• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstają nowe mosty na ekspresówce z Trójmiasta do Elbląga

Maciej Naskręt
20 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Zwiedziliśmy budowę drogi ekspresowej S7 między Trójmiastem i Elblągiem. Oprócz 40-kilometrowej trasy na Żuławach powstają też dwa duże mosty - na Nogacie i Wiśle. Jesienią kierowców podróżujących krajową "siódemką" czekają kolejne zmiany w ruchu.



Czy odczuwasz utrudnienia związane z budową drogi S7?

Przypomnijmy, że trwająca od ubiegłego roku budowa drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy po ok. 20 km. Inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pierwszy - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - buduje czeska firma Metrostav, która dostanie za to 1,642 mld zł, czyli ok. 82 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek budowany przez Budimex zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim a kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewa na 1,576 mld zł, co daje 79 mln zł za kilometr.

Wysokie koszty budowy wynikają z trudnych warunków geologicznych na Żuławach, bowiem droga przebiegać będzie po gruntach podmokłych, które trzeba wzmacniać, a miejscami budować estakady.

Inwestycja, która ma być gotowa za dwa lata, wkracza w atrakcyjny dla oka okres - powoli wychodzi z ziemi. Postanowiliśmy to zobaczyć.

Planowana droga ekspresowa na Żuławach. Planowana droga ekspresowa na Żuławach.
200 tys. pali między Koszwałami a Nowym Dworem Gdańskim

W ramach kontraktu firma Metrostav ma wyjątkowo żmudne zadanie do wykonania. Na terenie, gdzie pobiegnie droga ekspresowa musi wbić aż 200 tys. pali o długości od 7 do 20 m. Do tej pory udało się pogrążyć ok. 60 tys. elementów. Prace tego typu stanową lwią część kosztów całego kontraktu - ok. 600 mln zł.

Dlaczego wybrano taką technologię? Teren Żuław, na którym zaplanowano drogę, wygląda jak gąbka nasiąknięta wodą. Przy jakimkolwiek nacisku z góry woda wypływa, a ziemia się ugina. By temu zapobiec przeprowadza się palowanie, które zagęszcza grunt - ten pod wpływem ciężaru nie odkształca się i jest sztywny - można na nim umieścić konstrukcję drogi.

  • Plac budowy kilku podpór nowych mostów na Wiśle w strefie zalewowej.
  • Wykonywanie podpory nowych mostów na Wiśle.
  • Budowa podpory nurtowej na etapie palowania gruntu pod konstrukcję.
  • Budowa podpory nurtowej na etapie palowania gruntu pod konstrukcję.
  • Kolejne pale dostarczane są do miejsca palowania barką.
  • Pale żelbetowe wbite w dno Wisły.
  • Wzmacnianie konstrukcji wału przeciwpowodziowego na Wiśle i przygotowanie do wykonania przyczółka.
  • Wzmacnianie konstrukcji wału przeciwpowodziowego na Wiśle od strony Elbląga i przygotowanie do wykonania przyczółka.
  • Mieszalnia betonu przy budowanej drodze ekspresowej nr S7.
Dwa mosty nad Wisłą. Z ziemi i wody wystają podpory

Największy obiekt na trasie - 940-metrowy most nad Wisłą - składa się z dwóch niezależnych przepraw - dla jezdni do Gdańska i do Elbląga. Konstrukcja w całości będzie żelbetowa, a nie stalowa, jak ma to miejsce w przypadku istniejącego obiektu w Kiezmarku.

Obecnie wykonano już palowanie pod wszystkie planowane podpory zalewowe, które znajdują się poza głównym korytem rzeki. Jeśli chodzi natomiast o podpory nurtowe - w korycie - tam palowanie trwa. Wykonuje je specjalna maszyna, która z barki wbija żelbetowe słupy.

Kolejnym etapem budowy mostu na Wiśle będzie wykonanie przęseł, po których pojadą samochody. Elementy konstrukcyjne w strefie zalewowej Wisły zostaną nasunięte. Natomiast w części nurtowej, największe, bo 130-metrowe przęsło będzie budowane segmentami od podpory. Wykonawca zbuduje pomost z pontonów, na który będą wjeżdżać betoniarki i podawać beton w celu uformowania przęsła.

W pierwszej kolejności powstanie północna nitka nowego mostu na Wiśle. Wtedy zostanie skierowany na nią ruch ze starego obiektu, który w ramach kontraktu przejdzie remont. Po otwarciu drogi ekspresowej istniejący obiekt z początku tego wieku będzie zarządzany przez samorząd województwa.



