2012-12-11 18:27
Jaka precyzyjna liczba... same Niemki, no no. Ale ja o czymś innym - dziwię się, że w ogóle zbrodnię, gwałty i barbarzyństwo można usprawiedliwiać czymkolwiek.
2012-12-12 11:16
zgłoś to Norymbergi
2012-12-13 00:58
2012-12-13 01:53
... każdy osobnik ludzki z tego parszywego narodu nadludzi osiągał szczytowanie w trakcie "wymieniania" imienia mein "fiurer" !
2012-12-11 20:48
tylko w marszu na wschód przez pomyłkę zagazowali, spalili żywcem i rozwalili kilka milionów polaków, ale tacy jak ty są gotowi padać niemiaszkom do nóg, dzisiaj sami niemcy nie kumają że polacy których dziadkami palono w piecach są zafascynowani niemcami a ruskich traktują jak bydło, wolę 50 lat sowieckiej okupacji bo w szkole dzeci mogły mówić i pisać po polsku niż 6 lat niemieckiej okupacji gdzie za naukę języka polskiego lądowało się w komorze gazowej,
2012-12-11 21:20
Niszczyli i palili, gwałcili i torturowali... winni ludobójstwa na wielu narodach w tym polskim, winni wielu niepotrzebnych zniszczeń takich miast jak Warszawa.
Poucz się historii. Stalin wymordował nic nie mniej Polaków jak Hitler. Dopiero po napaści Hitlera (która była kontruderzeniem bo Stalin miał przygotowaną na granicy armię w celu napaści na Hitlera) Stalin zaprzestał ludobójstwa i mordował Polaków już "tylko" tysiącami. Znasz historię żołnierzy wyklętych?
2012-12-13 00:53
Niszczyli i palili, gwałcili i torturowali... winni ludobójstwa na wielu narodach w tym polskim, winni wielu niepotrzebnych zniszczeń takich miast jak Warszawa, Wieluń, Stalingrad... Czy wymieniać dalej obrońco HITLEROWSKIEJ rasy panów ? W wojnie o "niemiecki" Gdańsk "zawędrowali" na Kretę, oraz do Afryki Północnej.....
2012-12-11 07:16
"..brak kanalizacji sprawiał, że nieraz klozety stały na środku salonu oddzielone jedynie zasłonką..."
pan profesor dokonuje projekcji swoich życiowych doświadczeń z dzieciństwa spędzonego za Bugiem, przy czym opinia ta w zderzeniu z rzeczywistością opraca się w proch.
Kompleks cywilizacyjny wobec Niemców czy co?
2012-12-11 08:20
oj, niewygodna prawda zabolała? ;)
2012-12-11 10:18
jak przyszli to u kolegi dziadków na piętrze zrobili sobie toaletę z pokoju. Jak się "wyprowadzili" to był metr guana.
a co do cytatu, jeżeli w Gdańsku były takie rozwiązania to za Bugiem takie same lub gorsze :)
2012-12-11 10:38
za Bugiem leżało miasto Lwów, przy którym Gdańsk to była prowincja
2012-12-11 14:06
Lwów za Bugiem? a to dziwne, Lwów na ukrainie a za Bugiem mamy Ruś białą.
2012-12-11 11:15
nie dodawaj, bo to za wiele.
2012-12-11 10:29
2012-12-11 13:55
Sturmer!Co Ty p.......sz?Jako dzieciak przeszperalem cale Dolne Miasto (jedyne ocalale)i nigdzie nie spotkalem klozetu za parawanem Bylo tak,ze na gorze mieszkali a na dole zalatwiaki potrzeby.Wynikalo to z braku wody i kanalizacja nie dzialala.Przyjechalem z za Buga,ale kulturalnie nie bylem uposledzony!
2012-12-11 14:18
Dolne Miasto ocalałe... po ruskich... I zegary stały na komodach.
opowiedziane doświadczenia moich antenatów dowodzą czego innego jeśli chodzi o kulturę przesiedleńców zza Buga.
Lecz spierał się nie będę, bo i tak nikt się nie przyzna, że w dziedziństwie za stodołę lata co czyni dyskusję niemożliwą.
2012-12-12 20:43
Nie masz racji. Moj dziadek mieszkal w Gdansku od lat 20 do 39 r kiedy to Niemcy zamkneli go W obozie koncentracyjnym.Po 45r pracowal w Gdansku (Poczta) az do lat 70.Wiele razy mi mowil ze nieszczescie Gdanska polegalo na fatalnej kanalizacji i stadach szczurow ktore uprzykczaly zycie. P . Prof. ma racje.
2012-12-11 07:19
Ruiny, które na moim zdjęciu wyglądają groźnie, to o wiele ładniejsze widoki, niż ulice zeszpecone reklamami mówi prof. Gruszkowski. - Powinniśmy walczyć z tym jak tylko się da.
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.