11 mln metrów sześciennych gruntu

Można powiedzieć, że na budowie odcinka drogi S7 - z Nowego Dworu Gdańskiego do Elbląga - panuje spokój. To głównie dzięki temu, że trasa w ok. 75 proc. biegnie po nowym śladzie - daleko od ruchliwej drogi krajowej nr 7. Nie oznacza to jednak, że budowniczym brakuje wyzwań. Roboty prowadzone są bowiem nie tylko na terenach bardzo podmokłych, ale też i depresyjnych.

Do budowy 20-kilometrowego odcinka drogi wykorzystano technologię nasypów przeciążeniowych. To oznacza, że na plac budowy trzeba dowieźć ogromne masy ziemi - ok. 11 mln metrów sześc. Ma ona zagęścić mało stabilne grunty Żuław pod przyszłą trasą. Nasyp przeciążeniowy leżakuje ok. pół roku, po czym ziemia wywożona jest w inny obszar budowy. W podobnej technologii budowano Południową Obwodnicę Gdańska.

Wykonawca będzie miał twardy orzech do zgryzienia, bowiem musi znaleźć docelowe miejsce dla takiej ilości ziemi, a jej dostarczenie jest bardzo kosztowne. Podobnie może być z wywozem, dlatego już teraz szukane są miejsca na jej zagospodarowanie - na przykład pod nasypy wiaduktów.

  • Budowa mostu na Nogacie. Pierwszy fragment płyty, która jest nasuwana w kierunku Gdańska.
  • Gotowe podpory pod most na Nogacie.
  • Widok na budowę mostu na Nogacie.
  • Widok na budowę mostu na Nogacie.
  • Nasypy przeciążeniowe w miejscu planowanej drogi. W oddali widać Elbląg.
  • Budowa mostu na Nogacie i nasypy przeciążeniowe - widok w kierunku Gdańska.
  • Konstrukcja pomocnicza Awanbek i wykonany pierwszy fragment płyty nośnej mostu nad Nogatem.
Nasuwany most nad Nogatem

Najciekawszy obiekt na odcinku realizowanym przez Budimex powstaje nad Nogatem - tam, gdzie województwo pomorskie graniczy z województwem warmińsko-mazurskim. W technologii nasuwania powstaje tam most o długości ok. 600 m. Przy wale Nogatu od strony Elbląga zbudowano miejsce startowe i wykonano konstrukcje pomocnicze nazywane Awanbek, które umożliwią przepychanie dwóch żelbetowych płyt. W ciągu tygodnia powinno powstawać ok. 30 metrów przęsła.

Nowa przeprawa przez Nogat ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Jednak po nowym moście spacerować będą wyłącznie budowlańcy.

Dzięki łagodniej zimie wykonawca znacznie wyprzedza harmonogram prac, jednak nie przewiduje oddania do ruchu fragmentów budowanej ekspresówki. W 2018 r. zostanie udostępniony cały 20-kilometrowy odcinek.

Projekt S7 zakłada zachowanie rezerwy terenowej pod trzeci pas. Władze spółki Budimex złożyły do GDDKiA propozycję dobudowania trzeciego pasa ruchu w obu kierunkach na swoim odcinku trasy. Koszt poszerzenia jezdni nie przekroczyłby kwoty 20 mln zł. Na razie GDDKiA nie odpowiedziała na propozycję wykonawcy.



Trudna jesień dla kierowców na krajowej "siódemce"

Jeśli ktoś liczy na to, że krajową "siódemką" niebawem pojedzie szybciej, musi uzbroić się w cierpliwość. Na odcinku budowanym przez Budimex zmieni się ruch w obrębie miejscowości Kmiecin. Tam - na przełomie września i października - kierowcy pojadą po nowej, tymczasowej drodze. Wtedy też na dobre zniknie fragment starej "siódemki".

Niebawem kierowcy również zjadą ze starej "siódemki", tym razem na odcinku budowy prowadzonym przez firmę Metrostav. Wykonawca odda do ruchu drogę na południe od istniejącej trasy, na odcinku od Południowej Obwodnicy Gdańska do mostu w Kiezmarku i dalej aż za Wisłą. W sumie powstanie 8 km dodatkowej, krętej trasy. Dobre jest to, że nie pojawią się na niej maszyny budowlane.

Miejsca

Opinie (124) 2 zablokowane

  • Myślałem, że pisiory (26)

    zabierają kasę Pomorzu.

    • 25 88

    • Pomorzowi jak cos.

      • 5 14

    • A ja myślałem ze to kod

      • 7 13

    • Budowa zaczęła się ponad rok temu

      • 29 3

    • zmniejsza się deficyt (14)

      Ministerstwo Finansów przedstawiło dane dotyczące szacunkowego wykonania budżetu państwa w okresie styczeń-sierpień 2016. Wynika z nich, że tym razem deficyt budżetowy ma najniższą wartość od siedmiu lat, gdy chodzi o analogiczne okresy z przeszłości.

      • 12 15

      • I to zrobił cudotwórca-Jarek? Naprawdę? To może teraz zrobimy program 1000+ to się jeszcze zmniejszy :)))) (5)

        • 17 9

        • nienawiść wypala ci resztki mózgu (2)

          nie widzisz ile ten człowiek zrobił dobrego dla Polski?

          • 12 27

          • (1)

            Ile?

            • 10 7

            • Osadził stanowiska w państwowych firmach tłustymi misiewiczami :)

              • 14 9

        • (1)

          Program 500+ to po prostu program podkręcania popytu wewnętrznego. On MUSI spowodować poprawę budżetu przez pośredni wzrost wpływów z VATu. Zwłaszcza jak został choć trochę uszczelniony system.
          Gdyby tak jeszcze zrobili program Kot+ i Czyste_Okna+ to w parę lat budżet byłby na plusie a nie na deficycie.

          • 5 7

          • e?? jak piniądze idą głownie zagranicznych banków i koncerów, które większość VATU odliczają...

            • 0 0

      • To nie żadne cudy Jarka, wystarczyło aby PO przestało kraść. (1)

        • 22 22

        • teraz widać ile tego było

          • 11 1

      • (4)

        to ze glupstwo napiszesz to nie znaczy ze to prawda ... pissdzielstwo zwieksza dlug wiecej niz jakikolwiek rzad do tej pory

        • 14 11

        • bredzisz bo jesteś umysłowo zakodowany (2)

          • 9 18

          • (1)

            czytac umiesz P***o ?

            • 6 3

            • możesz się pluć ubeku - wisi mi to

              • 2 10

        • skąd ta wulgarność?

          dlatego, że jesteś głupi czy tylko dlatego, że źle wychowany?

          • 7 2

      • Wystarczy spojrzeć na wydatki inwestycyjne.

        I już wiadomo, gdzie się oszczędza. Budownictwo w sierpniu -20,3% r/r.

        • 6 1

    • "myślałem"? ciebie nie dotyczy ten błogi stan

      • 1 1

    • W tym przypadku nie zdążyli (6)

      • 4 3

      • Jak mogli nie zdążyć (5)

        jak sami zaPiSali w budżecie?

        • 2 8

        • Kontrakty już dawno były podpisane (4)

          Gdyby nagle zabrakło finansowania, GDDKiA zapłaciłaby olbrzymie odszkodowania wykonawcom. Więc raczej nie jest żadnym wielkim wyczynem obecnego rządu, że nie zdecydował się marnować setek milionów złotych, prawda?

          • 8 3

          • To po prostu nieprawda, gdyż (3)

            nie takie umowy były zrywane Przykład Tusk i A1.

            • 4 10

            • (2)

              A1 to zerwal Polaczek za ostatniego pissu I swietego jarozbawa dziewicy

              • 7 4

              • G. prawda, Tusk i to nie jeden raz. (1)

                Tyle wiesz.

                • 0 4

              • tak tak ...

                karli wzrost twego guru to też wina Tuska...

                • 2 0

  • Budować!!! (3)

    • 68 5

    • Czy wiadomo co dalej z trasa kaszubska S6? (1)

      Mial byc przetarg i cisza

      • 1 0

      • Tak tylko

        Uwalą kaszubską bo zabierają kasę na wschodnią ścianę.

        • 1 0

    • Tak sie przypomina jak kilka lat temu mowili, spokojnie bedzie dwupasmowa ale w 2017. Czlowiek sie wkurzal, czekal a tu juz ten czas minal...

      • 1 0

  • ja tam (1)

    Jeżdżę S6 i wSzystkich wyprzedzam

    • 6 33

    • Polismen

      w gaciach jeździsz tą S6..oj biedny mały człowieku

      • 0 0

  • Budować,budowac jak najszybciej !!! (3)

    zero picia piwka po budach czy krzakach!!!

    • 44 12

    • A ty Mietek co...

      • 3 1

    • wal się gruby burzuju, badylarzu, bede pracowal tak aby zrobic wszystko w terminie (1)

      • 2 2

      • Do budy i nie szczekaj tu!!!

        bo jutro możesz szukać nowej pracy

        • 1 2

  • (2)

    szkoda tylko ze w gdyni wszystko przezarte na debilizmy i nie ma na inwestycje drogowe , takie jak rozbudowa zjazdow w obwodnicy np.

    • 28 12

    • zgadzam sie, S7 powinna isc przez Gdynie Chylonie bezposrednio do Elblaga.

      • 2 0

    • Szkoda tylko że masz gunwiane pojęcie...

      ... i nie wiesz że zarówno S6 (obwodnica) i S7 są drogami centralnymi, zarządzanymi przez GDDKiA i ile by Szczurek nie przeżarł albo jakby pasa nie zacisnął - ma to gunwiane znaczenie.

      • 3 1

  • Mosty , drogi itd .Po co to ? .niszczymy swiat i ziemia krwawi bo czlowiek jej wbija mosty ! (12)

    Kiedys ludzie jezdzili na koniach i chodzili i bylo normalnie. Drogi trzeba zasypac i odebrac patolom wszystkie samochody bo te truja dzieci i swiat spalinami a rozdac konie . Ludzie zniszczyli swiat i dzis musza zaczac jezdzic na koniach i dorozkami a samochody wszystkie zezlomowac i zakopac . prawdziwy katolik nie jezdzi samochodem bo samochod zatruwa swiat i ludzie przez to umieraja . Powina byc ustawa zeby ludziom zabrac samochody, domy , mieszkania zeby wrocic do natury i wszystkich zaprowadzic do lasu !. Modlmy sie do pana naszego najwyzszego gdyz kazdy kto ma samochod jest grzesznikiem i zloczynca a zbawieni beda ludzie zyjacy naturalnie w szalasach.

    • 21 113

    • Mi to jedynie oczy krwawią

      Jak takie brednie czytam.

      • 13 6

    • (1)

      Muszę cię zmartwić - ustawa nie zadziała, bo żeby ją wydrukować trzeba wyciąć trochę lasu - a to grzech.

      • 8 3

      • nie trzeba drukowac bo mozna kreda napisac np. na tablicy !

        modlmy sie bo pan nas kocha . Tylko truciciele jezdza samochodami i zatruwaja male dzieci ktore nie urosna .

        • 3 2

    • A w domu wszyscy zdrowi ???

      j.w

      • 6 3

    • Oj, ty żartownisiu! :-)

      • 3 1

    • Idz żyć w lesie (2)

      I skoro tak cie to boli to czemu kozystaz z takich żeczy i sam sie przyczyniasz do twojego niszczenia swiata

      • 3 2

      • Aż żal tych wszystkich drzewek, które poświęciły życie na wydrukowanie słowników.

        • 1 1

      • ......żeczy ? )

        z niezlej patoli analfabetów pochodzisz

        • 1 1

    • Ciekawe ze księża katoliccy jeżdzą drogimi samochodami i się nie przejmują, tylko wołają dajcie jeszcze więcej.Do jakiego lasu jak pislamowski minister wycina puszczę.

      • 2 3

    • A ty chociaż umiesz jeździć konno i powozić dorożką, skoro tak auta przeklinasz??

      • 0 0

    • hehe Amisz troll

      ... tylko jak on napisał komentarz? W końcu prądu to oni nie uznają heh

      • 3 1

    • Amisz jakiś, czy co...

      • 0 0

  • to ta droga która miała być gotowa na euro2012??? (5)

    ten pan co dzisiaj beczał w wywiadzie ją tyle budował?? dlaczego jest jedna z najdroższych w kraju???

    • 15 83

    • Mam pytanie

      możesz wskazać dowód, że jest jedną z najdroższych w kraju ? Jakiś link, hm ?

      • 4 5

    • Jestes debilem niepotrafiacym czytac, czy trolem?

      • 6 1

    • a miała być ????

      jakoś nie pamiętam, żeby o tym mówili

      • 0 0

    • Bo dwa wielkie mostly a droga budowana na bagnie . Kumasz? Jakbys wylaczyl koszty mostow to byloby duzo taniej

      • 0 0

    • Drogi

      Racja, droga jest jedną z najdroższych w kraju, ale to ze względu na bardzo ciężkie warunki gruntowe. Przecież to zulawy, to jakbyś budował w Holandii.

      • 1 0

  • (6)

    Z Gdańska.

    • 16 1

    • S7 (5)

      Raczej z Borkowa - zobacz gdzie się zaczyna,

      • 2 1

      • z Bytowa raczej (1)

        • 0 2

        • pisze się odBytowa

          • 0 2

      • (1)

        Raczej z Koszwał

        • 2 1

        • z Helu

          • 0 0

      • co za tępaki... w Żukowie nie byli, więc nie wiedzą sami, a na wikipedię zajrzeć się lenią

        • 2 0

  • A co z Trasą Kaszubską i Obwodnicą Metropolitalną? (9)

    Kiedy budowa?

    • 46 6

    • Trasa Kaszubska (2)

      Dzisiaj jest tzw. KOPI w Warszawie w centrali GDDKiA w sprawie trasy kaszubskiej. Po KOPI będzie wszystko jasne.

      • 5 0

      • a kto to jest KOPI?

        kolega GAWY? ;))
        żartuję, ale tą drogę zaczęli by w końcu bo to już stanowczo za długo trwa.
        Mam nadzieję, ze ten cały PIS500 nie uwali całego projektu.

        • 7 7

      • Jeszcze OPAT z takich węzłowych inwestycji "od zera"

        • 0 1

    • Chyba będzie budowana z klocków na dywanie z synem

      • 2 1

    • a co? spieszysz się do mamusi z pustymi słoikami europejczyku z metropolii? (1)

      • 1 6

      • tak, przynamniej mam do kogo.

        • 4 0

    • (1)

      Spytaj Kaczora

      • 0 2

      • Kwa kwa

        • 1 1

    • Nigdy

      • 0 3

  • Polska w ruinie? (11)

    Nie !

    • 33 16

    • nareszcie mamy rząd RP (4)

      • 10 13

      • buhahahahha - to przecież zasługa PO lemmingu :) (3)

        • 7 14

        • zasługa? ta droga miała być "na 100%" gotowa 5 lat temu

          • 7 3

        • za swoje budowali czy za nasze?

          jaka zasługa? ta droga miała być gotowa na euro 2012

          • 5 4

        • rząd jest administratorem a nie właścicielem Polski

          chłopie pańszczyźniany

          • 1 0

    • "Polska w ruinie?" (4)

      weź kredyt maksymalny jaki dadzą Ci banki i parabanki, kup sobie willę nad jeziorem, mercedesa i jedz tylko w najdroższych restauracjach razem z przyjaciółmi i rodziną, mów im, że jesteś bogaty i nie żyjesz w "ruinie" stać Cię na wszystko... (do pierwszej raty)

      To, że coś się buduje nie oznacza, że gospodarka dobrze funkcjonuje kiedyś przyjdzie czas na spłatę pierwszej raty.

      • 13 4

      • żyć trzeba umieć: (2)

        nie bierz maksymalnych kredytów jakie dadzą Ci banki i parabanki - pracuj na swoje utrzymanie, nie kupuj sobie willi nad jeziorem ale mieszkanie adekwatne do twoich potrzeb, nie mercedesa ale tańszy samochód adekwatnie do twoich możliwości finansowych, nie jedz tylko w najdroższych restauracjach razem z przyjaciółmi ale jedz w domu a czasem wyjdź gdzieś z rodziną na obiad, nie mów im, że jesteś bogaty ale mów że nie żyjesz w "ruinie" i stać Cię na to czego potrzebujesz i jeszcze coś odkładasz na przyszłość; a jeśli i na to cię nie stać to znaczy że albo nie chciałeś się uczyć w szkole albo jesteś totalną niezdarą życiową albo śmierdzącym leniem albo wszystkie odpowiedzi są prawidłowe

        • 5 5

        • napociłeś się na próżno (1)

          ogólnie mądre spojrzenie ale tu jest mowa o przedsięwzięciach państwowych, które właśnie są wykonywane głównie za pieniądze z kredytów a władza się nimi szczyci jakby to był czysty zysk i jak to wspaniale Polska się bogaci. A jak przyjdzie nam spłacać te wszystkie nagromadzone inwestycje to będzie dym jak teraz w Grecji.

          • 7 2

          • drogi trzeba budować to nie podlega dyskusji

            • 0 0

      • szydło

        Gdy Szydło była burmistrzem w Brzeszczach inwestycje też były super tylko długi zostaly do spłacenia następcy

        • 3 2

    • Nie, w ruinie nie jest ale tkwi w bylejakości i marazmie

      Z obecną sytuacją geopolityczną i poziomem świadomości naszych "elit" takiej czy innej frakcji to wizja przyszłości Polski nie jest zbyt optymistyczna.

      Z takim pseudo zarządzaniem jakie obserwujemy bez przerwy od II WŚ to prędzej czy później ktoś silniejszy znowu nas zmasakruje i będziemy mieli Polskę w ruinie. Dosłownie.

      • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane